Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 09:07

Goedemorgen :D

In mijn zoektocht naar een gezonde leefstijl en een gezond gewicht kwam ik via de website van mijn huisarts terecht bij informatie over Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI).
Dit is blijkbaar een programma wat volledig wordt gedekt door de basisverzekering en heeft als doel mensen te helpen met gezonder te leven.

Zelf had ik er nog nooit van gehoord, maar ik zag al wel dat ik er voor in aanmerking kom als ik een doorverwijzing krijg van mijn huisarts.
Ik ben wel benieuwd of er meer Bokkers zijn die dit traject volgen of hebben gevolgd. Wat was je ervaring en heeft het je geholpen?

https://www.rivm.nl/gecombineerde-leefstijlinterventie

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:40

Ik doe het, maar vind het bijzonder tegenvallen.
Ben al vanaf februari "bezig" maar hebben 1 bijeenkomst en een afspraak met een diëtist gehad. Verder nul begeleiding oid.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 09:51

ivy_power89 schreef:
Ik doe het, maar vind het bijzonder tegenvallen.
Ben al vanaf februari "bezig" maar hebben 1 bijeenkomst en een afspraak met een diëtist gehad. Verder nul begeleiding oid.


Oh dat valt wel tegen ja. Waren de 'beloftes' anders?
Op de website hier staat dat je er 2 keer in de week heen moet, zowel individueel als praten in groepsverband en in groepsverband sporten.

Edit: Alhoewel, nu ik het lees kan ik niet goed uit de tekst opmaken of het dinsdag EN donderdag is of dat het dinsdag of donderdag is.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:03

Ik merk ook niet echt een verschil. Ik zit er vanaf vorig jaar op. We hebben nu het onderhoudsprogramma.
Bij mij is het 1 keer per maand een bijeenkomst.
Het is veel zelf doen. Dus veel zelf bewegen enz.

Ik had me voorgesteld dat ik wel iets zou afvallen, maar valt vies tegen

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:47

Ik stroom 5 juli in, in een groep doe 1 bijeenkomst heeft gehad.
Ben toegevoegd in een groepsapp die verdacht stil is.

Ik hoop voornamelijk handvaten te krijgen hoe ik het beste met mijn onregelmatige werk om kan gaan. Ik weet nu vandaag, wat ik volgende week dinsdag heb voor dienst.

Sporten doe ik genoeg, vind ik zelf, 3x sportschool, wandelen, zomers veel suppen en daarnaast probeer ik 1x per week te waterpoloen.

Ik heb vanuit de zoekfunctie 2 andere bokkers benaderd met vragen.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:05

purny schreef:
Ik merk ook niet echt een verschil. Ik zit er vanaf vorig jaar op. We hebben nu het onderhoudsprogramma.
Bij mij is het 1 keer per maand een bijeenkomst.
Het is veel zelf doen. Dus veel zelf bewegen enz.

Ik had me voorgesteld dat ik wel iets zou afvallen, maar valt vies tegen


Mag ik vragen wat je verwachtingen waren? Want als ik dit zo lees dan had je misschien meer begeleiding gewild? Uiteindelijk blijft het toch het zelf doen qua eten kopen, bereiden en bewegen.

sunnysoes

Berichten: 64
Geregistreerd: 10-09-12

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:13

Twee jaar geleden zag ik dit traject aangekondigd. Vergoed door basisverzekering, toen wist niemand in mijn woonplaats en mijn zorgverzekeraar waar ik terecht kon. Toevallig heb ik verleden week een verwijzing gekregen. Maar verder nog geen idee van hoe wat waar wanneer? Maar nu heb ik in achterhoofd ook het nieuwe medicijn. Maar volg graag voor ervaringen.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:20

Ik ben verrast over de hoeveelheid reacties. Ik had er namelijk nog nooit van gehoord en had dus ook geen idee hoe bekend dit was/is.

Volgende week heb ik een afspraak bij de huisarts staan voor een doorverwijzing. Lijkt mij niet zo spannend denk ik? Jullie ook via de huisarts doorverwezen?

1 keer in de maand begeleiding is ook niet helemaal wat ik er van verwacht. Wekelijks zou ik prima vinden en gast voor mij werken denk ik :j

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:23

sunnysoes schreef:
Twee jaar geleden zag ik dit traject aangekondigd. Vergoed door basisverzekering, toen wist niemand in mijn woonplaats en mijn zorgverzekeraar waar ik terecht kon. Toevallig heb ik verleden week een verwijzing gekregen. Maar verder nog geen idee van hoe wat waar wanneer? Maar nu heb ik in achterhoofd ook het nieuwe medicijn. Maar volg graag voor ervaringen.



Moet je nu zelf contact opnemen met een aanbieder of regelt de huisarts het verder?
Hier is een overzicht met aanbieders trouwens: https://www.loketgezondleven.nl/gezondh ... aanbieders

Boras
Berichten: 9951
Geregistreerd: 21-10-10

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:29

Interessant onderwerp!

