Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 09:13

Hallo bokkers,
al zoveel jaren twijfel ik om een beugel te nemen. Ik heb toen ik jong was jaren een beugel gehad, maar het is allemaal weer gaan schuiven. Er is te weinig ruimte waardoor 1 voortand naar voren is gekomen en de andere tanden daar achter aan het schuiven waren. Echt niet charmant dus. Ik liep er al heel lang mee maar de stap om een beugel te nemen was ook gewoon erg moeilijk. Ook financieel gezien. Nu heb ik 2 weken geleden de stap genomen om in ieder geval eens een eerste consult te nemen en te kijken wat er nodig was. (ben ondertussen 22) Toen ik daar was wist ik eigenlijk al dat ik er gewoon voor wilde gaan! Er moest 1 kies uit, een buitenboord beugel voor in de nachten en een plaatjes beugel voor anderhalfjaar tot 2 jaar. Niet niks dus en zeker geen meevaller. Toch besloot ik de knoop door te hakken. Ik heb dan ook meteen alle afspraken gemaakt die nodig waren, en alles binnen 2 weken.

Gister heb ik mijn kies laten trekken (ik vond dit echt verschrikkelijk en was doodsbang, maaaar ik leef nog :D ) morgen krijg ik mijn onderbeugel en een week later mijn boven beugel.

Eigenlijk ben ik gewoon zo blij dat ik het ga oplossen nu, dat het me niet meer uit maakt wat voor beugels ik krijg, ik ga er gewoon voor :D

Wie heeft nog meer een beugel boven de 18, of twijfelt er misschien nog over??

Bentley93

Berichten: 126
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Thuis in Hellevoetsluis

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:18

Wat goed dat je de knoop hebt doorgehakt!
Hier twijfels, nooit eerder beugel gehad (had nogal makkelijke tandarts, vond het prima staan zo) maar ik merk dat het mij nu wel meer tegen gaat staan. Voortanden boven staan in het midden naar elkaar, beetje terug zeg maar, en onder verschuiven ze ook over elkaar...
Ben alleen wel wat ouder, bijna 33... Dus het is nu of nooit...
Twijfel twijfel twijfel....

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:19

Ik twijfel daar ook al een aantal jaren over. Heb destijds ook een beugel gehad, maar mijn linker voortand staat verder naar voren gedrukt ten opzichte van de rest, geen gezicht vind ik zelf. Heb destijds ook gesmeekt voor een ijzerdraadje boven, maar mijn ortho wilde dat niet doen.. Toch houden de kosten mij tegen om iets te doen..

Ies_

Berichten: 2891
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:28

Ik ben 18 en ik heb ook een beugel, ik heb keramische slotjes dus een soort van 'doorzichtig'. Ik ben ze nu al wel een beetje zat. :') heb ook al zo vaak de vraag gekregen hoe oud ik nou ben, omdat ik nog een beugeltje heb. Na het eten altijd je tanden moeten controleren op etensresten.

Toen ik voor een consult afspraak was zei de ortho dat een binnenboordbeugel snel effect zou hebben, maar dat doen ze niet bij mensen van 18 of ouder, omdat dat zo'n vreselijk ding is om te zien. Was ik natuurlijk heel blij mee :D

Suusenmalvin

Berichten: 1234
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Lelystad

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:30

Ja hoor! Hier op m'n 25e beugel genomen en 3 jaar in gehad -O- Tegenwoordig is het heel normaal om als volwassene met een beugel rond te lopen.
Al voelde ik me wel altijd een beetje opgelaten tussen alle kinderen en pubers in de wachtkamer :=

mooney

Berichten: 7776
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:33

Ik ben (bijna) 21, krijg ergens volgende maand ook een beugel en later nog kaakoperatie.
Heb er heel lang vanaf gezien, maar kijk er nu eigenlijk wel naar uit. Ook al vind ik het idee van een operatie wel een beetje spannend.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:33

Ik heb jaren een beugel gehad, helaas is er bij mij boven geen draadje geplaatst en de boel is weer gaan verschuiven. Ik heb momenteel weer een beugel (ben nu 21), gelukkig hoef ik hem maar zo'n 6 maanden dus ik ben er al bijna weer vanaf. Mij maakt het niet zoveel uit, ze schatten me nu alleen wel vaker iets jonger. :')

Naranga

Berichten: 1699
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: My house in the middle of the street

