Gastric bypass

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lau

Berichten: 16679
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 00:13

danaderese schreef:
Oh nog wat vraagjes
Wat met te veel huid? Valt dat mee?
Hoelang niet paardrijden?
Geen koolzuur betekent dat ook niet bvb frisse van ah, dubbel friss, ice tea green,...?
Water drinken lukt wel goed maar heb soms wel graag iets met smaak om te drinken


Te veel huid verschilt per persoon. De een heeft veel de ander weinig en sommige helemaal niks.

Koolzuur is prik op drinken zoals bijv sinas of cola. Ice tea green kan dus gewoon of bijv limonade, dubbelfriss zonder prik ook. Basicly alles zonder prik kan alles met prik kan niet.

Paardrijden is gevoel volgens mij kan 2 maanden zijn maar ook een halfjaar.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:00

Ik kan nog steeds amper water verdragen maar anderen uit mijn groep wel. Het is gewoon heel erg wisselend :)

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:33

Water gaat hier na 2 jaar nog moeizaam. Thee lukt goed! Soms een glaasje frisdrank vind ik lekker en neem ik wel. Meningen zijn erover verdeeld.

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:38

@Danaderese, heb je geen begeleiding?
Praatgroep met medepatiënten, psycholoog, bewegingsdeskundige?

Mijn man werd goed voorbereid op wat hij wel en niet zou kunnen net na de operatie.
Qua eten,en beweging.
Nou is dat net als wat de anderen ook zeggen echt verschillend per persoon, maar het gaf wel een globaal beeld.
(hij had een traject van ongeveer anderhalf jaar vanaf de dag dat hij naar de huisarts ging totdat hij ook echt geopereerd werd)

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:09

Tinkerloos schreef:
@Danaderese, heb je geen begeleiding?
Praatgroep met medepatiënten, psycholoog, bewegingsdeskundige?

Mijn man werd goed voorbereid op wat hij wel en niet zou kunnen net na de operatie.
Qua eten,en beweging.
Nou is dat net als wat de anderen ook zeggen echt verschillend per persoon, maar het gaf wel een globaal beeld.
(hij had een traject van ongeveer anderhalf jaar vanaf de dag dat hij naar de huisarts ging totdat hij ook echt geopereerd werd)


Ik ben in België. Er werd wel gesproken over groepssessies. Ma tot nu nog niets van gehoord.
Viel ook eigenlijk volledig uit de lucht toen ze belde om de operatie te plannen.
Heb wel onderzoeken laten doen.
Slaaponderzoek
Dagje ziekenhuis praten met psycholoog, diëtiste, artsen, bloed prikken,
echo van de buik en endoscopie van de maag.

Slaaponderzoek toonde alleen zal dat ik te weinig diepe slaap heb.
Van de eerste wist ik via de huisarts dat ik in aanmerking kwam.
Van de laatste 2 had ik nog niets gehoord.

Belt er plots een onbekende nummer. Ja het is om jouw operatie te plannen.
Had bijna zoiets van huh welke operatie. Gelukkig viel het kwartje wel snel.
Moet op 16 december ook gaan praten met diëtiste en anesthesist. Daar zal ook veel duidelijker worden.

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:53

Welkom Dana!

Ik was 1 nacht in het ziekenhuis en kon na een week weer aan het werk (maar ik zat op kantoor achter de computer, dat scheelt). Ik zou wel zeker de eerste 6 weken hulp vragen bij het mesten en zo, ook al voel je je goed: de wonden hebben vooral van binnen ook tijd nodig om te kunnen genezen.

Qua drinken: ik drink alles, ook gewoon prik. Is niet verboden, maar valt soms gewoon niet zo lekker. Je nieuwe maag is maar klein en dan kan het gewoon een vervelend gevoel geven. Je maag rekt er niet door uit of zo.

Je mag niet alle medicijnen meer na de operatie. Heeft er mee te maken dat die invloed hebben op de doorbloeding van de maag. Na de operatie moet je daar wat zuiniger op zijn.

