Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 10:53

_O-

Ik hoop dat het allemaal meevalt met tss, ik heb nog niks gelezen over mensen die het echt hebben gekregen van de cup.

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:36

De conclusie in dit onderzoek is vooral dat de cup dus wel degelijk de bacterie kan vasthouden, waardoor die zich kan vermeerderen. In tegenstelling tot wat veel mensen dachten (van siliconen, kunstof, etc, werd gedacht dat dit (vrijwel) niet de bacterie kon vast houden).
Ik heb de materiaal en methode gelezen (heb zelf een laboratoriumonderzoek gestudeerd) en de basis hebben ze na mijn idee goed uitgevoerd. Het is natuurlijk nooit helemaal vergelijkbaar met hoe het in het echt gaat, maar het geeft je wel een indicatie.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 13:50

Ik vind het ook niet echt onlogisch klinken, er zit toch een zooi bloed bij elkaar voor langere tijd.

Wellicht dat cups uitkoken en afwisselen dan helpt maar dat wordt wel een heel gedoe dan...

Ik vraag me wel af hoe onafhankelijk deze onderzoeken zijn, er wordt tegenwoordig zo vaak gerommeld met resultaten... wie heeft dit onderzoek geïnitieerd? Of heb ik daar overheen gelezen...

J0anieke

Berichten: 4878
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:02

Wie er echt mee begonnen is is moeilijk te achterhalen denk ik. Als ik kijk naar de schrijvers is het wel betrouwbaar: De universiteit van Lyon, het nationaal referentie centrum voor staphylococcus van Frankrijk (als dat hetzelfde is als in NL valt dat onder de overheid) en een internationaal centrum voor onderzoek naar infectieuze ziektes.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 14:08

Ik ben ook stille meelezer en fan! Echter heb ik hem altijd gebruikt icm een spiraaltje.. het zat me al niet lekker, keer naar de gynaecoloog geweest voor inwendige echo en toen zat de spiraal nog goed.

Tot dat ik op 31 december alles in een keer eruit trok := wel goed vacuüm doorbroken zoals altijd, maar waarschijnlijk is de spiraal door de druk toch langzaamaan naar beneden gezakt.

Ik wilde dus even een waarschuwing afgeven voor mensen die dit combineren, je bent namelijk minder beschermt als je spiraaltje gaat verzakken/aan de wandel gaat!

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 15:30

Tengeltje.. de bacteriën bij menstruatie zijn wat anders dan de bacteriën aan de piemel :D

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:17

Hallo dames, mag ik mij hier ook melden.
Vorige week ben ik me gaan inlezen, oa hier, in de menstruatiecup. En besloten het te gaan proberen!

Ben begonnen met de aanschaf van de kruidvat huismerk cup. Gisteren avond ongesteld geworden en in gedaan. Ff zitten klooien maar na 10 minuten zat ie goed. Gaan slapen en vanmorgen verschoond. Was niet doirgekekt dus was helemaal blij.

Vandaag gaan werken en gewoon geprobeerd met cup. Voor de zekerheid inlegkruisje in gedaan en tussendoor 1x verschoond, omdat ik twijfelde of m'n cup het wel aan kon allemaal hahaha

Tot nu toe, op een paar mini drupje na, niks gelekt! Zou dat betekenen dat ik meteen de slag te pakken heb en de juiste cup te pakken heb?
Omdat ik juist lees dat de meeste van jullie meerdere cups hebben geprobeerd voor ze de juiste hadden, en dat het allemaal wat minder vlekkeloos is gegaan als bij mij.

Of zou deze 1e dag toeval zijn? En moet ik dus even m'n hele menstruatie afwachten?

Ik merk wel dat hij, als ik hem eruit wil halen, hoger zit, als ik hem zelf heb in gebracht, is dit erg?

Anoniem

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:20

dat hij hoger zit is niet erg. fijn dat je meteen de goede hebt! ik had dat ook. toen die sneuvelde ben ik andere modellen gaan proberen en besefte me toen hoeveel geluk ik had gehad _O-

Lynnepinny

Berichten: 2706
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:33

Kan best zijn dat het meteen werkt. Bij mij was de Organicup A ook gewoon meteen prima :)

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:14

@Crista, fijn juist dat je gelijk de goede cup hebt toch?

Dat komt heus vaker voor hoor, ha ha.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:23

Bij mij was ook gelijk de eerste helemaal goed. :)
Gelukkig!

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:51

De organicup zat mij ook gewoon goed vanaf de eerste keer. Dacht dat dat normaal was tot ik dit topic las :')

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:57

De kans is klein, maar hier niemand die een cup gebruikt en een stukje baarmoeder hals heeft laten verwijderen?

Gebruik al jaren mijn cup, altijd goed gegaan, maar had slecht uitstrijkje en een stukje baarmoederhals/mond laten verwijderen. Nu al 2 cyclussen na de operatie gehad en mijn cup lekt nu.... het grootste deel gaat nog steeds mooi in de cup, maar soms is een inlegkruisje niet voldoende om het lekken op te vangen....
Ik denk dat door littekenweefsel enzo, hij niet mooi meer vacuüm kan zuigen? Al voelt het wel zo, moet nog steeds vacuüm verbreken..,,

Erg vervelend....
Daarom, iemand toevallig ervaring?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:10

Crista schreef:
Hallo dames, mag ik mij hier ook melden.
Vorige week ben ik me gaan inlezen, oa hier, in de menstruatiecup. En besloten het te gaan proberen!

