Hoge bloeddruk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-15 13:13

Beste Bokkers,

Zijn er hier bokkers die al vanaf jonge leeftijd een hoge bloeddruk hebben?
Hoe gaan jullie hiermee om?
Ik was zelf 24 toen ik een bloeddruk ontdekte van 140/90. Nu ben ik 29, slik sinds 6 maanden hydrochloorthiazide (plaspillen). Helaas bleek vanochtend bij een controle dat het achteruit gaat; 169/99.
Ik heb als aanvulling nu betablokkers en 19 mei een afspraak met de huisarts om mijn kinderwens te bespreken.

Ik merk dat ik er af en toe bang van word. Angst dat de bloeddruk levensgevaarlijk laag wordt door de medicatie... dus mijn vraag, zijn er meer bokkers? Hoe gaven jullie dit een plekje? En hoe voorkom je dat je erover piekert?

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:06

Ik geloof dat ik de enige ben...

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 13:12

Nope, helaas ik ook. Zit op mobiel dus zal later uitgebreid reageren. Op mijn 23e een bloeddruk van 235/135. Per toeval ontdekt.

Omdat ik toch niks beters te doen heb even de laptop erbij gepakt.
Vorig jaar had ik mezelf opgegeven als proefpersoon voor medicatie op te testen. Ze hadden gezonde proefpersonen nodig. Dus allerlei onderzoeken om te kijken of ik gezond was. Maar bij de bloeddrukmeting heeft ze me vriendelijk geadviseerd naar de huisarts te gaan.

Eerste 2 weken heb ik dit uitgesteld, ik vond het nogal heftig, wist dan al dat ik de rest van mijn leven aan medicatie zou zitten dus dat heb ik niet gedaan. Tot mijn vriend ging googelen en zich ernstig zorgen ging maken, toen ben ik naar de huisarts gegaan. Ik werk zelf in de zorg en wist dondersgoed hoe ernstig het was, maar struisvogelpolitiek he?!

Toen ik de huisarts belde om een afspraak te maken schrok de assistente zo van mijn waardes (icm leeftijd) dat ik NU moest komen. Ben direct doorgestuurd naar de cardioloog, mocht de eerste tijd niet werken tot mijn bloeddruk ging zakken door medicatie.

Ze zijn gestart met 4 mg Perindopril, werkte niet dus 8 mg Perindopril, werd ik zo ziek van dat we zijn overgestapt naar 4 mg Perindopril icm 5 mg Amlodipine. Internist vond mijn bloeddruk nog steeds zo hoog dat ze me op de Lercandipine 20 mg heeft gezet. Hier werd ik ook weer behoorlijk beroerd van, continue een hartslag van 140 (en ja dan lag ik stil op de bank), mijn onderdruk zakte niet, mijn bovendruk wel dus had ik een bloeddruk van 135/120. Direct mee gestopt, gezegd dat het me niet kan schelen wanneer ze me aan andere medicatie kunnen helpen maar dat ik die zooi nooit meer slik := .
Volgende dag kon ik terecht, niet bij de internist want die belde me pas een week later terug :roll: , maar de huisarts heeft me toen weer terug op 4 mg Perindopril en 5 mg Amlodipine gezet. Inmiddels is mijn bloeddruk hiermee goed onder controle :)

Ik heb mijn internist toendertijd gevraagd hoe het zat met kindjes maken. De medicatie die ik slik kan niet gebruikt worden tijdens zwangerschap dus zal ik voordat we het serieus gaan proberen moeten overstappen op andere medicatie. Daar zie ik heel erg tegenop, want dat is vorige keer ook niet echt vlekkeloos gegaan. Ben ook bang dat ondanks medicatie mijn bloeddruk heel erg gaat stijgen tijdens zwangerschap.

Ik heb in het begin nadat we er achter kwamen heel veel gepiekerd, en heel veel gehuild. Nu voel ik me goed en zwangerschap zou geen probleem moeten zijn. Dat is voor nu genoeg geruststelling.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 22:28

Das echt extreem tante trien!
Had je geen hoofdpijnen? Geluk dan dat ze het ontdekt hebben bij je! En direct ingegrepej hebben.
Ik schrik van hoe je medicijngang was :| en zonder snel resultaat :oo

Ja kindjes kunnen even niet hier. Das best poedersuiker want ik en hubby willen met 3 jaar max wel kids. Al zegt hij dagelijks; schat, je hartje is belangrijker. :)
Maar ik wilde sowieso praten met de dokter en even kijken hoe hij erin staat. Ik heb nooit een kinderwens gehad, de huisarts wist dat ik geen kids wilde. Dit is echter veranderd door een nieuwe relatie, een gezonde, dus vandaar. 3 jaar van te voren is vroeg, maar liever te vroeg dan te laat overstappen op andere medicatie.

