Zware jeugddepressie

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 21:24

Het is moeilijk om zo geconfronteerd te worden. Met jezelf, met emoties die je eigenlijk al tijden wil weg drukken. Maar mooi dat je schrijft dat je voor anderen hebt geleefd en dat je nu voor jezelf wil gaan. Soms moet je even door die berg gevoelens heen om er orde in te scheppen.

Het belangrijkste is dat je er wel bent, en dat je er mag zijn en recht hebt om je goed te voelen. Ik hoop dat je in die berg gevoelens ook liefde, hoop en zin kan vinden. Want die zijn er ook. Nu lijken de slechte gevoelens te overheersen, maar dat is een normale menselijke reactie, want mensen letten eerst op gevaar. Ik ben blij te horen dat je wat meer voelt. Ook al is het nu wat eng, ook de positieve gevoelens zullen terug keren.

Goed dat je het neerschrijft.

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 23:29

Luca03 schreef:
Herken je dat gevoel, wanneer je zo diep zit je eigenlijk helemaal niks meer voelt?

Ja. |(
Rotgevoel is dat, of nu ja 'dat kille, grauwe, grijze saaie' is niets, werkelijk niets aan. :(:)
Citaat:
En dan wanneer het beter gaat komen er weer allerlei gevoelens boven, zoals verdriet en pijn.

....er kunnen allerlei redenen zijn om zo diep te zinken. Van een verkoudheid, ruzie, (voor mij: kijken naar die inauguratie in Washington) harder werken of sporten dan je aankunt, te weinig slapen- noem maar op.
Tijdelijk is een deel van de pijn weg - en dan komt het terug. :brr: "brrrr"
Citaat:
Het overvalt je en je wordt helemaal overrompeld door gevoelens. Je beseft dat je bang bent, bang om weer te voelen, bang om weer gelukkig te zijn. En dan denk je: 'waarom doe ik dit eigenlijk nog?' want je realiseert je dat je nog zo'n lange weg te gaan hebt en je daar de energie niet voor hebt.

...als tijdens een langere wandeling. Drie kilometer na brug x stort je in - teruglopen zou kunnen, de volgende brug is ook nog vier kilometer "help!" in the middle of nowhere.
"Uitputting is de vijand" - erg goed voor jezelf zorgen (een deel van) de oplossing.
Citaat:
Je vraagt je af waarom je hier nog bent, wat je hier doet. Je brengt anderen alleen maar ellende dus waarom ben je hier nog? Je wilt het zelf niet meer want je bent op, kapot, moe en vooral bang. Je komt tot het besluit dat je de laatste 4 jaar hebt geleefd voor anderen en niet voor jezelf, dus waarom zou je dat nu wel doen?

Zit op de bus en moest gewoon even mijn gevoelens van me afschrijven...
Goed om het van je af te schrijven!
...en bedenk dat er een grote valkuil is: als je moe bent, wil je 'mind' nog wel eens door-racen, door blijven malen.
De kunst is, om dan de nadruk te leggen op 'de vorm'(Oh, dit is weer door blijven malen -wat heb ik nu nodig...?)
...en niet te veel aandacht geven aan de inhoud.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-17 23:49

Erg goed voor jezelf zorgen, dat is voor mij een enorme valkuil. Wanneer het minder goed gaat is het soms zelfs te veel gevraagd om te douchen of deftige kleding aan te doen. Dan loop ik rond op school in m'n joggingbroek met m'n veel te grote trui aan omdat ik gewoon geen f*ck geef om mijzelf op die momenten.

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:43

Luca03 schreef:
Erg goed voor jezelf zorgen, dat is voor mij een enorme valkuil. Wanneer het minder goed gaat is het soms zelfs te veel gevraagd om te douchen of deftige kleding aan te doen. Dan loop ik rond op school in m'n joggingbroek met m'n veel te grote trui aan omdat ik gewoon geen f*ck geef om mijzelf op die momenten.

Niets om jezelf geven is niet goed natuurlijk. Maar van de andere kant loop ik ook in veel te grote truien op mijn crocs. Want ik voel me daar comfortabel in en het maakt me niet uit wat een ander daarvan denkt.
Bedenk je of je je mooi aankleed voor jezelf of voor een ander.

ikkkke
Berichten: 603
Geregistreerd: 30-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 09:56

Heb je irl iemand waar je bij terecht kan op zulke moeilijke, pijnlijke momenten? Je psychologe of psychiater voor een extra afspraak? Of een vriendin waar je even naartoe kan om wat tot rust te komen?

Janneke2

Berichten: 22883
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:33

Luca03 schreef:
Erg goed voor jezelf zorgen, dat is voor mij een enorme valkuil. Wanneer het minder goed gaat is het soms zelfs te veel gevraagd om te douchen of deftige kleding aan te doen. Dan loop ik rond op school in m'n joggingbroek met m'n veel te grote trui aan omdat ik gewoon geen f*ck geef om mijzelf op die momenten.


