Yoga

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:20

Rug is helemaal recht! Benen zijn ook al ietsjes gebogen haha ik denk dat ik hem gewoon veel moet oefenen. Ik deed net een korte routine van 5 minuten en heb mezelf even gefilmd daarbij, zag er allemaal niet eens zo heel extreem lachwekkend uit haha.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:35

haha, cool, dus over een tijdje geef jij video challenges. Een goed idee wel, dat filmen. Misschien krijg ik er nog leuke bloopers van. Mijn zus heeft eens toegekeken terwijl ik de challenge van Erin deed en moest keihard lachen om al mijn gesteun en gekreun tijdens de oefeningen :D

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 20:55

haha, dat is goed om te horen, muntdrop. Misschien dat er een keer nog iemand met je mee kan kijken om te controleren?

Wij liggen in de les ook wel eens in een deuk als er weer iets raars wordt gevraagd of iedereen aan het kreunen is "omdat de schoonmoeder van onze instructrice weer was langsgekomen". Heerlijk is dat!

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:48

11AFotograaf schreef:
Taartje schreef:
Ligt er ook aan natuurlijk hoe soepel een gewricht is denk ik!
Ik heb wel erg snel pijn bij heupopeners. Dan zet een kant van mijn bekken/heup zich vast.
Hebben nu een aangepast versie gemaakt en dan gaat t goed!
Yogalerares vond het ook raar dat ik daar wel vastzit en verder enorm soepel ben.
Ga over een uurtje weer yin doen! Heerlijk zo even voor een drukke avonddienst.

Het zal inderdaad veel aan de ontwikkeling van je spieren liggen. Mijn armen zijn heel soepel, maar missen ook erg veel kracht, terwijl mijn benen relatief meer kracht hebben, maar ook 'stijver' zijn, vooral mijn hamstrings zijn een probleem, maar dat is ook logisch van al het zitten, fietsen en paardrijden dat ik altijd heb gedaan.
Heupopeners zijn voor mij ook echt een probleem, maar dat zou ook nog in het emotionele stuk kunnen zitten.
Hopelijk heb je een fijne les gehad! Ik mag morgenavond weer!

Bij yin train je het bindweefsel en denk dat dat voor ons hypermobielen ook veel doet met soepel zijn en worden (al schijn je wel beter yang soorten te kunnen doen. Juist om je spieren te ontwikkelen al werkt dat bij mij niet zo)
Dat emotionele stuk heb ik ook ervaren bij de hoofdstand.
Die houding is vooral gericht op t overwinnen van angsten. Zodra ik dat deed lukte de hoofdstand enorm snel!
Les was heerlijk! Hebben ook een beginnetje gemaakt met de handstand (die m'n yogalerares ook nog niet goed beheerst)
Morgenavond mag ik ook weer! (Ga normaal 2 x per week. Nu extra lesje ivm inhalen)
Veel plezier ook morgen!

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 00:51

muntdrop schreef:
Ik snap dan niet hoe je die downward dog moet doen haha. Stuitje gaat wel naar het plafond maar ik krijg niet extreem veel gewicht op mn benen, de spieren in mn kuiten houden me gewoon tegen om verder te gaan misschien komt dat dan wel als ik wat leniger ben. Ik moest het deze keer ook wel vrij lang vol houden, bij de andere filmpjes die ik heb gedaan lukte het wel prima en ik kon het wel volhouden maar het was wel intensief vond ik. Ik heb ook niet zomaar slappe armen maar echt van die mietjes armen sdie nauwelijks een normale push up kunnen doen haha.

Ik zag dat ik via de universiteit goedkoop yoga lessen kan volgen. 48 euro voor 9 lessen van 1.5 uur, super voordelig volgensmij. Ik kan alleen pas in februari instromen maar he de tijd vliegt. :)


Heb je ook al is geprobeerd als je in de houding staat om en om je benen te buigen en weer te strekken? Is heel fijn om een beetje te bewegen tijdens de oefening!
En ik leerde van mijn lerares nu, dat je niet moet steunen op je handen\polsen maar op je vingers.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 09:00

Taartje schreef:
Bij yin train je het bindweefsel en denk dat dat voor ons hypermobielen ook veel doet met soepel zijn en worden (al schijn je wel beter yang soorten te kunnen doen. Juist om je spieren te ontwikkelen al werkt dat bij mij niet zo)
Dat emotionele stuk heb ik ook ervaren bij de hoofdstand.
Die houding is vooral gericht op t overwinnen van angsten. Zodra ik dat deed lukte de hoofdstand enorm snel!
Les was heerlijk! Hebben ook een beginnetje gemaakt met de handstand (die m'n yogalerares ook nog niet goed beheerst)
Morgenavond mag ik ook weer! (Ga normaal 2 x per week. Nu extra lesje ivm inhalen)
Veel plezier ook morgen!