Onder welke groep viel jouw slechte medicatie tante?
Ik heb nu zelf de hydrochloorthiazide 12.5 mg van Mylan en metoproponol 50 mg van sandoz.
De meto is een selectieve blokker.

Ik ben vandaag begonnen.. merk er weinig van behalve echt enorm duizelig en af en toe tintelingen rondom mijn hart. Dat schijnt normaal te zijn, dan worden die receptoren geblokkeert.
Maar verder gaat het eigenlijk wel :) gelukkig maar, want ik had mezelf al ziek gerekend deze week..

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 23:33

Ik heb zonder medicatie een bloeddruk van 160/120. Ik slik nu methyldopa. Voor mn zwangerschap aprovel.
Geen idee hoe ik eraan kom, ik ben 32, slank en leef gezond... er is nooit een oorzaak voor gevonden.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 20:55

Ik had nergens last van, dat vind ik er zo verschrikkelijk eng aan. Ben idd heel blij dat we het per toeval hebben ontdekt.

Ik zou idd vooral informeren bij je arts, je kan maar weten waar je rekening mee moet houden. :)

Lercandipine is een calciumblokker
Perindopril is een ACE-remmer (wat ik nu nog steeds gebruik in een lagere dosering)
Amlodipine is een calciumblokker (wat ik ook nog steeds gebruik)

Muppett, het is zo vervelend als je niet weet waar het vandaan komt.

Ongeveer mijn hele familie heeft het, de meeste moesten rond hun 40e aan de medicatie ervoor, ik alleen een stuk eerder en dat had ik niet verwacht. Ze hebben me helemaal binnenstebuiten gekeerd maar níks te vinden. Ik heb ook zo'n 24-uurs bloeddruk meting laten doen, en die dag was mijn bloeddruk in mijn slaap hoger dan wanneer ik aan het werk was. Heel vreemd en kan me ook niet voorstellen dat het altijd zo is. En nee ik was niet met vriendlief aan het friemelen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 21:05

Oh wat vervelend.
Eet je toevallig veel drop? Dat krijg je een hoge bloeddruk van nl.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 23:03

Mijn internist zei dat er in 90% van de gevallen geen oorzaak voor te vinden is. Ik heb zelf ook flink moeten aandringen bij de HA voor een verwijzing naar de internist. Die deed er nl nogal luchtig over...
Nu in de 38e week van mijn zwangerschap is mn bloeddruk 136 over 85. Niet super laag maar net acceptabel...

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 11:13

Er is 9 vd 10 geen aanwijzing of oorzaak te vinden.
Nee, ik eet geen drop, amper zout, geen zoethout thee etcetera. Ik heb wel een volledig ontwikkelde 3e nier. Hierdoor kan gefilteerd zout terug de bloedbaan in. Waar dat bij "normale" mensen 2 maal plaatsheeft is dat bij mij 3 x. Maar daar zou de hydrochloor nogsteeds een stokje voor moeten steken.

De 24-uurs meting was bij mij ook sprekend, als ik opstond, bijvoorbeeld rond de lunch, schoot ie bizar omhoog. Alsof ik een marathon rende. Maar de onderdruk bleef 95, ook in rust.

Genetisch is het niet... althans, mijn moeders kant heeft geen hartkwalen. Maar mijn vader overleed toen hij 33 was door een fataal auto ongeluk. Het kan zijn, in theorie, dat hij er wel 1 had, maar dat dit nooit uitgekomen is. Mijn halfbroer (zelfde vader) heeft een ernstige hartafwijking en is begin maart geopereerd om een vergroeiing weg te laten halen in het hart zelf.
Maar geen hoge bloeddruk.

Tante trien, dat is wel apart inderdaad. In je slaap hoger dan overdag! Weet je wel zeker dat je vriend sliep :p

Muppett, die medicatie is wel "okee" voor je baby?
En krijg je extra controles ofzo? Wat een enorme onderdruk joh!

