B12 Tekort Deel ll

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 09:45

Ik zou toch overwegen dan naar een andere huisarts te gaan of een B12 instituut (ben er zelf niet geweest dus weet niet welke nou de beste is). De behandeling die ze je bieden lijkt me niet voldoende, gezien je klachten neurologisch zijn en steeds terug komen. Ik stuur je ook even PB.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 11:26

Heb ook het gevoel dat jongere artsen er veel meer over weten dan oudere.

Zonnetje81
Berichten: 18675
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:03

CalipsoLover schreef:
Heb ook het gevoel dat jongere artsen er veel meer over weten dan oudere.


Inderdaad ik ben verbaasd. De mijne zegt gewoon prikken zoveel als jij denkt dat nodig is. Heeft nooit moeilijk gedaan. Die is max 45 jaar oud.

_Karlijn
Berichten: 6462
Geregistreerd: 05-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:26

Die van mij is eind 50 denk ik wel maar op meerdere vlakken gewoon vervelend. Kijkt je nog net de spreekkamer niet uit als je er zit.. Mijn nieuwe kan ik lastig inschatten van de foto's op de website.

Edit: al haar recensies op Zorgkaart Nederland zeggen zo'n beetje hetzelfde: afstandelijk en totaal niet empatisch :') en dat klopt ook wel.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 14:21

Hier idd ook al jaren waarden die zelfs niet meetbaar waren omdat ze zo laag waren, slechte witte bloedcellen. en bloedarmoede. Huisarts heeft daar nooit naar geschreeuwd, gewoon foliumzuur en supplementen voorgeschreven maar daarna nooit eens dubbel gechecked. Vorig jaar dan verhuisd, toen ik voor de zoveelste keer weer met klachten naar een nieuwe huisarts ging (die max 35 jaar is) twijfelde die niet om mij injecties voor te schrijven en te testen of ik het wel opnam. Ik heb het gevoel dat de arts die mij behandelt in het ziekenhuis ook veel meer kennis heeft hierover, die is ook ergens eind de 30/begin de 40. Mijn originele huisarts is absoluut geen slechte arts, maar heeft hier gewoon echt geen kennis over.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:23

Ik heb een te lage b12 en lab adviseert verder onderzoek van b12.
Welke stappen onderneem ik?
Ik heb morgen een afspraak bij de dokter en wil goed voorbereid zijn.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:05

Eerste stap is een bloedonderzoek en supplementen proberen, supplementen zijn niet allemaal even goed. Befact forte b12 is een goed supplement om uit te testen of je het opneemt, nadat je die kür gedaan hebt laat je nog een keer bloed trekken om je waardes te controleren, zijn je waardes dan goed heb je geen opnameprobleem en moet je naar je voeding gaan kijken, als je waardes dan nog steeds niet goed zijn kijk je best verder met je huisarts voor injecties.

Hier terug aan de injecties, nu weer 1x per week. Gelukkig wel een ander merk (sterop), minder pijnlijk ook om te spuiten. 23 september weer naar het ziekenhuis voor onderzoek; huisarts wil nu wel gewoon dat ik permanent spuit, liefst om de twee à 3 weken op termijn. Nu weer wekelijks.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:20

Ik meende juist dat na supplementen je waardes niet meer betrouwbaar waren?

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 13:47

Na supplementen zijn je waardes inderdaad niet meer te gebruiken als leidraad, ook niet als je alleen orale supplementatie gebruikt. Als je niet vegetarisch/veganistisch eet hoor je echt genoeg uit je voedsel te halen, dus als je dan een tekort hebt is de kans groot dat het om een opnameprobleem gaat, niet een inname probleem. Mijn advies zou dus ook niet zijn om eerst orale supplementen te slikken.