Christadk

Berichten: 3491
Geregistreerd: 03-07-04

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:37

Ik kan tot nu toe alles eten en drinken, ik drink dagelijks 1 of 2 glazen prik. Wel zero sugar dranken trouwens.

Ik heb zelf 2 nachten in het ziekenhuis gelegen en pas na 6 weken weer aan het werk (fysieke baan). Is echt voor iedereen anders.

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:22

Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?

Lau

Berichten: 16679
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:32

danaderese schreef:
Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?


Ik had de afspraak dat ik eerst van mezelf moest houden. Want als je jezelf haat is dit niet oplossing het volgende moment haat je je neus.
En dat is gelukt.

Nu heb ik nergens last van gehad verder dus voor mij is het gewoon een goede keus geweest. Als ik dit niet had laten doen wil ik niet weten waar het schip was gestrand.
Niks tegen dikke mensen, maar ik merk nu pas hoe beperkt je bent. Ookal merk je daar niks van want je lost het wel op.
Maar nee ik ben blij dat ik de keuze heb gemaakt. En er ook 100% achter sta.

ista
Berichten: 1138
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 12:47

Bij mij is het allemaal echt heel erg goed gegaan.
En wat een verschil met hoe ik me voel met anderhalf jaar geleden. Ik geniet weer, heb weer energie voor dingen, alles is makkelijker. Ik voel me meer geaccepteerd door anderen.

Als ik dit positieve effect (op mijn psyche) eerder had geweten, dan was ik er eerder voor gegaan. Had ik minder lang gedacht dat ik het echt helemaal zelf moest doen.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:25

danaderese schreef:
Hoelang moet je na de operatie in het ziekenhuis blijven? Sta op een doe het zelf stal. Moeders wil gerust helpen maar ben beetje controle freak.
Wat kan je zowat drinken?
Hoelang ben je zo thuis?
Er staat op internet dat het afhangt van hoe zwaar je werk is. Ben bewakingsagente op een luchthaven. Weet niet of dat onder zwaar valt. Moet soms wel met zware bagages slepen. En ja geregeld een persoon aftasten.
Lees ook dat je geen nsaid medicijnen mag nemen. Neem die wel geregeld. Nu niet elke dag ofzo

Dat is het zo wat voor nu denk ik


Ik kreeg niet genoeg vocht binnen dus moest twee nachtjes blijven.
Na 10 dagen ben ik parttime gaan werken ( geef les) na 14 dagen fulltime.
Ik mocht 6 weken lang max 6 kilo dragen dus bagage zal niet mogen.
NSAID medicatie heb je echt verhoogde kans op maag problemen en bloedingen. Ik gebruikte ze ook regelmatig en heb vervanging gekregen van de arts.
Ik dronk in het begin alleen water en thee, pas na weken weer koffie. Nu ( 6 maand po) drink ik van alles als ik er zin in heb, maar zo min mogelijk koolzuur. Mijn voorkeur is nog steeds water.

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 13:31

danaderese schreef:
Oh nog wat vraagjes
Wat met te veel huid? Valt dat mee?
Hoelang niet paardrijden?
Geen koolzuur betekent dat ook niet bvb frisse van ah, dubbel friss, ice tea green,...?
Water drinken lukt wel goed maar heb soms wel graag iets met smaak om te drinken


Ik heb nog geen last van teveel aan huid.
Na 6 weken mocht ik weer rijden.
Mijn arts zei wel dat veel koolzuur je maag kan oprekken. Vandaar advies niet teveel en vaak is koolzuur in combinatie met suikerhoudende dranken.

Mijn smaak is veranderd en ik hou helemaal niet meer van zoet dus ik drink vrij weinig koolzuur. Sommige mensen worden er heel winderig van en last van hun lijf door de bubbels. Dat heb ik eigenlijk niet.
Ice tea green drink ik nog wel graag en dat maak ik ook nog wel zelf

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 15:13

Nimber schreef:
danaderese schreef:
Oh nog wat vraagjes
Wat met te veel huid? Valt dat mee?
Hoelang niet paardrijden?
Geen koolzuur betekent dat ook niet bvb frisse van ah, dubbel friss, ice tea green,...?
Water drinken lukt wel goed maar heb soms wel graag iets met smaak om te drinken


Ik heb nog geen last van teveel aan huid.
Na 6 weken mocht ik weer rijden.
Mijn arts zei wel dat veel koolzuur je maag kan oprekken. Vandaar advies niet teveel en vaak is koolzuur in combinatie met suikerhoudende dranken.

