wie brand er een kaarsje voor mij ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:15

wauw wat een vraag..... valt inderdaad rauw op mijn dak.
Zoals al eerder hier gemeld kunnen wij de vraag niet voor jou beantwoorden.
Alleen jij voelt wat je voelt.
Je hebt ons hier goed op de hoogte gehouden wat je voelt en je voelt dat je dood gaat.
Het is fijn dat je het moment zelf nog in de hand hebt.
Je gaat erg achteruit, dus hoelang moet je nog wachten?
Dus wanneer komt het moment dat je het niet meer in de hand hebt? Dan is het te laat.
Nu wij je allemaal goed hebben leren kennen via dit topic, hebben we je leren kennen als een vechter.
Als je niet meer kunt vechten is het ook te laat.
Nu hoor ik voor het eerst een twijfel bij jou, zolang deze twijfel bij jou in je hoofd zit, ben je er niet klaar voor.
Is deze twijfel weer weg, dan weet je weer dat je niet lang meer hebt, dan is het aan jou hoe lang je nog wilt vechten.
Wil je een nog "redelijk" einde of wil je een einde waarin je zelf al uitgeblust bent?
in het 1e geval, zou ik dan niet te lang meer wachten, maar nogmaals ,dat mogen wij niet voor jou beslissen.
Enorm veel sterkte met het nemen van je beslissing......

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:19

Maar als je een einde wil waarin je relatief goed bent dan zal de keuze uitkomen op euthanasie en dan moet je op tijd beginnen met regelen

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:21

ja absoluut, ik begrijp van de reactie's hier dat dat veel meer tijd kost.

Wesco

Berichten: 5068
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:24

Ik vind het moeilijk om hier wat over te zeggen. Ik denk dat jij een enorme sterke wil hebt. En dat je probeert door te vechten. Misschien als de pijn ondragelijk word of als de wil om te leven minder is.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:25

Oj Priscilla - ik had een andere vraag verwacht: zoiets als 'wie komt er op de eerste bokt begrafenis?'
Nou heb ik heussies waar :j geleerd dat het niet netjes is :o om jezelf uit te nodigen.
En ik kom als ik dan toch van mijzelf :o mag kiezen liever op je verjaardag - maar dat is de vraag niet.

De vraag is pittig genoeg.
Chapeau dat het in praktisch opzicht kennelijk geregeld is...!
Maar ik wijk weer af: wanneer is het moment daar om de huisarts te bellen om jou voor eeuwig in slaap te brengen.
Ik sluit me aan bij de vorige sprekers die het hadden over jouw wil, je kracht en je humor. Dat zijn de eigenschappen die tegenover je ziekte "overeind" houden.
Als die eigenschappen beginnen te vervagen omdat de kanker werkelijk alle energie opeist, lijkt mij het moment daar.
Je schreef zelf ook iets in de trant van 'maar ik wil niet, dat ik mezelf nog een stuk leven (van dat kleine beetje dat ik nog heb) afsnoep'.
Groot gelijk dat je dat niet wil.
Het is al zo godvergeten weinig.

Maar met alle fraaie woorden kom ik ook niet verder dan: jij moet het zelf, in contact met Marcel en verdere familie en naasten, zelf zo aanvoelen.

:(:) En een knuf voor een echte Priscilla vraag...!!

maxie

Berichten: 2215
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: groningen

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:28

Ik denk dat dat moment komt als je moe bent van de pijn en moe bent van het strijden. Het moment dat je geen energie meer heb om uit bed te komen. Dat moment voel je vanzelf aan. Uit ervaring uit mijn werk kan de palliatieve sedatie snel geregeld worden.

