Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:15

Heb dan toch maar mn psycholoog een mailtje gestuurd met de vraag voor nog een afspraak

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:19

Ik ben na een redelijke periode in een burnout beland. Ik heb iets te veel mijn best gedaan om over mijn depressies heen te komen. Dat ging een tijdje goed, maar gaf me ook veel stress. Nu is de grootste bron van stress weg, en sindsdien ben ik eigenlijk in elkaar geklapt.
Ik heb het weer mis laten gaan, dat voelt enorm als falen.

Ik durf niet goed contact op te nemen met mijn oude behandelaar, zijn er mensen met ervaring daar mee? Is nu toch een jaar geleden en ik heb geen idee of zij me nog herinnerd

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 10:52

Hoi Independence,
balen zeg! :(:)
Van de regen in de drup: het is stress wat de klok slaat.
Inclusief het stemmetje dat jou influistert dat jij faalt, stom bent, etc.

Je oude behandelaar kent jou vast nog wel.
En het dossier ligt er ook nog (15 jaar bewaartijd).
Dus als je je daar prettig voelde en begrepen werd: gewoon bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:05

Ook ik wil me hier graag komen melden.
Na weken niet goed voelen ben ik vanochtend naar de huisarts geweest. Mensen uit mn omgeving hadden het al gezegd, dat ik op moest passen...
Zeer waarschijnlijk een burn out.
Volgende week naar de psycholoog.

Sinds mijn pony overleden is (inmiddels bijna een jaar geleden) ging het nooit meer echt lekker. Maar door stress op het werk, hoge werkdruk, etc is de bom een beetje gebarsten.
Ik voel me vaak eenzaam, heb weinig mensen om me heen.
Ik loop constant op mn tenen, heb huilbuien, voel me constant moe en grauw en snauw iedereen af terwijl ik normaal gesproken niet zo ben.
Ik heb een week vrij gehad maar ben nog steeds doodop.
Oud zeer komt boven en krijg ik zelf niet 'opgelost'.

Het ontzettend vermoeide gevoel maakt me best wel bang en moedeloos. Heb dit nog nooit zo gehad. Het voelt regelmatig alsof ik zo als een pudding in elkaar ga zakken.

Hoop dat ik oa hier wat steun kan halen :)

Anoniem

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 17:26

Heeft er iemand ervaring met een bedrijfsmaatschappelijk werker?
Hij moet gaan bepalen of ik de ziektewet in mag of niet...
Wat gaat er zoal gevraagd worden?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-19 21:04

Eh.... de enige persoon die kan en mag bepalen of jij ziek bent of kunt werken ben jij zelf.

(Op gegeven moment komt de arbodienst om de hoek kijken, maar het is niet zo dat hun wil wet is.)
Sommige arbodiensten hebben een 'arbo verpleegkundige' in dienst, die doet ongeveer hetzelfde als een arboarts: voornamelijk gesprekken.
Waarbij het gaat over de klachten en je huidige toestand en tips richting herstel.

Laat je dus niet in de luren leggen.

Wil jouw baas graag dat je met bedrijfsmaatschappelijk werk praat, vraag dan naar het doel van het gesprek.
Dat is per definitie niet of jij de ziektewet in mag.
Als jij dat wil mag je dat.

Misschien willen ze weten wat er op de afdeling speelt (vraag dan ook naar beroepsgeheim!!)
of hoe jij er aan toe bent/ hoe ze jou kunnen begeleiden. (Dat kan zinnig zijn als het klikt, maar vraag bij persoonlijke zaken andermaal naar beroepsgeheim.)

En vraag je af wat jij wil.
Je hebt 1 grote plicht in de ziektewet: werken aan herstel.
Maar dat mag je op 100 manieren invullen en praten met een bedrijfsmaatschappelijk werker is niet verplicht.

(En ook niet verplicht, maar wel heel zinnig: lid worden van de vakbond. Al is het maar voor de cursus 'mijn rechten als werknemer'.)