Dat klinkt wel interessant. Ik hoop in het nieuwe jaar een les yinyoga te kunnen volgen. Ben er wel heel benieuwd naar. Ik moet van mijn revalidatie ook aan de slag gaan met krachttraining, dus daar heb ik de yoga dan niet meer voor nodig ;-)
Een hoofdstand kan inderdaad ook emoties oproepen. Er zitten sowieso heel veel emotionele connecties met houdingen in de yoga. Dat vind ik ook wel heel gaaf!

Gaaf dat je ook begonnen bent met de handstand! Veel succes daarmee!
Jij ook veel plezier weer morgen!

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:10

Yin yoga heb ik ook eens gedaan. Kost me best wel wat moeite om het geduld op te brengen lang in houdingen te blijven. Maar toch word ik er ook sterker van. Ik probeer de handstand met behulp van de muur. Maar ik kan het nog niet, teveel angst. Vanwege hypermobiliteit en zwakke polsen, ellebogen en schouders ben ik vroeger (ja ja jeugdtrauma's) met gym (sowieso mijn grootste jeugdtrauma) zo door mijn armen gezakt en op mijn hoofd gevallen. (laten we het maar niet hebben over bokje springen waarmee ik mijn arm gebroken heb en al mijn andere 'ongelukjes' en botbreuken :') )
Wat ook fijn is in de downward dog is je benen om-en-om strekken en buigen, dus eerst het linkerbeen, dan het rechterbeen. Is heerlijk aan je benen en heupen. En vooral je vingers en tenen gespreid op de vloer zetten (je tenen alsof je er zo'n nagellak-droog-ding tussen hebt. Zo spreid je je draagvlak. En je hoofd relaxed laten hangen en schouders echt lekker strekken, zodat je rug recht is.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:13

Ja dat om en om doe ik ook want dat doet dat meisje in de 30 day filmpjes ook haha. Ik deed het dag 3 en het was allemaal goed te doen verder yay :).

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 12:49

Bootsiebob schreef:
Yin yoga heb ik ook eens gedaan. Kost me best wel wat moeite om het geduld op te brengen lang in houdingen te blijven. Maar toch word ik er ook sterker van. Ik probeer de handstand met behulp van de muur. Maar ik kan het nog niet, teveel angst. Vanwege hypermobiliteit en zwakke polsen, ellebogen en schouders ben ik vroeger (ja ja jeugdtrauma's) met gym (sowieso mijn grootste jeugdtrauma) zo door mijn armen gezakt en op mijn hoofd gevallen. (laten we het maar niet hebben over bokje springen waarmee ik mijn arm gebroken heb en al mijn andere 'ongelukjes' en botbreuken :') )
Wat ook fijn is in de downward dog is je benen om-en-om strekken en buigen, dus eerst het linkerbeen, dan het rechterbeen. Is heerlijk aan je benen en heupen. En vooral je vingers en tenen gespreid op de vloer zetten (je tenen alsof je er zo'n nagellak-droog-ding tussen hebt. Zo spreid je je draagvlak. En je hoofd relaxed laten hangen en schouders echt lekker strekken, zodat je rug recht is.



O nee nog zon handstand trauma persoon! haha
Ik ben dus ook al eens met een handstand op mijn hoofd gevallen en was dus gelijk buiten bewustzijn (mazzel dat mijn moeder net binnenstapte op dat moment, had anders als 7 jarige alleen met mn toen 11 jarige nicht geweest.. :brr: )
Maar moet wel zeggen dat ik dat nu niet ervaar.
Scheelt denk ook dat niks moet en het in een heel rustig tempo gaat!
Kan je de hoofstand wel al? daar heb je niet zon druk op je handen en polsen plus kost het je eigenlijk geen kracht!
Maar moet je idd wel je angsten echt overwinnen.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:07

Haha, ik ben zo blij dat ik niet de enige ben! Vroeger was ik dat namelijk wel en ik weet pas sinds een paar jaar dat dat hypermobiliteit heet en geen aanstellerij, klunzigheid of domweg pech (ja, het trauma van de onvoldoendes voor gym zit nog erg diep)... _-:(

Aan de hoofdstand heb ik me nog niet gewaagd, die les van Erin heb ik overgeslagen :o
Ik ben er nog niet aan toe. Heb wel eens een poging gewaagd, maar zal wel vanalles verkeerd gedaan hebben, want ik kreeg alleen maar pijn aan mijn hoofd en wilde dat ik er een kussen onder had.

