Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 01:25

Ik blijf maar heen en weer schommelen. Ik heb moeite met balans vinden, van te weinig doen wordt ik niet beter, maar van te veel doen ook niet. Nu heb ik een week best veel gewerkt, en onverwacht zit ik nu weer in een fase rood. Ik heb wel extra medicatie genomen, in verband met de vele herbelevingen die ik dit weekend heb. De trigger heb ik wel ontdekt, de oplossing nog niet :')

Maar: hoe doen jullie dat? Een passend ritme vinden, een balans tussen 'het normale leven' en tijd voor jezelf en voor je herstel. Morgen heb ik bijvoorbeeld vrij en het vliegt me nu al aan. Ik heb genoeg te doen en toch voel ik me verloren in de zee van tijd die ik heb. Maar na elke werkdag stort ik óók in, ook als ik maar een dagdeel heb gewerkt.
De gulden middenweg lijkt voor mij onmogelijk

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 12:43

Die zoek ik ook al heel lang en het komt met vallen en opstaan... Heb je hulp van een psycholoog?

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 13:42

Niet meer. Ik had een hele goede klik met mijn behandelaar van de deeltijdtherapie, maar dat stopte individueel ook nadat ik in de groep klaar was. Toen ben ik dichter bij huis verder gegaan, maar met die psycholoog had ik totaal geen klik en nu ben ik sinds 3 weken therapieloos. Maar ik mis soms wel wat praktisch advies van een professional.

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 08:27

Die balans is denk ik voor iedereen echt zoeken naar wat voor jou werkt. Voor mij werkt het om minder lange dagen te werken, zodat ik energie over heb aan het eind van de dag. Op dagen dat ik vrij ben, kan ik ook echt verzuipen in de tijd. Ik probeer dan een tijdsplanning te maken, met in jeder geval welke dingen ik in de ochtend doe en welke smiddags. En ik probeer tijd over te houden om ook even op de bank of buiten te zitten, tijd voor mezelf

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:57

Independence schreef:
Ik blijf maar heen en weer schommelen. Ik heb moeite met balans vinden, van te weinig doen wordt ik niet beter, maar van te veel doen ook niet. Nu heb ik een week best veel gewerkt, en onverwacht zit ik nu weer in een fase rood. Ik heb wel extra medicatie genomen, in verband met de vele herbelevingen die ik dit weekend heb. De trigger heb ik wel ontdekt, de oplossing nog niet :')

Oej, herbeleving klinkt mij in de oren naar trauma.

Let wel: je hebt als mens nul controle over je schrikreflexen. Er gebeurt iets dat lijkt op "oud en fout" en je lichaam gaat in alarm. (Weten wat de trigger is is nuttig, maar zonder technieken als emdr doe je er verder weinig aan. ) Of de trigger ontlopen wenselijk en mogelijk is, is ook nog eens een vraag.

Wat wel zo is: door je stresslevels laag te houden (= liever geen overwerk, etc) kun je de 'scherpte' van het systeem wat beïnvloeden. (Als je fiks gestressed bent, schrik je aan de lopende band.)

Maar midden in de vicieuze cirkel van schrikreflexen, adrenaline en een steeds gevoeliger reagerend alarmsysteem :(:)

Independence
Berichten: 1378
Geregistreerd: 05-01-14

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:15

Helder verhaal Janneke, dankje. Herbeleving hangt bij mij inderdaad samen met trauma, al heb ik er gelukkig niet vaak last van. Maar na een trigger ben ik er vaak wel een paar dagen door van slag. Afgelopen week ging het op dat gebied gelukkig wel beter.
Maar het warme weer doet me verder niet zo goed, ik raak in een erg negatieve spiraal van mezelf niet mooi vinden en geen zomerkleren aandoen met als gevolg dat ik me rot en eenzaam voel, waardoor ik mezelf nog meer ga haten.
Ik heb afgelopen week wel ontdekt dat ik momenteel gewoon heel veel stress heb waardoor ik me veel slechter voel. Ik ben vooral heel hard aan het nadenken over welke vorm van hulpverlening ik nu nodig heb, zeker omdat ik nu nergens een lijntje open heb en ik toch een redelijke strijd tussen leven en dood voer elke dag. Een luisterend oor en wat advies zou heel welkom zijn, maar in welke vorm weet ik even niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 23:44

Wat naar allemaal Independence. :(:) Dat de zomer/warm weer geen goed doet herken ik van vroeger. Tegenwoordig voel ik me gelukkig prettig in mijn lichaam.
Welke klacht(en) voeren de boventoon bij jou nu en waar heb je qua hulp het meeste behoefte aan? Heb je al eens psychomotorische therapie gehad of overwogen?