Oeps, sorry, hier gaat iets mis. Misverstand.

Wat ik bedoelde was, dat het op $^*£$# momenten belangrijk is, dat jij jezelf kunt geven waar jij op dat moment behoefte aan hebt.
Zoals een uur lang met 'de snuit in de zon' mooie muziek luisteren.
Het kan douchen zijn, maar dan omdat jij dat prettig vindt.
En na de douche precies die geur opdoen wasr jij zin in hebt (niet omdat parfum moet, maar omdat je als mens soms blij wordt van sinaasappelgeur).
En de kleren aandoen waar jij zin in hebt - dus och, waarom idd geen joggingbroek. Ik ga mee met Azmay.

(....maar als je voorziet dat er gezeur van komt, kunnen deftiger kleren gedoe voorkomen, maar dat is een volgende stap, nl het omgaan met andere mensen. Goed voor jezelf zorgen is wat mij betreft iets dat om jou draait, punt uit.)

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 23:35

M'n psychologe mag ik altijd contacteren voor een extra afspraak, een vriendin ofzo waar ik heen kan heb ik niet echt... heb wel een vriend waar ik heen kan maar dat gaat niet ff 'zomaar' want ben 2u onderweg. Nu weer een ontzettend moeilijk moment, lig momenteel huilend in bed omdat het allemaal even te veel wordt en ik echt geen zin en energie heb voor school of schoolwerk. Ik wil alleen nog maar in bed liggen...
Vandaag was verder wel een goede dag, had het leuk met mijn moeder. Lekker gaan wandelen met haar en de hond, met m'n jonge kat gespeeld maar toch lijkt het op een bepaald moment gewoon te veel te worden...

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:56

Probeer vooral aan het goede van vandaag te denken, hoe moeilijk dat ook is. School en zorgen om school zijn voor morgen. Je hebt een fijne dag gehad en mag daar van nagenieten, de rest moet je er nu even niet bij nemen.
Ik weet dat het gemakkelijker gezegd dan gedaan is.

Niet leuk dat je je zo slecht voelt. Hopelijk helpt wat slaap om morgen op een andere manier tegenover de moeilijkheden te staan. Maar heel goed dat je je gevoel neerpent en aanvaardt.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-17 21:53

2 dagen school overleeft! Wat een feest! Morgen een dagje vrij, gelukkig. Het is nodig, ik ben dood moe. M'n leerkrachten vroegen er ook naar. Morgen staat er een lange wandeling met de hond van een vriendin van mijn moeder gepland, even lekker ontspannen en op een rustig tempo huiswerk maken. Leuke en vooral ontspannende vooruitzichten, en toch voel ik me niet helemaal top maar ik wil waarschijnlijk weer te snel te veel. Ik leef nu week per week, om toch een beetje te plannen dan. Maar over het algemeen gaat het oké.

Goner
Berichten: 297
Geregistreerd: 12-06-16

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:27

Hey!
We zitten ondertussen in februari, is deze maand wat beter voor je begonnen?

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 16:48

Februari is niet goed gestart voor mij, ik zit niet meer zo diep als voor mijn opname maar heb het nog steeds vreselijk moeilijk. School lijkt er helemaal te veel aan te zijn, vooral in de namiddag. Ik word dan zo opgefokt van m'n gevoelens en gedachten dat ik niet meer stil kan zitten, m'n leerkracht Sociale Wetenschappen vraagt me regelmatig of het wel gaat en de laatste keer ben ik gewoon beginnen huilen uit frustratie omdat ik nog altijd zo graag wil, maar het lukt maar niet... Ook hebben m'n "vrienden" op school me laten vallen, ze zijn me gewoon zonder reden beginnen negeren en ik heb gevraagd naar de reden en die konden ze niet geven. Ik ben dus weer helemaal alleen... Ik blijf maar piekeren en malen over zoveel dingen en lijk mezelf weer helemaal kwijt te raken. Alsof ik van buitenaf kijk hoe ik mezelf helemaal naar de kl*te doe, ook de drang naar zelfverminking is weer terug en ik heb geen vast eetpatroon meer, gewoon omdat ik vaak geen honger meer heb, negatief zelfbeeld wordt weer ontzettend versterkt door dat stemmetje.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:01

Kan je niet alleen de ochtenden naar school?

Wat zegt je psychiater hier over?

Misschien kan je moeder je meer betrekken bij het eten?. Al is het een banaan of wat yoghurt. Wat vind je normaal lekker?

Hoe gaat het met het wandelen?

Dikke knuffel aan jou ts :(:) helaas gaan depressies met ups en downs.. ik hoop dat je depressie snel weer in een dikke UP zit!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 20:33

Ik zie m'n psychiater komende woensdag en ga het zeker met hem bespreken.

