Het Quervain syndroom

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 14:46

Hallo

Ik ben opzoek naar mensen met ervaring met het Quervain syndroom. Ik heb nu ongeveer 2 maanden last van m'n duim. 2x bij de dokter geweest, pijnstillers gehad en inmiddels loop ik bij de fysio. Fysio heeft vast gesteld dat het gaat om t quarvain syndroom. Het Quervain syndroom is een peesontsteking. Ik heb een brace om zodat m'n duim zo min mogelijk wordt belast maar de pijn blijft. Ik krijg bij de fysio dry needling en massage ed. Helaas tot nu toe nog geen resultaat, maar ben nu 2x geweest.

Ben benieuwd naar ervaringen....
Als dit allemaal niet helpt, is een operatie nog mogelijk....


Groetjes nienke

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 21:45

Niemand?

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:36

Ik heb het ook gehad, medicatie gehad, lang met een spalk gelopen (beide polsen), links is het met spalk weggegaan, rechts ben ik uiteindelijk aan geopereerd. Dat heeft wel geholpen gelukkig.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:39

Ik heb het ook chronisch. Door goed management heb ik het nu goed onder controle en heb ik bijna nergens last meer van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:42

Hier ook ervaring :j
Heb je ook ontstekingsremmers gehad of enkel gewone pijnstillers?
Hier aantal weken zware ontstekingsremmers (tot mijn maag het, ondanks maagbescherming, niet meer leuk vond) en 6 weken een brace met metalen plaatje om de pols/hand in een bepaalde positie te zetten, geen fysio of dergelijke, gewoon rust. Daarna weer gaan werken, nog wel last gehad in het begin maar trok wel weg. Nu soms nog wel pijn maar heb ook andere "aandoeningen" dus kan ook daarmee te maken hebben ;)

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-17 23:42

Misschien slim om hiermee eens naar een echte handtherapeut te gaan. Veel algemeen fysiotherapeuten missen de juiste kennis om dit goed te behandelen. Ik ben naast dierenfysio of handtherapeut, dus als je vragen hebt, mag je me gerust een pm sturen. Ik zit alleen niet in jouw regio.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-17 23:58

Ik ben gelukkig onder behandeling bij een hand therapeut :) mijn fysio heeft ook vast gesteld dat het om quarvain gaat. Mijn huisarts had juist aangegeven dat dat het absoluut niet was
Ik heb idd ontstekingsremmers gehad, naproxen zo uit m'n hoofd....
Loop nu dus met een brace met spalk, waardoor t werken nog lastiger is haha.

Hoe lang moet je er mee lopen voordat een operatie plaats vindt ? M'n fysio zei dat ja 4x dry needling je wel verschil moet merken. Wat als dat niet zo is....

Anoniem

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:05

Daar heb ik geen ervaring mee. Hier geen fysio of dry needling gehad. Enkel die 6 weken brace (was toen al 10 dagen ofzo met ontstekingsremmer bezig) en dat was het. Wel zei de dokter als het dan nog pijn deed dat ze rechtstreeks konden inspuiten (cortisone) en dan moest het 4 weken in de gips dacht ik. Als dat niet zou helpen was het operatie maar daar ben ik dus niet geraakt, zag de spuit al niet zitten, vond het wel goed geweest zo :+

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 00:16

Ik heb er toen best lang mee gelopen voor ik geopereerd werd. Eerst maanden met spalken, medicatie, daarna worden er soms nog injecties gegeven. En dan pas een operatie. Dat was tenminste 'mijn' traject.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 11:53

Bedankt voor jullie reacties.
Ik heb sinds vannacht een soort spierpijn in binnenkant van m'n hand. T is nu dus niet alleen de pijn in m'n duim :(

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 12:04

Ik heb er momenteel ook weer last van. Het is een tijdje beter geweest, maar ik heb mijn oefeningen niet consequent genoeg volgehouden denk ik.

Mijn therapeut (handtherapeut in het ziekenhuis) heeft me nog nooit medicatie voorgeschreven overigens, dus we zijn begonnen met het aanmeten van een spalk en massage. Toen de ergste klachten over waren rekoefeningen mee gekregen en later oefeningen om het sterker te maken en de belastbaarheid te vergroten. Een daarvan was kneden met de duim, dus gewoon met een stukje klei op dr bank gaan zitten en flink kneden. Een andere was de duim omhoog duwen met een elastieken band als weerstand.

Maar het kan wel even flink zeer doen voor het beter wordt hoor! Mijn pijn zit hem zowel in de pezen en aanhechtingen, de muis van de duim en trekt door naar de onderarm.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 12:19

Ik heb idd ook al wat oefeningen mee gekregen die ik netjes doe
Alleen merk helaas nog geen verschil....
Ben benieuwd wanneer t beter wordt. Kan dus wel even duren zoals ik lees.....