Eerst nog maar wat simpelere yoga poses en vooral ook wat push ups oefenen (wel met d knieen op de grond, anders kan ik er maar 1 voordat ik neerval haha)

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:14

Bootsiebob schreef:
Yin yoga heb ik ook eens gedaan. Kost me best wel wat moeite om het geduld op te brengen lang in houdingen te blijven. Maar toch word ik er ook sterker van. Ik probeer de handstand met behulp van de muur. Maar ik kan het nog niet, teveel angst. Vanwege hypermobiliteit en zwakke polsen, ellebogen en schouders ben ik vroeger (ja ja jeugdtrauma's) met gym (sowieso mijn grootste jeugdtrauma) zo door mijn armen gezakt en op mijn hoofd gevallen. (laten we het maar niet hebben over bokje springen waarmee ik mijn arm gebroken heb en al mijn andere 'ongelukjes' en botbreuken :') )
Wat ook fijn is in de downward dog is je benen om-en-om strekken en buigen, dus eerst het linkerbeen, dan het rechterbeen. Is heerlijk aan je benen en heupen. En vooral je vingers en tenen gespreid op de vloer zetten (je tenen alsof je er zo'n nagellak-droog-ding tussen hebt. Zo spreid je je draagvlak. En je hoofd relaxed laten hangen en schouders echt lekker strekken, zodat je rug recht is.

haha, die gym trauma's klinken wel heel bekend! Ik heb gelukkig alleen nog nooit iets gebroken... Mijn knieën in tegendeel...
Je benen om en om te buigen is inderdaad erg fijn! Dat doe ik altijd met mijn eerst downward dog van de dag. Mijn instructrice noemt het ook wel een loopbeweging maken. Dat maakt het misschien duidelijk ;-)

Bootsiebob schreef:
Aan de hoofdstand heb ik me nog niet gewaagd, die les van Erin heb ik overgeslagen :o
Ik ben er nog niet aan toe. Heb wel eens een poging gewaagd, maar zal wel vanalles verkeerd gedaan hebben, want ik kreeg alleen maar pijn aan mijn hoofd en wilde dat ik er een kussen onder had.

Dat probleem met de hoofdstand had ik ook! Zelfs met een kussen eronder! Maar ik heb ook extreem vaak last van hoofdpijn, dus ik weet niet of dat dat er iets mee te maken heeft...

Over probleemhoudingen voor je handen gesproken trouwens: kunnen jullie de kraanvogel/reiger? Waarbij je met je benen op je armen steunt? http://yoga-oefeningen.nl/armbalanceren ... asana.html
Deze zit wel vaak bij mij in de les, maar ik krijg hem vaak niet voor elkaar. Soms wel, maar nog steeds niet lang...

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:01

O dat met de hoofdstand is dan echt niet goed gegaan bij jullie!
Je kunt hem ook het beste met een yoga docente doen omdat het toch best een gevaarlijke houding is.
Wij deden hem in hele kleine stapjes en echt heel goed kijken en luisteren naar wat je kunt en wilt.
Hoofdpijn is niet goed dan heb je teveel op je hoofd geleund en je steunt echt alleen op je armen en je hoofdhuid raakt de grond wel maar steunt er niet op.

O de kraanvogel kan ik ook niet lang trouwens! en ook tijden dat hij helemaal niet lukt.. agh komt ooit vast wel eens haha.

Heb vandaag lekker nieuwe yogablokken, een mooie platte bolster voor onder mn rug en een nieuwe wollen yogamat voor de yin van mijn eindejaarsgeld besteld!
Kan ik zelf ook wat beter aan de slag thuis ermee! heb het namelijk altijd koud en zon wollen mat houdt de vloerwarmte weg.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 15:49

Taartje schreef:
O dat met de hoofdstand is dan echt niet goed gegaan bij jullie!
Je kunt hem ook het beste met een yoga docente doen omdat het toch best een gevaarlijke houding is.
Wij deden hem in hele kleine stapjes en echt heel goed kijken en luisteren naar wat je kunt en wilt.
Hoofdpijn is niet goed dan heb je teveel op je hoofd geleund en je steunt echt alleen op je armen en je hoofdhuid raakt de grond wel maar steunt er niet op.

