Gastric bypass

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 07:50

Hhilde schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag… heb een deel van het topic gelezen, maar ben benieuwd naar het volgende.

Zelf heb ik veel overgewicht, kom met mijn BMI direct in aanmerking voor een operatie en overweeg het inmiddels. Mijn extreme overgewicht beperkt me deels lichamelijk, maar vooral mentaal enorm. Ook zou ik zoooo graag weer op een paard zitten, maar met alle reguliere afvalmethodes komt alles wat ik afval net zo hard weer terug. Over twee dingen twijfel ik, dat zijn de mogelijke complicaties en het huidoverschot. Zijn er mogelijkheden om het huidoverschot tot een minimum te beperken in jullie ogen? Ennn, de belangrijkste vraag… als jullie nu terugkijken op jullie operaties, zouden jullie het dan (ondanks eventuele nadelen) opnieuw doen?



Geen tips om huidoverschot te beperken; dat lijkt echt heel erg persoonsgebonden. maar mbt je vraag of ik het weer zou doen? jazeker! ik ben zeer tevreden, nog steeds blijven er wel werkpunten (bijna 4 jr post op) maar het gewicht blijft redelijk stabiel en ik kan weer paardrijden. Ik heb geen grote complicaties gehad, alleen de 'standaard' dingen zoals dumpings en vastlopers eens in de zoveel tijd. Nog steeds overkomt het me dat iets niet lekker valt en dan is 1 hap teveel ook echt teveel. Maar, ik ben wel blij met die signalen van mijn lijf (dumping etc) want dat helpt mij mijn grenzen in de gaten houden!

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 09:48

BarbaravdW schreef:
Hhilde schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraag… heb een deel van het topic gelezen, maar ben benieuwd naar het volgende.

Zelf heb ik veel overgewicht, kom met mijn BMI direct in aanmerking voor een operatie en overweeg het inmiddels. Mijn extreme overgewicht beperkt me deels lichamelijk, maar vooral mentaal enorm. Ook zou ik zoooo graag weer op een paard zitten, maar met alle reguliere afvalmethodes komt alles wat ik afval net zo hard weer terug. Over twee dingen twijfel ik, dat zijn de mogelijke complicaties en het huidoverschot. Zijn er mogelijkheden om het huidoverschot tot een minimum te beperken in jullie ogen? Ennn, de belangrijkste vraag… als jullie nu terugkijken op jullie operaties, zouden jullie het dan (ondanks eventuele nadelen) opnieuw doen?



Geen tips om huidoverschot te beperken; dat lijkt echt heel erg persoonsgebonden. maar mbt je vraag of ik het weer zou doen? jazeker! ik ben zeer tevreden, nog steeds blijven er wel werkpunten (bijna 4 jr post op) maar het gewicht blijft redelijk stabiel en ik kan weer paardrijden. Ik heb geen grote complicaties gehad, alleen de 'standaard' dingen zoals dumpings en vastlopers eens in de zoveel tijd. Nog steeds overkomt het me dat iets niet lekker valt en dan is 1 hap teveel ook echt teveel. Maar, ik ben wel blij met die signalen van mijn lijf (dumping etc) want dat helpt mij mijn grenzen in de gaten houden!


Hoe normaal kun jij nu eten na 4 jaar?
Moet je nu nog steeds hele kleine porties eten?
En drinken en eten nog steeds apart?

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 10:19

Best wel heel normaal; wel eten en drinken scheiden (alhoewel ik wel drink en redelijk kort daarna kan eten, maar niet andersom). Maar ik kan vrij normale porties eten, vooral van groenten en eiwitten (salades, wokgerechten etc). Brood en pasta enzo gaat minder goed in grote volumes (een dubbele boterham krijg ik niet echt lekker weg).

Wendy_Komen

Berichten: 6309
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:25

Hier nu 1,5 jaar na de operatie, 70 kilo kwijt, en dan hou je natuurlijk wat los vel over. Maar het is niet dusdanig dat het me in de weg zit. Zoals ik altijd maar zeg: "Met kleding aan lijkt het wat _O- "
Ik zou het dus zo weer doen! Heb er echt een heel andere/ beter leven voor terug gekregen!