Met mij gaat het na wat betere maanden en EMDR waar ik veel aan heb gehad helaas weer niet zo goed. Ik kan alleen moeilijk helder krijgen voor mezelf wat het is. Toch weer PTSS, of rouwverwerking, of 'gewoon' weer overbelast want er gebeurt idioot veel in mijn leven en ik slaap veel te weinig. Of alles bij elkaar. Ik weet het niet goed,maar ik voel me heel kwetsbaar momenteel. En zo, zo eenzaam.

Goner
Berichten: 295
Geregistreerd: 12-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:58

Iemand hier ervaring met IHT?
Ik ben zelf nog minderjarig en mijn psychologe (plus het hele team daar achter) heeft (zonder met mij of mijn ouders te overleggen) besloten dat we IHT gaan proberen. Nu zijn mijn ouders daar mee akkoord gegaan. Ik daarentegen ben er niet erg blij mee. Ik wil die mensen niet in mijn huis hebben aangezien dat een vertrouwd plekje is en ik nogal een angst voor anderen heb. Nu heb ik al gezegd dat ik niet van plan ben om mee te werken, maar ik heb dinsdag een gesprek (over die IHT). Iemand enig idee wat ik moet doen?
Ik ben bereid om alle soorten therapie te proberen, zolang die mensen maar uit de buurt van mijn huis blijven. Dat vind ik gewoon echt geen fijn idee. :n

(edit: het probleem is ook deels dat ik niet eens mee mocht denken in wat we gingen proberen. Ik had liever gewoon een aantal opties gekregen en dan gekeken of dat kon dan dat andere mensen voor mij gaan bepalen wat ik moet gaan doen tijdens mijn hulpproces. Daarnaast geloven mijn ouders er volledig in dat het gaat werken terwijl ik niet echt denk dat het zin heeft. Ik wil gewoon geen 3 tot 6 maanden verspillen..)

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:10

zelf geen ervaring mee maar wellicht kan je aangeven dat ze voor jou als het ware 'inbreken' in jou veilige zone en dat je ook zeker open staat voor andere hulp.
helaas ben je dus nog minderjarig maar dat neem niet weg dat jij niks te zeggen hebt, het is en blijft jou leven en gezondheid.
wellicht kun je het proberen en een afspraak met ze maken dat als het echt niet gaat, je een andere therapie wil.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 10:44

De leeftijden in de ggz liggen anders.
Onder de 12: je ouders beslissen. Tussen 12 en 16: je ouders en jij beslissen samen.
Boven de 16: jij beslist.

Verder gaat het over een vertrouwensrelatie.
Dat een team overlegt over jouw therapie is "in praktijk de normaalste zaak van de wereld",
maar ergens heel raar.
Ik vond het soms ook een soort van bedreigend.
En naar de letter van de wet: de therapeut beslist in overleg met jou en evt je ouders - punt, uit.
Natuurlijk wordt er binnen een instelling overlegd, helpt het team je psycholoog met het stellen van de juiste vragen, heeft een instelling regels over wat ze wel en niet doen, maar dat geeft niet de doorslag.

Volgende vraag: waarom denkt het team/ jouw psycholoog dat IHT goed zou werken...?
(Misschien denken ze dat jouw grootste probleem de communicatie tussen jou en je ouders is terwijl dit een misverstand is. Gauw de wereld uit in dat geval!!)

