Zeilen, wie nog meer?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 08:04

8nnemiek schreef:
De enige die ik nooit vergeet is die van Panheel, met 8 meter verval, waar we al meerdere keren plezierboten in de lijnen hebben zien hangen := :')

Dacht even huh, hoe kan dat, die heeft toch drijfbolders? Maar oepsss, dat is sluis Heel 8)7 .
Wij zien af en toe ook nog wel eens een binnenvaartschip hangen. Als het touw uiteindelijk breekt is het alsof er geschoten wordt %) .

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 10:59

Gem schreef:
_San87_ schreef:
Oh jakkes, daar kan ik ook echt niet tegen... Zo asociaal. Dat je t laat maakt, prima, maar houd je muil als je terug naar je boot gaat.

Het Amsterdam-Rijnkanaal is denk ik een uurtje of drie, we vertrekken vanuit Maarssen, t kanaal op en dan op gegeven moment door die schijtsluis bij Tiel. Het is idd wel saai, die vrachtschepen vind ik wel tof om te zien. Morgen is t zondag, dus het zal wel rustig zijn.
.

Ik zal een stuk route voor je verkennen, vaar nu voor je uit (lees: afvaart op de Waal boven sluis Tiel :D

Nou, dat is lief :D. Wij zitten net op t kanaal, is best prima te doen nog. Lekker zonnetje erbij.


8nnemiek schreef:
Jee wat een aso's, Mo! Succes met de schoonmaak!

San, veel plezier op de terugreis, ondanks dat het een saaie route is.
Haha, schijtsluis Tiel? Ik kan me echt niet meer herinneren hoe die eruit ziet. We hebben er zo veel gezien..

De enige die ik nooit vergeet is die van Panheel, met 8 meter verval, waar we al meerdere keren plezierboten in de lijnen hebben zien hangen := :')

Fivesports, leuk dat je sinds kort een Valk hebt! Had je al vaker gezeild of echt pas bezig sinds je de boot hebt? Heerlijk hoor! Zo is het bij ons ook begonnen, met nog een iets kleiner bootje.

Oh, de popnagels kan ik uiteindelijk bij CS rigging vinden voor iets minder dan een euro per stuk := Verpakkingen van 10 stuks.
Alles afgezocht, en niks te vinden qua grootverpakkingen..
Ik hoop dat we er niet te veel nodig hebben :')
Voor een deel kunnen we gelukkig aluminium popnagels gebruiken.

Ja, op zich is die sluis best te doen, ik vind de sluisdeuren gewoon onprettig, die hangen als een guillotine boven je hoofd als je eronderdoor vaart :=.

Dat ophangen gebeurt in Tiel ook nog wel eens, je weet van tevoren niet hoeveel het verval is, meestal moet je dan ompakken. Wij hebben het nog niet gehad, gelukkig. Ik leg de boot nooit vast en heb altijd een mes bij me, lijkt me doodeng, ophangen.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:09

Gem schreef:
8nnemiek schreef:
De enige die ik nooit vergeet is die van Panheel, met 8 meter verval, waar we al meerdere keren plezierboten in de lijnen hebben zien hangen := :')

Dacht even huh, hoe kan dat, die heeft toch drijfbolders? Maar oepsss, dat is sluis Heel 8)7 .
Wij zien af en toe ook nog wel eens een binnenvaartschip hangen. Als het touw uiteindelijk breekt is het alsof er geschoten wordt %) .

Ze hebben sinds de renovatie wel een paar palen helemaal vooraan en achteraan die van boven tot onder vrij hangen, daar kan de pleziervaart een lijn omheen hangen en die glijdt gewoon mee omlaag.. maar niet iedereen weet dat, en als er meerdere schepen de sluis in willen dan zijn die vaak bezet, en dan is het af en toe wel spannend want dat water zakt écht heel snel :)) En die bolders zitten érg ver van elkaar af, dus zonder pikhaak ben je nergens op een klein bootje.
Wij hadden uiteindelijk een trucje waarbij je de lijn alvast om de volgende bolder heen legt zonder de vorige los te hoeven gooien en altijd veilig vast zit.