Mijn smaak is veranderd en ik hou helemaal niet meer van zoet dus ik drink vrij weinig koolzuur. Sommige mensen worden er heel winderig van en last van hun lijf door de bubbels. Dat heb ik eigenlijk niet.
Ice tea green drink ik nog wel graag en dat maak ik ook nog wel zelf

Ok heb ik veel aan dank je

En ja de meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren niet echt een maximum voor handbagage en op sommige vluchten kan de handbagage wel eens naar de 20 kg neigen

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 16:15

ik ben 23.09 geopereerd, tot nu toe gaat het echt heel voorspoedig, heb nergens last van. Geen pijn gehad, wondjes snel genezen etc.

Eten lukt de ene dag beter dan de andere en wat ik vandaag wel kan eten lukt morgen opeens niet, maar goed, het went wel.

Prik drinken heb ik nog niet gedaan, maar dat deed ik voor de operatie ook al zelden. Ik drink eigenlijk alleen maar koffie, Slimpie siroop en crystal clear zonder prik.

Ik ben nog te kort onderweg om echt de positieve ervaringen te delen qua mindset e.d. maar ik kan natuurlijk wel de ervaringen delen betreft de operatie en het eten/drinken. :-)

Heel veel succes!

MyKayleigh

Berichten: 356
Geregistreerd: 01-08-09
Woonplaats: Provincie Zeeland

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 20:00

Ik ben nogal een zeef geworden maar vragen mag altijd en alles.

Ik heb wel spijt gehad van mijn operatie, ik heb meerdere keren in het ziekenhuis gelegen, maanden sondevoeding gehad enz.
Ik ben 13 maanden geleden geopereerd, mag nog steeds niet sporten en val bijna dagelijks flauw. Ik val nog steeds af al is heel heel weinig meer, ik ben 62 kilo afgevallen en mocht er maximaal 58. Sondevoeding hangt weer boven mijn hoofd. Ik eet 8x per dag volgens een speciaal schema van de diëtiste.

Maar... Ik ben wel heel blij dat ik geen overgewicht meer heb, shoppen is veel leuker geworden en mijn zelfvertrouwen heb ik weer voor een groot deel terug, ik heb maat s/m 38 en dat geeft geestelijk echt een boost.

judithh

Berichten: 3348
Geregistreerd: 27-03-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:36

danaderese schreef:
Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?


Ik vind het erg dubbel...aan de ene kant blij mijn overgewicht kwijt te zijn en daardoor vrijwel alles weer te kunnen.
Aan de andere kant..ik heb door de operatie extreme hypoglykemie gekregen met als gevolg gemiddeld 10-15 hypo’s op een dag waardoor ik behoorlijk kans heb op een hersenbloeding/infarct/beroerte. Hersenscan gehad en daar was ook al schade te zien.
Daarnaast ben ik ook teveel afgevallen en ben ik nu ondervoed, ondergewicht, veel tekorten aan vitamines/mineralen..daardoor weer vaak moe en futloos..
Vind het allemaal geen feestje zeg maar...

daffodil

Berichten: 10449
Geregistreerd: 12-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-19 11:03

danaderese schreef:
Zijn er ook van die dingen waarvan je zegt hmm had ik dat geweten had het veel eerder/ niet laten doen?
En wat zijn die dingen dan?


Ik denk dat ik het precies op het juiste moment heb laten doen. Het was voor mij ook een combinatie, onvrede over leven in het algemeen. Dus ik ben gescheiden, verhuisd, geopereerd, besloten dat ik geen loondienst meer wilde, kortom alles nieuw en dat bevalt heel best!