Foreverkliek

Berichten: 1355
Geregistreerd: 24-07-15
Woonplaats: Naast Twix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:38

Hier nog iemand die bokt net speciaal geopend om over je vraag na te kunnen denken. En sorry, ik weet het niet.
Voor euthanasie moet je bij mijn weten echt van te voren een afspraak maken. Maar als je zelf al de keuze hebt gemaakt voor palliatieve sedatie is het denk ik heel belangrijk dat er heel goede afspraken komen met je ha. Als die echt, gegarandeerd, beloofd, dienst of geen dienst binnen 2 uur bij je kan zijn zou ik me er geen zorgen over maken. Dan komt het punt tot hier en niet verder vanzelf. Als je wel een datum moet gaan prikken kan ik je maar 1 advies geven. Wees zo egoïstisch als je zijn wilt. Helaas van dichtbij meegemaakt dat iemand die geeuthaniseerd wilde worden rekening ging houden met de vakanties van ex stiefkinderen etc. Dat werkt dus niet.

Bellex

Berichten: 9302
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:40

Het is er tijd voor, als jij er klaar voor bent. Al zal je het nooit 100% zijn, juist omdat je zo graag wilt leven, je zult voelen wanneer je er steeds meer naartoe hangt. Wanneer het mooie niet meer opweegt tegen het slechte, en je op bent. Er is er maar 1 die de keus mag en kan maken, en dat ben jij. Laat je hoe hard dan ook, daar door niemand in leiden!
Dikke knuffel voor jou!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:42

Natalie36 schreef:
Als die echt, gegarandeerd, beloofd, dienst of geen dienst binnen 2 uur bij je kan zijn zou ik me er geen zorgen over maken.


Als er een overdracht is geschreven door de huisarts kan palliatieve sedatie ook door een waarnemer worden gestart

Lay_D

Berichten: 3712
Geregistreerd: 16-12-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:53

Moet je een datum/dag vast laten zetten?

Als dat niet het geval is, dan zal ik denk ik ook op mijn gevoel afgaan als ik het moment 'voel' zeg maar.

Een oom van mijn man heeft euthanasie gedaan dit jaar ivm asbest kanker, op zaterdag avond werden wij gebeld dat wij zondag nog afscheid konden nemen en op maandag heeft hij het leven vaarwel gezegd.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23492
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 19:56

Lay_D schreef:
Moet je een datum/dag vast laten zetten?


Nee

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:01

Oke, echt een vraag voor jou :D. Doet me denken aan de vraag die je mij een jaar geleden hebt gesteld. Ik kan je daar helaas geen pasklaar antwoord op geven. Maar uit ervaring weet ik dat palliatieve sedatie heel snel gestart kan worden, dit in tegenstelling tot euthanasie. Ik denk dat je het beste hele goede afspraken met je huisarts kan maken zodat jij op het moment dat je er wel aan toe bent kan (laten) bellen. Marcel kent jou ook goed genoeg om door 1 blik van jou te weten dat het telefoontje plaats moet vinden.
Misschien geen leuke opmerking maar palliatieve sedatie kan voor de familie best heftig over komen ook al weten zij dat jij er niets meer van mee krijgt. Is daar met hun al over gesproken?

rea

Berichten: 748
Geregistreerd: 24-10-10
Woonplaats: Pallieterstad aan de Nete

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:20

maxie schreef:
Ik denk dat dat moment komt als je moe bent van de pijn en moe bent van het strijden. Het moment dat je geen energie meer heb om uit bed te komen. Dat moment voel je vanzelf aan. Uit ervaring uit mijn werk kan de palliatieve sedatie snel geregeld worden.


Zo zie ik het ook: als je het de pijn niet meer waard vindt. 's Ochtends wakker worden en er geen zin meer in hebben. Of nog als je 's nachts amper of slecht slaapt en de afweging maakt hoe lang je dat nog wil.
En dan kom je terug aan het algemene punt : als je wil er niet meer is ...

Sterkte met deze "levens"vraag. Het antwoord is moeilijk, voor jou en je familie.

Siers83

Berichten: 7373
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:24

Moeilijk om daar een antwoord op te geven. Denk dat jij alleen dat kan beantwoorden. Ik denk dat t misschien is als je het gevoel hebt dat t goed is. Maar hoe dat is weet ik niet, gelukkig niet zou ik zeggen. Maar snap dat t moeilijk is voor jou, wanneer weet je dat t goed is? Misschien als de goede dagen niet meer opwegen tegen de slechte nachten?

