Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 12:55

Aaah Retlaw wat een rollercoaster is het toch. Wat knap dat je postief blijft, en je hebt helemaal gelijk. je bent er vast bíjna....

Kimmy heb jij nog nieuw nieuws? hoe gaat het nu met je?

HHorseA
Berichten: 682
Geregistreerd: 04-03-17
Woonplaats: Belgie

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:14

M'n vriendin is 2jaar bezig... En is nu haar 5de x insiminatie.. Het lukt maar niet.. |o fff en ik weet niet wat ik kan zeggen..

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 14:37

He bah Retlaw! Wat naar dat het mis is gegaan! Fijn dat jullie nog 9 embryo's over hebben, maar liever had je ze niet nodig gehad.

Wij zitten alweer in iui nr 6 en de intake voor IVF staat gepland. Zoals het er nu naar uitziet zullen we 2019 afsluiten met IVF. Had nooit gedacht dat we daar uit zouden komen. Laatste weken weer heel veel zwangerschapsaankondigingen om ons heen en merk dat ik er echt even afstand van moet nemen.

Sharoontje, hoe gaat het met jou? Heb je al een punctie gehad?

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:14

Tijdje even stil geweest inderdaad. Punctie is niet doorgegaan. Bij de laatste controle echo bleek dat ik ruim 40 eiblaasjes had, dus hebben ze het afgeblazen. Ik moest daarna 10 dagen een tabletje slikken, zodat ik ongesteld zou worden en daarna weer opnieuw begonnen met de pil.

Gisteren mocht ik daarmee stoppen en morgen heb ik weer een start echo. Vorige week zag alles er goed uit en als dat morgen ook zo is, mag ik vrijdag weer beginnen met spuiten. Alleen halen ze nu de decapeptyl eraf en begin ik meteen met Gonal-F en daarnaast krijg ik andere medicatie die ik zelf moet mengen, deze zorgt ervoor dat de kans op overstimulatie zo klein mogelijk blijft.

Althans, dit begreep ik van vorige week. Zal het morgen nog eens vragen.

Nanna

Berichten: 1035
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: Utrecht

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:24

Fijn dat je weer bijna mag starten! Hopelijk ziet alles er morgen goed uit. Hoeveel gonal F moet je deze keer spuiten?

Ik moet straks als het goed is 125 gaan spuiten omdat ze anders ook bang zijn voor overstimulatie. Maar van wat ik tot dusver begrepen heb hoef ik niet eerst een maand aan de pil.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 15:35

De pil heeft verder geen functie, is alleen omdat het ziekenhuis dan makkelijker kan plannen.

Bumba01

Berichten: 5774
Geregistreerd: 27-02-05
Woonplaats: Koekstad

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-19 20:02

Klopt ja :j

Nanna; 75 of 100. Vorige keer had ik 150.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:33

Ik las al wat heftige dingen hier.

Ik kom even inbreken.
Wij zijn vorig jaar begonnen met onze baby plannen. Ik heb een dochtertje (7 jaar) uit een eerdere relatie.
Lopen ondertussen bij de huisarts. Stap 1 was bloedonderzoek bij mij naar chlamydia anti stoffen. Hier kwam niks uit.
Manlief heeft nu een sperma onderzoek gehad en daaruit bleek nu een afwijking naar voren te komen.

Vanuit hier worden we doorverwezen naar de gynaecoloog in het ziekenhuis. Ik zit nu op de verwijzing te wachten.

Heeft er hier iemand verstand van dat soort uitslagen en wat het inhoudt. Er zou iets van een verminderde hoeveelheid zijn?

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:44

Het gaat om hoeveelheid en beweeglijkheid. Je hebt een aantal categorieën (a,b,c en d geloof ik) en dan heb je zoveel miljoen van de hogere categorieën nodig. Hebben ze niet gezegd hoe slecht de uitslag was? Het ziekenhuis zal opnieuw willen testen.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:49

Nee er is niet gezegd hoe en wat gezien de assistente er geen kennis van had. Heb al een hele discussie gehad om de uitleg.

Afbeelding

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:55

Ah kijk, zie je, A, B, C en D. Heb ik toch iets onthouden :D.