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 21:25

Hoi,
ik meld me hier ook maar weer eens. Nu 7 jaar geleden mijn burn out gekregen. En nog steeds niet hersteld.
Nu is er het afgelopen jaar ook wel heel veel gebeurd incl einde relatie en 3x verhuizen.
Afgelopen weekend naar een soort bootcamp voor oosterse en westerse natuurgeneeskunde geweest. Super interessant om een keer vanuit een andere hoek te kijken naar je gezondheid.
Hier werd ook ons bloed onderzocht dmv droog en levend bloed analyse.
Uit mijn bloed kwam mijn vermoeidheid duidelijk naar voren. Heel veel misvormde rode bloedcellen te zien en heel veel vrije radicalen.

Vandaag bij een chinese natuurgeneeskundige geweest om dmv acupunctuur, licht therapie, kruiden en andere voeding, mijn bloed hopelijk weer goed te krijgen

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-19 12:43

Hoi, mag ik me hier melden?

Zit inmiddels sinds half december thuis met een burn out. Helaas nu een hoop heisa met het UWV en het niet kunnen vinden van een gepast traject met het GGZ en niemand kan me tips geven over waar ik nu eigenlijk verder terecht kan voor behandeling....

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:12


Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 13:14

Tellie schreef:
Hoi, mag ik me hier melden?

Zit inmiddels sinds half december thuis met een burn out. Helaas nu een hoop heisa met het UWV en het niet kunnen vinden van een gepast traject met het GGZ en niemand kan me tips geven over waar ik nu eigenlijk verder terecht kan voor behandeling....


Ik heb in de afgelopen 7 jaar helaas niet het juiste traject kunnen vinden.
Diverse geprobeert

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 05:13

Pfff, Nickolay, dat is behoorlijk zuur....
Heb besloten morgen toch nog maar een keer bij de huisarts/praktijkondersteuner aan te kloppen. Ik weet het anders ook echt niet meer.

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:25

Ppffff klote zeg..

Heb steeds het gevoel dat ik me aanstel.
Vanochtend weer ontzettend stress om te gaan werken, op het punt gestaan om me af te melden.
Maar 1 collega is altijd vrij op maandag en als ik er dan ook niet ben dan valt alles op de laatste collega en dat is dan vervelend voor hem en dat wil ik ook niet.. Ik wil niet dat iemand anders last heeft van mijn gemoedstoestand..
En eenmaal op werk kom ik ook steeds wel de dag door, dus stel ik me dan aan? Want mn werk lukt toch gewoon als ik er eenmaal ben? Dan moet ik me toch gewoon niet aanstellen en gewoon gaan??
Voel me nu nogsteeds stressig en shaky..
Weet niet zo goed wat ik ermee moet..
Deel ziekmelden durf ik ook niet.. En ritme en regelmaat is ook goed...

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 09:28

:wave:
Ik kan me hier ook melden, ben sinds halverwege juni thuis.
Mag binnenkort weer werken, maar voel me nog niet stabiel dus vind het heel spannend. :=
Eerst nog op vakantie, weekje uitrusten in Turkije. Ook wel spannend.. :o

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:11

fleurtjeuh schreef:
Ppffff klote zeg..

Heb steeds het gevoel dat ik me aanstel.
Vanochtend weer ontzettend stress om te gaan werken, op het punt gestaan om me af te melden.
Maar 1 collega is altijd vrij op maandag en als ik er dan ook niet ben dan valt alles op de laatste collega en dat is dan vervelend voor hem en dat wil ik ook niet.. Ik wil niet dat iemand anders last heeft van mijn gemoedstoestand..
En eenmaal op werk kom ik ook steeds wel de dag door, dus stel ik me dan aan? Want mn werk lukt toch gewoon als ik er eenmaal ben? Dan moet ik me toch gewoon niet aanstellen en gewoon gaan??
Voel me nu nogsteeds stressig en shaky..
Weet niet zo goed wat ik ermee moet..
Deel ziekmelden durf ik ook niet.. En ritme en regelmaat is ook goed...


