Yoga

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 09:53

Mijn ervaring met fit for free is wel dat je moet weten wat je doet. Je kunt er heel gemakkelijk overtraint raken omdat je geen begeleiding krijgt... Mijn broertje was heel actief 3x per week 2 uur aan het trainen daar, maar zit nu wel bij de fysio... En die groepslessen zijn, zoals al eerder genoemd, erg afhankelijk van de instructeur! Maar als het goed voelt, moet je het doen! Alleen jammer dat het niet maandelijks opzegbaar is.

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 13:32

Ik heb als werkloze op dit moment gewoon niet meer geld. Dus het is of daarheen (of naar soortgelijke sportschool), of thuis rommelen. Als ik nu een abbo afsluit kan ik een jaar vooruit betalen, dus heb ik daar geen kopzorgen meer om en in totaal kost zo'n abbo je nog geen €120,- voor een heel jaar.

Groepslessen zijn gewoon met instructeur, Basic Fit doet het idd virtueel en dat spreekt me totaal niet aan. Mijn vriend heeft bij Basic Fit gesport en ik ging dan ook wel eens op zijn pas een dagje extra trainen. Als ik dan die virtuele lessen zag liep ik snel door, net of je met de Wii aan het sporten bent en niemand die even inspringt als je iets verkeerd doet. Vandaar ook de keuze voor Fit For Free. Je moet voor die groepslessen idd bijbetalen, maar het kost je maar 6 euro per maand voor onbeperkte deelname aan de groepslessen. Ik wil beginnen met het Fitness Voordeel abonnement, dan kan ik 3x een gratis groepsles volgen en daarna kan ik dan besluiten of ik alleen ga voor mijn training, of dat ik daar ook groepslessen wil gaan volgen. Want instructie vind ik idd ook heel belangrijk.

Instructie in de zaal heb ik gelukkig niet nodig, ik heb ruim 1,5 jaar onder begeleiding van een fysio getraind en ik heb een hele lading met persoonlijke trainingsschema's thuis liggen. Ik weet waar ik op moet letten, wat mijn zwakke punten zijn en wanneer ik de boel op kan schroeven, of juist even wat gas terug moet nemen. Ze hebben me bij de fysio ook aangemoedigd om nu zelf door te gaan en als ik vragen heb kan ik ze kosteloos om advies, of om een nieuw trainingsschema vragen.

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 14:08

Dat klinkt goed, ik was denk ik in de war met Basic Fit :j

Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:43

Ik heb gisteren voor het eerst yin yoga gedaan en dat was echt ontzettend fijn :+: De houdingen zijn niet ingewikkeld en je houdt ze lang vast (5min) waardoor je er echt in kunt zakken en dat punt van ultieme ontspanning kunt zoeken. Ik heb erg genoten, dit is wat ik zocht in yoga :j

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:21

Dat is fijn om te horen, Corelli!
Mijn yoga-instructrice gaat ook yin-yoga studeren na de vakantie en dan daar ook lessen in houden. Ik ben er erg benieuwd naar! Ze gaat misschien ook een combinatie les met Hatha maken, zodat het niet alleen maar lang vasthouden is.

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:09

Zijn er hier misschien bokkers die ervaringen hebben met een yoga retraite? Ik ben hierover aan het denken!

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 11:39

Even dit topic wakker schudden :D

Voor de mensen die meegedaan hebben/doen aan de challenge van Erin Motz, in januari komt er een van Yoga With Adriene! :) Ik ben de laatste tijd serieus aan het slabakken geweest mijn oefenen :o Dus ik ga zeker meedoen :) http://yogawithadriene.com/30days/

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 12:36

Leuk dat het topic weer actief wordt! Ik zat er zelf ook net aan te denken weer eens een berichtje te plaatsen.
Ik ben zelf nu 2 keer per week aan yin yoga bezig (wel lessen in een yoga school) en vindt het een enorm fijne vorm van yoga!
Heb echt mijn yoga soort gevonden!
En kan inmiddels de hoofdstand tegen de muur! Ben hem nu los aan het leren.

