Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:37

Ik heb zo'n ding voor in de magnetron, dan zit je niet met uitkoken in een pannetje.

Verder heb ik de skooncup en lunette. De lunette vind ik op zwaardere dagen fijner omdat ie wat steviger is en dan lekt ie niet zo snel door. Maar zeker de eerste 3 dagen redt ik het niet met alleen 's ochtends en 's avonds een keer legen. Dan mag ik tijdens de zwaarste periode echt wel om de 2u gaan.

Meestal heb ik een fles water in mn tas dus dan spoel ik hem even snel boven de wc (alhoewel dat soms even prutsen is, zeker in het begin) of anders gewoon even wc papier er doorheen.

Ik vind het ideaal, minder last van ongemakken, doorlekken en hoef er ook minder om te denken. Ook nooit problemen met niet genoeg tampons oid bij je te hebben.

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:40

Ik heb hetzelfde topic gelezen en heb hetzelfde gedaan als TS :')
Ik heb het via http://www.tanterosa.be besteld, staat veel info op die site!
Ook een sterilisatiebeker bij gekocht. Ik ben benieuwd :=

(Om de een of andere reden ben ik via die site uitgekomen bij wasbare luiers en zit ik ook al een hele tijd over die dingen te lezen. Ik ben al overtuigd dat ik een strikluier kan knopen :') )

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:59

Heb er sinds kort ook 1. De yuuki cup, daar zat al een sterilisatie beker bij.
Vind het ideaal.
This ff prutsen, maar als het eenmaal zit.
Hij kruipt altijd wel iets omhoog.. Dus misschien heb ik niet helemaal de goede. Ach we zullen het zien haha.
Verwissel ook maar 2x per dag.

elenaMM77

Berichten: 9548
Geregistreerd: 20-05-14
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:03

ik hoef er echt niet aan te beginnen.. mijn lichaam mikt twee mirena spiralen er al uit binnen 1.5 maand (waarbij de tweede minder als een week heeft gezeten).. tampons worden er af en toe uitgewerkt.. dus zo'n cup zal mijn hyperactieve lichaam ook wel niet willen velen.

overigens pure gok, want ik wordt volgende maand de overgang in geslingerd, dus geen issues meer wat betreft opvangen of absorberen van bloedbaden

Birdie60

Berichten: 8403
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:11

JenW schreef:
Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

Is er iemand die het puntje voor puntje aan mij uit wil leggen wat het precies is en hoe of wat? :)


Hier nog een. Snap er niks van.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:14

Hier ook sinds een half jaar ofzo overgestapt op de cups.

Veel betrouwbaarder dan tampons, minder afval :)

http://www.katoenenko.nl/
Laatst bijgewerkt door LBLGypsyCobs op 13-09-16 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

BootsScoot
Berichten: 388
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:15

Ik leef volgens mij ook onder een steen .Heb ff plaatjes op Google opgezocht .Ik zou als de dood zijn dat ding er niet meer uit te krijgen. Vind wel interessant dus met meer info waag ik mij er mss aan . En hoe zit het als je moet plassen .
Laatst bijgewerkt door BootsScoot op 13-09-16 17:18, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:16

vrouwke schreef:
JenW schreef:
Ik heb hier echt nog nooit van gehoord.

Is er iemand die het puntje voor puntje aan mij uit wil leggen wat het precies is en hoe of wat? :)


Hier nog een. Snap er niks van.

Nogmaals deze site: http://www.mooncup.co.uk/languages/nl/home.html
Hier staat zeer veel informatie op om je wegwijs te maken ;)


BootsScoot schreef:
Ik leef volgens mij ook onder een steen .Heb ff plaatjes op Google opgezocht .Ik zou als de dood zijn dat ding er niet meer uit te krijgen. Vind wel interessant dus met meer info waag ik mij er mss aan .

Dat had ik de eerste keer ook wel ja, maar ik ben 'm toch nog nooit kwijtgeraakt :D

BootsScoot
Berichten: 388
Geregistreerd: 22-04-14
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:19

_Mirjam bedankt . Ik ga ff lezen.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:20

BootsScoot schreef:
Ik leef volgens mij ook onder een steen .Heb ff plaatjes op Google opgezocht .Ik zou als de dood zijn dat ding er niet meer uit te krijgen. Vind wel interessant dus met meer info waag ik mij er mss aan . En hoe zit het als je moet plassen .


plassen doe je toch niet via je vagina?

nog nooit is iemand een tampon 'kwijt geraakt'.idem met menstruatiecup.
ik kan hem er eigenlijk zelfs 'uitpersen',zonder eraan te komen :+

Oryani

Berichten: 1792
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Lokeren, België

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:30


verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:31

BootsScoot schreef:
Ik leef volgens mij ook onder een steen .Heb ff plaatjes op Google opgezocht .Ik zou als de dood zijn dat ding er niet meer uit te krijgen. Vind wel interessant dus met meer info waag ik mij er mss aan . En hoe zit het als je moet plassen .


Ben je wel een soort van op de hoogte hoe het van onder allemaal zit :?

Foaly

Berichten: 4858
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:35

Ik zit er ook al een tijdje over na te denken om zo'n cup aan te schaffen. Het enige waar ik tegenaan hik is dat tampons bij mij één groot rampenplan waren, dus dat ik het niet zo heel goed aandurf om weer iets te kopen wat je erin moet schuiven := Maar ik lees dus dat dat niet echt te vergelijken is?