Wist van mezelf dat ik echt alles geprobeerd had en niets werkte, daarnaast gaf mijn lijf echt aan dat ik last van het overgewicht had, ondanks dat ik dat zelf nog niet zo inzag. Tuurlijk vind ik het wat minder dat ik een paar keer in het ziekenhuis beland ben maar om heel eerlijk te zijn, mijn vriendin is om precies dezelfde reden in het ziekenhuis beland en die heeft geen operatie laten doen. Dus ze zeggen wel dat het bypass-gerelateerd is, maar dat hoeft niet.

Ik heb nog beter leren luisteren naar mijn lijf, ben intens gelukkig met mezelf en mijn lijf hoe ik er nu uitzie. Ben absoluut niet obsessief bezig met eten, het is allemaal een stuk relaxter geworden.

Vorige week weer controle gehad (gewoon via de huisarts, stuk goedkoper dan in het ziekenhuis) en alle uitslagen waren goed. Ik ben inmiddels ruim 3 jaar post op en hoop dat dit zo doorzet.

fokfanaat

Berichten: 20216
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 18:22

Vandaag de groeps voorlichting gehad in Velp en volgende week woensdag screening. Ben heel benieuwd. Baal zo van mezelf dat dit nodig is, maar zonder lukt het me echt niet.

ruitje

Berichten: 12345
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:07

fokfanaat schreef:
Vandaag de groeps voorlichting gehad in Velp en volgende week woensdag screening. Ben heel benieuwd. Baal zo van mezelf dat dit nodig is, maar zonder lukt het me echt niet.


Herkenbaar. Maar die acceptatie komt nog wel, neem de tijd :)

Nimber

Berichten: 26555
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:22

fokfanaat schreef:
Vandaag de groeps voorlichting gehad in Velp en volgende week woensdag screening. Ben heel benieuwd. Baal zo van mezelf dat dit nodig is, maar zonder lukt het me echt niet.


Idem hier, maar nu heel blij.

fokfanaat

Berichten: 20216
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-19 19:52

Wou dat ik al zover was, hoop dat ik van de zomer al heel wat ballast kwijt ben, daar heb ik zin in. Hele garderobe maatje tent er gewoon uit!

kimendana
Berichten: 160
Geregistreerd: 28-08-08
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 08:55

Ik ben 23.09 geopereerd en van het weekend maar even wat (goedkope) broeken wezen kopen.. Ik mocht van mijn moeder niet meer mee over straat, zag er uit als een sloddevos aldus mijn lieftallige moeder haha :') Pak automatisch dezelfde maat, moeder komt met 2 maten kleiner, verkoopmevrouw met nog een maat kleiner.. Ik bleef volhouden dat het niet ging passen, maar na enige aanmoediging toch gepast, redelijk strak, maar niet "ik kan niet ademen" strak.. Conclusie: 3 maten kleiner.. Ik heb ze zelf gekocht en ik weet dat het zo is, nu mijn hart en hoofd nog op 1 lijn krijgen.. ( ik ben er trouwens nog lang niet hoor, want 3 maten kleiner is nog steeds heeuull groot )

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 09:30

fokfanaat schreef:
Wou dat ik al zover was, hoop dat ik van de zomer al heel wat ballast kwijt ben, daar heb ik zin in. Hele garderobe maatje tent er gewoon uit!

Same here.
Word 8 januari geopereerd ben echt aan het aftellen

cherie78
Berichten: 3284
Geregistreerd: 26-06-07

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:03

Mijn dochter ook een gbp gehad vorig jaar.
Afvallen is het enige wat goed is gegaan, de rest van operatie naar operatie.
Eten gaat alleen nog maar met veel pijn, maag werkt niet meer.

Hoelang is bij jullie het voortraject geweest?
Volgens de nok-richtlijnen of?

Lau

Berichten: 16679
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-19 22:28

cherie78 schreef:
Mijn dochter ook een gbp gehad vorig jaar.
Afvallen is het enige wat goed is gegaan, de rest van operatie naar operatie.
Eten gaat alleen nog maar met veel pijn, maag werkt niet meer.

Hoelang is bij jullie het voortraject geweest?
Volgens de nok-richtlijnen of?


12 maanden diëtist
3 maanden nok
En dan nu het na traject