Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:03

Hi allemaal,

Fijn om hier de goede ervaringen met invisalign te horen! ruim 10 jaar geleden heb ik zo'n 2-3 jaar een beugel gehad. Ik heb sindsdien 2 retentie spalkjes en sinds een jaar ook een nachtbeugel voor boven.

Mijn tandarts gaf dit jaar aan dat mijn tanden naar buiten zijn gekanteld en dat het echt aan te raden is om weer een beugel te nemen. Ik kan mijn tanden niet fijn meer op elkaar zetten, en krijg last van mijn kaken. Ik heb er zelf dus ook wel last van. Mijn tandarts biedt invisalign aan, ik heb de eerste 'beugel' afspraak gehad en na het analyseren van de scan/afdrukken is de offerte €2000 euro.

Nu twijfel ik heel erg, want een tandarts is geen orthodontist. Het zou ideaal zijn om voor €2000 euro klaar te zijn met invisalign bij de tandarts, maar ik dat niet dom als er nooit een orthodontist aan te pas komt?

Kortom: hebben jullie je (invisalign) beugel via de tandarts of orthodontist? en wat raden jullie aan?

Dyphusion
Berichten: 1025
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 23:45

Hier een slotjesbeugel gehad via zowel de tandarts als de orthodontist. Mijn advies? Kies voor de orthodontist, ook als dat duurder uit pakt.

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:44

Dyphusion schreef:
Hier een slotjesbeugel gehad via zowel de tandarts als de orthodontist. Mijn advies? Kies voor de orthodontist, ook als dat duurder uit pakt.


Zelfde hier. :j

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:37

Dankjewel Dyphusion en _Ekenna! Toch maar even contact zoeken met een orthodontist binnenkort.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 14:19

Er zijn ook verschillende merken in, ik heb een variant gehad van invisalign (knal hetzelfde concept) maar een goedkoper merk. Ook bij de orthodontist. Die bood het aan voor €950 all in, geen extra kosten en prijs blijft hetzelfde ook al heb je meer beugeltjes nodig. Ik bleek achteraf een extra beugeltje nodig te hebben en dat was inbegrepen in de prijs.
Het gaat om deze producent: https://www.orthoaligners.nl/

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:02

CalipsoLover schreef:
Er zijn ook verschillende merken in, ik heb een variant gehad van invisalign (knal hetzelfde concept) maar een goedkoper merk. Ook bij de orthodontist. Die bood het aan voor €950 all in, geen extra kosten en prijs blijft hetzelfde ook al heb je meer beugeltjes nodig. Ik bleek achteraf een extra beugeltje nodig te hebben en dat was inbegrepen in de prijs.
Het gaat om deze producent: https://www.orthoaligners.nl/

Klinkt goed!
Volgens mij werken alle orthodontisten hier in de regio met invisalign. En dat is best heel duur. Maar dat zal veranderen als er ook andere aanbieders komen.

CalipsoLover

Berichten: 5563
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 13:52

Het is wel een Nederlands bedrijf, ik woon in België. Dus denk dat het eerder toegankelijker is in NL dan in BE?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 14:28

Ik had invisalign en daar zit de eerste revisie ook in de prijs in, ook alle controles tussendoor.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 19:12

poes schreef:
Ik had invisalign en daar zit de eerste revisie ook in de prijs in, ook alle controles tussendoor.

Revisie?

Volgens mij zit invisalign altijd tussen 2/3 duizend euro toch, in ieder geval wat ik weet..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:07

Doe maar maal twee bij mij :+ revisie: na de eerste set waren we niet tevreden onder en heb ik dus nog een jaar extra gebeugeld en ook dat zat volledig in de prijs. Ik ga eens mijn post zoeken van wat het gekost heeft. Zat wel bij een dure praktijk.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 20:16

poes schreef:
Ik heb invisalign gehad. Dit is onzichtbaar. Wou ook geen zichtbare beugel. Wel iets duurder: 6000 voor de beugel + 6 wekelijkse controle ( dit was inclusief) (3,5 jaar := ). Plus Heel veel achterstallig onderhoud: vervangen oude vullingen, bleken, schoonmaken, wortelkanaalbehandelingen, kroon gezet. Totaal ongeveer 10K. Geen seconde spijt van.


Nou dit was het haha :D zo blij mee.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:28

Ha allemaal,

Vandaag heb ik toch maar een afspraak bij een orthodontist gemaakt. Ik vind het lastig:

begin 2021: draadje boven gebroken. Bij (een) orthodontist nieuwe retentiedraad boven geplaatst & nachtbeugel laten aanmeten (boven) want dat was erg nodig. Ik slikte volgens die orthodontist met mijn tong tegen mijn tanden waardoor mijn tanden naar voren kantelden. Verwijsbrief voor de logopedist gekregen om kantelen te stoppen en advies voor opnieuw een beugel als ik mijn tanden terug op zijn plek wilde.

tussentijds; leren slikken tegen verhemelte om kantelen te stoppen.

Juni 2021: consult bij tandarts voor een invisalign. advies: nou dat slikken zag ze niet zo. invisalign à €2000 was mogelijk na opsturen foto's naar invisalign orthodontist. Ik twijfelfde of ik hier slim aan deed en het hoefde niet direct gaf ze aan.