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 21:33

Ik zet mensen minstens zes weken in een goede (!) spalk, gecombineerd met high power lasertherapie, kinesiotaping en gerichte oefentherapie. Bij goede verbetering daarna spalk langzaam afbouwen en activiteiten opbouwen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:18

Dankje voor je reactie!

Ik heb sinds vanavond ook steken in m'n andere duim. Zo begon t rechts ook :(
Hoe deden jullie dat met werken ? Ik werk op kantoor en dus altijd met muis toetsenbord enz

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 10:31

Even weer een update.

Het is helaas nog steeds niet over, beide polsen doen pijn. Ik heb meerdere keren dry needling gehad bij de fysio en inmiddels ook in beide polsen al een spuit gehad bij de huisarts. Helaas geen verbetering.

Op dit moment wacht ik op een brief met afspraak voor de plastisch chirurg in het ziekenhuis. Kijken wat zij kunnen doen....

dierfysio

Berichten: 5288
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Leusden

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 16:45

Zou kunnen dat je een septum (tussenschot) in je peesschede hebt, waardoor je heel gevoelig bent en blijft voor irritatie daar. Operatie is dan enige oplossing, waarbij plastisch chirurg goed moet kijken of dat septum er inderdaad zit, en zo ja, dat eruit snijdt. Beterschap! Enorm balen voor je.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-17 17:56

Bedankt voor je reactie en uitleg.
Ik hoop snel een datum te weten wanneer ik op afspraak kan komen

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-17 11:13

Even weer een berichtje

Ik ben 4 september geopereerd aan m'n linker pols. In het begin leek het goed maar sinds deze week zijn de steken weer terug
Zowel links als rechts. Heb nu continu m'n brace weer om aan beide kanten. Het gebied rond m'n litteken blijft gevoelig en zwaar tillen banketstaaf nog niet. Iemamd een idee hoe lang dat zo blijft?

En zijn er misschien nog huis tuin en keuken middeltjes tegen de pijn?
Ik wil rechts niet laten opereren, aangezien links nog niet volledig hersteld is

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-18 10:42

Ik kom dit topic tegen,ik heb geen idee hoe lang dit duurt.Zou toch met de arts of H.A. overleggen.
Volgens de Chirurg en hand therapeut heb ik ook een peesontsteking,maar dat betwijfel ik omdat ik ook aan de kant van de pink pijn heb bij bepaalde bewegingen.
Ik heb ook niet constant pijn,alleen bij bepaalde bewegingen.Ik heb nu al een aantal weken een Brace.
Er zijn gister ook foto's gemaakt van de pols,over 4 weken moet ik terug komen en hoor dan de uitslag.

Hoe gaat het nu met jou? heb je nog pijn? is het goed verlopen nu we weer een poosje verder zijn?

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-18 21:31

Rechts heb ik in april laten opereren. Het leek beter te gaan maar sinds een maandje is rechts weer helemaal terug. 2 weken geleden weer spuit met ontsteking remmer gehad, gaat nu wel weer iets beter....

BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-18 21:36

Ik volg even, heb sinds februari ook last van pubn in duim/pols, ook quervain volgens arts/orthopedist. 3 inspuitingen gehad, volgende stap is operatie maar hier ben ik geen voorstaander van.

Mijn pols is soms dikker maar niet overdreven... pijn gaat ook op en af...

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:48

Dat is balen zeg dat het weer terug is gekomen.Die ontstekingsremmers is zo'n Cortisonenprik? zoveel van die prikken schijnt slecht te zijn,de huid word er dunner door en het vreet de pezen kapot.

Ik kan mijn rechterpols niet net zo ver draaien als de linker,ik heb vooral pijn als ik ermee gewerkt heb zonder brace.Maar snoeien lukt niet met brace om.

Ben benieuwd Kay_Kim of het toch opereren zal worden bij jou,soms heb je geen andere keuze om van de pijn af te komen.

BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:15

ja ik heb cortisone gekregen, 3 keer maar dat is het max. ik merk ook een 'raar' plekje op van mijn huis waar is gespoten...

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 11:38

Ik heb nu 2x zn spuit gehad maar er zat wel een jaar tussen.

Waar geprikt is is mm huid idd wit, een apart plekje.

Hopelijk gaat het bij jullie snel wat beter!

BritHittepit

Berichten: 2551
Geregistreerd: 05-09-09
Woonplaats: Mol

Re: Het Quervain syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 11:41

oei bij mij is daar maar een 3 maanden tussen geweest elke keer