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 22:10

Ik heb een aantal weken IHT gehad na een opname, en vond het erg prettig.
Juist in je eigen veilige wereld, de hulp om op te krabbelen

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 15:10

Ik 'wil' me hier toch eens melden, misschien dat jullie nuttige inzichten of een kontschop hebben..
Zolang ik weet van recidiverende depressie. Sinds een jaar of 2 weet ik dat het zo heet en vorig jaar heb ik voor het eerst in mn leven aan de bel getrokken voor hulp.
Ik heb een aantal afspraken gehad bij een praktijkondersteuner en daarna bij een psycholoog.
Emdr gehad voor verschillende trauma's
Had echt het gevoel dat het beter ging en ik uit de cirkel was gekomen.
Maar de afgelopen weken voel ik me steeds slechter, en momenteel ronduit klote. Ik slaap slecht, voel me gestrest, mn 40 urige baan voelt als iets onoverkomelijks, ik ben kortaf en shagerijnig.
Maar ik weet niet wat ik moet doen.
Ik heb veel last van angsten en heb veel moeite met dingen doen.
Momenteel liggen de tranen op de loer terwijl ik dit typ..
Ik voel me gewoon zo klote..
Ik heb veel steun aan mijn verloofde maar hij is natuurlijk niet mijn therapeut. Hij wil uiteraard wel helpen maar hij zou ook niet weten hoe(logisch) en heeft het zelf ook niet makkelijk..
Ik zit er gewoon ff doorheen..

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 16:27

Fleurtjeuh, ben je nog steeds in behandeling bij een psycholoog? Zo niet, zou ik zeker opnieuw contact zoeken met de psycholoog. Hoe sneller je ingrijpt, hoe gemakkelijker het is om hier weer uit te klimmen.
Terugvallen komen helaas geregeld voor en zijn dus vrij normaal. Maar iedere keer leer je weer nieuwe dingen bij waardoor je stappen verder vooruit zet. De beste tip die ik je kan geven is hier niet alleen mee te blijven zitten, maar hulp te zoeken voor de angsten enz waar je mee zit.
Het klinkt heel herkenbaar overigens... Veel sterkte!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 10:30

fleurtjeuh schreef:
Ik 'wil' me hier toch eens melden, misschien dat jullie nuttige inzichten of een kontschop hebben..
Zolang ik weet van recidiverende depressie. Sinds een jaar of 2 weet ik dat het zo heet en vorig jaar heb ik voor het eerst in mn leven aan de bel getrokken voor hulp.
Ik heb een aantal afspraken gehad bij een praktijkondersteuner en daarna bij een psycholoog.
Emdr gehad voor verschillende trauma's

:(:)
...vaak worden trauma en depressie samen aangetroffen.
Veel mensen worden depressief tijdens een periode waarin ze veel stress hebben.
Met andere woorden: als een trauma opspeelt.
En de makke van een trauma is, dat een specifieke geur, lichtval, een woord - wat dan ook, jou kan 'triggeren', dwz dat opeens de stress en de nare herinneringen weer compleet en levendig voor je neus staan.
...al dan niet met de "volautomatische rem" erop, (Stephan Porges over de ventrale nervus vagus/ filmpjes op YouTube over de polyvagal theorie) waardoor het uitziet en voelt als depressie.

Gelukkig werd dit bij jou onderkend - dat scheelt enorm veel ellende!
Citaat:
Had echt het gevoel dat het beter ging en ik uit de cirkel was gekomen.

Dat is ook zo...! +:)+
Maar als gezegd: een trauma is grillig, meerdere trauma's dus nog grilliger.
En natuurlijk baal je als het weeeeer zo laat is en is het een ontmoedigende ervaring. :(:)
....maar de aanpak is in grote lijnen hetzelfde.
Citaat:
Maar de afgelopen weken voel ik me steeds slechter, en momenteel ronduit klote. Ik slaap slecht, voel me gestrest, mn 40 urige baan voelt als iets onoverkomelijks, ik ben kortaf en shagerijnig.
Maar ik weet niet wat ik moet doen.
Ik heb veel last van angsten en heb veel moeite met dingen doen.
Momenteel liggen de tranen op de loer terwijl ik dit typ..
Ik voel me gewoon zo klote..
Ik heb veel steun aan mijn verloofde maar hij is natuurlijk niet mijn therapeut. Hij wil uiteraard wel helpen maar hij zou ook niet weten hoe(logisch) en heeft het zelf ook niet makkelijk..
Ik zit er gewoon ff doorheen..

