Zware jeugddepressie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:17

Ik vind het echt heel rot voor je hoor.. Ik hoop dat je snel de juiste hulp kan krijgen. Denk je dat je het bespreekbaar kan maken bij je psycholoog? Of iemand anders die waar je goed mee kan praten en die je kan helpen?

Ik heb enorm veel respect voor je meis!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 23:46

Dat snap ik... echt waar.
Maar het is inderdaad een stemmetje,
niet hoe het hoort te zijn, maar een zelfconsumerend stemmetje dat je geen rust wil geven, je niet steunt maar kapot wil maken. Ik weet dat het niet makkelijk is. Maar je mag jezelf vergeven als het minder gaat, als je iets niet kan doen. Want hoe meer je nu probeert te doen, hoe meer je jezelf tegenwerkt. En dat zegt dat stemmetje je niet. Dat zegt alleen waar je wil zijn.
Het zegt echter niet hoe je daar moet raken.

Weet je, het is zo jammer dat zo'n ziekte een prachtig meisje zoals jij zo diep kan doen raken. Want dat stemmetje ben jij niet, dat is niet helemaal jou, dat is dat kleine deeltje van jou, maar je bent zoveel meer dan dat.

Als je ergens wil raken, de dingen wil halen, van school af wil, dan zul je voor jezelf moeten zorgen. Jezelf tijd geven. Dat stemmetje heeft ongelijk, want je doet je best wel. Maar die zeurpiet zal nooit genoeg krijgen. Tot je durft toegeven aan jezelf dat wat je nu doet goed genoeg is en de rest later komt.

Want hoe het nu gaat, is het toch te moeilijk om met school om te gaan? Het is duidelijk dat je niet dom bent, maar je denkt in onmogelijkheden. Dat begrijp ik. Vorig jaar zat ik met een soort gelijk dilemma. Je wilt het halen, maar merkt duidelijk dat het zo niet gaat maar bent koppig en blijft door vechten. Goed dat je dat kan!

Maar waar je nu even voor mag vechten is jezelf. De wereld red zich wel. En school komt ook in orde, er is bijvoorbeeld midden jury, leraren die je willen helpen, leerlingen die je kunnen steunen. Maar een dag met een keer, een stap en dan een andere. Niet alles in eens willen meid, dat kan nu niet. Maar dat komt wel weer, geloof me.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 09:15

Aria en No_No
Bedankt voor deze lieve berichtjes, helpt me echt wel eigenlijk. Aria jij kan het super verwoorden maar heb op dit moment het gevoel dat het stemmetje machtiger is dan ikzelf om het zo te zeggen. Ik ga er vandaag met mijn psychologe over praten en volgende week met mijn psychiater, eens zien wat zij voorstellen.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:18

Dat snap ik. Heel goed dat je er over gaat praten! Dat is het beste wat je kunt doen. En ook erg moedig. Het is niet niets om dat te proberen uitleggen.
Hopelijk kunnen ze je verder helpen.

En het is ook niet op een dag voorbij.
Ik heb jaren met dat stemmetje gezeten, zelfs zonder depressie. Elke keer een viseuze cirkel waarin het stemmetje begint en alles overneemt. Eng gewoon.
Maar ik zeg het, bij mij komt het nu veel minder voor, en ja ik ben er nog steeds bang voor, maar het is zo krachtig niet meer. Mensen die er voor je zijn, praten, hulp zoeken, proberen dingen te blijven doen en op zoek gaan naar de positieve dingen, hoe moeilijk ook soms, dat heeft me enorm geholpen. Maar op een dag is het niet voorbij, dat is zeker. Maar je bent goed bezig, je kunt dit.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:41

Wat je beschrijft over school is herkenbaar...
Probeer te doen wat je kan doen en laat het verder inderdaad gewoon los... School is nu even niet prioritair, je gezondheid is dat wel (ookal voelt dat nu heel anders en vertelt het stemmetje jou iets anders).
Het einde van het schooljaar duurt nog wel even. Het is soms beter om het dan nu even rustiger aan te doen, te zorgen dat je je weer beter gaat voelen zodat je je daarna beter op school kan richten. Op deze manier is het gewoon heel moeilijk om je een hele dag te concentreren op school en dan thuis ook nog je huiswerk te maken.
En misschien haal je het zo ook wel, misschien ook niet, maar moest dat niet zo zijn, kan je desnoods volgend jaar ook nog via de examencommissie je diploma halen (ook nu kan je dat eventueel als een optie zien, thuisonderwijs, meer op je eigen tempo, al lijkt me dat ook niet ideaal op dit moment). In mijn laatste jaren in het hoger onderwijs heb ikzelf ook soms gemerkt dat hoe minder ik deed, hoe beter mijn resultaten waren (kon er op een bepaald moment echt een perfecte correlatie van maken: het vak waarvoor ik het meest gedaan had, had het laagste resultaat en het vak waarvoor ik het minst gedaan had, had het beste resultaat).
Geef jezelf even de tijd om te herstellen van je depressie.

Janneke2

Berichten: 22982
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:45

Luca03 schreef:
Ik vind het zo moeilijk om hier op te reageren want ik weet dat jullie gelijk hebben. Maar dat stemmetje in m'n hoofd blijft maar doorgaan dat ik dit jaar moet slagen en dan zit ik in m'n laatste schooljaar en ben ik van heel het schoolgebeuren af. Ik weet dat jullie gelijk hebben maar m'n gedachten verzetten zich er zo enorm hard tegen. Morgen weer een drukke dag op school om me doorheen te worstelen en dan is het eindelijk weekend en hopelijk vind ik dan wat rust...

....het dilemma is reëel.
Daarna de vraag, waar jij het meest bij gebaat bent!

Als je nuchter naar het dilemma kijkt dan (...ik speel advocaat van de duivel...) heeft dat stemmetje een punt. Jij wil school graag zo snel mogelijk achter je hebben - en op zich is daar iets voor te zeggen.
Alleen is het punt natuurlijk wel dat je ziek bent- en dat de optie "fiks doorleren, snel klaar en dan weg" geen reëele optie is. |(
Dat is simpelweg balen! :(:)

En hoe meer je hier over praat, hoe beter het is!
Ten eerste om de frustratie en je emoties te uiten, en wellicht bedenken jullie al pratend andere mogelijkheden die wel reëel zijn.
(En hoe beter ook je mentor bijvoorbeeld weet wat je wilt en waar je van baalt, hoe gerichter zo iemand mogelijke oplossingen kan aandragen.)

maliejane

Berichten: 612
Geregistreerd: 17-05-15
Woonplaats: Noordwijk

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 13:48

Ik lees al een tijdje stil mee, maar ik ken je gevoel heel erg goed. Het moment waarop ik het had was niet depressie gerelateerd, maar toch vergelijkbaar en daarom wil ik hem wel met je delen.

Toen ik in 6 vwo zat (inmiddels zo'n 6 jaar geleden) kreeg ik in de zomervakantie pfeiffer. Ik had het zodanig dat ik gemiddeld 2 uur op school zat en s'avonds nog max. 1 uur huiswerk kon doen omdat ik s'ochtend net aan 3 uur wakker kon blijven en s'avonds 2 uur. Ik zat in mijn eindexamenjaar en dacht het dus onmogelijk te kunnen halen... En dat terwijl ik school ook echt zat was al en dus zo snel mogelijk alles wilde doorlopen.

Wat voor mij toen geholpen heeft is tóch voor mijzelf te kiezen. Wat ik deed was tegen mijzelf zeggen: luister nu maar naar je lichaam, vechten verlies je toch dus neem je tijd... Doe tegelijk zoveel mogelijk nu voor school, dat maakt volgend jaar alleen maar makkelijker.

Ik accepteerde dus dat ik waarschijnlijk mijn examens niet ging halen, maar bleef wel werken. Dit haalde de druk weg en gaf mij genoeg rust om te herstellen. Ik ben ruim een half jaar ziek geweest, maar door met de tijd die ik had heel selectief te kiezen wat ik deed hem ik wel mijn examens gehaald.

Dus mijn advies: kijk heel goed naar de vakken waar je moeite mee hebt. Gebruik de concentratie en energie die je hebt niet voor de makkelijke vakken, maar steek die tijd in dat wat je lastig vind en laat het makkelijke zitten. Haal je het jaar? Mooi! Maar laat het doel zijn dat je eerst maar gezond moet worden en dat alles wat je nu doet mooi meegenomen is voor volgend jaar en dat jaar dus vergemakkelijkt.

Ik wens je heeel veel sterkte ts. Je bent sterk, je wilt graag en je zoekt hulp. Je komt er wel als je erin blijft geloven. En gún jezelf dat stukje rust.. Je hebt het nodig en dat is niet iets waarvoor je je hoeft te schamen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:23

even update:
Daarnet met m'n psychologe over de situatie gepraat, zij zegt om het nog een weekje aan te kijken omdat ik het deze week extreem druk heb gehad. Als het niet verbeterd moet ik het aangeven en gaan we samen zitten met de directie van school, om eventueel woensdag uit m'n rooster te laten vallen. Ik heb dan namelijk maar 4u les waarvan 2u LO. Verder heeft ze ook gezegd dat ik niet zo perfectionistisch mag zijn en mezelf wat meer belonen voor wat ik doe.