Ik ga me eerst eens verdiepen in de mogelijkheden en de mogelijkheden hier in de buurt.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:30

Aight schreef:
purny schreef:
Ik merk ook niet echt een verschil. Ik zit er vanaf vorig jaar op. We hebben nu het onderhoudsprogramma.
Bij mij is het 1 keer per maand een bijeenkomst.
Het is veel zelf doen. Dus veel zelf bewegen enz.

Ik had me voorgesteld dat ik wel iets zou afvallen, maar valt vies tegen


Mag ik vragen wat je verwachtingen waren? Want als ik dit zo lees dan had je misschien meer begeleiding gewild? Uiteindelijk blijft het toch het zelf doen qua eten kopen, bereiden en bewegen.


Ik kan nu bewuste keuzes maken, ik weet nu dat ik beter een pak optimel yoghurt kan pakken dan een pak melkunie vla.
Ik had zelf gedacht dat er meer bewegen in voor zou komen. Maar uiteindelijk hebben we het maar 1 keer in de bijeenkomsten over bewegen gehad. meer ook niet.

Het blijkt dus dat deze training helemaal geen onderdeel bewegen heeft. Er schijnen namelijk 4 verschillende soorten trainingen te zijn.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 11:33

Je hebt verschillende programma's die aangeboden worden. De verschillen weet ik niet, maar in het dorp hier wordt 'Slimmer' aangeboden.
Er is een fysiotherapeut en beweegcoach betrokken dus ik verwacht wel beweging te krijgen in dit traject.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:45

Mjetterd schreef:
Je hebt verschillende programma's die aangeboden worden. De verschillen weet ik niet, maar in het dorp hier wordt 'Slimmer' aangeboden.
Er is een fysiotherapeut en beweegcoach betrokken dus ik verwacht wel beweging te krijgen in dit traject.

Ik denk dat deze cursus wel meer effect zal hebben dan de andere

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:53

Mjetterd schreef:
Je hebt verschillende programma's die aangeboden worden. De verschillen weet ik niet, maar in het dorp hier wordt 'Slimmer' aangeboden.
Er is een fysiotherapeut en beweegcoach betrokken dus ik verwacht wel beweging te krijgen in dit traject.


Het wisselt idd qua traject. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wel mensen in mijn omgeving die het gevolgd hebben en mensen die begeleiding zijn. Waaronder een fysiotherapeut dus. Daar wordt er 1 keer per week gezamenlijk gesport onder haar begeleiding. Alleen de begeleiding van de diëtist is wat beperkt, ik had verwacht dat die meer betrokken zou zijn. Nu moet ik zeggen dat de fysio er een aparte opleiding voor gevolgd heeft en dus wel iets weet van voeding, maar toch anders als een echte diëtiste.

Ik zie zelf ook meer in de programma's waar dus beweging onder begeleiding in zit. Maar in een ander topic is een discussie geweest dat er eigenlijk nog wel een hoop verbeterd kan worden. Juist mentale begeleiding, meer diëtist afspraken en elk programma dus ook bewegen onder begeleiding van fysio.

Ik hoor dus verhalen van de begeleiding en daar zitten hele positieve verhalen in maar ook mindere. Ligt ook heel erg aan eigen inzet. En aan de groep waar je in komt. Ik vind het heel interessant en vriendin is ook enthousiast erover.

Succes in ieder geval!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 13:18

Dit kwam ik tegen over het 'Slimmer' traject en eerlijk gezegd ben ik verbaasd. Hoe kun je met zo'n traject, na een jaar, maar 3,1 kilo zijn afgevallen?

Afbeelding
Afbeelding

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 14:00

Als ik dit zie denk ik een aantal dingen:
- een jaar is best lang, ik kan me voorstellen dat mensen de eerste maanden gemotiveerd aan de slag gaan en 10kg afvallen, maar dat ze na een paar maanden verslappen en weer wat aankomen. Dan is 3kg minder nog altijd winst

- eten is 70% van het afvallen, als ik zie dat 59% dagelijks groenten (niet eens de aanbevolen hoeveelheid, maar uberhaupt groenten) eet, dan schrik ik daarvan. Dat is echt laag.

- het blijft een traject wat afhankelijk is van je eigen inzet. Erachter komen dat je diëtist geen weekmenu's voor je maakt en dat je dat zelf moet bepalen dag in dag uit, of dat je naast fysio begeleiding met sporten zelf een routine in moet bouwen dat je ook zonder die persoon gaat, is best wel klus. Afvallen is niet simpel ''doe dit voor 6 maanden en dan ben je klaar''. Het is een levensstijl die je elke dag bezig houdt

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-22 11:22

Vandaag bij de huisarts geweest en verwijzing gekregen. De HA had het er ook nog over om Saxenda te gaan gebruiken, dat dat een goede toevoeging zou kunnen zijn. Dus maar eens inlezen en informatie zoeken.

Helaas had de fysiotherapie aan dat er een wachtlijst is, hoelang konden ze niet zeggen maar misschien wel een half jaar -O-

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:49

Mjetterd schreef:
Vandaag bij de huisarts geweest en verwijzing gekregen. De HA had het er ook nog over om Saxenda te gaan gebruiken, dat dat een goede toevoeging zou kunnen zijn. Dus maar eens inlezen en informatie zoeken.