Voor zover ik me herinner doen eigenlijk alleen de Atjes het goed. Dat is 48% in dit geval. Dat is volgens mij goed.

Volume betekent hoeveel er in het potje zat, dit was voldoende.

Probleem is het aantal. 33-46 is gemiddeld, 15 is de ondergrens (miljoen gaat het dan over). De uitslag hier is 12, dus dat is onder de ondergrens.

Het kan nog altijd slechter. Misschien wel al goed om te kijken of je de kwaliteit wat kan opkrikken. Juiste vitamines, niet meer drinken, om de dag/twee dagen seks, dat soort dingen.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:58

*komt onder steen vandaan*
Nee aantal staat voor concentratie. Die is te laag maar dat is logisch met zo'n hoge volume.

Vcm is totaal aantal goede zaadcellen in 1 ejaculatie en die is meer dan prima. Iets onder gemiddeld maar meer dan ruim voldoende voor een natuurlijke zwangerschap.

Wilde hier niet reageren maar ben wel een stille meelezer met een zoontje dankzij ICSI een jaar geleden. Had TS ook een PB gestuurd maar voor andere meelezers of actieve schrijvers misschien nog interessant.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:56

Hoi,

Ik kom mij hier ook aanmelden.
Ik gebruik al langer als een jaar geen anticonceptie meer. Helaas lukt het zwanger worden niet. Morgen staat de eerste afspraak bij de ha gepland. Ik ben stiekem toch wel een beetje zenuwachtig.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:17

secricible schreef:
*komt onder steen vandaan*
Nee aantal staat voor concentratie. Die is te laag maar dat is logisch met zo'n hoge volume.

Vcm is totaal aantal goede zaadcellen in 1 ejaculatie en die is meer dan prima. Iets onder gemiddeld maar meer dan ruim voldoende voor een natuurlijke zwangerschap.

Wilde hier niet reageren maar ben wel een stille meelezer met een zoontje dankzij ICSI een jaar geleden. Had TS ook een PB gestuurd maar voor andere meelezers of actieve schrijvers misschien nog interessant.

Maar die 12 (ten opzichte van de ondergrens van 15) is toch geen percentage? Ik ben verder geen expert hoor. Maar die 15 miljoen is per ml, begreep ik.
https://www.zorgsaam.org/ziekenhuis/pat ... -onderzoek

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 09:46

veerledec schreef:
Maar die 12 (ten opzichte van de ondergrens van 15) is toch geen percentage? Ik ben verder geen expert hoor. Maar die 15 miljoen is per ml, begreep ik.
https://www.zorgsaam.org/ziekenhuis/pat ... -onderzoek


Nee, het is geen percentage, het is de concentratie. Dus het aantal zaadcellen per ml ejaculaat.
Maar in dit geval is er sprake van een heel hoog volume ejaculaat, dus is het logisch dat de concentratie lager uit valt.

Je kan het zien als dat je 10000 vissen in een kom water doet. Als je hier 100 liter water bij doet heb je een hele hoge concentratie vissen. Maar als je daar nog eens 10000liter water bij gooit is die concentratie ineens laag. Dan heb je niet ineens minder vissen, maar gewoon veel vocht er bij zitten.
Daarom moet je de concentratie altijd bekijken met het volume van het ejaculaat er naast. En die laatste is in deze bovengemiddeld.
In dit geval zijn er niet heel weinig vissen, maar gewoon veel water erbij. En dat is niet per se een probleem, zeker niet bij zo'n hoge VCM.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:28

Maar het is altijd teruggerekend tot 1 ml als het goed is, ongeacht het volume. Anders zou dat cijfer niet bruikbaar zijn.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:39

ja, dat klopt wel, maar dat betekend niet dat het cijfer dan niet beïnvloed is. Het niet teruggerekende cijfer is namelijk de VCM ;).

Nogmaals: als je 100 vissen hebt en er zit 100liter water bij, dan heb je 1vis per liter.
Heb je op die 100 vissen 1000 liter water heb je 0.1vis per liter. Als je dan maar 1 liter zou bekijken dan zitten daar minder vissen in, maar dat doet er niet toe want je hebt gewoon een grotere bak water, maar nog steeds 100vissen.
Dat betekent namelijk niet dat je in het volledige ejaculaat minder vissen hebt, alleen dat er meer water bij zit. Maar dat doet er niet toe omdat je normaal gesproken toch het volledige ejaculaat gebruikt :D

De concentratie is alleen interessant als er een heel laag volume is. Dan kan een hoge concentratie nog het verschil maken tussen wel of geen goede waarde. Maar als het volume zo hoog is kan het niet anders als dat je concentratie laag uitvalt.