Oef ja, ik kan me voorstellen dat dat een geweld is als zo'n enorm schip blijft hangen en ineens los schiet :=

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:13

_San87_ schreef:
Ja, op zich is die sluis best te doen, ik vind de sluisdeuren gewoon onprettig, die hangen als een guillotine boven je hoofd als je eronderdoor vaart :=

Haha ja, dat vond ik ook altijd best een beetje eng :)) En dat snel onder de buiskap schuilen terwijl ik Bart stond uit te lachen, want die kreeg de derrie op z'n kop :')

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:42

8nnemiek schreef:
_San87_ schreef:
Ja, op zich is die sluis best te doen, ik vind de sluisdeuren gewoon onprettig, die hangen als een guillotine boven je hoofd als je eronderdoor vaart :=

Haha ja, dat vond ik ook altijd best een beetje eng :)) En dat snel onder de buiskap schuilen terwijl ik Bart stond uit te lachen, want die kreeg de derrie op z'n kop :')

:))!

De tocht is iig goed te doen, het is lekker rustig, zonnetje. We zijn Utrecht uit, en rust :7.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:50

@8nnemiek, ik ben echt bet begonnen ermee. Paar keer een lesje gehad en nu een beetje aankloten :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:52

FiveSports schreef:
@8nnemiek, ik ben echt bet begonnen ermee. Paar keer een lesje gehad en nu een beetje aankloten :)

Leuk :D. Je leert toch door te doen.

Al zou ik niet doen wat mijn schoonvader deed, na twee lesjes op een Valk met een platbodem aan de 24 uurs race meedoen :)).

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 11:57

_San87_ schreef:
FiveSports schreef:
@8nnemiek, ik ben echt bet begonnen ermee. Paar keer een lesje gehad en nu een beetje aankloten :)

Leuk :D. Je leert toch door te doen.

Al zou ik niet doen wat mijn schoonvader deed, na twee lesjes op een Valk met een platbodem aan de 24 uurs race meedoen :)).


Haha nee, zo gek ben ik nou ook weer niet. Wat ik wel lastig vind is uitvogelen tot hoever je kan gaan, zoek graag de grenzen op maar met zeilen vind ik dat nog tricky.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 12:49

Het is trouwens de sluis bij Wijk bij Duurstede. Geen idee waarom ik Tiel zeg :)).

Mo_86

Berichten: 1246
Geregistreerd: 10-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-21 23:24

_San87_ schreef:
Het is trouwens de sluis bij Wijk bij Duurstede. Geen idee waarom ik Tiel zeg :)).


Ohhhh ja die ken ik! Inderdaad een beetje eng om onder die zware (en druipende) hefdeuren door te moeten :=

8nnemiek, nu ben ik toch wel heel benieuwd naar het verhaal, hopelijk goed afgelopen? Het is wel, euh, dapper. Of dwaas. Maar ongetwijfeld leerzaam en grensverleggend haha.

Ach, zo zijn wij nadat we ons schip een half jaar hadden en niet heel veel zeezeilervaring hadden (wel beide 15-20 jaar zeilervaring) meteen met een race mee gaan doen naar Saint-Malo. Was ook een zeer steile leercurve, beetje dwaas ook wel. En dan nog eerste worden in de toerklasse ook nog :')

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 08:29

Mo_86 schreef:
_San87_ schreef:
Het is trouwens de sluis bij Wijk bij Duurstede. Geen idee waarom ik Tiel zeg :)).


Ohhhh ja die ken ik! Inderdaad een beetje eng om onder die zware (en druipende) hefdeuren door te moeten :=

Onze kinderen gingen juist altijd buiten staan om die straaltjes op hun hoofd te krijgen, om vervolgens gillend naar binnen te rennen :D . Vonden ze zo spannend!