Ben begonnen met de aanschaf van de kruidvat huismerk cup. Gisteren avond ongesteld geworden en in gedaan. Ff zitten klooien maar na 10 minuten zat ie goed. Gaan slapen en vanmorgen verschoond. Was niet doirgekekt dus was helemaal blij.

Vandaag gaan werken en gewoon geprobeerd met cup. Voor de zekerheid inlegkruisje in gedaan en tussendoor 1x verschoond, omdat ik twijfelde of m'n cup het wel aan kon allemaal hahaha

Tot nu toe, op een paar mini drupje na, niks gelekt! Zou dat betekenen dat ik meteen de slag te pakken heb en de juiste cup te pakken heb?
Omdat ik juist lees dat de meeste van jullie meerdere cups hebben geprobeerd voor ze de juiste hadden, en dat het allemaal wat minder vlekkeloos is gegaan als bij mij.

Of zou deze 1e dag toeval zijn? En moet ik dus even m'n hele menstruatie afwachten?

Ik merk wel dat hij, als ik hem eruit wil halen, hoger zit, als ik hem zelf heb in gebracht, is dit erg?


Gefeliciteerd *\o/*

Mijn euforische moment kwam vandaag. Bezig sinds mei 2018, dus bijna twee jaar verder. Zo geworsteld met de claricup en organicup. De derde cup zat in twee seconden goed en ik lek eindelijk niet meer door. Ik ben zoooo blij! Lang leve de divacup :D

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:14

SImt9 ik ben ook een diva fan ;)
Vind de organi cup en diva qua uiterlijk nauwelijks verschillend maar het materiaal is echt anders waardoor de diva voor mij wel werkt en de ander niet.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:18

Huh, de divacup is 10cm langer :+ dat is waarom hij voor mij zo goed werkt! En waarom ik hem gekocht had, want mn baarmoederhals zit hoog. Icm wat stugger, wat beter werkt bij mij sterke bekkenbodemspieren. Maar hij is idd ook veel makkelijker te draaien aan de onderkant.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:39

Oja, wat ik nog bedacht over het bacterie gedeelte. Ik zet een spray-flesje alcohol in het toilet en dan kan ik de cup na t omspoelen even insprayen.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:42

En dan alcohol in je doos? Lijkt mij persoonlijk geen goed idee en nefast voor je natuurlijke flora daar?

SophievdV
Berichten: 14752
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:43

Alcohol verdampt heel snel..

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:00

Hahaha tengeltje :+ je wacht idd even tot het verdampt is. Een cup hoef je niet altijd uit te koken, met alcohol kan je prima bacteriën doden en de cup zo reinigen.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:37

Slmt9 schreef:
Huh, de divacup is 10cm langer :+ dat is waarom hij voor mij zo goed werkt! En waarom ik hem gekocht had, want mn baarmoederhals zit hoog. Icm wat stugger, wat beter werkt bij mij sterke bekkenbodemspieren. Maar hij is idd ook veel makkelijker te draaien aan de onderkant.


Nou 10 cm hopelijk niet, hi hi.
Klopt, hij verschilt wel iets, maar niet zo enorm als andere cups.
Het materiaal is wel héél anders

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:01

Maar is alcohol wel goed voor het materiaal?
Ik denk zelf dat als je hem goed uitspoelt, ook de gaatjes controleert, evt met heet water nog eens het best oke is.. ik bedoel, in je vagina zit dat bloed ook, ook met maandverband is dat niet direct weg.
Er stond ook iets bij van: dat er niet gekeken was naar hoe de cup gereinigd was tussentijds..

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 17:17

Ik denk dat alcohol het materiaal uitdroogt, wta natuurlijk niet ten goede komt aan de levensduur van de cup.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 18:50

tengeltje11 schreef:
De kans is klein, maar hier niemand die een cup gebruikt en een stukje baarmoeder hals heeft laten verwijderen?

Gebruik al jaren mijn cup, altijd goed gegaan, maar had slecht uitstrijkje en een stukje baarmoederhals/mond laten verwijderen. Nu al 2 cyclussen na de operatie gehad en mijn cup lekt nu.... het grootste deel gaat nog steeds mooi in de cup, maar soms is een inlegkruisje niet voldoende om het lekken op te vangen....
Ik denk dat door littekenweefsel enzo, hij niet mooi meer vacuüm kan zuigen? Al voelt het wel zo, moet nog steeds vacuüm verbreken..,,

Erg vervelend....
Daarom, iemand toevallig ervaring?


Ik kan me voortellen dat met een zwangerschap en bevalling de baarmoedermond ook wel veranderd, en dan moet er darna ook een andere cup gebruikt worden.. Nou gaat dat natuurlijk niet alleen om de baarmoedermond, maar wellicht dat een andere cup verschil maakt..

Melyoramel

Berichten: 784
Geregistreerd: 13-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 20:17

Air schreef:
Ik denk dat alcohol het materiaal uitdroogt, wta natuurlijk niet ten goede komt aan de levensduur van de cup.


Dat zou ik ook denken ja. Ik was tegenwoordig met het leeggooien de cup even met een milde handzeep en spoel het nog een paar keer goed om.