Ik ga ook eens kijken naar bovenstaande link, lijkt me ook leuk om thuis erbij te doen!

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:02

Leuk dat dit topic weer actief wordt! Ik doe momenteel echt te weinig aan yoga, maar hoop vanaf januari 2 keer per week naar yoga te kunnen en inderdaad ook yin yoga op te gaan pakken. Ben daar heel benieuwd naar. Zal ook eens naar die challenge van Adriene kijken. Ik begin steeds meer moeite met Erin te krijgen, omdat haar tempo zo hoog ligt... Het is bijna niet bij te houden.

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 13:05

11AFotograaf, dat is ook waarom ik liever de filmpjes van Adriene kijk, daar vind ik veel meer het relax-deel van yoga. Bij de filmpjes van Erin heb ik soms het gevoel dat ik gewoon lichaamsbeweging zonder meer aan het doen ben.

Ik wou dit jaar lessen yoga starten, maar ze zijn op dinsdagavond en dinsdagavond is natuurlijk de enige dag dat ik 's avonds les heb ^)

Yin yoga lijkt me heel leuk! Iemand een aanrader voor een YTkanaal? Of is dat echt alleen met lessen te volgen?

Miryamk

Berichten: 5247
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: DPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:44

Ik meld me ook even, na de verkoop van mijn paardje begonnen met Yoga.
Om bezig te blijven en voor de nodige ontspanning te zorgen (mijn paard was mijn 'zenmomentje')
Ik ga 2 keer in de week naar een yogaschool (noem je dat zo? :o ) en de lessen wisselen elkaar iedere keer af. Hatha en Yin met een beetje power wordt het meest gedaan, ik vind het heerlijk.
Vooral het laatste kwartier mediteren met een doekje en geurolie, voel me helemaal verwend :D
Merk in het dagelijks leven ook dat ik dingen beter los laat en mezelf wat liever vind.
Vanavond mag ik weer!

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 15:07

Ik ben de laatste tijd met veel dingen bezig geweest, waardoor ik mijn yoga heb laten versloffen...
Ik weet dus al mijn goede voornemen voor het volgend jaar :))

De challenge van Erin leek inderdaad af en toe wat meer op gewone lichaamsoefeningen, wat ik wel fijn vond, omdat ik heel wat kracht mis. Maar ontspannende yoga en goed uitgevoerde houdingen zijn toch wel mijn uiteindelijke doel....

Met de kerstdrukte die eraan komt, kan ik wel wat ontspanningsoefeningen gebruiken. Vooral erbij stilstaan dat het leuk moet blijven in plaats van stressen haha

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:36

Hallo allemaal! Mag ik mij hier ook melden? Ik ben sinds een paar dagen bezog met wat yoga oefeningen en vandaag ben ik via een ander topic oo de 30 day yoga challenge gekomen. Ik heb mij ook alvast opgegeven voor die challenge van adrienne, dus ik krijg een mailtje als die begint.

Vind het in ieder geval wel fijn om elke dag wat oefeningen te doen. merk dat ik daarna lekker ontspannen ben en dat heb ik nu echt nodig.

Ben alleen nog zo lenig als een plank haha meh, kan niet eens met gestrekte benen mijn tenen aanraken. Hoe kang duurde het bij jullie voordat daar verbetering in kwam?

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:44

Hoi muntdrop!

