Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aguamenti
Berichten: 144
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 20:39

Ik heb mijne vandaag binnen gekregen. Na een paar pogingen zit hij nu volgens mij goed en is het gelukt om hem open te krijgen. Ben alleen aan het twijfelen of ik iets van het steeltje af moet knippen.

kaatje77

Berichten: 10443
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:15

Ik heb de grootste meluna maar uit de verpakking gehaald vanochtend. Had deze ooit als proefexemplaar meegekregen bij mijn bestelling jaaaaaren geleden. Na een miskraam zo hevig bloedverlies dat ik de badkamer niet in een keer kon halen. Bloedbad van hier tot Tokyo :+ Dan maar een cup als eerste bescherming.... Overigens cupgebruikster sinds een jaar of 12 denk ik en wil echt nooit meer wat anders

corine1981

Berichten: 5300
Geregistreerd: 05-08-06
Woonplaats: Lekker centraal

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:35

Kaatje77 sterkte!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-19 22:51

Golden_Angel schreef:
Wil je lachen? Ik heb een half uur mijn best gedaan maar ik krijg 't kreng er niet in -O-

Had ik 'm erin, klapt ie niet uit
Dus ik met m'n hand er weer bij
Klapt ie uit, zit ie niet meer diep genoeg. (of iig ik ga er vanuit dat je hem ongeveer zo diep doet als een tampon normaal?)


Je kan ook een andere vouw proberen.
Kan ook zijn dat je een stevigere cup nodig hebt. En oefenen. Ging Bij mij ook niet zo soepel. Dacht dat het nooit ging lukken, haha


Ik heb het steeltje er helemaal afgeknipt. Mijn baarmoeder zit wat lager, op zo'n 5-6 cm. Steeltje steekt er dan ver uit :+
Vind her sowieso ondingen. Bij mijn short stak ie niet uit. Maar prikte wel. Heel irritant. Weg ermee.
Heb die gelukkig niet nodig om de cup eruit te krijgen.

Golden_Angel
Berichten: 821
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 06:50

Mijn spotting is begonnen dus ik hoop dat mijn menstruatie zelf dit weekend komt en dan heb ik mooi 2 dagen thuis om hem uit te proberen ^^.

Ik hoop dat hij er dan ook Wat makkelijker in gaat.

Kaka

Berichten: 4819
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 08:45

Heftig Kaatje, zowel de miskraam als de hoeveelheid bloedverlies :(:)

kaatje77

Berichten: 10443
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Almelo

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 09:53

Lief van jullie, dank je wel

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 12:55

Och kaatje, heftig meid :(:) sterkte :(:)

Ik ben weer terug op mijn organicup. De MeLuna vouwde niet goed uit en ik lekte. De andere is wat steviger, is nu wel fijn. Kan gelijk merken dat ik weer actief aan het sporten ben.......

rhett99
Berichten: 140
Geregistreerd: 15-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:42

Ik volg dit topic al een tijdje maar moet zeggen dat ik nog steeds twijfel. Ik gebruik alleen maandverband, maar het begint vervelend te worden. Heel mijn liezen schuren steeds open en heb nu het probleem dat ik zondag met paarden ga zwemmen en mijn menstruatie niet wilt stoppen. Ik ben bang voor het inbrengen en verwijderen(nooit tanpons gebruikt om de zelfde reden). Heeft iemand hier tips voor?

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-19 22:43

Het inbrengen vind ik minder erg dan bij tampons omdat het een stuk minder diep hoeft en je kan controleren of het goed zit

Ik kan alleen aanraden om het gewoon een keer te proberen

rhett99
Berichten: 140
Geregistreerd: 15-08-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 00:25

Amber_anne schreef:
Het inbrengen vind ik minder erg dan bij tampons omdat het een stuk minder diep hoeft en je kan controleren of het goed zit

Ik kan alleen aanraden om het gewoon een keer te proberen


Ga morgen tampons halen om dat eerst te proberen als dat lukt ga ik denk ik wel over. Een cup op zo'n korte termijn wordt denk ik lastig. Waar kan ik dan informatie krijgen over welke geschikt zou zijn. Beetje zonde om 10 verschillende te kopen omdat het steeds niet goed past/zit.

Amber_anne

Berichten: 6951
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 01:06

Tampons vind ik zelf dus echt een stuk vervelender maar is natuurlijk wel iets om te proberen.

Ik weet niet waar je precies informatie kan krijgen, volgens mij is op de vorige pagina's ergens wel een quiz gezet.
Ik heb zelf de organicup gewoon besteld en die gebruik ik nu, heb er verder geen klachten van en is ook te koop in de Etos.

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 02:41

Cute cotton. Daar staat een quiz en via die site kun je ook bestellen.

