Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoge bloeddruk

 
Profiel   

Letten jullie veel op je voeding en hoe snel merkte je dat de HTC aansloeg? Htc staan als plaspillen, hebben jullie hier last van?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-21 18:15 



 
Profiel   

Als ik ze bij mijn ontbijt inneem dan heb ik er geen last van.
Als ik dikke benen krijg, meestal in de zomer, dan neem ik io huisarts 2 ipv 1 en dan merk ik wel dat ik iets vaker naar de wc moet. Belangrijk is wel om goed te blijven drinken.
HCT verlaagt bij mij de bovendruk met ca 10-20 punten, de perindopril doet het meeste werk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 09:29 



 
Profiel   

Ik heb van mijn 18e tot 21e medicijnen geslikt tegen hoge bloeddruk. Bij ons zit het in de familie om het al vanaf jong te krijgen. Rond mijn 19e/20e ben ik begonnen met veel sporten en gezond eten en ik heb het idee dat dat heel erg heeft bijgedragen aan het verlagen van mijn bloeddruk. Het is niet zo dat ik daarvoor heel ongezond at en/of dik was.Ik ben toen zelf gestopt met m'n medicijnen om te kijken hoe het ging. Sindsdien heb ik een keurige bloeddruk die zelfs tijdens mn zwangerschap niet gestegen is.
Mijn bloeddruk was niet extreem hoog, geloof 145/95. Nu zit ik altijd rond de 115/75.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 15:36 



 
Profiel   

@rommulus van A Vogel heb je kelpasan dat werk bij een lage bloeddruk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 15:58 



 
Profiel   

Hier nog iemand met op jonge leeftijd hoge bloeddruk. Ze kwamen daar op mijn 16e achter omdat ik eiwit in mijn urine had. Mijn vader en moeder hadden ook allebei hoge bloeddruk, mijn vader zelfs schrik niet 260/160, ze dachten vaak dat de onderdruk de bovendruk was .
In mijn zwangerschappen moest ik ook totaal zoutloos eten en veel rusten ( bijna 40 jaar geleden, dus geen medicatie)
Toen ik 35 jaar was kreeg ik mijn eerste betablokker metoprolol die denk ik wel goed werkte , werd amper gecontroleerd.
Na de overgang ging het weer omhoog naar 180/100 en is dit jaren geweest, huisarts deed er niets aan. Mijn cholesterol ging ook omhoog toen was het wachten op ellende, gelukkig nog net geen hartinfarct maar wel voor 90% afgesloten kransslagader. Ik heb nu 2 stents .
Nu hydrochoorthyazide, bisoprolol, losartan, ascal als bloedverdunner en rode gist rijst als statine

Nu weet ik dat vrouwen die in de zwangerschap hoge bloeddruk hebben of hadden, een hogere kans hebben om hart- en vaatproblemen te krijgen.
Ze zijn dit nu overal aan het onderzoeken en in Den Haag gaat een onderzoek van start om vrouwen na de bevalling te blijven controleren die hier problemen mee hebben gehad.
Ook is men een onderzoek gestart naar de hoge bloeddruk zonder bewezen oorzaak .

Ik heb op bokt ook een tijdje geleden een topic geopend over het vrouwenhart.
Facebook, besloten topic Vrouwenhart.nl voor veel informatie ( en waar je op moet letten als je oa hoge bloeddruk hebt in de zwangerschap en daarvoor en daarna)

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 16:45 



 
Profiel   

Interessant topic. Ik heb ook op jonge leeftijd (begin 20) echt hoge bloeddruk gehad. Bovendruk over de 200 en onderdruk ook heel hoog. Ik weet niet precies meer maar de huisarts schrok ervan en ik moest meteen op de medicatie. Ik voelde me als een krant en had ook echt hoofdpijn. Daarom naar de huisarts gegaan.
Bij mij schommelt de bloeddruk vaak wel en is meestal ook wel stress gerelateerd. Dus in de tussentijd ben ik wel periodes van de medicatie af geweest. Nu speelt leeftijd, gewicht en erfelijkheid inmiddels ook wel een rol.
Maar de stress gerelateerde factor blijft. Dat zit een beetje in mij. (Ben een binnenvetter). Daar kan ik niet heel veel aan doen.
Ik heb vanalles geslikt. Lisinopril, Amlodipine etc etc. Vooral van Lisonopril kreeg ik veel hoofdpijn. Van amlodipine hield ik weer veel vocht vast. Nu slik ik Metropolol en dat gaat eigenlijk het beste.
Vooral s nachts kon ik ook nog wel eens hartkloppingen hebben; dan deed ik geen oog dicht. Metropolol slik ik 1 x per dag en ik slik hem s avonds voor het slapen gaan. Ik slaap er heerlijk op. Verder slik ik nog hydrochloorthiazide maar die vergeet ik ook nog wel eens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 17:11 



 
Profiel   

Bij zwangerschap heb ik trouwens helemaal geen problemen gehad. Top zwangerschap en bloeddruk bleef ook gelukkig goed. Voorbeeldig zelfs.
Mijn zus daarentegen heeft zwangerschapsvergiftiging gehad (dus heel hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap) Zij heeft daarna ook jong problemen gekregen met haar bloeddruk. Bij haar is het moeilijk onder controle te houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 17:12 



 
Profiel   

Ik kreeg van metropolol/ selokeen, erg lage hartslag. Daarom adviseerde de huisarts om over te stappen naar lisinopril.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 17:26 



 
Profiel   

Ja dat kan. Want het is natuurlijk een betablokker. Was dat ook met de lichtste dosering het geval?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 17:37 



 
Profiel   

Ik ben nu 34 en slik ook al heel lang bloeddrukmedicatie, rond mijn 21e gestart geloof ik. Mijn hoge bloeddruk is gerelateerd aan een nierziekte. Met een combinatie van Metoprolol, Lercanidipine en Losartan kan ik het aardig onder controle houden, maar het zit nog wel wat boven ideaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-21 17:53 



 
Profiel   

Zo ik had het weekend even niet gekeken, wat een leuke reacties.

