Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 15:57

tante_trien schreef:
Blacky94 schreef:
Nou, voelen :')
Tijdens mijn ongesteldheid hoef ik maar half mn vinger er in te steken of ik voel mijn baarmoederhalsmond terwijl ik er tijdens de rest van de tijd amper bij kan

Maar hoe herken je je baarmoederhals? :')


Op de site staat dat die voelt als het puntje van je neus :+

Petrichor

Berichten: 10535
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:04

Ik ben ook iemand die van alles geeft uitgeprobeerd wat betreft menstruatie..

Ik kan gewoon weg niet tegen tampons die voel ik zitten, ja hij zit diep genoeg kan niet verder. Ik voel het hoe dan ook!

Heb ook een menstruatie cup gebruikt, dit leek mij de uitvinding maar helaas zuigt dit niet goed vacuüm en lekt alles er langs. Geen idee hoe dit komt, maar ik kon het ook niet oplossen.

Inmiddels gebruik ik Gynotex dit is voor mij de oplossing, ik voel niets zitten! Kan er alles mee doen wat ik wil en het neemt veel vocht op. Het beste kan je dit bestellen via de apotheek dit scheelt gigantisch in kosten!

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:09

MarliesV schreef:
tante_trien schreef:

Maar hoe herken je je baarmoederhals? :')


Op de site staat dat die voelt als het puntje van je neus :+


Afbeelding

:j Voel je best wel duidelijk als je er even de tijd voor neemt.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:15

BiBiQ schreef:
Ik reageer even op de reacties:
bezoekje Huisarts.
Daar ben ik al geweest natuurlijk. Maar die zegt niets te kunnen doen en ik niets mankeer. Al vanalles gedaan. Inwendig onderzoek, gynaecoloog, uitstrijkjes enz. Ik mankeer niets. En het is ook niet constant zo. Maar wel heel vervelend.


Als het niet constant zo is, is het dan een keer per maand een paar dagen? Gewoon je eisprong?

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:27

YellowGray schreef:
MarliesV schreef:


Op de site staat dat die voelt als het puntje van je neus :+


[ Afbeelding ]

:j Voel je best wel duidelijk als je er even de tijd voor neemt.

Als de baarmoederhals bij mij is wat ik denk dat het is garandeer ik dat ik daar nooit een cup in gepropt krijg. :')

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:28

Ohh ik zou m er ook vooral niet inproppen. :oo :+

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:31

Niet? Ik snap het ook gewoon echt niet. :o?
Ik moet volgende week naar de gyn en ik ga hem om te beginnen maar eens vragen waar mijn baarmoederhals zit. Misschien wil hij het even aanwijzen ofzo. :')

Ik ben 35, heb seks, een spiraaltje en geen enkel benul van hoe ik daaronder in elkaar zit. :o?

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:33

Ik heb gisteravond direct de filmpjes gekeken van Precious star pads. Ben nu serieus aan het denken ze aan te schaffen _/-\o_

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:33

Dat plaatje is ook niet de hals! Dat is de baarmoedermond!

Zo zie daar down under uit


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 14-09-16 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:35

Wat is de gemiddelde prijs van zo'n cup?

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:45

verootjoo schreef:
BiBiQ schreef:
Ik reageer even op de reacties:
bezoekje Huisarts.
Daar ben ik al geweest natuurlijk. Maar die zegt niets te kunnen doen en ik niets mankeer. Al vanalles gedaan. Inwendig onderzoek, gynaecoloog, uitstrijkjes enz. Ik mankeer niets. En het is ook niet constant zo. Maar wel heel vervelend.


Als het niet constant zo is, is het dan een keer per maand een paar dagen? Gewoon je eisprong?


Geen idee eigenlijk. Dat zou best kunnen. Probleem is dat het ook erg sterk qua geur is. Vind ik zelf hoor. Ik "ruik mezelf". En inlegkruisjes vind ik een ramp icm strings.

Zal het eens gaan bijhouden. Ongesteld word ik namelijk niet met die spiraal. Had de dokter ook al voorspeld.
Had het trouwens tijdens de pil slikken ook...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 16:50

Aria_zz schreef:
Tica_81, dat is wel erg veel geld om weg te gooien? :?
En het is net meteen minder hygiënisch als je gewoon zelf er schoon mee omgaat. Tampons zijn vaak ook niet erg gezond etc.


Ik zat nu eens goed te kijken, maar dat waren heel andere, veel goedkoper, in een verpakking van 5 ofzo? Een jaar of 15 geleden.
edit: softcup!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:22

Ah oke, dat maakt veel duidelijk! :)*

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:27

Palmera schreef:
Niet? Ik snap het ook gewoon echt niet. :o?
Ik moet volgende week naar de gyn en ik ga hem om te beginnen maar eens vragen waar mijn baarmoederhals zit. Misschien wil hij het even aanwijzen ofzo. :')

Ik ben 35, heb seks, een spiraaltje en geen enkel benul van hoe ik daaronder in elkaar zit. :o?


Oké. Even heel plastisch. Je begint met een stugger randje weefsel. Het zogenoemde maagdenvlies. Als je daar voorbij bent kom je in een wat gladder gedeelte wat wat bobbelig is. Ergens daarin moet je een soort harder rondje met een gleufje voelen. Bij vrouwen die nog nooit kinderen gekregen hebben is het meer zoals de punt van je neus (dus met een ribbeltje) en bij vrouwen die al wel kinderen gekregen hebben is het meer een sleufje. Het steekt een beetje uit, daaromheen is ook nog ruimte.