:(:)
Bel zo gauw mogelijk naar je emdr mevrouw/meneer.
Een van de mooie dingen van emdr is (kijk ook eens op de pagina over emdr op Wikipedia) jij hoeft niet per se noodzakelijk te weten wat de triggers waren of waarom het nu weer bingo is - jouw hersenen (buiten je gewone bewustzijn, waar je angsten en je overlevingsinstincten zitten) weten dat heus wel en daar werkt emdr (ook)
op in.

Nyaleti

Berichten: 6144
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:03

Kan ik hier iemand een PB doen? Ben liever niet te openbaar hier over.

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 00:04

Je mag mij een pb doen als je wil

romyamb
Berichten: 676
Geregistreerd: 20-04-13
Woonplaats: den bosch

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 14:29

voel je vrij om een pb te sturen :) :(:)

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 07:42

Een kleine 2 weken geleden hier mijn vorige bericht gestuurd.
In de tussentijd ging het best goed, maar nu echt weer niet.
Nacht van 7 uur slaap gehad(slaap met fitbit, dus dat is zonder de stukjes dat ik wakker was) maar voel me klote. Kon amper mn bed uit komen en voel me jachtig/gejaagd. Heb steeds het idee bijna te gaan trillen.
Ben ook erg negatief, kortaf naar mn verloofde, overprikkeld en heb niet eens echt zin in eten.
Maar vaak gaat het dan na een paar dagen weer beter dus 'durf' ook niet zo goed mn psycholoog te mailen want tegen de tijd dat ik daar terecht kan voel ik me vast beter :') |o

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:20

Fleurtjeuh, wat heb je nodig om je weer beter te gaan voelen? Welke handvaten heb je van je psycholoog gekregen?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33795
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:25

IHT is vaak het laatste redmiddel voor kliniekopname geloof ik. Dus zou dat een kans geven. Je kan het altijd nog stopzetten. Je krijgt niet zomaar IHT dus pak die kans. Want opname is heel heftig.

Mijn beste vriendin heeft IHT en een korte opname. Ze heeft er zelf enorm veel steun aan

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:56

pateeke schreef:
Fleurtjeuh, wat heb je nodig om je weer beter te gaan voelen? Welke handvaten heb je van je psycholoog gekregen?

Eigenlijk weet ik dat even niet zo goed.. :(

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:45

Dan is het misschien toch goed dit nog eens met je psycholoog te bekijken. En/of als het terug beter gaat eens een plannetje op te maken waarin je oplijst wat je kan doen als het minder gaat, wat jou op zulke momenten helpt om daar weet uit te raken.
Ken je stoplichtplannen of wraps? Zoiets bedoel ik.

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 11:48

pateeke schreef:
Dan is het misschien toch goed dit nog eens met je psycholoog te bekijken. En/of als het terug beter gaat eens een plannetje op te maken waarin je oplijst wat je kan doen als het minder gaat, wat jou op zulke momenten helpt om daar weet uit te raken.
Ken je stoplichtplannen of wraps? Zoiets bedoel ik.

Nee geen idee wat je bedoeld.
Zou je het een beetje kunnen uitleggen wat je bedoeld?

pateeke
Berichten: 2213
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:52

Bij een stoplichtplan heb je zogezegd 3 fasen. Groen: je voelt je goed, oranje: het gaat minder goed, rood: crisis. Voor elk van die fasen kan je dan gaan oplijsten hoe je ze herkent en hoe de omgeving het eventueel kan herkennen (bv welk gedrag stel je, welke gedachten komen terug in die fasen, mss energieniveaus enz enz). Daarnaast geef je dan voor elk van die fasen ook aan wat je kan doen om bv in de groene fase erin te blijven of om een fase te zakken in het geval van oranje of rood.
Wrap staat voor wellness recovery action plan en is geloof ik wel redelijk vergelijkbaar met stoplichtplan, NL hoe kan je merken dat het minder gaat en wat kan je eraan doen.
Meer info over wrap: https://www.kenniscentrumphrenos.nl/die ... cten/wrap/
Stoplichtmethode: https://btsg.nl/de-stoplichtmethode/
Stoplicht wordt zoals je daar zal lezen veel toegepast bij agressie, maar ik vind het ook bruikbaar bij andere zaken.

Geeft dat wat meer duidelijkheid?

fleurtjeuh
Berichten: 10317
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:38

Dat is heel duidelijk, dankjewel :)