Janneke2

Berichten: 22982
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:38

Het allerbelangrijkste: ik hoop dat het een prettig gesprek was!
Goed om niet over 1 nacht ijs te gaan.
Denk je, dat het lukt om je rust te nemen...?

En vwb 'perfectionisme': er zijn 2 aspecten (in goed Nederlands: de push en de pull ;) ).
Je aangetrokken voelen tot 'goed werk leveren', laten zien wat je echt waard bent: dat is prima. Zolang je het jezelf tenminste toestaat om 'de boog niet altijd gespannen te laten staan', soms is een zesje prima.
En er is de kant 'bang om fouten te maken' (of af te gaan, etc etc.). Zou dat aan de orde zijn, dan is het goed om die angst 'de nek om te draaien', maar angst is doorgaans niet echt iets waar je zelf ""voor kiest"" en wat je zelf ook niet ff uitzet. (Er zijn uitstekende therapieën tegen, bijv emdr, dus op termijn kan dat gewoon.)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:46

Fijn dat je het bespreekbaar hebt kunnen maken! Dat is al een hele goede stap in de goede richting +:)+
Wat vind je zelf van haar oplossing? Denk je dat je daar iets aan hebt?
En hoe ga je minder perfectionistisch worden? Is daar ook over gesproken?
Als je het niet eens bent met de psych of je weet niet hoe je iets moet doen dan moet je dat wel aangeven hoor..! Gaat je dat lukken?

Ik hoop dat je het al wat lucht heeft gegeven dat iemand met je meedenkt ;) misschien is het handig iets aan huiswerk te maken nu je weekend hebt? Dat scheelt weer druk voor volgende week. Dat hoeft niet het hele weekend maar 2x per dag een uurtje of zo? Dan kan je jezelf na dat uurtje belonen met iets leuks en spaar je je energie :D
Of is het beter voor je alles helemaal even los te laten?
Wat wil je zelf?

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:30

Goed om te horen dat het gesprek fijn liep. Sterk van je dat je je open stelt en er over spreekt.
En dat je jezelf meer mag belonen klinkt wel goed.
De woensdag laten vallen geeft je misschien net wat meer ademruimte om alles een plekje te geven tussen de druk.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 17:23

Goed om te horen dat je er zelf ook zo voor blijft vechten en praten!
Wou dat ik je een knuffel kon geven

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 14:45

Maandag, een halve dag op school gezeten en dan ziek naar huis gegaan. Griep en mijn mentale gezondheid die op elkaar inspelen heb ik het idee... Ook weer heel erg moe gisteren en vandaag. Ondanks dat ik voldoende rust nam, nouja mentale rust dan want ik ben veel bezig geweest met dingen die ik leuk vind. Over het "oplossen" van mijn perfectionisme hebben we het (nog) niet gehad, een uur is soms te weinig om alles te kunnen bespreken helaas.
En Janneke, ik heb "last" van zowel de push als de pull in dat opzicht, ik wil goed werk leveren maar soms ga ik in het extreme.

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 14:49

Luca03 schreef:
Ik vind het zo moeilijk om hier op te reageren want ik weet dat jullie gelijk hebben. Maar dat stemmetje in m'n hoofd blijft maar doorgaan dat ik dit jaar moet slagen en dan zit ik in m'n laatste schooljaar en ben ik van heel het schoolgebeuren af. Ik weet dat jullie gelijk hebben maar m'n gedachten verzetten zich er zo enorm hard tegen. Morgen weer een drukke dag op school om me doorheen te worstelen en dan is het eindelijk weekend en hopelijk vind ik dan wat rust...

Zet jezelf niet te veel onder druk, toen ik los liet dat ik MOEST studeren ging het echt meteen een stuk beter met me. Wat is een extra jaartje nou als je dan wel rust in je hoofd kan hebben? :(:)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:04

Goed dat je tijd voor jezelf hebt genomen!

Begrijp je de opdrachten ook goed die je krijgt van school? Ik dacht zelf altijd veel te moeilijk waardoor ik het mezelf ook veel te lastig maakte en ik niet meer wist waar ik moest beginnen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 20:07

No_No schreef:
Goed dat je tijd voor jezelf hebt genomen!

Begrijp je de opdrachten ook goed die je krijgt van school? Ik dacht zelf altijd veel te moeilijk waardoor ik het mezelf ook veel te lastig maakte en ik niet meer wist waar ik moest beginnen.


Ja hoor, buiten wiskunde maar dat inzicht heb ik gewoon niet... nooit gehad overigens. Verder lukt school wel als ik me iets beter voel, alleen als ik me niet goed voel kost het ontzettend veel energie om me te concentreren.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:05

Dat je moeite hebt om je te concentreren is niet abnormaal met een depressie...
Als je huiswerk maakt of leert voor toetsen of examens, neem je dan regelmatig pauzes? Zo ja, om de hoeveel tijd neem je even pauze? En hoe lang neem je dan pauze?
Wanneer je je niet kan concentreren op je huiswerk, ben je dan aan het piekeren of is je aandacht gewoon vluchtig?