Mijn 3e betablokker gaat er straks in... gister een klein stukje autogereden en dat ging prima. Ik voel me ook prima. Alleen wat zware benen. Maar verder voelt mijn hart kalm. Ik heb noet het idee dat hij door mijn borstkas heen komt, wat ik voorheen wel had.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:13

Ik sliep die nacht in het logeerbed bij mijn ouders thuis en mijn vriend in ons huis. Geen idee of hij sliep maar ik weet zeker dat ik sliep :D

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 22:06

Nu ik weer op de computer zit wil ik nog even een wat langere reactie plaatsen n.a.v. de reactie over drop.

Wanneer vastgesteld word dat je een te hoge bloeddruk hebt ga je met iedere arts het gesprek aan over je eetpatroon, kan het daar vandaan komen of niet. Het stuit mij dan ook altijd tegen de borst wanneer een willekeurig iemand daar nog eens naar gaat vragen. Misschien ligt het aan mij, maar ik word er altijd kribbig van.
Als het zo simpel op te lossen was met anders eten/minder van bepaalde dingen eten, zouden we er echt niet voor kiezen om ons levenlang aan de medicatie te zitten.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:07

Helemaal mee eens. Ik krijg die vraag ook vaak. Het gaat om de zout in de drop. Nou ook al eten mensen geen drop, de meeste mensen eten teveel zout. Dus waarom de een wel een hoge bloeddruk heeft en de ander niet, hangt daar denk ik niet vanaf.
In het academische ziekenhuis waar ik onder controle ben, moest ik overigens zelf vragen of ik bij de gyn onder controle mocht. Ze doen daar zo luchtig over zwanger zijn met een hoge bloeddruk. De zorg die ik krijg is ook niet anders dan als je gewoon bij een verloskundige in de eerste lijn loopt. Ik vind dat raar. Extra echo's of bloedonderzoeken worden nooit gedaan.

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 23:10

Ooh dat vind ik idd wel vreemd. Hoop dat ik goed onder controle kom tegen die tijd :=

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 19:58

Ik (27 nu) heb wel tijdens mijn zwangerschap een hoge bloeddruk gehad (bij een van de controles vlak voor ik moest bevallen 150/100) dus waarschijnlijk ga ik wel de pineut worden over een aantal jaar.

Ik denk dat je niet bang hoeft te zijn dat je bloeddruk te laag word door de medicatie, dan ga je wel klachten krijgen van duizeligheid.

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 20:04

geen hoge bloeddruk maar wel standaard een hartslag van 120 in rust en 180 met sporten echter ben ik helemaal binnenste buiten gekeerd en is er niks gevonden
ik ben nu 22 en voel me goed ( ben inmiddels aan alle pijnen gewend dat ik ze niet meer voel )

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:03

Ik merk dat ik zo heerlijk slaap de laatste dagen. Enorm diep, maar ik word uitgerust wakker :j
Heerlijk!

Wat is een gezonde hartslag dan? Hoeveel slagen per minuut?

Er zijn toch nog best wat jonge mensen hier!
Zijn er rokers bij? Ik rook zelf wel maar ik ben echt flink veminderd. Van 25/30 pd, maar 5 pd...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:17

Hmm, lijkt me eng zo jong als zo'n hoge bloeddruk. Ik ben 35 en had aan de lage kant, dus spreek niet uit eigen ervaring. Als ik de boeken van Voedselzandloper etc mag geloven zou het helpen als je minder zetmeel (brood, aardappelen, rijst en pasta) zou eten en dat vervangt door plantjes (alles wat groen is en groeit).

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 21:34

Dat heeft de internist nooit aangeraden. Als dat evidence based was, zou dat veel algemener bekend zijn.
Ik geloof in een goede bloeddruk verlager in pilvorm persoonlijk.

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 21:41

Arabesk, ik weet dit al een aantal jaren, ik wil best aangeven wat ik voor mijn medicatie geprobeerd heb om de druk 'natuurlijk' lager te krijgen...

CharIsabella

Berichten: 2155
Geregistreerd: 20-06-14
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:22

Vumana89 schreef:
Ik merk dat ik zo heerlijk slaap de laatste dagen. Enorm diep, maar ik word uitgerust wakker :j
Heerlijkminuut
Wat is een gezonde hartslag dan? Hoeveel slagen per minuut?