Ik denk dat het makkelijk voelen is als je staat dan als je ligt.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:38

UK_eef schreef:
Wat is de gemiddelde prijs van zo'n cup?

De mijne kost €30,- en hij gaat jarenlang mee ;)
Via bijv. Aliexpress kan je ze voor een paar euro kopen, maar dat vertrouw ik voor dit soort producten echt niet.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:39

Iris82 schreef:
Palmera schreef:
Niet? Ik snap het ook gewoon echt niet. :o?
Ik moet volgende week naar de gyn en ik ga hem om te beginnen maar eens vragen waar mijn baarmoederhals zit. Misschien wil hij het even aanwijzen ofzo. :')

Ik ben 35, heb seks, een spiraaltje en geen enkel benul van hoe ik daaronder in elkaar zit. :o?


Oké. Even heel plastisch. Je begint met een stugger randje weefsel. Het zogenoemde maagdenvlies. Als je daar voorbij bent kom je in een wat gladder gedeelte wat wat bobbelig is. Ergens daarin moet je een soort harder rondje met een gleufje voelen. Bij vrouwen die nog nooit kinderen gekregen hebben is het meer zoals de punt van je neus (dus met een ribbeltje) en bij vrouwen die al wel kinderen gekregen hebben is het meer een sleufje. Het steekt een beetje uit, daaromheen is ook nog ruimte.

Ik denk dat het makkelijk voelen is als je staat dan als je ligt.


Aanvulling: wanneer je ongesteld bent, komt de baarmoedermond meestal lager te liggen.

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:40

Heb je ook al 1 cup genoeg, of is het verstandig er meerdere aan te schaffen??

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:46

met 1 heb je genoeg,maar als je bv op je werk/school moet verversen,zijn er ook die gewoon een 2de cup hebben,gewoon verse erin,en vieze mee in plastic tasje naar huis.
dan heb je ook geen water en afwasmogelijkheden enzo nodig.

ik heb er nu toevallig 3,maar gebruik maar 1.

Marije_jiplover

Berichten: 25323
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:48

Als je een spiraaltje hebt, kun je als het goed is het touwtje voelen. Die steekt uit je baarmoedermond.

Ik heb nu al een paar keer wat pagina's over menstruatie cups bekeken.
Maar vind een model/maar kiezen best lastig....
Ik heb een spiraal, maar desondanks vloei ik wel iedere maand een week en dat is met tampons op zich goed bij te houden.
Overdag een paar tampons, 's nachts niks (en dan lekt er ook niks).
Dus met een cup zou ik waarschijnlijk aan 1X per dag inbrengen en s avonds er weer uit klaar zijn.
Lijkt me wel handig.
Maar ja, welke dan...?

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:52

Ik heb er maar 1, extra is in principe niet nodig. Ik zit eraan te denken om een tweede (kleinere) te bestellen voor de lichtere dagen.

In een plastic tasje bewaren lijkt me trouwens niet handig, er wordt bij de cups geadviseerd om ze in een ademend zakje (katoen o.i.d.) te bewaren zodat het niet uitdroogt. Een keer legen, even omspoelen (een flesje mee naar het toilet valt echt niet op) en weer inbrengen overdag is ook gewoon goed. Afwasmiddelen/zeep gebruik ik er sowieso ook niet voor, dat is niet nodig als je 'm telkens goed afspoelt (gaatjes ook controleren) en voor/na de periode even uitkookt.


Voor mij heeft dit youtube filmpje (en andere filmpjes van haar, het is een heel kanaal) geholpen met het beslissen welke cup te kopen:
https://youtu.be/_G87oBd6rOw

Atalja

Berichten: 733
Geregistreerd: 27-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 17:55

Die filmpjes heb ik gisteravond gekeken, dat hielp al wel, maar zij heeft zoveel haha.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 18:08

Ja ze heeft er heel veel inderdaad. Ik heb bij mijn keuze ook gestreept bij het materiaal - zo streepte ik alles weg waar ik niet kon kiezen voor een transparante (waarom chemische meuk als kleurstoffen in m'n doos proppen waar niemand het ziet?) en ik wilde siliconen omdat ik daar nog nooit iets van reactie op gemerkt heb bij mijn lijf. Op die manier wordt de lijst met opties al ver ingekort.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 19:47

Palmera schreef:
Niet? Ik snap het ook gewoon echt niet. :o?
Ik moet volgende week naar de gyn en ik ga hem om te beginnen maar eens vragen waar mijn baarmoederhals zit. Misschien wil hij het even aanwijzen ofzo. :')

Ik ben 35, heb seks, een spiraaltje en geen enkel benul van hoe ik daaronder in elkaar zit. :o?

Nou hij moet gewoon in je vagina, net als een tampon ;)
Alleen tijdens je ongesteldheid zakt je baarmoeder(mond) waardoor de lengte van je vagina korter kan worden. En dan is het wel handig om te weten of je nog een beetje ruimte overhoudt en of het evt handig is om te kijken naar een wat kortere cup.

Volgens mij had ik het in mijn vorige post over baarmoederhalsmond terwijl ik baarmoedermond bedoelde :) :o

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:04

Er gaat hier een wereld voor me open met alle uitleg en anatomische plaatjes :) :+

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 20:08

Blacky, alleen moet een cup veel lager ingebracht worden, is wel zo belangrijk :Y)