Hangt ook enigszins af van je klachten en je waarde. Neurologische klachten is eigenlijk vrijwel altijd injecties, dan is het tekort te ernstig om op te lossen met pillen/smelttabletten. Dan moet je minimaal een stootkuur hebben (2x per week voor 5 weken). In mijn vorige berichten staat veel info, die kan je even doorlezen.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:08

Volgens mij is dat niet de juiste info. Als je waarden niet omhoog gaan als je supplementen neemt heb je een opnameprobleem. Mijn waarden gaan bijvoorbeeld niet omhoog, ook niet als ik sterke supplementen neem. Ik weet dat je waarden geen leidraad meer zijn ALS je een opnameprobleem hebt en injecties krijgt of smelttabletten, dan moet je gaan spuiten op symptomen. Zit zelf sinds maart al in de rollercoaster van onderzoeken en er is nog geen maand voorbij gegaan zonder een dokter en ziekenhuisbezoek, lees me dus ook heel veel in en dit is het onderzoek dat ze bij mij gedaan hebben om te bepalen of ik een opnameprobleem had, wat dus zo is.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 19:18

Wellicht heb je het dan bij het juiste eind hoor, CalipsoLover, dat zou kunnen. Kan zijn dat mijn informatie verouderd is. Mijn klachten waren zo ernstig, en ik at gewoon afdoende dierlijke producten, dat een innameprobleem nooit ter sprake is gekomen en er direct over is gegaan op injecties.

Zal dus van Muze afhangen hoe ernstig de klachten zijn, en hoeveel ze qua dierlijke producten eet. Kan zijn dat het eerst nemen van supplementen dan wellicht een overbodige stap is (zoals bij mij ook het geval was).

Vervelend dat jij nog steeds zo in die molen zit. Hoop voor je dat ze snel iets kunnen vinden qua oorzaak.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 00:05

Dat kan ik best geloven hoor, goed dat ze meteen naar injecties zijn overgegaan bij jou. Nu gaan de meeste huisartsen niet meteen injecties geven tenzij daar echt een goede reden voor is, als je echt een opnameprobleem hebt ga je uiteraard ook geen supplementen opnemen, want dat komt ook gewoon in je maag terecht zoals eten (waar je ook b12 uit “hoort” te halen als je dierlijke producten eet en geen opnameprobleem hebt), dus supplementen kunnen nooit een vertekend beeld geven indien je een opnameprobleem hebt, want als je een opnameprobleem hebt: neem je ook geen supplementen op. Het is idd zo eenmaal je begint met injecties waarden een vertekend beeld kunnen geven, want stop je met injecteren dalen je waarden weer (wat volgens de “norm” wel nog steeds normale waarden kunnen zijn) en krijg je automatisch weer meer klachten, want die waarden horen niet zo snel te dalen.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 07:49

Dat laatste klopt niet helemaal. Ik moest van mijn huisarts stoppen met injecties en ik was het gezeur zo zat dat ik het wel een kans wilde geven met tabletjes. Ik had normale, dan zit er ook nog verschil in smelttabletten. Mijn waardes zakten niet, maar hoe verder de 3 maanden verstreken hoe meer mijn klachten terug waren. Ik heb net als mijn moeder een opname probleem. Zij mag echter van de huisarts maar 1x per 4 weken prikken en ik ben via de B12 kliniek uiteindelijk op 1x in de 3 weken uitgekomen. Dit is zo goed als kan te doen.

Note: Bij mijn moeder zakken de frequenties zelfs met prikken. Maar zij laat het er verder bij. Maar waardes zijn niet boven de 1400 zoals ze bij mij door prikken wel zijn. Best bizar.
Maar mijn huisarts is in de veronderstelling, nav onderzoeken, dat als je meer dan 1x in de 4 weken prikt je sneller dood gaat :Y)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 08:22

En zelf prikken? Zelf de spullen aanschaffen en injecties geven?

Hoe kom je bij de b12 kliniek, kan iedereen daar terecht indien nodig ?

Wistaire

Berichten: 265
Geregistreerd: 05-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 11:46

Ik heb na jaren zeuren bij de huisarts via de assistente zelf leren prikken. Ook al meerdere keren discussie gehad over of ik niet vaker zou kunnen prikken omdat ik er niets van merk, maar "mijn waardes waren goed". Ik kon zelfs beter helemaal stoppen want prikken was onzin en ze gingen toch iedereen op de smelttabletjes overzetten.

Uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ik mocht blijven prikken. Ik prik nu iedere twee weken, de helft van de tijd met ampullen van de huisarts en de andere helft met ampullen die ik zelf besteld heb in Duitsland (daar is B12 zonder recept verkrijgbaar).