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:07

Aha, oke.
Ach, je hoeft ook niet overal goed in te zijn. Zit je er mee dat je daar niet zo goed in bent?
Je bent meer van de talen begrijp ik hier uit?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-17 21:12

Ik leer ongeveer een uur en neem dan 15 minuten pauze, piekeren kan als het niet zo super gaat of er net iets gebeurt is. Meestal is de muur gewoon ineens veel interessanter dan m'n boeken :+
En dat ik niet goed ben in wiskunde heb ik me ondertussen bij neergelegd, heeft wel 3 jaar geduurd.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:43

Luca03 schreef:
Ik leer ongeveer een uur en neem dan 15 minuten pauze, piekeren kan als het niet zo super gaat of er net iets gebeurt is. Meestal is de muur gewoon ineens veel interessanter dan m'n boeken :+

Probeer op dit moment dan even wat anders je tijd in te delen: half uur leren, 10 minuten pauze, half uur leren, 10 minuten pauze. Lukt het dan nog niet om je te concentreren, kort dan de werkmomenten nog verder in in tijd. Wanneer het dan een tijdje wat beter lukt, kan je terug gaan opbouwen.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 16:25

Vandaag bij mijn psychiater geweest, zit nog tot en met vrijdag thuis. Vanaf volgende week laten we elke week woensdag uit m'n lessenrooster vallen zodat ik uit kan rusten en rustig aan m'n schoolwerk kan werken dan. Ben ergens wel opgelucht maar dat stemmetje perfectionisme is niet tevreden en dat zorgt nu voor een ontzettend dubbelgevoel, niet fijn.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:49

Fijn dat die regeling er is.
Dat stemmetje zal voor een deel al ophouden wanneer je merkt dat door die extra vrije dag je effectief in staat bent op je schoolwerk beter en rustiger te doen en je jezelf ook meer rust kan gunnen op die manier. Dat zal je alleen maar helpen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 23:01

Dat denk ik ook wel. Je kan je daar waarschijnlijk steeds makkelijker boven staan. Zal niet altijd even goed lukken, dat is normaal dus dan niet direct de moed laten zakken.
Fijn dat je weer een goed gesprek hebt gehad en dat je je er goed bij voelt!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 19:45

Herken je dat gevoel, wanneer je zo diep zit je eigenlijk helemaal niks meer voelt? En dan wanneer het beter gaat komen er weer allerlei gevoelens boven, zoals verdriet en pijn. Het overvalt je en je wordt helemaal overrompeld door gevoelens. Je beseft dat je bang bent, bang om weer te voelen, bang om weer gelukkig te zijn. En dan denk je: 'waarom doe ik dit eigenlijk nog?' want je realiseert je dat je nog zo'n lange weg te gaan hebt en je daar de energie niet voor hebt. Je vraagt je af waarom je hier nog bent, wat je hier doet. Je brengt anderen alleen maar ellende dus waarom ben je hier nog? Je wilt het zelf niet meer want je bent op, kapot, moe en vooral bang. Je komt tot het besluit dat je de laatste 4 jaar hebt geleefd voor anderen en niet voor jezelf, dus waarom zou je dat nu wel doen?

Zit op de bus en moest gewoon even mijn gevoelens van me afschrijven...

Azmay
Berichten: 18007
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 20:26

Luca03 schreef:
Herken je dat gevoel, wanneer je zo diep zit je eigenlijk helemaal niks meer voelt? En dan wanneer het beter gaat komen er weer allerlei gevoelens boven, zoals verdriet en pijn. Het overvalt je en je wordt helemaal overrompeld door gevoelens. Je beseft dat je bang bent, bang om weer te voelen, bang om weer gelukkig te zijn. En dan denk je: 'waarom doe ik dit eigenlijk nog?' want je realiseert je dat je nog zo'n lange weg te gaan hebt en je daar de energie niet voor hebt. Je vraagt je af waarom je hier nog bent, wat je hier doet. Je brengt anderen alleen maar ellende dus waarom ben je hier nog? Je wilt het zelf niet meer want je bent op, kapot, moe en vooral bang. Je komt tot het besluit dat je de laatste 4 jaar hebt geleefd voor anderen en niet voor jezelf, dus waarom zou je dat nu wel doen?

Zit op de bus en moest gewoon even mijn gevoelens van me afschrijven...

Super herkenbaar :(:)

Maar je kan er doorheen en daar word je sterker van. Voor jezelf gaan leven is moeilijk maar wel te doen.