Sluis Wijk, haha ... ja dan ben je nog niet bij Tiel.

Platbodemrace over het IJsselmeer (ik geloof de Palingenrace) heb ik ook eens aan meegedaan met de tjalk van de buurman. Was leuk, hoewel het uitsluitend om de skûtsjes ging, want de finishlijn was al weggehaald tegen de tijd dat wij aan kwamen zeilen. En we waren lang niet de laatste boot!

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:39

Mo_86 schreef:
8nnemiek, nu ben ik toch wel heel benieuwd naar het verhaal, hopelijk goed afgelopen? Het is wel, euh, dapper. Of dwaas. Maar ongetwijfeld leerzaam en grensverleggend haha.

Wel goed afgelopen inderdaad :j
Het eerste schip dat bleef hangen was een motorboot, die hadden de lijn over de bovenste bolder gelegd en ze lieten hem verder en verder vieren zonder te verleggen, en die bolders waren oud en versleten met scherpe randjes, dus halverwege bleef zo’n lijn ergens klemmen. De boot lag al minstens 5 meter lager, dus niet aan de komen met de hand of een pikhaak, en uiteindelijk schoot die door het gewicht toch los. Dat schip van minstens 10 ton hing met de voorkant al zeker een halve meter hoger in de lijn, dus dat gaf een flinke plons.

Een andere keer hadden mensen hun boot gewoon op de kikker belegd. Mensen op andere boten zagen het gebeuren en riepen nog dat ie de lijnen los moest gooien, een van de opvarenden viel van boord toen het schip schuin werd getrokken, de ander kon de lijn gelukkig doorsnijden.
Wij beleggen de lijnen dus echt nooit op de kikker, ook al is het verval maar een halve meter. Altijd in de hand houden of via de kikker en dan in de hand zodat je iets sterker bent als er een vrachtschip in de buurt ligt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:50

Brrr, lijkt me zo naar om mee te maken :\. Gisteren in de Prinses Irene sluizen ook nog wat leuke dingen:

Een idioot in een strijkijzer die volle vaart de sluis in ging, wat een golfslag, joh... En diezelfde pipo ook nog lopen zeiken dat de sluis zo golft.

Een boot kwam los tijdens het overpakken, dus die dreef gezellig heen en weer :=.

En een man in een sloep was zo druk met een fendertje hier en een fendertje daar, dat ie vergat zijn boot te verleggen, laten we zeggen dat de stoffen kap van zijn boot de sluiswand redelijk vrij van algengroei heeft gekregen voor hij m eindelijk los had.

Ik ben de was van afgelopen vakantie aan het wegwerken, we hebben best nog wat verzameld :').

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 10:53

Wij hebben de lijnen ook altijd in de hand, ik heb mijne altijd een slag om de bolder voor de zekerheid.

Ik zag deze vakantie nog best veel mensen die de boot vast leggen. Ik durf dat niet, het water kan zo enorm hard dalen of stijgen...

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:09

Sluis bij lauwersoog heeft de stroming op de kont staan als je van het meer af komt. Dus altijd eerst achter pakken en dan voor. Staat ook nog aangegeven maar gaat vaak fout en dan ligt men overdwars in de sluis. Laatste keer heeft iemand de beton uitgekrast met z’n strak gelakte boegspriet (vrouw kon er aan de voorkant niet bij) terwijl de man de achterkant afhield aan de andere kant van sluis bij die wand. En idd ook wel boten vast in de touwen. Stel bejaarden, vrouw had de boot vastgelegd en was binnen koffie gaan zetten :') dat ging ook niet goed, was maar een halve meter tot een meter maar klonk vreselijk hoe die boot via de wand naar beneden krastte nadat alles los kwam.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 13:53

En vooral heel belangrijk; het is altijd de schuld van de vrouw :') Maakt niet uit hoe slecht de man stuurt :')