Ik geloof dat veel mensen hun tenen in het begin niet kunnen aanraken. Mij lukt het alleen maar om mijn handen vlak op de bodem te zetten als ik voorover buig, omdat ik hypermobiel ben :D
Een beetje te flexibel dus.
Als je regelmatig oefent wordt je denk ik al snel leniger. Maar het is niet belangrijk hoever je komt of hoe lenig je bent. Yoga is altijd goed, iedereen heeft zijn eigen lichaamsbouw.
Ik kan bijvoorbeeld niet goed op 1 been staan, dan wiebel ik als een gek. Een yoga lerares heeft mij eens zien worstelen om toch te blijven staan en zei: elke keer dat je wiebelt word je sterker, het wiebelen op zich is ook oefening. Sinds ik niet meer zo gefrustreerd raak omdat het niet lukt, gaat het juist veel beter *\o/*

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:13

Leuk dat je ook hier komt muntdrop!
Lenigheid verbeterd vaak wel maar is niet belangrijk.
Ieder lichaam Is anders en je zult niet elke oefening zoals een ander kunnen uitvoeren.
Ook omdat elk lichaam zijn beperkingen en voordelen heeft.

Ik ben net als bootsiebob ook hypermobiel en ben vaak soepeler dan mijn yogalerares.
Maar daarin tegen overstrek ik snel en heb dus ook sneller blessures...

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 00:24

Muntdrop, ik ben ook totaal niet lenig meer! Heb nu 2 a 3 maand geen yoga gedaan, dus ik ga ook terug serieus moeten oefenen daarop :P Ik ben wel elke week twee keer gaan zwemmen sinds september, dus heb wel meer kracht in mijn armen en benen nu :)

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:19

muntdrop schreef:
Ben alleen nog zo lenig als een plank haha meh, kan niet eens met gestrekte benen mijn tenen aanraken. Hoe kang duurde het bij jullie voordat daar verbetering in kwam?

Ondanks dat ik ook hypermobiel ben, kan ik nog steeds niet bij mijn tenen, terwijl ik al vanaf september vorig jaar aan yoga doe (minimaal 1 keer per week). Als ik mijn knieën niet op slot zet en dus een beetje gebogen, dan lukt het me ondertussen wel.
Ik heb het getraind door juist mijn knieën door te buigen, vingertoppen op de grond en dan pas mijn benen te strekken. Dat deed meer aan mijn hamstring.
En veel Neerkijkende Honden oefenen!

Grappig dat jullie, Taartje en BootsieBob, ook hypermobiel zijn, maar juist heel soepel... Ik ben dat helaas niet, hoewel ik in sommige dingen wel soepeler ben dat de rest van de groep. Vorige week hadden we een moeilijke oefeningen waarmee je via via je handen vast moest pakken en dat lukte mij aan beide kanten zonder problemen. Maar vaak ben ik degene die niet bij mijn voeten komt of zo.

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 10:28

11AFotograaf schreef:
muntdrop schreef:
Ben alleen nog zo lenig als een plank haha meh, kan niet eens met gestrekte benen mijn tenen aanraken. Hoe kang duurde het bij jullie voordat daar verbetering in kwam?

Ondanks dat ik ook hypermobiel ben, kan ik nog steeds niet bij mijn tenen, terwijl ik al vanaf september vorig jaar aan yoga doe (minimaal 1 keer per week). Als ik mijn knieën niet op slot zet en dus een beetje gebogen, dan lukt het me ondertussen wel.
Ik heb het getraind door juist mijn knieën door te buigen, vingertoppen op de grond en dan pas mijn benen te strekken. Dat deed meer aan mijn hamstring.
En veel Neerkijkende Honden oefenen!

Grappig dat jullie, Taartje en BootsieBob, ook hypermobiel zijn, maar juist heel soepel... Ik ben dat helaas niet, hoewel ik in sommige dingen wel soepeler ben dat de rest van de groep. Vorige week hadden we een moeilijke oefeningen waarmee je via via je handen vast moest pakken en dat lukte mij aan beide kanten zonder problemen. Maar vaak ben ik degene die niet bij mijn voeten komt of zo.



