Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:33

:wave: !
heeft iemand ervaring met de meluna classic maat s?
ik heb deze net besteld, omdat ik mijn divacup maat 1 gister was vergeten terwijl deze uitkookte..
nu lees ik dat meluna maat s vaak te klein is als je volwassen bent, klopt dit?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 14:48


Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:31

brokjes schreef:
:wave: !
heeft iemand ervaring met de meluna classic maat s?
ik heb deze net besteld, omdat ik mijn divacup maat 1 gister was vergeten terwijl deze uitkookte..
nu lees ik dat meluna maat s vaak te klein is als je volwassen bent, klopt dit?


Bedoel je de short of de normale? Ik heb de normale en die was voor mij niet goed genoeg. Ik lekte vaak. Ik had het idee dat ie te zacht was. Ik heb nu de Organicup die zit super.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 15:39

bedankt beide!

ik heb de normale besteld, maar wel de sport versie. mijn divacup klapte soms al moeizaam open, dus steviger lijkt me fijn.
zit volgens de tabellen en cc tussen s en m in. heb s genomen omdat de divacup tegen mijn blaas drukte dus dacht dat de bovenkant wellicht een te grote diameter had.. nou ja, ik ga het wel zien, hopelijk gaat hij niet lekken enzo :n

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 00:06

brokjes schreef:
:wave: !
heeft iemand ervaring met de meluna classic maat s?
ik heb deze net besteld, omdat ik mijn divacup maat 1 gister was vergeten terwijl deze uitkookte..
nu lees ik dat meluna maat s vaak te klein is als je volwassen bent, klopt dit?


Ik heb geen s gehad, wel een sport qua hardheid maar vind de diva prettiger. Benieuwd naar jouw ervaring.

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 08:08

Ik heb de s shorty. Ben wel 'maar' 24 en nog geen kinderen. Heb de m ook gehad maar die was te groot.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 09:02

Ik ben 37 met 2 kinderen en de Meluna mt2/M ligt alweer een paar jaar ongebruikt in de kast, is voor mij te groot en drukt op m'n blaas, erg onprettig.

Anoniem

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 15:29

ik heb hem binnen, wat een gek materiaal lijkt het! hij is een beetje geplet in het doosje, en blijft nu ovaal :+ lijkt alsof er weinig vering in zit. eerst maar even uitkoken

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 23:10

De shorty had voor mij te weinig cc's.
Maar goed, dat is een ander verhaal.

Anoniem

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:22

heb de meluna geprobeerd, vond hem niet fijn. had ook niet het idee dat hij goed vacuüm ging. ik heb de lunette 1 daarom besteld en die is mega fijn! vind hem zelfs fijner dan de divacup die ik jaren heb gehad en ook fijn vond.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 20:41

Ik heb de lunette 1 ook, en die is voor mij idd ook heel erg fijn! Wel is de inhoud voor mij best wel klein en moet ik hem vaak legen, maar ik heb niet heel veel zin om over te stappen omdat ik bang ben dat ik dan een verkeerde cup koop waardoor ik steeds doorlek of zo :o

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:10

Lunette 2?

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:20

Die durf ik dan toch nog niet echt aan.. Ik ben bang dat die voor mij te stevig en te breed zal zijn. Volgens mij is die ook voornamelijk bedoeld voor vrouwen die al een keer bevallen zijn, en ik ben nog net geen 15 dus je kunt je voorstellen dat dat niet het geval is :D. Ik ben verder wel heel blij met de Lunette 1, dus het wat vaker legen kan ik wel mee leven.

Sheran

Berichten: 17239
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:27

Remembrance schreef:
Die durf ik dan toch nog niet echt aan.. Ik ben bang dat die voor mij te stevig en te breed zal zijn. Volgens mij is die ook voornamelijk bedoeld voor vrouwen die al een keer bevallen zijn, en ik ben nog net geen 15 dus je kunt je voorstellen dat dat niet het geval is :D. Ik ben verder wel heel blij met de Lunette 1, dus het wat vaker legen kan ik wel mee leven.


Ik heb de Lunette 2 vanaf mijn 20e al. Ik was gewoon erg zwaar ongesteld en had niet zoveel moeite met het inbrengen van dingen.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:20

Dat allebei heb ik ook, dus dan kan ik er wel over nadenken, dankjewel!

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 12:57

Hoi :+ Heb hier een tijdje terug gereageerd met de problemen met mijn Organicup, dat hij niet open wilde klappen. Hoewel je natuurlijk een aantal menstruaties moet proberen en afwachten, denk ik dat je je eigen lichaam het beste kent en had ik gewoon het zware vermoeden dat de Organicup te zacht was voor mij. Uiteindelijk de Meluna Sport gekocht, en jawel, die klapt zonder problemen open.

Ik heb degene met het balletje gekocht, maar merkte dat ik die soms wel lastig vind met eruit halen. Ik krijg niet helemaal goed grip op dat balletje (verder, na wat oefening, tevreden over deze cup). Daarom nog maar eentje extra besteld, zelfde maat. Deze is gisteren binnen gekomen, maar die is echt veel en veel steviger dan de andere die ik heb. Ze zijn beiden dus de Meluna Sport maat M, alleen is er eentje steviger. Iemand enig idee hoe dit kan? Of ooit eens het zelfde meegemaakt?