Ik merk er nog steeds niets van en soms twijfel ik of ik niet gewoon weer vanaf nul met een stootkuur moet beginnen en dan afbouwen... maar dat klinkt als een hoop gedoe. Ik heb nog een andere aandoening die neurologische klachten kan veroorzaken, dus... misschien komen de klachten daar wel vandaan. :')

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:03

Muze schreef:
En zelf prikken? Zelf de spullen aanschaffen en injecties geven?

Hoe kom je bij de b12 kliniek, kan iedereen daar terecht indien nodig ?

Ik ben daar onlangs voor t eerst geweest. Heb al bijna 20 jaar b12 injecties eens in de maand maar merkte dat m'n energie sneller terug begon te lopen dus wilde ik de frequentie tijdelijk iets ophogen. Huisarts begon te mekkeren en dus heb ik contact opgenomen met de b12 kliniek waar ik de week erop al terecht kon. Nu mag ik op voorschrift van de internist spuiten naar behoefte.

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 12:04

Huh? Dat laatste is echt heel raar Denies, nog nooit van gehoord. Ik heb ook het gevoel dat ze er in België al iets verder mee staan of zo. Hier echt nog geen enkele arts gehad die moeilijk deed of “geen probleem zag”. Nu denk ik dat het bij de ene persoon sowieso ook wel weer erger zal zijn dan bij de ander. Ik was ook gestopt met injecties, mijn waarden waren met injecties van onmeetbaar naar rond de 500 ergens gegaan, dat was april/mei. Intussen bloedonderzoek gedaan en waarden zijn weer helemaal gezakt tot onmeetbaar. Ja die waarden liegen natuurlijk niet en bij mij zijn ze dus wel heel duidelijk meetbaar. Huisarts ging dus ook meteen akkoord om permanent te beginnen spuiten.

Zelf spuiten kan, maar moet je leren. Intramusculair spuiten is niet super moeilijk, maar het vergt wel wat oefening en wilskracht. Spuiten zijn of kunnen heel pijnlijk zijn omdat het een brandende vloeistof is. Ik ben redelijk mager dus bij mij doet het gewoon ontzettend veel pijn, maar ben het nu ook zelf aan het leren. In België is het trouwens ook verkrijgbaar zonder recept, maar het is wel zoeken naar een apotheker die de juiste ampullen heeft of kan bestellen.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:27

Wistaire schreef:
Ik heb na jaren zeuren bij de huisarts via de assistente zelf leren prikken. Ook al meerdere keren discussie gehad over of ik niet vaker zou kunnen prikken omdat ik er niets van merk, maar "mijn waardes waren goed". Ik kon zelfs beter helemaal stoppen want prikken was onzin en ze gingen toch iedereen op de smelttabletjes overzetten.

Uiteindelijk voor elkaar gekregen dat ik mocht blijven prikken. Ik prik nu iedere twee weken, de helft van de tijd met ampullen van de huisarts en de andere helft met ampullen die ik zelf besteld heb in Duitsland (daar is B12 zonder recept verkrijgbaar).

Ik merk er nog steeds niets van en soms twijfel ik of ik niet gewoon weer vanaf nul met een stootkuur moet beginnen en dan afbouwen... maar dat klinkt als een hoop gedoe. Ik heb nog een andere aandoening die neurologische klachten kan veroorzaken, dus... misschien komen de klachten daar wel vandaan. :')


Bij neurologische klachten mag je nog helemaal niet afbouwen. Dan kun je het beste twee keer per week prikken. Dat staat zo ook in de bijsluiter. Je mag pas stoppen met frequent prikken als de oorzaak van het tekort is weggenomen. Als ik jouw verhaal zo lees is dat in jouw geval dus nooit en heb je levenslang.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 13:31

Muze schreef:
En zelf prikken? Zelf de spullen aanschaffen en injecties geven?

Hoe kom je bij de b12 kliniek, kan iedereen daar terecht indien nodig ?