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:27

Lieve, lieve Priscilla. Ik denk niet dat het goed is voor jou om een datum te prikken. Geniet van elke dag en van het nu. Leef van dag tot dag. Dan zie en voel je zelf wanneer het punt gekomen is om je helemaal te laten gaan.

De huisarts moet heel flexibel met zijn patiënten omspringen, zeker op dit punt in het leven.

*Kaarsje brandt!

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:37

dood gaan doe je maar 1 keer, dus in style is de beste optie :+ , wanneer ???? op tijd. als je de regie kwijt raakt ben je de sjaak. als de koek op is aan de bel trekken. en dubbelcheck de huisarts. zorg dat je alles op papier hebt. helemaal als je het niet meer aan kan geven. en dat is een serieus puntje van aandacht.

sterkte dapper mens *\o/*

Neon

Berichten: 4937
Geregistreerd: 03-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:43

Zodra je voelt dat het genoeg is geweest. Zekerheid over of je nog meer tijd zou hebben heb je nooit maar luister naar jouw eigen gevoel.

Mijn oom heeft ook gekozen voor de optie die jij noemt. Hij is door blijven gaan totdat hij zoiets had van nee... het is genoeg... hij had ondanks zijn ziekbed en de pijn die daarbij kwam, nog hele mooie dagen en momenten waar hij veel van genoten had. Op een dag had hij zoiets van het is klaar ik lig hier voor mijn gevoel weg te rotten. (Zijm woorden niet de mijne) Dat is het moment geweest waarop hij zei het is nu genoeg.

Hij had alles voorbereid en zodra het moment daar was dat hij het zo voelde heeft hij afscheid genomen van zijn kinderen en kleinkinderen en is alles direct in gang gezet.

Hij is heel rustig gegaan.

Janneke2

Berichten: 22809
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 20:50

En de kaarsen branden, alle 4!

Voor jou, voor Marcel, voor de hoop op goede dagen en voor iedereen die hiermee te maken heeft.

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 21:43

Lastige vraag, Priscilla, en niemand kan je het juiste antwoord geven denk ik. Maar kan je wel mijn ervaring ermee meegeven, in mijn geval met mijn vader. Die was 64 en uitgezaaide longkanker heeft hem de das om gedaan uiteindelijk. Hij heeft nog een tijd chemo en bestraling gedaan en toen leek de kanker even terug te trekken, maar uiteindelijk werd hij toch wel heel ziek en trok hij het zelf niet meer. Euthanasie duurde allemaal veel te lang dus hij heeft toen de palliatieve sedatie in gang gezet. In zijn geval betekende dat eerst een paar dagen aan de morfinepomp waarna uiteindelijk de dormicum werd bijgespoten. In de dagen dat hij alleen morfine kreeg had hij dus veel minder pijn en heeft hij van iedereen afscheid genomen. Hij had een bed in de woonkamer en we hebben er gewoon de tijd voor genomen en zijn elke dag wel langs geweest. Op zich, ondanks alles was dat dus wel heel fijn. Goede gesprekken gehad ook. Maar de laatste stap vond ik zelf minder fijn omdat na het inschakelen van de dormicum pomp, het best nog een tijdje kan duren voor het echt helemaal voorbij is en dan zit je dus ineens op iemand zijn dood te wachten, dat is best raar. Maar wel altijd nog beter dan de pijn en ellende die hij anders zou hebben gehad.
Dus zorg dat jullie er als gezin klaar voor zijn, en vooral dat jij het ook echt zo wil omdat je de energie niet meer hebt. Want als je zelf nog het gevoel hebt dat het nog weer iets beter kan worden, ben je nog niet klaar voor die stap denk ik. Heel veel sterkte samen met het maken van die beslissing, ik hoop echt dat je nog wat tijd hebt en dat het qua pijn uit te houden zal zijn..

slimmerik

Berichten: 16625
Geregistreerd: 01-06-05

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:19

Toevallig in familiekring deze week twee mensen gehad die voor deze vorm deze week kozen en allebei ook gedaan hebben. Beiden was binnen uur geregeld..... om het moment dat ze dat zelf voelden en wilden.....

