Gastric bypass

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:42

Ik quote “het zit tussen je oren”
Dat kreeg ik op controle bij de chirurg te horen...

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:58

Wat ik wel heel erg vreemd vind,is dat je gewoon patat en chips kan eten,maar geen gekookte groente.
Dat is toch echt heel raar?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:19

Daarom dat hij zegt dat tussen mijn oren zit.
Maar ik kan 3 dagen niet eten, en dan iets gezond proberen en gaat ook niet.
Terwijl ik best graag groente eet.
Voor de operatie at ik 1-2x in de maand een frietje. At liever stukje vlees met groente

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:43

Mijn man heeft dat met rijst.
Voor zijn operatie kon hij Chinees eten,niet te zuinig..En nu kan hij 1 hap doorslikken,en kan hij niks meer eten verder.
Rijst en aardappels gaan nu gewoon echt niet meer. De rest gelukkig wel.

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:11

Ik ga niet zo goed op aardappels. Ik kan 2 of 3 patatjes eten en dan voelt t of ik een blok beton heb opgevreten.
Brood eigenlijk ook, half sneetje en dan zit ik propvol. Crackers gaat wel goed. Vlees en groente ook gelukkig

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:31

GUSTIxBILL schreef:
Daarom dat hij zegt dat tussen mijn oren zit.
Maar ik kan 3 dagen niet eten, en dan iets gezond proberen en gaat ook niet.
Terwijl ik best graag groente eet.
Voor de operatie at ik 1-2x in de maand een frietje. At liever stukje vlees met groente


Wat gebeurd er dan precies als je iets gezonds eet? En wat versta jij onder gezond?

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:39

GUSTIxBILL schreef:
En hier weer een dieptepunt
Begin spijt te krijgen van de operatie
Letterlijk al het ongezonde gaat, kan een kinderbakje friet opeten als ik wil. Hele zak chips. Maar volledig gaar en zacht gekookte groente of vlees lukt niet.
Alles wat gezond is, en wat ik liever eet ala rotzooi, lukt gewoon niet.
Gisteren op controle geweest. Te weinig afgevallen en zou alles terug moeten kunnen eten. Maar ik krijg het nog niet eens doorgeslikt.
Vrijdag op controle bij diëtist in het andere ziekenhuis. Ik hoop zo hard dat ze me daar tips en tricks kunnen geven over hoe ik het wel binnen krijg.
Ik ben er zo hard zo klaar mee.


Maar was je 23 september niet naar de second opinion geweest die je op vloeibaar ging zetten opnieuw tot de volledige maand? hoe kan je dan al patat en chips gegeten hebben? of heb ik je post verkeerd begrepen? Ik zou om eerlijk te zijn dat soort dingen ook helemaal niet proberen.. misschien in de toekomst maar je bent net geopereerd..

Hier kan ik gewoon lekker stamppot met aardappels eten! (vanavond weer boerenkool staan :D ) brood is een ander verhaal, brood valt bij mij erg heftig, rijst at ik altijd alleen al de zilvervliesrijst (vind ik lekkerder dan de witte) en die valt ook nu nog steeds goed.

Ik eet nu inmiddels in de middag ook warm wat erg goed bevalt :D

Enige wat ik dolgraag wil proberen is spruiten, echter vallen spruiten behoorlijk heftig op de maag dus ik durf dat nog niet te eten, best *** want het is mijn lievelingseten en ik zie ze elke keer liggen en dan ben ik aan het watertanden :')

Lau

Berichten: 16676
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:05

Ik ben echt gezegend met dat ik alles kan eten. Rijst valt inderdaad zwaar maar was daar sws al niet heel erg dol op. Maar verder mag ik echt in mijn handjes knijpen.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:18

Ik kan gelukkig ook alles eten! Behalve een gebakken ei..maar dat mis ik helemaal niet eigenlijk.