Door toch te gaan ga je misschien wel heel erg over je grenzen heen.
Wat zegt je bedrijfsarts ervan?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:12

Heb geen contact met een bedrijfsarts

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-19 10:31

Volgens mij kun je dat zelf ook altijd zoeken? Is toch wel fijn.

Sannert

Berichten: 6088
Geregistreerd: 05-06-05

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 23:50

Mag ik iemand hier een pb sturen ?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 00:37

Uiteraard mag dat!

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:12

Ik meld me hier ook. Heb een depressie word er gezegd door mijn psycholoog. Ik vraag me eigenlijk af of mensen bepaalde gedachtes herkennen. Ik denk vaak dat het bij mij minder erg is dan bij anderen. Heb momenten dat het slecht gaat en momenten dat het wel weer aardig gaat. Heb gedachtes als: het leven heeft geen nut. Wat raar dat ik geboren ben. Ik zie het niet meer zitten. Ik heb geen zin om nog jaren te leven. Het word toch nooit iets met mij. Dat soort gedachtes heb ik veel. Herkent iemand dat?
Als de emmer vol zit ga ik ook vaak dissocieren. Dat is dan derealisatie en depersonalisatie.

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:52

Bambi1995, heel erg herkenbaar. :j

Mandyy

Berichten: 30480
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:42

Ik ben nu 3 maanden thuis met een burn-out. Ga morgen beginnen met werk opbouwen. Heb er zin in maar vind het ook erg spannend omdat ik me alles behalve stabiel voel (heb nog veel slechte dagen), bang ben dat het mis gaat etc.

Regelmatig ga ik naar de praktijkondersteuner van de huisarts maar toch heb ik het idee dat er nog geen oplossing voor me is.. wat ik wel nodig heb weet ik ook niet.

Sommige momenten voel ik me best redelijk. Sommige momenten zie ik niets meer zitten, voelt alles zinloos, kan ik alleen maar huilen.. de gedachten komen eigenlijk overeen met hoe Bambi het hiervoor omschrijft.

Veel mensen in mn omgeving vragen of het niet nuttig zou kunnen zijn eens met een psycholoog te praten. Zelf weet ik niet wat ik daarvan moet denken, ik heb het idee dat ik me gewoon zonder reden zo voel en ik niets nuttigs erover te vertellen heb.

Ik vroeg me eigenlijk af of iemand dit herkent? Of iemand tips heeft? En of de kosten van een psycholoog bij burn-out vergoed worden (op internet lees ik van niet)?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:25

Bambi1995 schreef:
Ik meld me hier ook. Heb een depressie word er gezegd door mijn psycholoog. Ik vraag me eigenlijk af of mensen bepaalde gedachtes herkennen. Ik denk vaak dat het bij mij minder erg is dan bij anderen. Heb momenten dat het slecht gaat en momenten dat het wel weer aardig gaat. Heb gedachtes als: het leven heeft geen nut. Wat raar dat ik geboren ben. Ik zie het niet meer zitten. Ik heb geen zin om nog jaren te leven. Het word toch nooit iets met mij. Dat soort gedachtes heb ik veel. Herkent iemand dat?
Als de emmer vol zit ga ik ook vaak dissocieren. Dat is dan derealisatie en depersonalisatie.


Hoi meis,

rot hoor! Een depressie is een rotziekte. (Er bestaan geen leuke ziekten, maar depressie vreet aan wie je bent als persoon - brrrr.)
Ik herken :(:) alle nare gedachten die je noemt. (Huuuu, dat is hoe depressie voelt!)

En dissociatie is laten we zeggen een begrijpelijke reactie. (Wellicht niet een ideale reactie, maar dat is secundair. Naar die vreselijke dingen moeten luisteren, afschuwelijk.)

Wat mij hielp: ik kende deel 3 van Harry Potter uit mijn hoofd. 'Dementoren': zo is depressie.
De remedies in de Harry Potter wereld: gezelschap, samen lachen, chocolade en je beste herinneringen. (En herkenning in een mooi boek.)

