Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Palmera

Berichten: 9467
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 01:40

Dat is de apotheek in El Paso, La Palma, Canarische Eilanden :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 02:04

Palmera schreef:
Dat is de apotheek in El Paso, La Palma, Canarische Eilanden :+


8)7 _O- := :')

Lekker om de hoek dus, hahahaha

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 08:30

Sheran schreef:
Vroeger had ik een mooncup, maar ik heb nu de Lunette besteld. Ik vond de rand van de mooncup vrij uitsteken, zodat het soms een beetje pijnlijk was om te verwijderen. Ik ben benieuwd of de Lunette dat inderdaad iets minder heeft :)

Dat merk ik bij mijn mooncup inderdaad ook soms.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:14

Ik had vorig jaar het verhaal gelezen van model Lauren Wasser, die haar been verloor dankzij TSS. Verschrikkelijk.



Vroeger bestonden tampons uit katoen, maar nu is het plastic en chemicaliën, want dat is goedkoper dan katoen... En iedereen gebruikt het maar, waaronder ik, zonder te beseffen dat er een kans is op zo'n verschrikkelijke ziekte. Er staat wel een waarschuwing op de doosjes - niet langer dan 8 uur dragen. Maar wie, en zeker jonge tienermeiden, nemen dat nou heel serieus. Je denkt gewoon niet dat je iets ergs kunt krijgen van een tampon. Dat komt in niemand op. Na een nacht feesten, van 22:00 tot 06:00 en dan neerploffen op bed tot de volgende dag om 14:00, en zonder mijn tampon te verversen, als ik aan het einde liep van mijn periode. Ik wist gewoon niet dat het zo schadelijk kon zijn, dat je bloedvergiftiging kan krijgen en dat er ledematen kunnen afsterven, of dat je zelfs dood kunt gaan.

Volgens fabrikanten is de kans zeer klein. Dat is die ook. Maar het feit dat die kans er is en dat dit geen algemene kennis is, vind ik heel erg. Elke vrouw die tampons gaat gebruiken hoort gewoon te weten wat voor risico's er aan vast zitten. Dat hoort gewoon algemene kennis te zijn, punt. Maar dat is het niet.

Je zou maar net die 1 vrouw uit miljoenen zijn die wel de tamponziekte oploopt, maar niet weet wat het is, omdat je niet bekend bent met de ziekte. Je bent dan gewoon de l*l.

Ik ga nu eindelijk eens doorzetten en één kopen. Ik ben heel lang niet ongesteld geweest vanwege fysieke trauma, maar nu al wel een paar maanden weer, en ik ben de tampons zat. Enige reden waarom ik nog niet een cup gekocht heb is omdat ik gewoon echt niet weet welke ik moet kopen. Maar ik ga ook even bellen naar dat van Cute Cotton denk ik, voor advies.

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:31

ElineS schreef:
Er staat wel een waarschuwing op de doosjes - niet langer dan 8 uur dragen. Maar wie, en zeker jonge tienermeiden, nemen dat nou heel serieus.

Nou ik mag toch hopen dat mensen met een beetje gezond verstand kunnen bedenken dat ze dat niet voor Jan met de korte achternaam op dat doosje zetten. Maandverband laat je toch ook niet zo lang zitten.
"Iedereen gebruikt het zonder te beseffen dat er kans is op een ziekte, dat komt in niemand op." Iets met dingen over één kam scheren? :+ Denk namelijk dat er genoeg vrouwen zijn die zich dit dondersgoed beseffen en dus ook gewoon zorgen dat ze een tampon niet te lang dragen. En ik kan er ook goed inkomen dat wanneer je niet specifiek van het TSS syndroom afweet, je ook gewoon je tampon tijdig verwisselt omdat het gewoon onhygiënisch is. :r

Maar ik heb nog een vraag voor de gebruikers van de cups, waar hebben jullie ze gekocht? Er waren niet echt veel winkels oid. waar je ze even kon voelen en zien toch?

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 22:59

Nounou, mensen met een beetje hersenen weten wel dat ik echt niet letterlijk iedereen - elke vrouw op aarde - bedoel, maar dat dat gewoon verkeerd verwoord is. Niet iedereen nee, maar een deel wel, en voor zover ik weet, maar dat is natuurlijk gokken, want ik heb geen cijfers, een heel groot deel.

Ik heb daarnaast best gezond verstand, maar ik werd ongesteld op mijn 12de en ging toen ook tampons gebruiken. Op mijn 12de dacht ik echt niet na over wat de gevaren zouden kunnen zijn - en waarom die waarschuwing erop stond. Ouders zouden dat misschien aan hun kinderen moet inlichten, maar met een moeder die geen cent om me gaf, en genoeg kinderen die slechte ouders hebben, komt dat ook niet altijd goed, als de volledige verantwoordelijkheid van informeren over dat lang inhouden slecht is, bij de ouders laat. Het moet gewoon duidelijk op de verpakkingen. Niet in een klein priegel lettertype op het doosje of in de gebruiksaanwijzing. Niemand die dat leest.

Op latere leeftijd hield ik me wel redelijk aan max 8 uur, meestal moest ik ze wel elke 4 uur verwisselen, behalve op de laatste dag, maar dan wisselde ik alsnog snel, inderdaad vanwege het hygiënische. Maar dus niet omdat ik besefte dat het gevaarlijk kon zijn. Dat wist ik niet. Ik vond het gewoon niet fris ze lang in te houden... Maar soms, vooral die laatste dagen dan, vergat ik ze weleens en zaten ze er zeker wel 14 uur in bijvoorbeeld. Alleen weten dat men er bloedvergiftiging van kan krijgen, met ledematen die afsterven of zelfs dood te gevolg, dat wist ik niet. Wist ik dat toen wel, zou ik er al veel verantwoordelijker mee omgesprongen zijn of zou ik al veel eerder naar alternatieven hebben gezocht. En dat ze chemisch waren heb ik ook nooit aan gedacht. Ik dacht dat het katoen was, maar het is dus een soort plastic.

Ik vind het alleen maar een goede zaak dat het steeds meer bekend word dat tampons niet heel goed zijn, en dat de menstruatiecup steeds meer in the picture komt en word gebruikt. Kan ik alleen maar toejuichen.

Ik vind het alleen heel lastig te beslissen welde ik wil kopen :P Ik vind het ook erg jammer dat ze nog niet echt in de winkels zijn, zodat je ze zou kunnen zien, ipv op internet bestellen.

tengeltje11
Berichten: 7153
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:00

ja,maar toen ik bv nog tampons gebruikte,geef ik ook toe,als je eens uitsliep,je die langer dan 8u liet zitten hoor(bv gaan slapen om 23u en opstaan om 9u,zonder tampon te wisselen)

ik kan me moeilijk voorstellen dat iedereen dan ff om 7u uit bed kruipt om een tampon te wisselen?
dus ik denk niet dat het zo abnormaal is om een tampon sporadisch een ietsje langer te laten zitten dan 8u. (of dat 1-2 uurtjes verschil een verschil in hygiene maken snap ik ook niet)

hier gewoon online gekocht.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:13

Dames er is een centraal topics waar tampony's langs galopperen.

Ik lees braaf en geïnteresseerd mee. Ik vind maandverband enorm duur. Ik slik de pil 3x door dus ben niet zo vaak ongesteld... Maar dit lijkt me ook een goede optie.

Esmee_RS

Berichten: 4886
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:14

Ik heb ook nooit voorlichting van mn moeder gehad omdat die op jonge leeftijd is overleden. Ook ik werd ongesteld op mn 12e, en "moest" ook vrij snel tampons gaan gebruiken omdat we op schoolkamp moesten zwemmen. Ik heb gewoon braaf het boekje gelezen wat er in zat, en daar stond dus ook die informatie in. "Heel stoer" alles alleen uitgevogeld omdat ik er met niemand over durfde te praten _O- Later in de tweede klas (?) van de middelbare school is dit ook nog uitgebreid behandeld. De meiden wisten dit allemaal al wel, het was alleen voor de jongens nieuw. Maarja, er zou natuurlijk wel eens een grote campagne kunnen worden opgezet om het goed onder de aandacht te brengen. Dat kan nooit kwaad natuurlijk.
Slapen met een tampon heb ik nog nooit gedaan omdat ik me dus echt aan die 8 uur wil houden.

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:14

Ik meld me hier ook...
Heb vorig jaar een cup geprobeerd (sckooncup) maar dat ging niet helemaal lekker.
In eerste instantie Was ik redelijk tevreden, maar in de sauna liep hij steeds vol in het zwembad.
Daarna kreeg ik hem twee keer niet te pakken (had het freubeltje eraf geknipt) waarop een soort herbeleving van mijn bevalling volgde dus heb hem weg gegooid :o

Ik heb destijds ook nog geïnformeerd bij een cup fabrikant omdat ik na de bevalling een verzakking had en dan raden ze die cups ook af helaas...

Ik vind het wel jammer :(

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-16 23:58

MarlindeRooz schreef:
Dames er is een centraal topics waar tampony's langs galopperen.

Ik lees braaf en geïnteresseerd mee. Ik vind maandverband enorm duur. Ik slik de pil 3x door dus ben niet zo vaak ongesteld... Maar dit lijkt me ook een goede optie.


Dat weet ik, maar ik mag het er toch wel over hebben, wat mijn redenen zijn om naar een cup te gaan? :) Dat is gewoon on-topic namelijk toch.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 09:37

Ik had echt nog nooit van die tamponziekte gehoord. Ja, tampons (en ook maandverband) moest je na 8 uur verwisselen, dat was voor de hygiëne, verder heb ik er ook nooit over nagedacht en ook nooit wat over gehoord. Pas toen ik een cup ging kopen, las ik er voor het eerst over.

Over de vraag waar de cups gekocht worden, ik heb mijn cup dus ook gewoon via een webshop gekocht. Ik weet het zo niet meer welke, maar bij echt interesse kan ik het vast terugvinden in mijn mail.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:14

Jeetje. Omdat er een max draagtijd op tampons en maandverband zit ging ik ook even Google of dat met inlegkruisjes ook zo is. Op wat voor een website ik toen toch eens terecht kwam..... Iemand verkoopt gedragen inlegkruisjes, eventueel met nog wat extra toevoegingen.. gatver! :n

Ik ga mij even verdiepen in de cups. Lijkt me wel makkelijk en gezond! :)

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:24

Ik gebruikte altijd softcups (online te bestellen) ik vond ze super ! Nooit problemen gehad met lekkage.. Bleven goed zitten ook met sporten, zwemmen en paardrijden. Echt een aanrader. (Ik heb ze inmiddels niet meer nodig omdat ik niet meer ongesteld wordt)

liedje89
Berichten: 7158
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 13:46

Is de soft cup erg vergelijkbaar met een menstruatie cup die je kan hergebruiken? Ik wil het namelijk eigenlijk wel proberen maar die cups zijn allemaal vrij duur en ik zou er dan ook meteen zo'n sterilisatie bakje bij moeten hebben (want gedeelde keuken). Softcups lijkt me wel wat om het eens te testen voor je dat allemaal koopt (want goedkoper en minder zonde om weg te gooien) maar als het niet erg vergelijkbaar is schiet dat natuurlijk niet op.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:07

Softcups gaan een stuk dieper, voorbij het schaambeen, daardoor kan je ze ook inhouden tijdens de seks.