Enneh, BootScoot: het plasgaatje en het tampongaatje zijn toch echt twee verschillende gaatjes :D

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:41

Tampons vond ik een hel. Het ver genoeg erin duwen, de irritatie die het gaf (een of twee keer per periode ging wel, maar vaker echt niet) en hoe vaak ik er alsnog gewoon doorheen lekte.

De cup daarentegen vergt ook even oefening om 'm goed erin te doen, maar ik heb geen enkele last van irritaties of doorlekken.

Ik vond 'm toendertijd wel wat prijzig in de aanschaf, zeker omdat je ze niet even kan testen dus of dat je de goede voor jouw lijf bestelt, maar ik had geluk dat ik meteen een erg prettige besteld had. En als je dan die eenmalige aanschafprijs (met nog een sterilisatie-bakje) neemt tegenover de kosten van maandverband/inlegkruisjes/tampons, dan ben je met een zo'n cup al snel goedkoper uit ook.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:59

Hmmm die mooncup uit de link van mirjam ziet er wel fijn uit.
Ik heb een spiraal dus geen menstruatie maar wel periodes met veel afscheiding. Vind dat zelf erg vervelend en lastig. Zou je de mooncup daarvoor ook kunnen gebruiken?

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:20


troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:24

Maar dan heb je wel een fonteintje nodig op de wc. Die hebben wij niet dus dan is het geen optie gok ik?

kaatje77

Berichten: 10430
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:29

Ik gebruik de meluna nu zo'n 8 jaar. Ideaal. Alhoewel ik de eerste 3 dagen nog een maandverband xxl voor de zekerheid gebruik. Ik vloei bijzonder veel en heb in die 8 jaar 2 x lekkage gehad :+ dan is het wel zo prettig dat je er nog iets hebt zitten voor dat noodgeval. Ik gooi hem met elke wc beurt leeg behalve de laatste 2 dagen. Dan volstaat ochtend en avond.
Ik heb het bolletje eraf geknipt.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:40

troi schreef:
Maar dan heb je wel een fonteintje nodig op de wc. Die hebben wij niet dus dan is het geen optie gok ik?


Flesje water mee om het om te spoelen. Of even met een wc papiertje.

happypaardje

Berichten: 1600
Geregistreerd: 02-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:43

Ik vind het ook echt ideaal! Ik kreeg altijd ontzettende buikpijn van tampons en dat was zo'n gedoe (lange dagen in het veld, geen wc in de buurt etc, dat werkt dan niet...)
Met die cup is het eerst inderdaad even wennen. De eerste keer was ik echt panisch toen ik hem er niet meteen weer uit kreeg. Maar na een paar keer oefenen gaat dat heel makkelijk. Ik kan hem nu gewoon 's ochtends en 's avonds legen en omspoelen en verder hoef ik er niet aan te denken. Geweldig!
(En het bespaart gewoon een heleboel afval, dat vind ik ook een groot pluspunt) :)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:45

Maar je moet hem dus opgevouwen indoen? Hoe past dat dan? Een tampon past echt maar net en dat komt echt niet omdat die stroef zijn :')

Ik heb gelukkig nog een jaar mijn huidige Mirena, wil daarna denk ik wel een nieuwe want niet ongesteld worden is ideaal en ik wil geen kinderen.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:45

En wat als dat vacuüm van de cup verbroken wordt, loopt alles dan als waterval naar buiten? Heb me een paar jaar terug al eens in zoiets verdiept maar blijf het toch niet een heel aantrekkelijk idee vinden om de smurrie eruit te moeten wassen elke keer.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:46

Ik kijk ook al een tijdje rond naar een menstruatiecup, maar heb nog niet besteld omdat ik ontzettend twijfel over de maat en het type. Er zijn zoveel verschillende soorten en maten.
Ik lees bij de omschrijvingen van producten dat de kleinere maten vooral voor vrouwen van gemiddeld of klein postuur zijn. Ik ben dat echt verre van. Ik ben 1.82 meter en ben ook breed gebouwd. Dan kom je al snel uit bij de cups die aangeraden worden voor vrouwen die een vaginale bevalling gehad hebben.

Daarnaast heb ik nu de voorkeur voor een soepele (klinkt fijner dan een stugge :D ), maar die zijn weer niet geschikt voor mensen met sterke bekkenbodemspieren. Hoe weet ik of die van mij te sterk zijn voor een soepele cup?

Zo heb ik nog wel wat meer vragen :D Zouden jullie kunnen vertellen welke jullie hebben en hoe hij bevalt?

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:50

Het klinkt erg intressant maar ik heb net een filmpje gekeken en klein zijn ze niet.
Ik vind een tampon al een ramp maar deze cups zijn nog veel groter, die moet je toch voelen?

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:52

spatter schreef:
Het klinkt erg intressant maar ik heb net een filmpje gekeken en klein zijn ze niet.
Ik vind een tampon al een ramp maar deze cups zijn nog veel groter, die moet je toch voelen?


De binnenkant is, als je hem hoog genoeg hebt, vrijwel gevoelloos. Er moet namelijk ook een kind doorheen en dat zou erg onhandig zijn als het daar gevoelig is. (Baren doet al pijn zat :'))

Azmay: je moet hem opgevouwen er in doen las ik, en dan klapt hij vanzelf uit.