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 17:53

Ligt aan veel dingen, je leeftijd, je huidkwaliteit, hoelang je al zo zwaar was. Ik ben 40 kilo kwijt, maar veel vel, ik heb mijn borsten en buik laten fixen

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 18:17

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ben me er inderdaad van bewust dat het per persoon verschillend is, maar vind het fijn te lezen dat jullie het weer zouden doen. Jullie kunnen je ongetwijfeld herinneren dat de keuze maken best spannend is := . Vanochtend de eerste stap gezet en de huisarts gebeld voor een afspraak. Ik heb een BMI dat voldoende is voor de operatie, maar ik weet niet of ik aan andere eisen voldoe gezien die ook op verschillende sites anders zijn. Als ik alle plussen tegen de (mogelijke) minnen opweeg, is het voor mij denk ik de oplossing. Ik ben meerdere keren 30+ kilo afgevallen en aangekomen met een beetje meer en ik heb niet meer het gevoel dat ik het alleen kan. Al houd het me ook zó tegen in het leven, al dat gewicht.

Zerena

Berichten: 3889
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-23 19:44

Hhilde schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ben me er inderdaad van bewust dat het per persoon verschillend is, maar vind het fijn te lezen dat jullie het weer zouden doen. Jullie kunnen je ongetwijfeld herinneren dat de keuze maken best spannend is := . Vanochtend de eerste stap gezet en de huisarts gebeld voor een afspraak. Ik heb een BMI dat voldoende is voor de operatie, maar ik weet niet of ik aan andere eisen voldoe gezien die ook op verschillende sites anders zijn. Als ik alle plussen tegen de (mogelijke) minnen opweeg, is het voor mij denk ik de oplossing. Ik ben meerdere keren 30+ kilo afgevallen en aangekomen met een beetje meer en ik heb niet meer het gevoel dat ik het alleen kan. Al houd het me ook zó tegen in het leven, al dat gewicht.


Ik heb toevallig vandaag gekeken wanneer ik voor de eerste keer in dit topic gepost heb.
Dat was in 2019, ik heb geen operatie gehad.
En ik twijfel nog steeds.
Het niet “normaal” kunnen eten vind ik zo eng, dat ik de stap niet durf te zetten.

In 2019 had ik een bmi tussen de 35 en 40, maar inmiddels is hij al lange tijd boven de 40.
Kan mezelf nog vaak wel op peppen dat ik het alleen kan als ik mezelf maar een schop onder de kont geeft.
Zoals jullie zien is dat in (zeker) meer dan 4 jaar nog niet gelukt.
Ben ook erg bang voor complicaties, want dat “geluk” zou ik ook goed kunnen hebben.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-23 05:00

Ik ben 1 van die mensen die het geluk hebben een flinke complicatie te mogen hebben. Ic, bijna dood, ruim 3 maanden in het ziekenhuis gelegen. Toen nog een jaar met een drain gelopen. Affin, geen feest geweest. Maar ben zo enorm blij met het resultaat. Het is nu ruim 2 jaar geleden... en zou het echt waar ,zo weer doen!! Ik kan nog steeds niet veel eten, maar wel weer alles. Ik vind t niet erg. Ben zo blij met het resultaat. Binnenkort nog een operatie en dan hopelijk weer mijn gewone leven oppakken. Maar het is echt alles waard! Voor mij dan.
Heb wel wat los vel. Zie wel hoe en wat er overblijft na aankomende operatie, maar is niet waar ik overin zit.

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:01

Heb vandaag een toezegging gekregen van de huisarts. Mag zelf kiezen naar welke kliniek ik wil en de huisarts heeft me al geholpen met ‘wat daarna’. Nu uitzoeken waar ik heen wil en dan gaat ze de verwijzing schrijven. Hebben jullie tips of afraders?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12744
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 15:18

Hhilde schreef:
Heb vandaag een toezegging gekregen van de huisarts. Mag zelf kiezen naar welke kliniek ik wil en de huisarts heeft me al geholpen met ‘wat daarna’. Nu uitzoeken waar ik heen wil en dan gaat ze de verwijzing schrijven. Hebben jullie tips of afraders?