_Mirjam

Berichten: 740
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 07:45

Tampons kon ik nooit tegen. Ik voelde zelfs de kleinsten altijd zitten irriteren en ik kreeg er erge irritaties van. Van een cup nooit last gehad. Een cup hoort niet zo diep te zitten als een tampon, terwijl je bij een cup het vacuum goed moet krijgen, wat ook het inbrengen dus niet vergelijkbaar maakt. Het uitproberen van tampons geldt niet bepaald als goede test of een cup wat voor je is ;)

Inbrengen en eruit halen van een cup vergt wel wat oefening, zeker de eerste periode is het handig om er gewoon ruim de tijd voor te nemen. Kwijtraken doet ie niet, gevoelig kan het zeker in het begin wel even zijn.

Cutecotton is een goede plek om uit te zoeken welke cup waarschijnlijk goed bij jou zal passen.

moonfish13
Berichten: 18242
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 08:19

Mijne kruipt dus na inbrengen vanzelf zo diep als een tampon, om vervolgens te moeten zitten kloten om hem eruit te krijgen, steeltje deed me ook zeer.
Ik moet gewoon een langere hebben, maar ik ben er na dit geknoei nogal klaar mee.

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 09:08

Ik deed tampon altijd met inbrenghuls en dat vond ik prettiger dan een menstruatiecup inbrengen. Maar dat is dan ook echt wel het enige voordeel

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 11:13

Op facebook is ook groep van Tante Rosa, je kunt daar gewoon een consultant vragen om je advies te geven over welke cup past.
Voor veel bokkers zou een organicup te slap kunnen zijn. Actieve amazones hebben over het algemeen sterke bekkenbodemspieren en een organicup is niet erg stevig. Hierdoor kan het uitklappen moeizaam gaan en kan de cup gaan lekken.
Desalniettemin ben ik ook met die begonnen omdat die in een fysieke winkel makkelijk te halen is, maar ik ben daarna inderdaad wel overgestapt op een andere nadat ik advies had gevraagd.

tengeltje11
Berichten: 7165
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:06

volgens mij is een organicup net wel behoorlijk stevig ivm veel andere cups?

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:28

Volgens mij ook. Hij was eerst te stevig voor mij, maar sinds ik weer ben gaan sporten is hij juist goed.

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 20:38

Is de Organi cup vergelijkbaar qua 'stevigheid' met de Diva cup?
Ik gebruik de Diva en ik voel hem tijdens hardlopen erg zitten, ik ben op zoek naar een alternatief voor bij het sporten.

Verder sluit ik mij volledig aan met de rest: cups en tampons zijn niet vergelijkbaar. Ik vond tampons niet chill en was bang dat ik een cup ook niet fijn zou vinden. Ik dacht vooral dat ik een cup er onmogelijk in zou krijgen, niks is minder waar! Inbrengen is inderdaad wel even oefenen, maar er uit halen (zonder knoeien :Y) ) vind ik een grotere kunst!

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 21:42

Ik knijp hem nu in zodat het vacuĆ¼m verbroken is en dan haal ik hem eruit :) dan gaat het goed :j

Biscuitje

Berichten: 1235
Geregistreerd: 04-03-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:07

Ja, dat werk ook voor mij! Mijn cup heeft soms de neiging om heel erg omhoog te kruipen, en dan moet ik wat meer mijn best doen om hem te kunnen pakken zeg maar.

Avalanche

Berichten: 16222
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-19 22:09

Zelfde hier :) maar zit wel comfortabel :)

Bowo
Berichten: 2836
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 11:06

Biscuitje schreef:
Is de Organi cup vergelijkbaar qua 'stevigheid' met de Diva cup?
Ik gebruik de Diva en ik voel hem tijdens hardlopen erg zitten, ik ben op zoek naar een alternatief voor bij het sporten.

Verder sluit ik mij volledig aan met de rest: cups en tampons zijn niet vergelijkbaar. Ik vond tampons niet chill en was bang dat ik een cup ook niet fijn zou vinden. Ik dacht vooral dat ik een cup er onmogelijk in zou krijgen, niks is minder waar! Inbrengen is inderdaad wel even oefenen, maar er uit halen (zonder knoeien :Y) ) vind ik een grotere kunst!

Ik weet niet precies waarmee de organicup vergelijkbaar is, maar ik had die en er werd mij een stevigere aangeraden, namelijk de ladycup.

Misschien hebben jullie hier wat aan:
https://tanterosa.be/help-welke-menstru ... -ik-kiezen

Slmt9

Berichten: 4863
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-19 19:09

Ik vond de organicap ook te stevig. Pijnlijk zelfs bij het verwijderen. Werd mij aangeraden als steviger tov claricup.