Sorry, ik ben echt een hele slechte uitlegger, misschien dat iemand anders er beter in is.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:37

Maar, dan klopt het wel wat ik zeg toch (of in ieder geval wat ik bedoelde) :) ? Per ml zit je op 12 mln. Dat is aan de lage kant. In totaal levert dit een VCM (volume * hoeveel per ml er zijn * percentage dat actief is) van minder dan 2, en dat zou minimaal 3 moeten zijn?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:01

Nee de VCM is de laatste waarde, die is 31 miljoen.

Namelijk 4,7x12x0,55(A+B motiliteit)


Het klopt dat je per ml op 12miljoen komt maar dat is in dit geval geen probleem omdat het niet komt door weinig zaadcellen maar door een relatief hoog volume. Ik verwacht dus ook niet dat het zkh daar een behandeling voor zou starten omdat je die waarde niet apart kan interpreteren op deze manier.

veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 14:30

Oh ja, gezien. Maar wat is met deze uitslag dan de aanleiding om door te sturen?

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:01

M.i. Niks, maar er zijn wel meer huisartsen die niet heel goed zijn in interpretatie en bij 1 afwijkende waarde direct doorverwijzen en waarbij de gyn dus alsnog geen actie onderneemt. Heb dat wel meer gezien om me heen.
Hopelijk pakt de gyn in het zkh het gewoon op, als Bibiq al meer dan een jaar bezig is, is het tijd dat iemand met verstand van zaken zich er mee gaat bemoeien zou ik zeggen :(:)

_merel_

Berichten: 1843
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Als zwanger raken geen vanzelfsprekendheid is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:15

Succes Nicje87! Hopelijk verwijst de huisarts je door

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:19

secricible schreef:
M.i. Niks, maar er zijn wel meer huisartsen die niet heel goed zijn in interpretatie en bij 1 afwijkende waarde direct doorverwijzen en waarbij de gyn dus alsnog geen actie onderneemt. Heb dat wel meer gezien om me heen.
Hopelijk pakt de gyn in het zkh het gewoon op, als Bibiq al meer dan een jaar bezig is, is het tijd dat iemand met verstand van zaken zich er mee gaat bemoeien zou ik zeggen :(:)


Hoop niet gewoon weer naar huis gestuurd te worden bij de gynaecoloog. Ik voel me er per maand slechter door worden gewoon.

Ik hoop op in ieder geval wat hulp/plan van aanpak.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:21

veerledec schreef:
Ah kijk, zie je, A, B, C en D. Heb ik toch iets onthouden :D.

Voor zover ik me herinner doen eigenlijk alleen de Atjes het goed. Dat is 48% in dit geval. Dat is volgens mij goed.

Volume betekent hoeveel er in het potje zat, dit was voldoende.

Probleem is het aantal. 33-46 is gemiddeld, 15 is de ondergrens (miljoen gaat het dan over). De uitslag hier is 12, dus dat is onder de ondergrens.

Het kan nog altijd slechter. Misschien wel al goed om te kijken of je de kwaliteit wat kan opkrikken. Juiste vitamines, niet meer drinken, om de dag/twee dagen seks, dat soort dingen.


Drinken, vitamines, hoeveelheid sex enz doen we al maanden ;)

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 19:30

_merel_ schreef:
Succes Nicje87! Hopelijk verwijst de huisarts je door


Dank je wel. Ik heb bloed af laten nemen om te testen of ik ooit chlamydia heb gehad en mijn vriend moet zijn zaad laten testen.
De ha gaf aan dat wanneer ik doorverwezen wil worden ze ons zal doorverwijzen. Dat is wel super fijn.

Weten jullie hoe het zit met de ovulatietesten. Ben je al te laat als je een smiley ziet? Je eicel is maar 6 uur vruchtbaar vertelde de huisarts.