Blij dat ik zoveel positieve dingen hoor, ik ben vrijdag met de HCT begonnen en naast het gevoel dat ik als een ballonnetje leeg loop en wat hoofdpijn, valt het me alles mee. Ik had echt veel vocht wat ik vast hield. Bizar gewoon.

Kunnen jullie nu gewoon weer alles met medicatie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 08:33 



 
Profiel   

Ja hoor, ik doe aan hardlopen, gaat prima. Floaten die ik ook, in warm zoutbad liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:27 



 
Profiel   

oh floaten ken ik niet, ga zo eens googlen.
Voel me gewoon nu al zo veel beter, na 4 dagen, kan dat al?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:30 



 
Profiel   

Ja hoor dat kan zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:37 



 
Profiel   

zat er zo tegenop om aan de medicijnen te beginnen, ben nooit zo van de chemische troep.
Maar t vocht trekt gewoon uit mijn handen en gezicht....echt heel apart

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 09:46 



 
Profiel   

Mijn bloeddruk en medicatie houdt mij niet tegen in de dingen die ik normaal ook deed. Het enige wat ik uit voorzorg niet doe is vanuit de sauna het koude bad in, liever rustig beginnen met handen en voeten en langzaam naar boven toe werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 12:47 



 
Profiel   

Dat is inderdaad ook een goeie, maar dat doe ik toch al niet want vindt dat veel te koud dus poedel altijd een beetje onder de douche dan met koud

Voor de HCT gebruikers, reageert jullie huid gevoeliger op zon?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-21 12:57 



 
Profiel   

Ja daar wilde ik juist voor waarschuwen. (HCT slik ik overigens ook, had ik nog niet gemeld).

HCT geeft een hoger risico op huidkanker (staat in de bijsluiter).

Dat wist ik niet tot ik een plekje kreeg op het puntje van mijn neus. Dat stukje is weggehaald en mijn neus is nu zo'n beetje een maanlandschap :+ Zonde.

Gevoeliger voor de zon was mijn huid niet zo, dus ik had het niet zo in de gaten. Het is niet alleen de zon maar ook gewoon UV licht. insmeren van je gezicht als je veel buiten bent met een sunblock of met actinica is dus zeer aan te raden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:25 



 
Profiel   

dat wordt een lolletje want ik smeer normaal echt nooit...

Gebeurd het ook wel eens dat je weer kunt leven zonder HCT? Of is het echt levenslang?
Ben bezig met afvallen want bmi was te hoog (29) dus moet nu nog 10 tot 15 kg kwijt. Daarnaast ben ik ook met kruiden bezig om het omlaag te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-21 09:42 



 
Profiel   

Heeft er iemand hier wel eens problemen met de leverbaarheid van Methyldopa (Aldomet) ?
Ik slik het al jaren ivm kinderen en borstvoeding. In NL wel eens problemen mee gehad maar altijd op tijd mijn pillen binnengekregen. Sinds een half jaar woon ik in Brussel en daar is het elke keer weer spannend of ik mijn medicatie kan krijgen ivm leveringsproblemen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-03-21 09:46 



 
Profiel   

oh wat vervelend joh, ik heb geen idee, hoop dat iemand je kan antwoorden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-21 09:16 



 
Profiel   

Goedemorgen, Leuk weekend gehad allemaal? Was beetje waaierig he pfff.

Vanmorgen naar het ziekenhuis geweest voor een 24 uurs bloeddruk meter, ze heeft gemeten en ben dus in iets meer dan een week tijd dat ik nu de HCT slik, gedaalt van 165/105 naar 117/75!!! Wauuwww bizar...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 11:38 



 
Profiel   

Netjes! +:)+ Ik slik ook HTC, heb ongeveer dezelfde bloeddruk als jij.

Ik meet jaarlijks altijd heel netjes bij de HA (onderdruk 80, bovendruk 120). Maar als ik naar het ziekenhuis moet (enkeloperatie, schouderoperatie) gaat de bovendruk toch weer richting 170.
Stresskip... :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 12:06 



 
Profiel   

Ja ben ik ook, vindt het ook heel wonderlijk dat ik zoveel vocht vast hield. Had altijd dat mijn armen en lijf strak stonden, dikke handen enz, nu heb ik ineens weer botjes...zo fijn!

Ben alleen niet zo gerust op dat voorzichtig met de zon verhaal...vindt het toch een beetje eng, ben ongeveer altijd buiten, hoe groot is het risico? Ik smeer normaal echt nooit nml

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 12:12 



 
Profiel   

BarbaraNova schreef
Ben alleen niet zo gerust op dat voorzichtig met de zon verhaal...vindt het toch een beetje eng, ben ongeveer altijd buiten, hoe groot is het risico? Ik smeer normaal echt nooit nml


Toch wel groot als het in de bijsluiter staat. Ik had ook nooit een 'gevoelig in de zon'-huid en vergat dus vaak te smeren. Als je veel buiten bent smeer dan in ieder geval je gezicht/neus in met Actinica. Dat is echt zo'n risicoplek en als daar huidkanker zich ontwikkelt is het ook niet heel makkelijk weg te halen zonder lelijke littekens. (Ik wilde dat ik dat eerder had geweten :( ).
Actinica is speciaal ontwikkeld voor mensen die een hoger risico hebben om huidkanker te ontwikkelen als gevolg van blootstelling aan UV.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-03-21 12:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 4 [ 93 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen