Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 05:27

felicity schreef:
Mijn intresse is ook gewekt.

Ik ben al 10 jaar aan de prikpil. Heb dus ook geen normale menstruatie.
Zo heb ik weken / maanden nergens last van. En zo voel ik even pijn in mijn buik loop naar de wc en komen er mooie proppen uit. Dan draag ik voor de zekerheid altijd een inlegkruisje om het laastste beetje nog op te vangen. Zo kan ik nog 3 dagen dragen en er komt niks meer maar zo kan ik na een uurtje weer wisselen.
Zoals je leest voel ik het meestal aankomen en dit zijn dan dikke vliesjes wat nog een beetje na kan druppel.
Is een menstruatiecup dan ook geschikt? Kan ik die gewoon 'langere' tijd dragen? Vind het een vies gevoel om dag in dag uit een inlegkruisje te moeten dragen voor het geval dat. Dan lijkt me een menstruatiecup gebruiken voor overdag fijner.

Mail cutecotton even met je vraag! :) Ik denk dat een menstruatie cup zeker wel te gebruiken is, zeker omdat je deze 12 uur lang in kan houden wat betekend dat je hem alleen sochtends en savonds even eruit hoeft te halen om om te spoelen.
Welke maat je dan moet hebben kunnen zij je het beste bij helpen. Bij een normale menstruatie zakt bijvoorbeeld de baarmoedermond naar beneden, ik weet niet of dat bij de prikpil ook het geval is.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-18 15:27

Super dankjewel.

Ik ga eens informatie in winnen. Lijkt me een heel stuk prettiger zitten als maandverband of een tampon.

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 18:34

Naar aanleiding van het freebleeding topic wou ik dit topic graag weer even omhoog schoppen met mijn vragen over menstruatiecups :Y)
Dus bij deze.
Uit milieuvriendelijk oogpunt zou ik graag overgaan naar wasbaar maandverband en/of cups. Tampons heb ik nooit actief gebruikt om de simpele reden dat het niet past :+
(inbrengen wil wel, maar alleen met een flinke klodder glijmiddel maar eruit halen is een hel, zo'n zeer doet het. Meer info graag even via pb) vandaar dat ik me afvraag of cups wel iets voor mij is. Kan iemand daar wat verheldering over bieden? Zitten die dingen niet vervelend? Is het inbrengen niet moeilijk?
Alvast bedankt :)

Kaka

Berichten: 4820
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:09

Het fijne van een cup is dat het daarbinnen niet zo uitdroogt omdat de cup geen vocht absorbeert, uithalen gaat daardoor makkelijker dan met een tampon. Mind, dat is mijn ervaring.

Voor het inbrengen vouw de je cup op, daarmee is een kleine cup nauwelijks groter dan een tampon. Maar het inbrengen vergt wel wat handigheid en die doe je helaas alleen op door het te proberen. Als de cup eenmaal zit zou je deze niet of nauwelijks meer moeten voelen en hij mag zeker geen pijn doen. Ik heb die van mij de afgelopen jaren gedragen met paardrijden, surfen, zwemmen en hele dagen wandelen en fietsen en nergens last van gehad. Ik heb alleen 's nachts dat de cup wat gaat schuiven en daardoor het vacuüm verbroken wordt, dus 's nachts draag ik liever wasbaar maandverband.

Ik ben zelf ooit begonnen met een cup omdat ik eens in de zoveel maanden een candidainfectie op bezoek had bij gebruik van tampons en regulier maandverband en dat is verleden tijd. Ik ben alleen daarom al een tevreden gebruiker.

Bij Cutecotton helpen ze je graag om te bepalen welke waarschijnlijk voor jou zou passen (https://www.cutecotton.nl/)

Laurora

Berichten: 2654
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:17

Bedankt voor de info! Die cutecotton ga ik eens even contacteren :j

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 20:56

Laurora, zeker uitproberen!
Je voelt het echt zo goed als niet zitten, sporten etc geen enkel proberen.
Het zit inderdaad zo laag dat het niet te vergelijken is met bv tampon.
Daarnaast zijn er veel maten, kan even zoeken zijn voor de juiste, maar het is een immense vrijheid.

Heb ooit nog eens maandverband gebruikt, bah wat is dat vuil.
Eens je een passende gevonden heb wil je niet anders meer.

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 22:17

Laurora, Ik persoonlijk vind de cup wel groter om in te brengen dan een tampon. Maar ik heb een vrij stugge cup. Je zou kunnen kijken voor kleinere maatjes en zachter materiaal. Ik gebruik m nog niet zo lang dus wellicht is het ook een stukje handigheid dat ik nog mis. Zit de cup eenmaal op z'n plek dan voel of merk je niets meer en deze hoeft slechts 2 keer per dag te worden verschoond dus dat zou wel fijner voor jouw situatie zijn.

MarliesV

Berichten: 15251
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:29

Ik vind de cup ook groter voelen dan een tampon met inbrengen. Maar doordat hij flexibel is en niet 'zuigt' gaat het als je handigheid hebt soepeler dan met een tampon.

Cute Cotton is een erg prettige site en de dames zijn erg vriendelijk.
Staat veel info op.

Hier dus inmiddels ook al een paar jaar over op de cup en wil nooit meer anders

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 08:45

Je hebt cups met steeltje en bolletje. En wat voor jouw het fijnst is, is een kwestie van uitproberen. Ik dacht n.a.v. de vele reacties hier dat een bolletje het fijnst zou zijn, maar uiteindelijk irriteerde dat en bleek een steeltje veel fijner te zijn (en heb ik ook geen last van)

Het nadeel van cups: als je pech hebt moet je meerdere uitproberen voordat je de juiste hebt. Maar je lichaam is ook gewoon maatwerk, niemand is hetzelfde.

Er zijn meerdere manieren van het vouwen van de cup, en daar komt-ie weer, het is voor iedereen verschillend wat je prettig vind en hoe hij het beste goed zit.

J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:03

Ik ben vorige maand overgestapt van bolletje naar steeltje omdat ik daar juist de goede verhalen over las haha :D Moet wel toegeven dat steeltje ook wel handiger is, maar ik krijg hem door het vacuum er niet uitgetrokken met het steeltje, moet ik natuurlijk erbij zeggen dat ik hem pas 1 week heb geprobeerd, misschien moet ik nog wat handigheid krijgen.. :')

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 09:20

Je moet hem er ook niet uittrekken aan het bolletje of steeltje.
Beste kun je in de onderkant van de cup knijpen om zo jet vacuüm te verbreken.

Precious star pads heeft echt mooie video's hoe je ze pijnloos eruit kunt halen

J0anieke

Berichten: 4948
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:08

Ja begrijp ik, maar tot nu toe snap ik dan de meerwaarde van het steeltje of het bolletje niet, er had dan net zo goed niks op kunnen zitten.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:29

sommigen knippen hem ook af. Het is misschien een referentiepunt waar je cup zit. Maar heb het niet echt nodig...
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 03-05-18 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:33

Ik gebruik het steeltje als een soort aanwijzer waar de cup zit. Zo weet ik waar ik heen moet om het vacuüm te verbreken.

Lieverdje86
Berichten: 335
Geregistreerd: 22-06-11

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 10:40

Hier ook een tevreden gebruiker! Ik heb sinds 5 jaar de Organicup en vind het zoveel prettiger in gebruik dan tampons. Heb onlangs een nieuwe besteld, omdat hij toch wat verkleuring kreeg wat niet meer weg ging.
Ik knip de helft van het steeltje eraf, zodat ik nog wel een puntje heb om hem wat naar beneden te kunnen trekken, indien nodig.

Remembrance

Berichten: 523
Geregistreerd: 02-04-17
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:20

Ik heb nu ongeveer een jaar de Lunette cup :) Ik ben er erg tevreden mee. In het begin moest ik er echt nog handigheid in krijgen, maar na een paar cyclussen had ik het door. Ik heb welgeteld 1 cyclus lang gewoon maandverband en tampons gebruikt en ik zou daar echt niet meer naar terug willen :+

Spoiler:
Negatieve reacties over mijn leeftijd (13) hoop ik liever niet te krijgen.. Sommige mensen vinden dat tampons gebruiken bij je eerste cyclus een no-go is, en dat iemand van mijn leeftijd het bij maandverband moet houden. Nu is dit voor mij niet de beste optie gezien ik heel veel sport en maandverband dan gaat schuiven. Aan tampons zitten er zoveel meer gezondheidsrisico's aan dat ik een cup een beter idee vond.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:53

Waarom zou leeftijd een issue moeten zijn? Of je nu een tampon of cup gebruikt? moet je toch lekker zelf weten?