Heel vaak begint een depressie na of tijdens een periode met veel stress - en stress kan jou (grrrr!) krek in de houdgreep van depressie houden.
Gebruik al je 5 zintuigen om te ontspannen. Wat ruik je het liefste...? Geef jezelf die geur!
Welke thee drink je het liefst? "Put on the kettle when in trouble" zeggen de Britten.
Welke kleur zie je het liefste? Zorg voor kleren in alle kleuren van de regenboog!
Welke muziek werkt nu voor jou het beste? Probeer harpmuziek, hardrock, meezingers, zoek wat je nodig hebt.
En daarna ga je bij wijze van spreken op de bank of de schommelstoel zitten, kat op schoot en een fijne omslagdoek.

En verder heb ik veel gehad aan een goed gesprek met mijn meditatie leraar.
Er is een redelijk eenvoudig klinkende methode van meditatie, waarbij je telkens weer constateert 'dat wat je nu denkt de oefening niet is'
je pakt een veertje in gedachten 'en prikt een zeepbel door met het veertje'
en terug naar de oefening.
Verder raadde hij mij af 'om te vechten' (als in: knokken) met de depressieve gedachten - dat lukt zelfs een yogi niet.
Niet proberen dus!
Pak het veertje, en zeg iedere seconde 'dat is een depressieve gedachte, laat ik proberen om iets gezelligs te denken'.
Uiteraard ;) voor je het zinnetje af hebt, heb je al 5 andere nare dingen gedacht.
"Pak het veertje", die gedachte ben je niet zelf, het is de depressie.
Uiteraard gelooft de depressie daar niets van - "pak het veertje" (je mag een hamer wensen!!!) ook dat is dus de depressie en niet waar.
Ook op het meditatiekussen 'blijf je doorgaans bezig', maar het doel is een soort van afstand te scheppen. (Het is de depressie, ik ben het niet, het klopt waarschijnlijk niet, al geloof ik daar nu geen barst van, ik zie het vast 'donkerder' dan het is, al voel ik compleet geen licht, etc.)
"Zo moet ik niet denken" is taboe: jij denkt zo vanwege de depressie. Heel triest, maar jijzelf maakt geen fout ofzo. Je wordt er meer toe gedwongen - en dat is de knok die je NIET mentaal moet aangaan.
Probeer in real life met je zintuigen, je vrienden, mooie boeken en noem maar op goed voor jezelf te zorgen - en mentaal probeer je "het veertje te pakken" en de rottige gedachten te benoemen voor de wanproducten van de ziekte.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 30-09-19 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:34

@ Mandyy: succes morgen!

Burn out is in de medische wereld geen officiƫle diagnose. Dat zal de reden zijn dat 'het internet beweert' dat het niet vergoed wordt.

De makke is dat de aandoening deels lichamelijk kan zijn (van pure uitputting minder stabiel, somber etc. zijn), dat is vast te stellen aan bijvoorbeeld je cortisolspiegel (huisartsen doen dit zelden, je zou wel zelf naar een orthomoleculaire arts kunnen, die doen dit wel. (www.mbog.nl).)

En als jij liever een psycholoog wil, kun je de huisarts ivm de rottige dagen en de nare gedachten om een verwijzing naar de psycholoog vragen. Dan wordt het gewoon vergoed, huisartsen zijn doorgaans scherp op depressie (terecht, met die ziekte valt niet te spotten! En als gezegd: depressie begint vaak tijdens of na een periode met veel stress.)

Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:07

Ik voelde me zo rot van woensdag t/m zondag en nu gaat het wel weer. Ik voel me rustig. Bijna geen depressieve gedachten. Herkent iemand dat ook dat je periodes hebt dat het slecht gaat en periodes dat het best wel lekker gaat?

fleurtjeuh
Berichten: 10314
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:40

Ik heb dat heel sterk.
Ene week is prima en dan zakt het weer af naar ronduit slecht..
Voel me nu ook weer afzakken, heb vanmiddag weer therapie