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:34

Ik roep ook al jaren dat ik weer een beugel 'wil'.
Ik heb een beetje hetzelfde probleem als ts. Onder heb ik te weinig ruimte waardoor 1 tand naar achteren gedrukt wordt. Ik heb vroeger wel een beugel gehad maar die orthodontist heeft er eerlijk gezegd een potje van gemaakt.
Ik gebruik al jaren de smoes dat ik het geld niet heb, maar eigenlijk durf ik niet zo goed. Er is niet genoeg ruimte dus er zal wat getrokken moeten worden... :=
Laatst bijgewerkt door Naranga op 03-04-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:35

Ik heb ook op mijn 18e een beugel gekregen: reden was dat mijn kaak uitgegroeid moest zijn omdat het vervolgtraject implantologie was. Ik wist op mijn 12e al dat ik pas later aan de beurt was :+
Heb hem dik 2 jaar gehad en het was even slikken omdat ik net aan mijn studentenleven begonnen was maar heb er al met al niet veel last van gehad. Grootste nadeel was dat mijn ortho nog bij mijn ouders was dus ik moest maandelijks op en neer :O
Nu ben ik ook wel erg zuinig op mijn tanden. Draag iedere avond braaf mijn nachtbeugeltje, geen haar op mijn hoofd dat ik het ga laten verschuiven :')

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:35

Ik heb over 2 weken mijn 2e consult! :D
Ik ben nu 20, heb vanaf mijn 10e volgens mij t/m mijn 16e een beugel gehad, maar het is allemaal weer heel erg gaan schuiven. Ik zal waarschijnlijk naar de kaakchirurg moeten, omdat ik te weinig ruimte in mijn onderkaak heb. Ik wou eerst voor een linguale beugel gaan, deze kost zo'n 1500 tot 3000 euro meer per kaak, dit zijn plaatjes/brackets achter de tanden, zodat je ze dus niet kan zien. Mijn ortho zet geen linguale beugels, en misschien maar goed ook.. Zoveel geld. Ik ga wel voor witte of doorzichtige brackets. Geen zilverkleurige voor mij op deze leeftijd. :')
Laatst bijgewerkt door _Ekenna op 03-04-14 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:35

Dat trekken valt enorm mee hoor. Ik heb jaren terug 4 kiezen moeten laten trekken omdat er te weinig ruimte was en dat is echt zo gedaan.

Als ik iets lelijk vind zijn het die doorzichtige slotjes (net alsof je tanen brokkelen/rotten :') ) dus ik heb gewoon zilver.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:46

Ik heb ook bewust voor zilveren gekozen. Vind doorzichtig er toch vaak uitzien alsof je het probeert te verbergen maar het lukt niet zo goed :')
Ik dacht gewoon: "Ja , fiets me, ik heb een beugel..so what?" :')

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 09:48

Ik ben er nu alweer een jaar of 2 vanaf, maar ook ik heb na mijn 18e een beugel gehad.
Qua commentaren weinig reacties gehad, wel mensen die vroegen "waarom heb je een beugel". Voor mij was die helaas noodzakelijk, na een val die ik als kind een keer gemaakt heb.

Persoonlijk vond ik het een ellende, had vaak de binnenkant van mijn mond kapot en liep regelmatig met heel veel blaren rond. Maargoed ik leef nog, het resultaat is goed en ik heb van die spalkjes gekregen waardoor de boel niet kan gaan schuiven.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:16

:wave: meld zich
Ben ook 22 en heb nu sinds september weer brackets (zilveren)
Ook op jongere leeftijd al beugel gehad maar alles is weer aan de schuif gegaan.

Tussentijds zijn al de verstandskiezen eruit, en heb helaas een ondertand moeten laten trekken.
Kon kiezen of 4 kiezen of 1 tand, nou alles wat gezond is wil ik zoveel mogelijk laten zitten dus doe dan maar 1 tand.

De wachtkamer met alle pubers vind ik inderdaad een beetje awkward := maar je doet het voor jezelf natuurlijk.

Het vervelendste vind ik het eten, alles blijft tussen dat rotding hangen. Merk dat ik hierdoor ook sneller 'uit'gegeten ben. Gelukkig bestaan er fantastische ragers:
Afbeelding

Veel succes met het plaatsen, de dag na het plaatsen was de naarste dag. Daarna valt het wel mee :j

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:18

ikzelf niet, mijn vriend van 27 heeft ook brackets, boven en onder. Stoor me er helemaal niet aan, vind het alleen maar stoer dat hij op deze leeftijd nog brackets (wilt) nemen :j

NathalietjeB

Berichten: 17288
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: ergens

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:21

ook hier weer de twijfel over een beugel...
heb dik 6 jaar een beugel gedragen alles stond netjes maar nu staat weer alles scheef...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:23