Ik ben maar bekend bij 1 kliniek en die bevalt tot nu toe prima. Vind wel dat het steeds lang duurt, maar ik ben wellicht wat ongeduldig. In het begin van het traject werd gezegd dat de wachtlijst kort was en na het voortraject je waarschijnlijk binnen 1-2 weken geopereerd zou worden (dat zou begin juli zijn). Tijdens het voortraject werd gesproken over eind juli en nu het ziekenhuis in beeld is, is duidelijk geworden dat het eind augustus zal zijn. Ik zit bij NOK Velp en wordt geopereerd in Tiel.

Verder wel heel positief, goede begeleiding en veel voorlichting :j

Wendy_Komen

Berichten: 6309
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:32

Hier toendertijd overgestapt van NOK naar WeightsWorks. Ontzettend blij dat ik die keuze toen gemaakt had!!

Eleadoras
Berichten: 482
Geregistreerd: 27-01-15

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-23 17:58

Ik ben ook naar Weightworks gegaan. In april/mei vorig jaar gescreend en eind juni ben ik geopereerd.

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 05:57

Brrrr straks mijn buikoperatie. Heb altijd grote mond, maar ben nu toch echt wel erg bang. Zal wel goed gaan hoor, maar mensen, wat ben ik nerveus.

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 07:13

pipo schreef:
Brrrr straks mijn buikoperatie. Heb altijd grote mond, maar ben nu toch echt wel erg bang. Zal wel goed gaan hoor, maar mensen, wat ben ik nerveus.

Komt goed :(:) Heel veel succes!

Edit: onwijs bedankt voor de reacties op mijn bericht trouwens! Ben me verder aan het inlezen.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 09:19

Veel sterkte Pipo!

Hhilde, ik ben door Vitalys geholpen en heb dat prima ervaren.

Wendy_Komen

Berichten: 6309
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 11:41

Heel veel succes en goed herstel gewenst pipo!!!

Jojoju

Berichten: 3793
Geregistreerd: 06-08-09
Woonplaats: Dordrecht

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 15:42

Heel veel succes pipo!

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 17:49

Dank jullie wel. Voor nu even afzien. Maar goed, komt wel goed.

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 18:26

Heb je veel pijn?

pien_2010

Berichten: 43433
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:59

Af en toe kom ik binnen waaien en lees bij. Toevallig zie ik het bericht van pipo. Vandaar nu een keer een reactie want we kennen elkaar. Sterkte meid, hopelijk knap je vlug op. :knuffel:

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:30

Hhilde schreef:
Heb je veel pijn?

Nee dankzij de morfine. Zit een mat in van 30x20.
Hé Pien, dank je. Kom wel weer terug, maar had d'r geen tijd voor. Nergens niet voor hoor.

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 21:32

Hoe is het nu met je?

pipo

Berichten: 8226
Geregistreerd: 25-03-11

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 04:35

Het is weer zoals gewoonlijk. 20/7 geopereerd en 22 naar huis. 23 helaas terug en weer opgenomen. 24 wederom operatie vanwege een nabloeding. Nu blijven om een bacterie uit te sluiten. En uiteraard pijn ect op orde te krijgen. Hee je weet het hè... bij mij gaat t altijd anders :+

Hhilde

Berichten: 7450
Geregistreerd: 24-12-08
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 05:00

pipo schreef:
Het is weer zoals gewoonlijk. 20/7 geopereerd en 22 naar huis. 23 helaas terug en weer opgenomen. 24 wederom operatie vanwege een nabloeding. Nu blijven om een bacterie uit te sluiten. En uiteraard pijn ect op orde te krijgen. Hee je weet het hè... bij mij gaat t altijd anders :+

Oh verschrikkelijk… sterkte :(:) Hopelijk is het snel iets beter.

pien_2010

Berichten: 43433
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 07:23

Ik vind het heel erg meid. Wat balen. Sterkte!