Helaas had de fysiotherapie aan dat er een wachtlijst is, hoelang konden ze niet zeggen maar misschien wel een half jaar -O-


Saxenda wordt alleen maar vergoed wanneer je een bmi hebt van boven de 35, hart of vaatziekte, obesitas, artrose of slaapapneu hebt. Je moet dus eerst die aandoeningen hebben wil je een medicijn krijgen die die aandoeningen voorkomt...
Ik ben er namelijk ook achteraan gegaan. En ik kreeg dit antwoord te horen van mijn huisarts.
Er schijnt wel een ander obesitas middel te zijn mysimba. Wellicht kom je hiervoor wel in aanmerking zonder dat je die aandoeningen hebt. (Al weet ik natuurlijk niet of je bovenstaande aandoeningen hebt, gaat mij ook niks aan)

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:09

Ik heb het gedaan. Ben begonnen net voordat Corona de kop opstak. Zeker het eerste jaar alleen telefonisch contact gehad met de leefstijlcoach. Die probeerde mij alleen steeds weer zelf overal oplossingen voor te laten bedenken. Tja, als ik geweten had hoe ik met dingen waar ik tegenaan liep om moest gaan, dan had ik dus niet aangegeven dat ik er tegenaan liep. Help me er dus gewoon mee.
Qua diëtisten heb ik er 3 gehad in die periode. De 1e 2 nooit ontmoet i.v.m. corona, de 3e werkte met een app die weekmenu's maakte. Zelf koolhydraatarm dieet bestond nog voor 35% uit brood, pasta's, enz. En daar krijg ik last van m'n maag van. Geen succes dus. In 2 jaar tijd misschien 5 kg afgevallen.
Uiteindelijk ben ik nu bij Weight Watchers terecht gekomen. En dat werkt voor mij. In 4 maand tijd al 6 kg kwijt.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-22 23:37

purny schreef:
Mjetterd schreef:
Vandaag bij de huisarts geweest en verwijzing gekregen. De HA had het er ook nog over om Saxenda te gaan gebruiken, dat dat een goede toevoeging zou kunnen zijn. Dus maar eens inlezen en informatie zoeken.

Helaas had de fysiotherapie aan dat er een wachtlijst is, hoelang konden ze niet zeggen maar misschien wel een half jaar -O-


Saxenda wordt alleen maar vergoed wanneer je een bmi hebt van boven de 35, hart of vaatziekte, obesitas, artrose of slaapapneu hebt. Je moet dus eerst die aandoeningen hebben wil je een medicijn krijgen die die aandoeningen voorkomt...
Ik ben er namelijk ook achteraan gegaan. En ik kreeg dit antwoord te horen van mijn huisarts.
Er schijnt wel een ander obesitas middel te zijn mysimba. Wellicht kom je hiervoor wel in aanmerking zonder dat je die aandoeningen hebt. (Al weet ik natuurlijk niet of je bovenstaande aandoeningen hebt, gaat mij ook niks aan)



Volgens mij ook met een BMI boven de 40. Eis is wel dat je GLI traject volgt.

BMI van 40+ is bij mij net aan het geval.

ivy_power89

Berichten: 5857
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 23:59

En per 1 juli is de eis dat je al een jaar een GLI programma moet volgen voordat je Saxenda vergoed krijgt.....

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 07:24

Mjetterd schreef:
Dit kwam ik tegen over het 'Slimmer' traject en eerlijk gezegd ben ik verbaasd. Hoe kun je met zo'n traject, na een jaar, maar 3,1 kilo zijn afgevallen?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Als ik het goed lees gaat het over een periode van 6 maanden niet over een jaar.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12738
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-22 08:36

henshem schreef:
Mjetterd schreef:
Dit kwam ik tegen over het 'Slimmer' traject en eerlijk gezegd ben ik verbaasd. Hoe kun je met zo'n traject, na een jaar, maar 3,1 kilo zijn afgevallen?

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Als ik het goed lees gaat het over een periode van 6 maanden niet over een jaar.


Daar onder staat een zinnetje over de resultaten na een jaar :)

ivy_power89 schreef:
En per 1 juli is de eis dat je al een jaar een GLI programma moet volgen voordat je Saxenda vergoed krijgt.....



Klopt ja :j

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:45

Ja bmi van boven de 35 en een van die aandoeningen.
En anders een bmi boven de 40. En die GLI.

Het is in ieder geval best krom.

maar als je een bmi van 40 hebt zou je zelfs in aanmerking kunnen komen voor een maagverkleining

Muronia

Berichten: 19560
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ervaringen Gecombineerde Leefstijlinterventie (GLI)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-22 08:49

Ik zit sinds februari in een GLI traject. Het eerste half jaar zien we elkaar wekelijks. Er is een fysiotherapeut bij aanwezig en we sporten dan samen in de sportzaal en hebben gesprekken met elkaar om te motiveren en elkaar tips te geven. Ik heb 1 afspraak met de aangesloten diëtiste gehad maar dat zette niet veel zoden aan de dijk verder. Tot nu toe ben ik 16 kg kwijt maar dat komt meer van mijn eigen instelling dan het traject hoor!