Ik ben 29 en heb al 2,5 jaar een slotjes beugel.. Als 't goed is nog maar 1 maandje, dan mag hij eruit... Ik ben dat ding dan ook spuug en spuugzat! Ik wordt soms nog geen 18 geschat en verleden week toen ik wat flessen alcohol voor een feestje kocht, moest ik mijn ID laten zien hahaha. :))

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:33

Mijn ortho zei dat die witte plaatjes echt een ramp waren en dat ze daar liever niet mee werken? Blijkbaar wanneer ze verplaatst of verwijderd moeten worden vliegen ze in 1000 stukjes uit elkaar. Ik ga maar gewoon voor zilvere brackets. Wat mensen vinden heb ik mezelf al totaal overheen gezet. Het klinkt misschien stom maar buiten de financien om was het moeten trekken van een kies het enige wat me tegen hield. Ik heb het nu achter de rug maar heb daar echt 3 weken naar op zitten hikken. Zat met vele tranen bij de tandarts. Verschrikkelijk! Ik heb nu lekker veel napijn van het trekken maar het maakt me niet uit, ben er vanaf :D Ik weet hoe vervelend een beugel kan zijn na het strak trekken. Ik vond het trouwens ook heel vervelend wanneer ik in de ochtend wakker werd en mijn lippen helemaal tegen mijn beugel geplakt zaten. :+ comfortabel is het gewoon niet. But it's worth it probeer ik gewoon te onthouden.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 11:38

Super goed dat je het gaat doen!!
Want eerlijk is eerlijk, lelijke tanden vallen altijd op! :)
Beter nu even 2 jaar 'afzien' en de rest van je leven nette rechte tanden :D

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:40

Dispar_Vulgo schreef:
Super goed dat je het gaat doen!!
Want eerlijk is eerlijk, lelijke tanden vallen altijd op! :)
Beter nu even 2 jaar 'afzien' en de rest van je leven nette rechte tanden :D


Precies! Ik ben helemaal niet ontevreden over mijn uiterlijk, maar door mijn gebit voel ik me nooit echt mooi. Je wordt er onzeker door bij andere mensen en kan nooit gewoon lachen zoals je het wilt. Het wordt een hele opluchting om mezelf gewoon weer oke en mooi te vinden :) Daar heb ik die vervelende 2 jaar wel voor nodig.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-14 11:50

Trouwens, voor de mensen die al een beugel hebben...
wat is lekker vloeibaar eten? Ik zal maar is wat yoghurt/pap enzo in slaan :D

Anoniem

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:00

Wat betrefd het vloeibaar eten.. er was maar een enkele keer dat een boterham bijv niet kon.. maar indien echt lastig at ik vaak gewoon een soepje of buillon en verder allerlei soorten pap. Havermout, rijstepap enz. Kwa avond eten gewoon zacht geprakte aardappels.

pluche_pluus

Berichten: 2439
Geregistreerd: 18-07-05
Woonplaats: N-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:09

Moos99 schreef:
Trouwens, voor de mensen die al een beugel hebben...
wat is lekker vloeibaar eten? Ik zal maar is wat yoghurt/pap enzo in slaan :D

Eigenlijk kun je juist zo min mogelijk vloeibaar eten maar gewoon iets zachter voedsel blijven eten.
(dit advies kreeg ik van mijn ortho)

Pannenkoeken, zacht gekookte broccoli en andere groente, brood zonder korstjes. :j
en klein gesneden krokantere (is dat een woord?) dingen

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:14

Ik ben 29 jaar en heb sinds vorig jaar december de knoop doorgehakt. Ik eet eigenlijk alles gewoon, alleen wat meer poetswerk. Appels ed niet rechtstreeks afbijten, kleinere stukken.
Vloeibaar eten?? Moet er niet aan denken voor 2 jaar, is tevens niet gezond voor je darmgestel. Na het inzetten van de beugel is het de eerste week wel even makkelijk, maar pas zsm je normale eetpatroon weer op.

Suzan_bobar

Berichten: 4248
Geregistreerd: 02-04-08
Woonplaats: Veluwe

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 12:16

PS. Strak trekken doen ze bij mij niet meer, wel draad wissel. Van een rond draad komt er steeds een vierkanters draad in. Strak trekken schijnt achterhaalt te zijn. Van de witte brackets hoorde ik ook dat deze niet zo stevig waren met uithalen. Daarbij zie je het alsnog wel zitten, dus of je nu wit of zilver neemt, fraai is anders.