December 2021: consult bij een andere orthodontist voor advies, want het lijkt alsof de tanden blijven schuiven. Vraag: invisalign bij tandarts of meer aan de hand? Advies: boven niks aan de hand, dat staat prima en hoeft niks aan te gebeuren. Onder: tanden (en wortels) kantelen niet door het slikken, maar door mijn 10 jaar oude retentiedraad die 'uit elkaar draait' en 'actief' is geworden. Dat zou helaas zo zijn met oude draden, ondertussen zijn er betere. Bovendien geen garantie dat invisaling dat terug kan laten kantelen, dus advies: 1 jaar alleen onder een blokjesbeugel. cosmetisch zal je weinig zien, maar is vooral behoud van gebit.

Het probleem lijkt dus niet het slikken te zijn, maar mijn 'oude' retentiedraadje. Boven is dat hersteld door de nieuwe retentiedraad aan het begin van het jaar, onder was en is eigenlijk een groter probleem. Ik vind het lastig dat ik zulke verschillende adviezen krijg, en weet nu niet waar ik echt goed aan doe. Ik neig ernaar om de laatste orthodontist te volgen.

In ieder geval mijn advies aan jullie: heb je oude retentiedraadjes; laat die vervangen! Dat kan je een hoop besparen in de toekomst!

Ik heb echt zó geen zin in blokjes, en was liever voor de invisalign gegaan als dat een goede optie was. Maar vind m'n gebit wel belangrijker.

Excuus voor dit lange bericht, maar baal er een beetje van!

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 22:33

Van die draad heb ik echt nog nooit gehoord. Ik heb onder een draad zitten die 25 jaar oud is. Nooit vervangen en wordt regelmatig gecheckt en is niks mee aan de hand. Is me gezegd dan.
Boven heb ik geen draad meer want die beet ik steeds door. Daar heb ik nu een retainer voor, zo’n nachtbitje. Lijkt op een Invisalign maar ik draag hem alleen ‘ s nachts.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-21 23:40

Nee gek he, dat had ik ook nog nooit gehoord.

ah ja die retainer had ik ook, maar alleen voor boven.

Als hij regelmatig gecheckt wordt, dan is het goed lijkt me Suzanne. Bij mij is dat dan misschien niet goed gebeurd (?)

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 00:16

Mijn ortho zweert bij het dragen van nachtbeugel en geen draadje achter de tanden. Ze zien het tevaak fout gaan met een draadje dat los raakt of wat dan ook. Combinatie draadje/nachtbeugel oké, maar niet enkel het draadje.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 00:49

LvA1993 schreef:
Mijn ortho zweert bij het dragen van nachtbeugel en geen draadje achter de tanden. Ze zien het tevaak fout gaan met een draadje dat los raakt of wat dan ook. Combinatie draadje/nachtbeugel oké, maar niet enkel het draadje.


De mijne ook. Volgens haar zet het ook enorm veel druk op de tanden.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 00:56

Ik ben ook bekend met dat oude type draad. 2 jaar geleden heeft mijn bovenspalk 1,5 dag los gezeten. Deze is weer vastgezet door de tandarts, maar het resultaat was 1 tand die schuin naar voren uitstak. Geen gezicht en mijn lip bleef erop hangen.

Heb 2 jaar lopen dubben wat te doen en een paar maanden geleden toch maar naar de ortho gegaan met de gedachte weer te gaan beugelen. Ortho vermoedde dat de schuine tand kwam door de oude draad die inderdaad uit elkaar was gedraaid en in die positie weer was vastgelijmd door de tandarts. Plan was de draad te verwijderen en af te wachten wat de tand ging doen, zo nodig weer een beugel.

In een paar maanden is die tand uit zichzelf weer nagenoeg recht gaan staan en heb ik voor boven alleen een nachtbeugel, ook i.v.m. knarsen. Onder had ik ook nog zo'n oud type draad en die heb ik meteen laten vervangen.

Biks2
Berichten: 1266
Geregistreerd: 28-08-21

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 07:54

Jeetje ik wist niet dat dat kon!
Ik heb ook al meer dan 10 jaar een draad, mijn tanden zijn wel weer iets verschoven ook.
Liefste wil ik gewoon van die draad af, vind het ook niet fijn met flossen.
Ik wil dan eerst een doorzichtige beugel en daarna over op nacht beugel.

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 08:14

Ik begrijp dat die draad dus uitdraait als hij los gegaan is. Dat klinkt al logischer. Mijn draadje onder is in 25 jaar nog nooit los gegaan. Dus die zal nog stevig zitten.

Zoals gezegd heb ik voor boven een nachtbitje en bevalt op zich prima. Je moet hem alleen wel goed schoon houden natuurlijk dus elke ochtend afspoelen en met een tandenborstel en sop borstelen. Maár ik ben nu zo gewend aan het ‘s nachts dragen dat ik niet eens lekker slaap als ik hem niet in heb. Dan mis ik iets. :+

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:05

Klopt Suzanne. Mijn onderdraad voelde na 17 jaar ook nog vast aan, maar bleek op meerdere punten toch al losser te zitten. Het risico met dit type draad is dus dat áls die loskomt, de tanden precies de verkeerde richting op worden geduwd. En in de meeste gevallen is een beugel dan nodig om de boel weer recht te zetten. Zo is het mij uitgelegd.

Hopelijk kan ik over een poosje hetzelfde zeggen over de nachtbeugel als jij, want voorlopig vind ik het nog wel een onding. :P

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-21 09:44

Het went wel. Ik draag hem 5-6 nachten per week. Ik had natuurlijk al 3,5 jaar invisalign gehad.