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 22:49

Had de resultaten liever anders gezien, maar er is een studie geweest in Frankrijk waar ze de groei van de TSS bacterie hebben onderzocht in zowel tampons als in cups. De conclusie is best wel om te huilen...

Citaat:
In conclusion, we showed that none of the cotton, viscose, or mixed cotton-and- rayon or cotton-and-viscose tampons enhance in vitro S. aureus growth and toxin production, using a new method for bacterial cultivation in the presence of intravaginal protection that reproduces physiological conditions. Some of them even decrease S. aureus growth and toxin production by a mechanism that seems unrelated to the release of molecules from the tampon. We observed slight increases of S. aureus growth and toxin production with menstrual cups, due to the introduction of a higher volume of air than that occurring with tampons in our in vitro system. The use of a small cup should be advised to limit this effect. Additionally, S. aureus forms a compact biofilm in contact with the cup, which is resistant to simple washes with water. Boiling of the menstrual cup between uses of the cup should be recommended. Both intravaginal devices appear to be risk factors for the development of menstrual toxic shock syndrome, and precautions should be advised.

https://aem.asm.org/content/aem/84/12/e ... 8.full.pdf

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:06

Interessant. Weet wel dat er eerder eens een, volgens mij case-, study is geweest waarbij toen vermeld werd dat het bij die persoon vermoedelijk kwam door haar nepnagels die het slijmvlies hebben beschadigd, maar deze is nieuw voor me.
Ergens verbaasd het me ook niet echt eigenlijk alhoewel ik me wel afvraag of vacuüm nog invloed zou hebben op de resultaten. Achja, gewoon goed schoon blijven houden en dan geloof ik het wel eigenlijk :')

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 23:35

Maar erg logisch toch, dat je het goed moet wassen. Een tampon is elke keer nieuw en kan niet uitgewassen worden.
En inderdaad aangebrachte ‘schade’ door nagels is een ding, dan is er misschien nog ouderdom van de cup die invloed kan hebben en misschien is er wel een speciale zeep die kan helpen om tussen tijds te wassen bij gebruik.
Er moet meer onderzoek over komen lijkt me :j

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 00:09

Ik kook eigenlijk alleen uit na mn menstruatie. Verder niet. Jullie?

Overigens begin ik nu aan mn derde cup. De combinatie van een gevoelige vagina, hoge baarmoeder en sterke bekkenbodemspier maakte dat ik begon in mei 2018 met de claricup (want zacht, voelt ook nog het prettigste) welke te soepel was voor mn bekkembodemspieren, toen sept 2018 over op de organicup welke ook nog te soepel bleek en bij mn komende menstruatie ga ik de divacup proberen. Van sterkte ga ik dan van 1, naar 2 en nu 3 (vond in de uk nog een handige vergelijkingsite) en ook de langste die ik tot dusver gehad heb. Ik hoop op eindelijk minder ver hoeven graaien en vooral dat de cup niet zelf weer inklapt. Want ik bleef doorlekken, met name de eerste dagen doordat hij steeds zelf indeukt.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 01:22

Bedoelen ze echt dat er na het legen dus weer uitgekookt moet worden?

Ik kook uit na de menstruatie en dan weer voor de eerste keer gebruik die cyclus. Legen doe ik altijd onder de douche, dan spoel ik zowel mezelf als de cup goed uit. :+

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:23

Ja dat bedoelen ze. Er ontstaat een laagje op de cup, waarin die bacterie gaat zitten. Dit laagje kun je er 'niet' afspoelen met enkel water. Even 'niet' tussen haakjes, want hoe ze de cup hebben gespoeld (even 2x onder de kraan houden bv) staat niet echt goed in beschreven in materiaal en methode.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:41

Hmm..
Ik wás hem wel echt na gebruik goed uit voordat ik m weer inplug..
Niet spoelen maar met mijn vingers en de douchestraal voor de gaatjes.

Er blijft toch ook wel wat bloed achter in de vagina bij gebruik van maandverband lijkt mij dan? Ik bedoel meer, zou je het helemaal kunnen voorkomen?
En anders is meerdere cups de enige oplossing en dagelijks uitkoken..

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 08:58

Maar ik las ook een artikel, vind het niet direct terug, dat ze dit enkel in een lab getest hadden en dus niet bij een vrouw, in gebruik.

Nu, als alles perse uitgekookt en clean moet zijn, waarom moeten alle piemels dan ook niet de sterilisator in? Volgens mij is dat in sommige gevallen alles behalve een ‘schoon’ ding die daar ook lekker zit te spelen en alles wat eraan kleeft overal rond ‘strooit’ toch?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:37

tengeltje11 schreef:
Maar ik las ook een artikel, vind het niet direct terug, dat ze dit enkel in een lab getest hadden en dus niet bij een vrouw, in gebruik.

Nu, als alles perse uitgekookt en clean moet zijn, waarom moeten alle piemels dan ook niet de sterilisator in? Volgens mij is dat in sommige gevallen alles behalve een ‘schoon’ ding die daar ook lekker zit te spelen en alles wat eraan kleeft overal rond ‘strooit’ toch?

:') Je hebt wél een punt. Want ook die wel schoongewassen piemel is doorgaans, net als de cup, gewoon onder de douche gewassen.

Enig verschil is denk ik dat die piemel er normaliter geen halve dag inzit.