Dus jij bepaalt en jij weet wanneer het zover is. Dat gaat niet om datums.... gaat om uren.....

Sterkte! Je worstelt nog zo te lezen. Dus nog maar niet beslissen.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:26

Phoeh, lastige vraag. Automatisch betrek je zoiets op jezelf, wanneer zou ik er klaar mee zijn.
Iets wat je pas weet als je in zo een situatie zit en zelfs dan is het nog zo moeilijk te beantwoorden.
Er is altijd nog wel iets wat je wilt meemaken. Nog zoveel dingen om te doen.
Tuurlijk zullen er genoeg zijn die het zeker weten wanneer ze niet meer willen maar denk dat er ook genoeg zijn die zich er nooit aan willen overgeven.
Mijn schoonvader ging voor euthanasie. Dag en tijd waren al bekend, 2 dagen ervoor is hij gegaan.
Die vrouw waar ik eerder over schreef en waar jij me zo aan doet denken met het directe wat je hebt die wist het op het bewuste moment gewoon 100% zeker. Alles was al van tevoren besproken met de ha en toen zij eind ochtend aangaf nu is het klaar is alles in gang gezet. Diezelfde avond nog overleden, ging bij haar toen heel snel.

BigOne
Berichten: 38360
Geregistreerd: 03-08-09

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:34

Vraag is niet moeilijk, het antwoord wel en niet te beantwoorden door ons. Alleen door jezelf. Misschien is bij jou de koek op wanneer je ziet hoe je geliefden er onder gaan lijden wanneer ze jou zien lijden. Heb eigenlijk geen idee wanneer ik zo iets zou beslissen in zo'n poedersuiker. Maar wanneer de pijn het wint van je wil tot hier blijven is het moment heel erg dichtbij.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 23:37

Zo’n vraag kan ik alleen beantwoorden vanuit mijn eigen beleving, maar ik zit niet in jouw situatie.
Zoals ik er nu tegenaan kijk wil ik geen euthanasie en ook geen palliatieve sedatie. Ik denk dat ik nooit voor mezelf zou kunnen beslissen dat het klaar is. Mijn overlevingsdrang is denk ik te groot, bang dat ik iets zou missen. Maar dat is hoe ik er nu tegenaan kijk.

Mijn vader had precies hetzelfde, ik heb hem maandenlang thuis verpleegd. Longkanker met uitzaaiingen in lever en lymfen. Hij kon en wilde niet loslaten, ik ben bang dat ik hetzelfde in elkaar zit dus aan mijn antwoord heb je weinig vrees ik.

Op dit moment zou ik dus zeggen: haal er alles uit wat eruit te halen valt. Bij twijfel: niet doen!

Ik wens je een goede nacht :*

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-17 23:55

ik heb de palliatieve sedatie allang met mijn gezin besproken.zij vinden, dat het mijn feestje is, dus ik beslis.
voor euthanasie is het nu te laat.
wil het niet ook..

ik merk dat het herfst is,
al mijn broeken vertrekken naar het zuiden :D :P

zonnebloem18

Berichten: 24853
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: wie brand er een kaarsje voor mij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-17 00:09

Mijn oma heeft ook gekozen voor palliatieve sedatie, die was echt heel erg ziek, had al een maand niets gegeten en 'leefde' al een week op waterijsjes, drinken wilde ook bijna niet meer.
Zoals Polly zegt moet de levensverwachting minder dan 2 weken zijn en vaak ook sprake van ondraaglijk lijden. Mijn oma lag al in een hospice en alles was snel geregeld, om 1 uur was afgesproken dat ze de sedatie wilde en om half 6 heeft de huisarts de medicijnen gegeven. Het had eerder gekund, maar zo konden degenen die dat wilden nog afscheid nemen. 28 uur laten is ze overleden, het was voor haar fijn dat het zo kon, want ze was erg bang voor het dood gaan.