We hebben eens zo'n ouder echtpaar met drie man moeten helpen om hun boot bij de wachtsteiger vast te leggen haha. De vrouw stond achterop, had netjes de lijn vast gelegd, en die man maar roepen 'losser!', 'nee strakker!', 'niks doen mens!', 'wat doe je nou?' en de boeg dreef verder en verder weg haha.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:55

8nnemiek schreef:
En vooral heel belangrijk; het is altijd de schuld van de vrouw :') Maakt niet uit hoe slecht de man stuurt :')

We hebben eens zo'n ouder echtpaar met drie man moeten helpen om hun boot bij de wachtsteiger vast te leggen haha. De vrouw stond achterop, had netjes de lijn vast gelegd, en die man maar roepen 'losser!', 'nee strakker!', 'niks doen mens!', 'wat doe je nou?' en de boeg dreef verder en verder weg haha.

Ja, hoe dan >;) . Vriend en ik hebben een duidelijke afspraak, degene aan het roer is de baas en roept wat er moet gebeuren en hoe het moet gebeuren, geen gediscussieer tijdens het aanleggen, geen geklets en afleiding, zodra de boot ligt en de motor uit is, dan mag je los als t moet :)). Klinkt strict, maar voor ons werkt het super.

Toen wij op de Marker wadden waren probeerde een vrouw de boot aan te trekken door de lijn 3 keer om een bolder formaatje leunstoel te slaan en aan het eindstuk te gaan hangen, leverde ook wel wat gegniffel op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 14:56

M_i_R schreef:
Sluis bij lauwersoog heeft de stroming op de kont staan als je van het meer af komt. Dus altijd eerst achter pakken en dan voor. Staat ook nog aangegeven maar gaat vaak fout en dan ligt men overdwars in de sluis. Laatste keer heeft iemand de beton uitgekrast met z’n strak gelakte boegspriet (vrouw kon er aan de voorkant niet bij) terwijl de man de achterkant afhield aan de andere kant van sluis bij die wand. En idd ook wel boten vast in de touwen. Stel bejaarden, vrouw had de boot vastgelegd en was binnen koffie gaan zetten :') dat ging ook niet goed, was maar een halve meter tot een meter maar klonk vreselijk hoe die boot via de wand naar beneden krastte nadat alles los kwam.

Hoe kan dat dan, als het aangegeven staat? Zijn mensen dan eigenwijs, of lezen ze niet?

Boot vastleggen en koffiezetten, goeie _O-.

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:09

Wij overleggen van tevoren altijd hoe we aanleggen. Even samen kijken waar de wind vandaan komt, hoe lang de steiger is, op welke kikker we de boot het eerst vast leggen enz.
En tijdens het aanleggen loop ik meestal naar voren en geef wat aanwijzingen als we niet helemaal goed aankomen.
Ik heb het iets te vaak fout zien gaan om blind te vertrouwen op degene die aan het roer staat haha, maar verder geldt hier ook wel dat degene aan het roer beslist.
Ik moet zelf nog eens oefenen met aanleggen met de nieuwe boot. Varen lukt prima, maar aanleggen vind ik erg spannend :))

Mo_86

Berichten: 1246
Geregistreerd: 10-02-09

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-21 16:33

Aanleggen vind ik ook nog altijd spannend. Gelukkig is mijn vriend een koele kikker en laat zich nooit het hoofd gek maken. Tel daarbij op dat hij een erg goed inzicht heeft en erg goed kan sturen. Het is eigenlijk nog nooit fout gegaan. Afgelopen weekend moesten we als eerste weg, we lagen vijf dik en voor en achter ons lag het ook vijf dik. Perfect weggevaren, je zag mensen vooraf echt denken: benieuwd hoe ie dat gaat doen haha. We overleggen ook altijd vooraf, werkt super. Ik sta bij het aanleggen voorop en geef de afstand aan zodat hij weet wanneer we stil moeten liggen. We zijn in ieder geval zo goed op elkaar ingespeeld dat het bijna altijd soepel gaat gelukkig.