Qua eten, we eten door de week 's avonds altijd samen en dan eet ik meestal ook wel goed, maar 's middags als ik op school eet, eet ik soms heel veel of heel weinig. De meeste dingen die ik lekker vind mag ik niet meer eten door mijn lactose intollerantie dus dat zit ook wel tegen. Ik eet wel nog veel fruit en probeer mezelf wel te dwingen om 3x per dag te eten wat meestal wel lukt :).
Met het wandelen gaat het goed, vorig weekend in totaal 18km gewandeld! Daarna wel heel de week last gehad van m'n spieren en gewrichten maar oh wat deed het deugd! Zo lekker in de zon met Puck (2 jarige goldenretriever van vrienden) die ook lekker enthousiast is.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:41

Lactose intolerantie is niet leuk nee..
Zoals ik het nu lees valt het slechte eten wel mee.

Fijn dat je zo geniet van het wandelen met de hond +:)+ ik lees toch wat positiviteit!!

eclair98

Berichten: 11605
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:16

Oeps, sorry, maar ik eet een stuk slechter momenteel :o Ik eet hooguit 1x per dag en daar werk ik hard aan!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 21:25

Haha, ik weet natuurlijk dat er mensen die er veel slechter aantoe zijn, maar normaal gezien heb ik altijd honger en zin om te eten en nu niet, dus dat baart me wel wat zorgen.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:37

Geen zorgen maken!

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 09:41

Luca03 schreef:
Haha, ik weet natuurlijk dat er mensen die er veel slechter aantoe zijn, maar normaal gezien heb ik altijd honger en zin om te eten en nu niet, dus dat baart me wel wat zorgen.

Hoe meer je je er druk om maakt hoe slechter het gaat met wat pech. Zorg gewoon dat je genoeg binnen krijgt en laat het daar bij :(:)

Wat balen dat je vrienden zo doen, al wel geprobeerd te vragen wat er precies is?
Dat het wandelen goed gaat is fijn, ook lekker met een hond die doen mij altijd veel goed. :j

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-17 16:42

Azmay schreef:
Luca03 schreef:
Haha, ik weet natuurlijk dat er mensen die er veel slechter aantoe zijn, maar normaal gezien heb ik altijd honger en zin om te eten en nu niet, dus dat baart me wel wat zorgen.

Hoe meer je je er druk om maakt hoe slechter het gaat met wat pech. Zorg gewoon dat je genoeg binnen krijgt en laat het daar bij :(:)

Wat balen dat je vrienden zo doen, al wel geprobeerd te vragen wat er precies is?
Dat het wandelen goed gaat is fijn, ook lekker met een hond die doen mij altijd veel goed. :j


Heb inderdaad geprobeerd om te vragen wat er is maar krijg ik ook geen reactie op, ze halen gewoon hun schouders op en lopen weg...

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 19:40

Vandaag bij mijn psychiater geweest, ik ga volgende 2 vrijdagen 2u vroeger naar huis om m'n rust te krijgen. Verder wilt hij me zoveel mogelijk in het school ritme houden, gewoon zodat ik toch een vast ritme heb want dat is echt wel nodig, merk ik zelf ook. Over 2 weken heb ik een weekje vakantie, is nodig. Vandaag wel een productieve dag gehad :) ook m'n psychiater en moeder hebben gezegd dat ze heel trots op me zijn dat ik nog zo goed het schoolritme volg en zoveel mogelijk op school zit, was echt fijn om te horen :D

Azmay
Berichten: 18003
Geregistreerd: 01-01-09

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 20:47

Volgens mij doe je het ook hardstikke goed, je bent sterker dan je denkt ;)

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:06

Nou, kijk eens aan!!
Heel goed! Je mag best trots op jezelf zijn :j je werkt hard!

Ga je nog iets leuks doen in je vakantie?

maylotje

Berichten: 2177
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:15

Gaat best goed als ik het zo hoor. Je doet je best lekker naar school te gaan en goed te eten. Volg het voorbeeld en wees lekker trots op jezelf! dat mag ook wel eens.

Geniet van je vakantie straks en als het kan kun je dan een extra rondje met de hond doen. Wandelen is heerlijk ontspannen inderdaad!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-17 22:16

No_No schreef:
Nou, kijk eens aan!!
Heel goed! Je mag best trots op jezelf zijn :j je werkt hard!

Ga je nog iets leuks doen in je vakantie?


Ik ga naar m'n beste vriendin, voor de rest heb ik nog niet veel gepland.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Re: Zware jeugddepressie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:21

Volgens mij is dat een heel leuk en gezellig plan +:)+
Verder lekker je rust nemen en doen waar je zin in hebt misschien? Of ergens wat drinken met je moeder?