Ik injecteer ook zelf. Het B12 instituut heeft mijn huisarts de opdracht gegeven het mij te leren. Wat een vrijheid. Zeker in coronatijd. Mijn huisarts heeft de behandeling van het b12 instituut (dit is NIET de b12 kliniek) overgenomen. Twee keer per jaar test ik nou mijn bloed (behalve op b12 want dat is nutteloos als je b12 suppleert.) Bij mij is het nogal eens mis met mijn ferritine. Dus fijn dat het iig in de gaten gehouden wordt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:07

Muze schreef:
En zelf prikken? Zelf de spullen aanschaffen en injecties geven?

Hoe kom je bij de b12 kliniek, kan iedereen daar terecht indien nodig ?


Dat doe ik dus ook. Want als het aan mijn huisarts ligt mag ik gewoon creperen omdat ik anders 2 tot 5 jaar eerder dood ga. Sorry, ik vind dat altijd zo'n kul om te zeggen. Niemand die weet hoe oud die gaat worden, zo makkelijk om het ergens op te gooien 'ooh ja, dat is de reden waarom die geen 80 werd maar 78'.
Mijn kerngezonde stiefvader is ook heel jong uit het niets overleden, geen paracetamolletje meer slikken dan?

Dat terzijde. Ik krijg alles op recept van de B12 kliniek, die zit hier in Barendrecht dus dat scheelt. Moet er één keer in het jaar naar toe en dan is het oké. Mijn moeder zet de injectie. Zelf wilt ze dit niet, dat moet ze zelf weten. Ik had teveel klachten en ondertussen ook reuma.

Het B12 instituut in Rotterdam was totaal geen contact mee te krijgen. Die stond toentertijd ook heel slecht aangeschreven en zo kwam ik bij de B12 kliniek met dokter Auwerda. Ondertussen is de hype weer andersom. Al goed, als het mensen maar helpt.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:10

CalipsoLover schreef:
Huh? Dat laatste is echt heel raar Denies, nog nooit van gehoord. Ik heb ook het gevoel dat ze er in België al iets verder mee staan of zo. Hier echt nog geen enkele arts gehad die moeilijk deed of “geen probleem zag”. Nu denk ik dat het bij de ene persoon sowieso ook wel weer erger zal zijn dan bij de ander. Ik was ook gestopt met injecties, mijn waarden waren met injecties van onmeetbaar naar rond de 500 ergens gegaan, dat was april/mei. Intussen bloedonderzoek gedaan en waarden zijn weer helemaal gezakt tot onmeetbaar. Ja die waarden liegen natuurlijk niet en bij mij zijn ze dus wel heel duidelijk meetbaar. Huisarts ging dus ook meteen akkoord om permanent te beginnen spuiten.

Zelf spuiten kan, maar moet je leren. Intramusculair spuiten is niet super moeilijk, maar het vergt wel wat oefening en wilskracht. Spuiten zijn of kunnen heel pijnlijk zijn omdat het een brandende vloeistof is. Ik ben redelijk mager dus bij mij doet het gewoon ontzettend veel pijn, maar ben het nu ook zelf aan het leren. In België is het trouwens ook verkrijgbaar zonder recept, maar het is wel zoeken naar een apotheker die de juiste ampullen heeft of kan bestellen.


Er zal zeker verschil zijn met Belgie en Nederland. Ze hanteren hier 150 als nog oké waarde. 149 is dan niet goed. Ik zat op 155 met flinke klachten geen haan die er naar kraait. Fijn dat jouw huisarts er voor open stond.

De vloeistof zelf is inderdaad een brandende vloeistof en daardoor mag je ook nooit met de opzuignaald injecteren. Maar het is allemaal niet zo lastig als men denkt hoor. Ik ben zelf écht mager (43 tot 48 kilo) en een lekker gevoel is het niet in mijn bil maar er is mee te leven. Ik heb wel prikangst dus oké ga ik het nooit vinden.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:12