Er zijn toch nog best wat jonge mensen hier!
Zijn er rokers bij? Ik rook zelf wel maar ik ben echt flink veminderd. Van 25/30 pd, maar 5 pd...


Dat is voor mannen tussen de 60 en 80
En voor vrouwen tussen de 70 en 90

Lieffiefi

Berichten: 4695
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-15 22:41

Poeh, of we zijn allemaal zwaar in loveeeee of we hebben vreemde hartjes :)

Zwitsal

Berichten: 7420
Geregistreerd: 02-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 22:56

Ik kwam er tijdens mijn studie fysiotherapie ook per toeval achter dat mijn bloeddruk wat aan de hoge kant was, tijdje mee rond gelopen maar na de zoveelste meting die weer te hoog uit sloeg toch maar naar de huisarts gegaan. Hij was niet zo schrikbarend als die van jullie (150 tot 160 over 100 ongeveer) maar toch te hoog, zeker aangezien ik toen 22 was.
Eerst inderdaad een hoop dingen geprobeerd qua voeding maar had allemaal 0 effect, bloed laten testen maar kwam ook niets uit. Toen ben ik op eigen initiatief (wel in overleg met mn huisarts maar die had er nog nooit van gehoord) gestopt met het slikken van de pil.
Ik was van plan om een aantal maanden te stoppen maar meette na 3 weken per toeval weer (tijdens mn studie) mn bloedddruk: 130-90 ongeveer.

Gestopt met de pil en een voorbeeldige bloeddruk (meestal rond de 115-80), inmiddels moet ik m weer even gaan bijhouden want heb nu 2,5 jaar een (hormoon) spiraaltje en kwam laatst weer op een te hoge waarde uit tijdens een bloeddrukmeting. Maar ik hoop dat dat kwam omdat dat met een (niet geijkte) 'vreemde' meter was en niet met mn standaard meter.

Zowel huisarts als gynaecoloog zeiden overigens nog nooit gehoord te hebben van een te hoge bloeddruk door anticonceptie maar ik ken meerdere dames bij wie dit het geval was.
Gelukkig voor mij dus de medicatie kunnen ontwijken :)

MaraYvette
Berichten: 3799
Geregistreerd: 22-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-15 23:34

tante_trien schreef:
Nu ik weer op de computer zit wil ik nog even een wat langere reactie plaatsen n.a.v. de reactie over drop.

Wanneer vastgesteld word dat je een te hoge bloeddruk hebt ga je met iedere arts het gesprek aan over je eetpatroon, kan het daar vandaan komen of niet. Het stuit mij dan ook altijd tegen de borst wanneer een willekeurig iemand daar nog eens naar gaat vragen. Misschien ligt het aan mij, maar ik word er altijd kribbig van.
Als het zo simpel op te lossen was met anders eten/minder van bepaalde dingen eten, zouden we er echt niet voor kiezen om ons levenlang aan de medicatie te zitten.


mijn bloeddruk is ook te hoog
alsmede dat ik n slecht gehalte van vitd heb die is nog maar 14 en zo zijn er nog meer dingen bijv ebv (eppsteinn barr virus gehalte )is bij mij 2x zo hoog als toegestaan was destijds echter vraagt mij nooit iem naar mn eetpatroon

hoge bloeddruk is niet zo onschuldig als veel mensen denken

tante_trien

Berichten: 8593
Geregistreerd: 21-10-05

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 07:43

Ik heb met 5 artsen ongeveer een gesprek gehad over voeding := .

appiesjappie
Berichten: 5653
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hoge bloeddruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-15 08:37

Hoi ik ben 29 en heb ook een te hoge bloeddruk. Ik zat altijd rond de 150 of 160 / 80. Nu ben ik 36 weken zwanger en ik heb al medicijnen gekregen in het begin en ging het echt perfect. Maar nu begint mn bloeddruk weer te steigen de laatste keer was hij 150/ 100 en eindigde ik met 145/ 90. Nu moet ik 2 keer in de week naar het ziekenhuis om alles te controleren. Maar ik weet van mijzelf dat ik dan weer zenuwachtig word en dan steigt hij automatisch weer. Thuis meet ik het ook vaak.is hij vaak lager