Gustixbill ik zou toch eens goed kijken naar wat je eet. Waarom idd chips en patat eten in dit stadium. En probeer jezelf ook niet gelijk van alles naar binnen te proppen. Begin bv alleen met gewokte groente of alleen een aardappeltje. Hoe valt vlees en of vis bij je? Kan je wel kwark of yoghurt eten?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:33

Heb ik geprobeerd voor ik naar daar ging toen ik naar vaste fase omging bij mijn originele begeleiding. En nu ik sinds 28e terug vast mag proberen voorzichtig heb ik 3 pijltjes geprobeerd, gewoon om eindelijk iets te kunnen eten. En daar kreeg ik totaal geen reactie op, vandaar ook de frustratie dat dat wat ongezond is en ik ook liever niet eet, nog steeds lijkt te gaan. Dat het niet slim is weet ik. Is ook een groot risico en eerlijk? Lust het zelfs niet zo super graag. Eet liever groenten en magervlees.

Sinds 28september mag ik terug langzaam opbouwen via 2nd opinion, ook meegekregen waar ik mee moest proberen tot ik bij hun diëtist terecht kan. Maar bijna niks ervan lukt. Of het moet volledig geplet/gepureerd worden.

Wat ik gezond noem:
Aubergine en courgette lasagne (zonder de kaas, dus eigenlijk alleen wortel, paprika en tomaat kapotgekookt tot saus, aubergine en courgette schijfjes in de pan gebakken en dat dan nog half uur-uur in de oven). Totzelfs een wortel die iets groter was en dus niet volledig kapot is gaat mis. De courgette En aubergine ging wel, maar dat was ondertussen puree geworden.
Zolang alles volledig gepureerd en gemixt is lukt het. Vaste structuur lukt bijna niet.
Vlees probeer ik al helemaal niet meer.
Thee, koffie (zoetjes zonder melk), water, versgeperst fruitsap met water aangelengd, lukt soms zelf niet.

Ik krijg het met heel veel moeite en pijn doorgeslikt als ik mezelf dwing. Maar de tweede hap krijg ik gewoon niet meer doorgeslikt. En die eerste hap of slok lijkt dan een steen in schuurpapier gewikkeld die ik omlaag voel glijden.

Deze middag ook, het eten ging goed (groentenmix en kip gewokt, verder gegaard dat het boterzacht zou worden in een currysausje en rijst los voor mijn ouders). Groenten waren zo gaar dat ik ze kon pureren, dus ging super. Is er toch een stukje kip van 2-3mm mee doorgeschoten, desondanks knabbelen, en krijg niks meer binnen. Ben nu 5h verder en drinken doet nog steeds zeer.

Yoghurt gaat, dat is op dit moment ook hoofddieet, soja-melk,yoghurt,pudding, stukje cracotte met smeerkaas en kapotgekookte groenten en/of puree

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:55

Jeetje wat ontzettend vervelend voor je. Ik heb wel vaker gehoord dat kip niet goed valt. Valt ander vlees of vis net zo? Misschien toch je eten blijven pureren voor een poosje. Lijkt mij beter dan patat eten of niks.. Maar als ik het zo lees heb ik ook wel mijn vraagtekens of alles goed zit van binnen. Maar wellicht dat jou lichaam langer de tijd nodig heeft om te wennen aan vast voedsel, al verklaard dat nog steeds niet waarom je wel patat en chips kan eten. Ik heb verder geen tips voor je helaas, maar als je het niet vertrouwd zou ik gewoon aan de bel blijven trekken. Heel veel sterkte en succes!

_merel_

Berichten: 1844
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 17:58

kun je crackers eten? Met filet en pate? Gekookt ei? Vis?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:02

Alles zit goed, behalve het feit dat mijn eten met een omweg naar mijn restmaag gaat. Maar volgens beide artsen is dit normaal.

Vis gaat ook niet, visstick weer wel.
Biefstuk (sneetje van cm) in saus gaat, rest vlees niet.
Halve cracotte met appelpate gaat
Roerei gaat, omelet of spiegelei niet.

Ben nu ook mijn eten aan het pureren.
Maar moet toch binnen 2 weken iets vaster eten kunnen verdragen als ik terug aan het werk ga (internationaal chauffeur).
Hoop dat ze me vrijdag kunnen helpen bij de diëtist. Was gisteren gewoon gefrustreerd omdat het weer allemaal zeer deed. En dat al de hele dag lang.