Ligt er ook aan natuurlijk hoe soepel een gewricht is denk ik!
Ik heb wel erg snel pijn bij heupopeners. Dan zet een kant van mijn bekken/heup zich vast.
Hebben nu een aangepast versie gemaakt en dan gaat t goed!
Yogalerares vond het ook raar dat ik daar wel vastzit en verder enorm soepel ben.
Ga over een uurtje weer yin doen! Heerlijk zo even voor een drukke avonddienst.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:15

Ik heb net dag 2 van de challenge gedaan. Zat veel downward dog in en ik merk dat ik ook flink wat kracht mis in mn armen om het goed voel te houden, lukte mij maar net. Ik doe nu ook al 4 dagen de 30 day squat, push up, plank en crunch challenge om overal een beetje kracht op te bouwen, hopelijk heeft dan een beetje effect.

Oefenen jullie trouwens elke dag thuis of alleen tijdens de les? Ik heb een beetje gekeken naar lessen in mijn omgeving maar ik vind het allemaal best duur :(

Iolanthe

Berichten: 4078
Geregistreerd: 28-09-11
Woonplaats: Antwerpen (BE)

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 13:42

Muntdrop, downward dog is idd lastig. Ik heb nu geen last meer met mijn armen, maar vooral in lenigheid. Wat mij bij downward dog wel veel geholpen heeft (in het algemeen) is, filmen wat ik doe, dan zie je of je wel een mooie lijn hebt van je kont naar je polsen :)

Ik oefen thuis, zo 3/4 keer per week meestal :) Ik heb les op het moment dat de goedkope lessen via de universiteit doorgaan -O-

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:15

Taartje schreef:
Ligt er ook aan natuurlijk hoe soepel een gewricht is denk ik!
Ik heb wel erg snel pijn bij heupopeners. Dan zet een kant van mijn bekken/heup zich vast.
Hebben nu een aangepast versie gemaakt en dan gaat t goed!
Yogalerares vond het ook raar dat ik daar wel vastzit en verder enorm soepel ben.
Ga over een uurtje weer yin doen! Heerlijk zo even voor een drukke avonddienst.

Het zal inderdaad veel aan de ontwikkeling van je spieren liggen. Mijn armen zijn heel soepel, maar missen ook erg veel kracht, terwijl mijn benen relatief meer kracht hebben, maar ook 'stijver' zijn, vooral mijn hamstrings zijn een probleem, maar dat is ook logisch van al het zitten, fietsen en paardrijden dat ik altijd heb gedaan.
Heupopeners zijn voor mij ook echt een probleem, maar dat zou ook nog in het emotionele stuk kunnen zitten.
Hopelijk heb je een fijne les gehad! Ik mag morgenavond weer!

muntdrop schreef:
Ik heb net dag 2 van de challenge gedaan. Zat veel downward dog in en ik merk dat ik ook flink wat kracht mis in mn armen om het goed voel te houden, lukte mij maar net. Ik doe nu ook al 4 dagen de 30 day squat, push up, plank en crunch challenge om overal een beetje kracht op te bouwen, hopelijk heeft dan een beetje effect.

Oefenen jullie trouwens elke dag thuis of alleen tijdens de les? Ik heb een beetje gekeken naar lessen in mijn omgeving maar ik vind het allemaal best duur :(

Eigenlijk zou je je armen niet heel hard nodig moeten hebben bij de neerkijkende hond. Je moet namelijk heel goed je stuitje naar het plafon duwen en je gewicht op je benen zetten. Dan haal je het gewicht van je armen af en heb je dus niet veel kracht nodig. Ik heb echt weinig kracht in mijn armen en ik hou ze best wel vol.

Ik probeer regelmatig thuis te oefenen, maar ga ook minimaal 1 keer per week naar de les. Voornaamste reden voor mij om te beginnen met groepslessen was vooral om mijn houding te laten corrigeren. Als je een oefening verkeerd doet, dan kun je problemen krijgen i.p.v. je lichaam opbouwen. Daarnaast vind ik het ook wel fijn om er naar toe te gaan en de lessen zijn zeker wel zwaarder dan wat ik thuis zou doen zonder (video)begeleiding.