O de kraanvogel kan ik ook niet lang trouwens! en ook tijden dat hij helemaal niet lukt.. agh komt ooit vast wel eens haha.

Heb vandaag lekker nieuwe yogablokken, een mooie platte bolster voor onder mn rug en een nieuwe wollen yogamat voor de yin van mijn eindejaarsgeld besteld!
Kan ik zelf ook wat beter aan de slag thuis ermee! heb het namelijk altijd koud en zon wollen mat houdt de vloerwarmte weg.

Ik deed hem inderdaad ook met een yogadocente, maar heb dan inderdaad te veel op mijn hoofd gesteund. Ik was trouwens nog niet met mijn voeten van de vloer hoor ;-) we probeerde het dus ook in kleine stapjes ;-)

Wat fijn, die spullen! Ik ben ook nog steeds op zoek naar goede blokken. Waar heb jij je spullen besteld? Die wollen mat verbaasd me. Wist niet dat die bestonden! Ik heb gelukkig geen last van koud op mijn mat, alleen als mijn armen of benen (in de eindontspanning) naast mijn mat liggen vind ik dat wel koud...

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 16:00

O dan heb je het gelukkig wel onder goede begeleiding gedaan. :D
Mijn blokken heb ik besteld bij yogashop.nl. heb bewust gekozen voor de foam blokken van Manduka omdat ik op de kurkenblokken snel last heb van mijn uitstekende botten haha.
Link :
http://www.yogashop.nl/recycled_foam_yogablock

En de rest op Yogisha.nl
Zon wollen mat wordt wel alleen aangeraden bij rustige yogasoorten zoals Yin.
Schijnt minder stabiel te zijn bij yoga soorten waarbij je veel staat enz dus daar gebruik ik dan gewone matjes voor.
Alleen bij Yin doe je alle oefeningen rustig en op de grond dus heb ik het als koukleum ontzettend snel koud.
En ik wilde een dikkere mat omdat ik elke keer mn uitstekende botten voel op de grond en dat is niet echt comfortabel.

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 18:03

Zo'n wollen mat lijkt me ideaal! Daar wil ik ook eens voor kijken. Mijn ruggengraat en heupbotten steken ook wat uit en doen pijn op een te dunne mat. Ik heb wel een fijne gewone mat nu, een keer bij mijn abo op yoga magazine gekregen.

Ik heb heel goedkope yoga foam blokken, een keer in Duitsland in een pakket met yoga mat en riem gekocht. Die mat is niets waard maar de blokken en riem zijn fijn. (alleen zuurstok roze, maar ja, ze waren goedkoop :D )

Ik waag me ook niet meer aan de hoofdstand zonder begeleiding. De kraanvogel lukt me ook niet, ja, 1 seconde ofzo, maar het maakt me niet zoveel uit, zolang ik maar lekker bezig ben.

Leuk dat iedereen hier best fanatiek is!

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 01:04

Bootsiebob schreef:
Zo'n wollen mat lijkt me ideaal! Daar wil ik ook eens voor kijken. Mijn ruggengraat en heupbotten steken ook wat uit en doen pijn op een te dunne mat. Ik heb wel een fijne gewone mat nu, een keer bij mijn abo op yoga magazine gekregen.

Ik heb heel goedkope yoga foam blokken, een keer in Duitsland in een pakket met yoga mat en riem gekocht. Die mat is niets waard maar de blokken en riem zijn fijn. (alleen zuurstok roze, maar ja, ze waren goedkoop :D )

Ik waag me ook niet meer aan de hoofdstand zonder begeleiding. De kraanvogel lukt me ook niet, ja, 1 seconde ofzo, maar het maakt me niet zoveel uit, zolang ik maar lekker bezig ben.

Leuk dat iedereen hier best fanatiek is!


Je moet wel even opletten met die wollen matten.
Had er een besteld maar was toch te dun.
Heb bij een ander bedrijf een dikkere besteld met een gevulde laag eronder.
Zal t wel even laten weten als ik hem heb! Heb er ook een antislipmatje los bovenop besteld. Dan kun je er ook staande oefeningen beter op doen!

Zon pakket met blok en riem heb ik ook ooit gekregen! Maar had er nu twee nodig dus gelijk betere besteld.