Anoniem

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:07

Ik denk dat je beter kunt pureren dan chips of patat gaan eten, GUSTIxBILL. En zo te lezen kan je toch nog genoeg dingen eten die veel gezonder zijn dan dat.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:10

Ik lees dingen die best zwaar vallen en veel (heftige) smaken door elkaar. Probeer eens zalm met alleen een beetje Italiaanse kruiden en verder niets, daarna visstick met spinazie erop oid ik kon tot ruim anderhalve maand geen dingen mixen, (dus geen aardappelen, groente en vlees) en nog steeds geeft mijn lichaam voorkeur voor één iets. Ik kan beter 80 gram zalm op dan 60 gram gemixt van aardappelen vlees en groentes.

Tomaat valt trouwens bij de meeste ook heel.slecht, bij mij en Lau o.a

Fruitsap bevat teveel suiker, je kan beter 2 appels los eten dan één geperst, ze verliezen ook de vitamines..

Ik drink alleen water, koffie en ice thee mint lime (3,3g suiker per 100g)

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:13

Gustibill, zonder de moraalridder uit te willen hangen...ik denk echt dat je niet van alles uit moet willen proberen maar eerst moet zorgen dat je lijf tot rust komt. Het ging toch goed in je vloeibare periode? Waarom dan direct van alles uittesten erna. Ik snap wel dat jouw lijf in opstand komt.

Het heeft bij mij een jaar geduurd voordat ik fatsoenlijk een boterham kon eten laat staan dat ik dingen als vissticks, patat en andere gefrituurde zooi kon eten (of wilde proberen).

Dat staat ook echt niet in de richtlijnen voor een gezond eetpatroon. Ik verbaas me hier wel een beetje over. En dat blijven hangen, dat kost tijd denk ik, kleinere happen, meer tijd tussen de happen. Drink je tegelijk met je eten?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:22

Je bent geen moraalridder
Ik snap je punt zeer zeker :j
En ik geef je ook gelijk. Hoor je me nergens ontkennen. Slim was/is het zeker niet. En trots ben ik er niet op.

Maar na 36h niks eten in het ziekenhuis, kon ik nog geen water binnenkrijgen.
Als ik de luxe had om langer vloeibaar te blijven hangen zou ik dat met alle liefde doen.
Maar over 1,5 week moet ik toch echt weer de hele week van huis. En de hele week eten voorzien is jammer genoeg niet mogelijk. Dus soms heb ik ‘s avonds geen andere keuze dan te gaan eten. En (jammer genoeg) is niet in elke truckstop soep te verkrijgen.

Nogmaals, ik snap jullie punt, maar ik kan ook gewoon liegen over wat wel of niet gaat. Ik hoopte hier ook gewoon (vegetarische) gerechten of tips te krijgen wat bij jullie in het begin wel ging.

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:29

Oh en water heeft bij zelfs ruim 1,5 jaar geduurd voordat dat niet meer bleef hangen......

Fijn dat je het zo oppakt ;)

Wat ik gedaan heb in het begin om meer eiwit binnen te krijgen is soep opleuken met La vache qui rit of boursin. Nooit last van gehad en smaakte prima.

Kip is bij mij nog steeds lastig te verwerken maar kalkoen daarentegen gaat superfijn.

Ipv brood zou je een keer een wrap kunnen proberen. Heel dik (echt drie keer zoveel als normaal, voor het doorsmeren in je systeem) roomkaas/kruidenkaas oid erop dan een laagje gerookte kip of kalkoenfilet en wat komkommer of sla.

Ik snap ook dat je graag groenten eet maar ik zal eerlijk zijn, dat heb ik denk ik het hele eerste jaar amper gedaan. Was al blij als ik aan mijn eiwitten kwam (moest de 75 gram halen) en dan heb je simpelweg geen ruimte voor groente.

Aardappels, rijst en pasta eet ik bijna nooit. Brood een beetje maar heel wisselend hoe dat valt. Het eiwitrijke brood van de lidl is prima, maar het koolhydraatarme is gruwelijk. Echt een kwestie van testen.