Ik ga met mijn dochter tegen die tijd ook naar de opties kijken. Kan me wel voorstellen dat een cup een drempel heeft tov de andere mogelijkheden, maar heeft ook duidelijk zijn voordelen.

Jorex

Berichten: 10003
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:54

Ik trek m er nadat ik het vacuüm heb verbroken uit aan het steeltje, dus ik vind het erg handig dat die eraan zit. Ik draag overigens voor de zekerheid nog steeds maandverband erbij omdat er soms wel eens een paar drupjes tussendoor willen komen die dan zijn van de korte periode dat de cup eruit was. En soms zit ie nog niet helemaal juist, maar ik ben goed tevreden met mijn cup.

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 11:56

daarvoor gebruik ik een inlegkruisje. Is meer dan voldoende om de restjes op te vangen :Y)

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 12:00

Idd,hier ook standaard inlegkruisje om wat tussen het verversen door,nalekt.

Alenthe05

Berichten: 1100
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 13:58

Ik mag hem van de gynacoloog niet meer gebruiken... Ik he steeds terugkerende schimmel infecties en moet nu met gewoon maandverband dit oplossen. Ik vind dat echt zo vies, iemand tips om dit te voorkomen? Ik kookte hem voor en na mn cyclus uit en tussendoor alleen afspoelen met water. Help!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 14:59

Vraag me dan echt af of de schimmelinfecties daar vandaan komen. Uiteraard ga ik er vanuit dat je zelf ook van te voren je handen wast.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:16

Ik heb al zo vaak hierover nagedacht om een cup te gaan gebruiken maar durf niet. Misschien ontwetendheid?
Hevig ongesteld en het lijkt mij zo’n zooi om die cup te legen (en uitwassen tussendoor?)
Het is mij nog te onbekend om te proberen. Ik heb er ooit echt ingedoken maar ik zag door de bomen het bos niet meer. Een stugge of een zachte, steeltje of bolletje, welke maat etc etc

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:40

Als je het voor jezelf niet weet kun je cutecotton om advies vragen. Zij hebben mij ook geholpen.

Cup legen is even oefenen, maar uiteindelijk niet zo'n rotzooi... Ik spoel hem tussendoor even af als ik beschikking heb over een wastafel. Anders maak ik heb schoon met een doekje. (ik vergeet steeds om een flesje water mee te nemen) Maar eigenlijk hoef ik hem overdag (op het werk) nooit te legen. Dus ben bijna altijd thuis als het nodig is en dan heb ik altijd een wastafel ter beschikking.

Blacky94

Berichten: 3505
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-18 15:57

Alenthe05 schreef:
Ik mag hem van de gynacoloog niet meer gebruiken... Ik he steeds terugkerende schimmel infecties en moet nu met gewoon maandverband dit oplossen. Ik vind dat echt zo vies, iemand tips om dit te voorkomen? Ik kookte hem voor en na mn cyclus uit en tussendoor alleen afspoelen met water. Help!

Ik vraag me idd ook af of dat wel door de cup komt... Juist als ik maandverband gebruik heb ik er veel sneller last van :=

Je hebt niet toevallig een spiraaltje? Of andere (hormonale) anticonceptie waarbij het risico op schimmel verhoogd is? En je gedrag in bed met een evt partner?
Wat ik wel eens heb gehoord is dat als je last hebt gehad van een schimmelinfectie je de cup even goed moet uitkoken. Uit nood zou je altijd nog een nieuwe kunnen aanschaffen, maar sinds ik dat ding gebruik heb ik juist veel minder last van een infectie. Toen ik nog een spiraaltje had, had ik ze wel om de haverklap....