BelleTessa
Berichten: 2254
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Wat je wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 03:38

Hoi dames,

Ik Lees met jullie mee. Ik ben begonnen met de 30 dagen challenge van Erin en heb net dag 3 gehad.
Ik heb geen ervaring met yoga maar wel interesse.

Vroeger als kind zijnde deed ik de wheel pose heel vaak, wat we toen nog een bruggetje noemden.
Ik probeerde dit laatst weer en kwam amper omhoog haha.
Ik wil dit heel graag weer kunnen en ook goed hoog en mooi!
Ik heb een foto gemaakt hoe ik de pose nu uitvoer.
Hebben jullie eventuele tips?

Afbeelding

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 13:55

Leuk dat je ook interesse in yoga hebt!

Eerste tip is :
Schoenen uit en op blote voeten je oefening doen.
Dan kun je al veel meer voelen en ook spelen met je oefening door je tenen te bewegen of je voet te bewegen.

Succes ermee!

Bootsiebob

Berichten: 5544
Geregistreerd: 22-05-13

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:54

Hoi BelleTessa! Ik vind jouw weel er al beter uitzien dan die van mij haha. Alhoewel ik die van mij niet echt gezien heb, maar het voelt waardeloos. Ik kan me helemaal niet opdrukken, mis nog dat beetje kracht. Maar inderdaad, blote voeten en handen niet te ver naar achteren plaatsen.

Hopelijk lukt het mij ook een keertje. Lijkt me leuk om te kunnen

Anoniem

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:56

Langzaam met je handen naar je voeten toelopen :) En inderdaad blote voeten, dan voel je beter wat er gebeurt.

kehdra

Berichten: 6384
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 21:09

Even een schopje :D

Zijn jullie nog aan het yoga'en?
Ik ben nadat ik dit topic geopend heb blijven reizen en yoga'en viel daarbij een beetje in het niet :s.

Nu ik een kantoorbaantje (ipv hele dagen paardrijden) heb merk ik dat m'n lijf het toch echt wel nodig heeft!
ik heb me dus maar ingeschreven bij een leuke yogaschool waar ik om de dag ga yoga'en :D. Mischien een beetje veel van het goede, maar het zijn allemaal beginnersklassen; zo'n 2 jaar geleden waren kraanvogel, wiel en dat soort dingen geen enkel probleem, maar ik heb het gevoel dat ik het nu al moeilijk zal hebben met gewoon 'standing pose'....
ik heb natuurlijk yoga geleerd in het Engels; gelukkig zijn hier ook Engelstalige lessen te volgen dus daar heb ik me dan ook maar voor ingeschreven, maar ook af en toe een Nederlands talige er tussendoor, ik zal het snel genoeg leren denk ik.

Ik (en m'n lijf) kijken er naar uit om weer wat soepeler te worden!

Hoe gaat het bij jullie?!

Taartje

Berichten: 1284
Geregistreerd: 06-08-04
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 22:32

Hier gaat het goed! Ben inmiddels gestart met een yoga-docentenopleiding! Lekker veel oefenen thuis dus ook.

Ben wel gestopt met de yoga school waar ik gewone lesjes volgde omdat de tijden niet meer combineerden met m'n werk en nu aan het kijken naar een andere yoga school voor naast m'n opleiding.

Mooi dat je dan toch weer behoefte krijgt aan yoga he? Lekker rustig aan weer oppakken dus!

Valeriej

Berichten: 1121
Geregistreerd: 16-12-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:04


yvonne1303
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-10-10

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:47

Ik volg de yoga with adriene 30 dagen chalenge en ben lid van yogatv. Ja ik vind het heerlijk. Ben erg stijf, maar merk wel al verschil met 3 weken geleden.

11AFotograaf

Berichten: 1964
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Yoga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 09:17

Sinds deze zomer ben ik gestopt met yoga, omdat ik voor mijn lichaam aan de slag moest met het opbouwen van mijn spierkracht door middel van krachttraining en dat was niet meer te combineren met mijn yogalessen (die sowieso bijna niet meer te combineren waren). Het grappige is dat ik nu merk dat ik veel soepeler ben dan tijdens de bijna 2 jaar dat ik aan yoga deed. Na een training op de sportschool buig ik zo naar voren en raak ik met mijn handen de grond aan. Met de yogales is dat maar 1x gelukt.
Wel probeer ik me aan te wennen om 's ochtends bij het opstaan een paar oefeningen te doen die als het goed is voor meer energie zorgen.