Het instituut heeft inderdaad hele lange wachtlijsten. Ik heb er 6 maanden opgestaan omdat ik nog redelijk spoed was, maar tegenwoordig sta je er gerust langer op. Mij hebben ze goed op weg geholpen, maar ik vind onder de streep eigenlijk zowel kliniek als instituut onzin. Niet in dat ze mensen niet goed helpen, in tegendeel zelfs...maar ze doen werk wat een huisarts ook kan doen als daarvan 80% niet zo eigenwijs was. Ik heb dat later ook tegen mijn huisarts gezegd dat ze mij onnodig op kosten heeft gejaagd voor iets wat zij ook kon doen.
En die rekeningen van zo'n kliniek/instituut zijn niet mis. Moet je ook maar net kunnen betalen allemaal. Die eeuwige strijd rondom B12...om doodmoe van te worden mits ik dat al niet was door dat tekort :')

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:19

Dat klopt, maar dat interesseert mijn huisarts echt niets. Hij blijft bij zijn standpunt als het aankomt op 'je gaat eerder dood als je maar dan 1x per 4 weken injecteert'. Prima joh, blijf je toch lekker eigenwijs doen. Ik ga liever eerder dood dan dat ik mezelf dwing om 1x per 4 weken te injecteren en dus 2 weken lang op mijn tandvlees loop. Nee dat is lekker leven.
Het is overigens de 2e huisarts al. De 1e wilde direct stoppen na 5 weken 2x in de week injecteren. Dat was de opstart en daarmee was het klaar.

Wat betreft de wachtlijst, zover ben ik niet eens gekomen. Ik heb op één dag ruim 28x gebeld maar opnemen ho maar. Dan niet hoor.

Edit: Ik had trouwens een waarde van 97 en al bijna 3 jaar klachten, ik was dus ook een 'spoedje'.
Hier valt het niet onder de verzekering maar mijn risico is al door de reuma medicatie verbruikt (10 flesjes á 350 euro, houdoe eigen risico in januari :') ) en een deel schelden ze dan kwijt ofzo.
Laatst bijgewerkt door xDenies op 05-09-22 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:20

deedee19 schreef:
Het instituut heeft inderdaad hele lange wachtlijsten. Ik heb er 6 maanden opgestaan omdat ik nog redelijk spoed was, maar tegenwoordig sta je er gerust langer op. Mij hebben ze goed op weg geholpen, maar ik vind onder de streep eigenlijk zowel kliniek als instituut onzin. Niet in dat ze mensen niet goed helpen, in tegendeel zelfs...maar ze doen werk wat een huisarts ook kan doen als daarvan 80% niet zo eigenwijs was. Ik heb dat later ook tegen mijn huisarts gezegd dat ze mij onnodig op kosten heeft gejaagd voor iets wat zij ook kon doen.
En die rekeningen van zo'n kliniek/instituut zijn niet mis. Moet je ook maar net kunnen betalen allemaal. Die eeuwige strijd rondom B12...om doodmoe van te worden mits ik dat al niet was door dat tekort :')

Valt gewoon onder m'n verzekering.

deedee19

Berichten: 7931
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: Noord noord limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-22 14:26

elnienjo schreef:
deedee19 schreef:
Het instituut heeft inderdaad hele lange wachtlijsten. Ik heb er 6 maanden opgestaan omdat ik nog redelijk spoed was, maar tegenwoordig sta je er gerust langer op. Mij hebben ze goed op weg geholpen, maar ik vind onder de streep eigenlijk zowel kliniek als instituut onzin. Niet in dat ze mensen niet goed helpen, in tegendeel zelfs...maar ze doen werk wat een huisarts ook kan doen als daarvan 80% niet zo eigenwijs was. Ik heb dat later ook tegen mijn huisarts gezegd dat ze mij onnodig op kosten heeft gejaagd voor iets wat zij ook kon doen.
En die rekeningen van zo'n kliniek/instituut zijn niet mis. Moet je ook maar net kunnen betalen allemaal. Die eeuwige strijd rondom B12...om doodmoe van te worden mits ik dat al niet was door dat tekort :')

Valt gewoon onder m'n verzekering.


Hier uiteindelijk ook omdat ik het heb omgezet. Echter kon ik in september terecht en toen viel het nog niet onder mijn verzekering en toen moest ik het consult van 360 euro wel zelf betalen. Maar daarvan was ik op de hoogte. Toen omgezet naar een restitutiepolis en kreeg het vergoed.