In de sluis inderdaad en goed op de windrichting en eventuele stroming letten en er altijd bij blijven om te voorkomen dat je de boot ophangt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41696
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 08:04

8nnemiek schreef:
Wij overleggen van tevoren altijd hoe we aanleggen. Even samen kijken waar de wind vandaan komt, hoe lang de steiger is, op welke kikker we de boot het eerst vast leggen enz.
En tijdens het aanleggen loop ik meestal naar voren en geef wat aanwijzingen als we niet helemaal goed aankomen.
Ik heb het iets te vaak fout zien gaan om blind te vertrouwen op degene die aan het roer staat haha, maar verder geldt hier ook wel dat degene aan het roer beslist.
Ik moet zelf nog eens oefenen met aanleggen met de nieuwe boot. Varen lukt prima, maar aanleggen vind ik erg spannend :))

Mja, mijn vriend heeft 15 jaar meer ervaring met varen/zeilen dan ik heb :)). Dus ik vertrouw hem wel blind, hij kan ook gewoon echt goed varen.

Mij gaat het varen ook steeds beter af, binnenkort eens gaan oefenen met aanleggen. Spannend :j.

M_i_R

Berichten: 3625
Geregistreerd: 24-10-06
Woonplaats: Grunn

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-21 12:17

Ik heb decennia ervaring als matroos maar pas sinds een paar jaar onze eigen boot. Daar ben ik wel kapitein aangezien mijn man nooit eerder echt gezeild heeft. We hebben een automatische taakverdeling waarbij ik stuur en hij de lijnen doet en vooraf bespreken we samen even hoe we dingen gaan doen. Eerste keer naar schier heb ik met samengeknepen billen gedaan maar ging zo perfect dat ik we vertrouwen heb in ons.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:00

Maar ik ook even komen aanhaken? Of eigenlijk inbreken, want ik heb geen boot, geen vriend en bijna geen ervaring :')

Ik heb regelmatig een Valk gehuurd met vrienden die konden zeilen, en zeilde dan zelf 'mee'. Echter zou ik ook zelf graag de vaardigheid en het vertrouwen hebben om er ook zelf met goed fatsoen eentje te kunnen huren. Daarom leek het me een goed idee om bij een zeilschool even wat ervaring daarvoor op te doen. :j Ik kan heel veel basisdingen wel ongeveer of een beetje (ik kan de boot redelijk besturen), maar nog niet goed genoeg en verder moet ik sowieso nog meer oefening hebben en dingen leren als de haven netjes in- en uitvaren...

Heb dus contact opgenomen met zeilscholen. Punt is dat het wel een beetje duur is in je eentje... Je betaalt per boot dus dan heb je eigenlijk dikke pech... Wat is ongeveer normaal?

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Zeilen, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:11

Wat leuk dat je wil leren zeilen!

Zoek eens naar deelvaarprojecten. Bij onze oude club kostte dat €65 per jaar aan lidmaatschap en €225 om gebruik te kunnen maken van de deelboten. https://www.thornerzeilclub.nl/wist-u-dat/
Zo kun je het hele jaar door zeilen, zo vaak je wil, voor een vrij klein bedrag.
Ik neem aan dat er meer clubs zijn met iets vergelijkbaars.
Als je normaal een Valk wil huren ben je al gauw 50 tot 100 euro per dag kwijt, dus dat heb je er snel uit.

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-21 17:36

O dat is leuk Annemiek, dat kende ik nog niet, bedankt voor de tip! Als ik eenmaal kan zeilen zou zoiets super handig zijn!

Hier in de buurt krijg je 2 uur privéles voor 115 euro, en een hele dag voor 225. Er zijn ook cursussen, maar in prijs schelen die eigenlijk niet eens zo heel veel :).