Plaatsing van een softcup:
Afbeelding

Plaatsing van een menstruatiecup:
Afbeelding

De menstruatiecup zit echt aan het begin van de vagina. Ik heb nooit softcups gebruikt, dus verder kan ik het niet echt vergelijken ;)

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:10

Phew, mijn mooncup ging er altijd een beetje pijnlijk uit, maar mijn Lunette 2 deed echt pijn vandaag. Vacuum was wel verbroken. Misschien is mijn lijf niks meer gewend...

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:11

Wat interessant!

Heb je ook goedkopere eh instapmodellen om te zien of het wat is? Vind 30 EU nog wat om te kijken of het bevalt. Kan ik ook genoeg tampons voor kopen voor 30 cyclussen immers

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:12

Nja, via aliexpress kan je wel voor een paar euro cups kopen. Ik vertrouw ze alleen niet om die in mijn doos te stoppen ;)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:16

Nee ik ook niet, heb mijn vruchtbaarheid nog wel hard nodig :=

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 14:40

Misschien heb je ze tweedehands via Marktplaats _O-

MiraLooks

Berichten: 323
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 16:10

liedje89 schreef:
Is de soft cup erg vergelijkbaar met een menstruatie cup die je kan hergebruiken? Ik wil het namelijk eigenlijk wel proberen maar die cups zijn allemaal vrij duur en ik zou er dan ook meteen zo'n sterilisatie bakje bij moeten hebben (want gedeelde keuken). Softcups lijkt me wel wat om het eens te testen voor je dat allemaal koopt (want goedkoper en minder zonde om weg te gooien) maar als het niet erg vergelijkbaar is schiet dat natuurlijk niet op.


Ze waren wel duurder dan tampons maar werken echt super. Je moet ze wel goed inbrengen maar omdat ze "soft" zijn gaat dat redelijk makkelijk. Je moet de randen goed bij elkaar knijpen en goed naar "achteren" duwen je voelt vanzelf als ie goed zit. Omdat de rand weer uitzet en zich naar je lichaam vorm is het heel comfortabel. Het eruit halen moet je een beetje oefenen. Omdat het zakje zich vult met menstrarievloed geeft het de eerste keren misschien wat troep (lekker in de badkamer doen). Je moet namelijk je vinger achter de rand krijgen en m er recht uit trekken dat lukt de eerste paar keren niet meteen perfect, maar als je er een beetje handig in wordt doe je dat net zo makkelijk als een tampon.
Dat van de sex klopt ook.

Ik ben ze toen gaan gebruiken omdat ik heel erg last had van heftige vloeiing en kramp. De vloeiing kunnen ze makkelijk hebben en de kramp was stukken minder als bij gebruik van tampons.

Je moet ze echt een keer proberen

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:23

Ik gebruik hem nu 2 dagen, ik vind het ideaal. De ene keer gaat hij in een keer goed erin en de andere x moet ik het nog een keer doen. Ben er nog niet handig in. Komt vast wel. Tot nu toe ideaal. ik gebruik nog wel een inlegkruisje, soms doordat je hem even leegt druppelt er iets uit wat je dan niet met dan cupje opvangt zeg maar. maar ik zit nu in mn zware dagen dus ben benieuwd als het straks mn lichtere dagen zijn. Ik voel hem niet en voel me er erg prettig bij.

Ik heb hem bij Cute cotton besteld. heb eerst met Noortje van de klantenservice gebeld. Erg prettig gesprek. Niet bang zijn om je te schamen iig. Succes.

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 17:40

Sheran schreef:
Misschien heb je ze tweedehands via Marktplaats _O-


%)

Ieeeeeeeeeew :')

'Ivm overgang nu overbodig geworden, slechts een paar dagen per maand gebruikt'

Nivada

Berichten: 1682
Geregistreerd: 08-07-08
Woonplaats: In een huis :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-16 18:13

vuurneon schreef:
Sheran schreef:
Misschien heb je ze tweedehands via Marktplaats _O-


%)

Ieeeeeeeeeew :')

'Ivm overgang nu overbodig geworden, slechts een paar dagen per maand gebruikt'

Ik pies in m'n broek _/-\o_ _O-