Knackebrod deed het bij mij ook goed in het begin maar probeer voor elk iets wat je eet, waar je eigenlijk niet veel aan hebt, iets te eten waar je eiwit mee binnen krijgt. Daar draait je lijf op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:39

GUSTIxBILL schreef:
Maar over 1,5 week moet ik toch echt weer de hele week van huis. En de hele week eten voorzien is jammer genoeg niet mogelijk. Dus soms heb ik ‘s avonds geen andere keuze dan te gaan eten. En (jammer genoeg) is niet in elke truckstop soep te verkrijgen.


Maar wat wil je dan eten? En hoe wil je aan gezond eten komen? Hoe ga je aan je benodigde aantal gram eiwitten halen? En aan magere, makkelijk verteerbare producten komen? Want bij truckstops ga je überhaupt niet makkelijk de gezonde voeding vinden die jouw aangepaste lijf nodig heeft, vrees ik. Welk plan heb je daarvoor uitgedacht?

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 18:41

Truckstops zijn een drama......of je moet elke dag een uitsmijter eten (zonder brood) maar ik denk dat dat heel snel tegen gaat staan.

Koelkast inbouwen en meal preppen. Dat is sowieso verstandig zodat je niet in de verleiding komt iets te nemen waar je last van krijgt. Als je iets niet wil op je werk (welk werk je ook doet) is dat je dubbelgevouwen van de kramp op de plee zit......

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:14

Tinkerloos schreef:
Mijn man heeft dat met rijst.
Voor zijn operatie kon hij Chinees eten,niet te zuinig..En nu kan hij 1 hap doorslikken,en kan hij niks meer eten verder.
Rijst en aardappels gaan nu gewoon echt niet meer. De rest gelukkig wel.


Chinees staat er wel bekend om.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:14

1 ding heb ik geleerd en dat is dat ik van buiten voeding 9 van de 10x ziek word (ik dump vrij snel) ik prep dus alles, soms eet ik ook gewoon droge pasta met alleen spinazie, soms alleen droge pasta, je zou dus pasta kunnen maken met wat boursin erdoorheen. snacks > een gekookt eitje of kipfilet plakjes, plakjes kaas met kipfilet erin etc. een GB of sleeve is geen wondermiddel. Het is een hulpmiddel, als je dus de verkeerde dingen gaat pakken weet je boven in je koppie dat dat kan met alle gevolgen van dien..

Je moet echt drastisch je leven omgooien én je mindset.

Oh en wraps doen het hier ook héél goed :j beetje gekookte kip in, spinazie en wat dressing en omnomnom!

Ik heb maat 42 broek en maat M boven *\o/* duurde wel 4x tot ik eindelijk maat M wilde pakken van shirt en broek maat 42 pakken was helemaal drama want ik blijf maar terug grijpen naar mijn oude maten... :')

daffodil

Berichten: 10442
Geregistreerd: 12-11-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:47

Wraps kunnen altijd bij mij...smorgens smiddags savonds en je kunt er enorm mee varieren!

Hhaha Friemel, ik was vrijdag nog in de winkel en had weer tot 3x toe een te grote maat. Volgens mij went dat nooit!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:14

Lijkt me heerlijk om straks eindelijk uit die grote maten winkels weg te kunnen blijven. Heb echt zin in een nieuwe garderobe.

Vandaag mijn 4 maanden diëtist afgerond, nu de boel op de post doen. We gaan wel eerst 4 weken op vakantie, dus zal allemaal nog wel effe duren. Nog een keer krap in de vliegtuig stoel, volgende x hopelijk wat maatjes kleiner.

_Friemel
Berichten: 3691
Geregistreerd: 05-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 19:00

Heujj!!! 3 maanden controle en fors boven de curve, Afentoe even volle melkproducten eten. Helaas wel erg lage bloeddruk waardoor ik flauwval, voorlopig wederom niet sporten en ik moet zoete drop gaan eten en meer zout bij mn eten doen, als het kan op zoethout stokjes knagen dagelijks, heel gek om te horen, ik lachte haar ook uit toen ze zei dropjes eten :')