PureSG

Berichten: 4644
Geregistreerd: 24-07-05

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 14:29

Hoi allemaal :) Ik ben sinds 2 dagen begonnen met de 30 day yoga challenge. Vandaag dus dag 3!
Ik heb nooit eerder wat met yoga gedaan en mijn lenigheid laat nogal wat te wensen over, maar tot nu toe ervaar ik het als erg prettig. De lessen vliegen ook voorbij!

Bootsiebob

Berichten: 5545
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:18

Wat grappig dat we allemaal niet echt lenig zijn :D Dan voel ik me niet zo'n kluns...
Gek genoeg zijn het bij mij ook mijn heupen en benen die stijf zijn. Ik kan ook echt geen hoge schop met gestrekt been maken (zoals bij kickboksen). En ik heb weinig kracht in mijn schouders, die gaat ook snel uit de kom.
Heupen gaan wat beter als ik echt ontspannen ben, dat die zo moeilijk te open zijn zit bij mij o.a. ook in het emotionele zoals 11AFotograaf zegt.

Downward dog lukt me wel goed, in het begin gingen mijn armen heel erg trillen, maar nu mijn techniek beter is en ik wat kracht heb opgebouwd d.m.v. schouderoefeningen gaat dat beter.

Wat ik fijn aan les bij een instructeur/trice vind, is dat je gecorrigeerd wordt. de warrior doe ik schots en scheef zonder correctie, helaas heb ik geen grote spiegel in mijn yogakamertje. Maar het is bij de meeste inderdaad erg duur. Daarom doe ik het thuis met veel verschillende dvd's.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 15:48

Ik snap dan niet hoe je die downward dog moet doen haha. Stuitje gaat wel naar het plafond maar ik krijg niet extreem veel gewicht op mn benen, de spieren in mn kuiten houden me gewoon tegen om verder te gaan misschien komt dat dan wel als ik wat leniger ben. Ik moest het deze keer ook wel vrij lang vol houden, bij de andere filmpjes die ik heb gedaan lukte het wel prima en ik kon het wel volhouden maar het was wel intensief vond ik. Ik heb ook niet zomaar slappe armen maar echt van die mietjes armen sdie nauwelijks een normale push up kunnen doen haha.

Ik zag dat ik via de universiteit goedkoop yoga lessen kan volgen. 48 euro voor 9 lessen van 1.5 uur, super voordelig volgensmij. Ik kan alleen pas in februari instromen maar he de tijd vliegt. :)

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:15

muntdrop schreef:
Ik snap dan niet hoe je die downward dog moet doen haha. Stuitje gaat wel naar het plafond maar ik krijg niet extreem veel gewicht op mn benen, de spieren in mn kuiten houden me gewoon tegen om verder te gaan misschien komt dat dan wel als ik wat leniger ben. Ik moest het deze keer ook wel vrij lang vol houden, bij de andere filmpjes die ik heb gedaan lukte het wel prima en ik kon het wel volhouden maar het was wel intensief vond ik. Ik heb ook niet zomaar slappe armen maar echt van die mietjes armen sdie nauwelijks een normale push up kunnen doen haha.

Ik zag dat ik via de universiteit goedkoop yoga lessen kan volgen. 48 euro voor 9 lessen van 1.5 uur, super voordelig volgensmij. Ik kan alleen pas in februari instromen maar he de tijd vliegt. :)

Probeer je rug zo veel mogelijk te strekken. Dat maakt hem extra zwaar, maar dan kun je ook je makkelijker kracht op je benen zetten en je stuitje omhoog duwen. Mocht dat niet lukken, dan is het altijd nog een optie om je benen te buigen. Het is vaak belangrijker dat je rug strekt dan dat je benen strekken.
haha, push ups kan ik ook niet! Maar ja, heb momenteel ook handtherapie voor een flink polsprobleem.

Dat is niet duur inderdaad. Ik betaal 27,50 euro per maand voor 1 les in de week van een uur tot 1,5 uur.