Ischias, is dit normaal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 10:13

Even een update, omdat mijn klachten niet over gaan en ik nog steeds hetzelfde erbij loop ben ik gisteren naar de neuroloog geweest. Zij denkt nu aan een rughernia en ik moet 14 maart door de MRI-scan om duidelijkheid te krijgen. Ik hoop dat het meevalt en dat ik me eindelijk beter ga voelen straks -O-

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 13:57

oef dat is niet even iets, sterkte TS

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-17 08:07

Inmiddels weet ik dat ik geen ischias heb maar een rughernia :( , Deze beklemt 2 zenuwbanen naar mijn linkerbeen en dat verklaart de klachten. Omdat het inmiddels al zo lang duurt en niet beter wordt moet ik maandag naar de neurochirurg. Waarschijnlijk gaat het een operatie worden. Niet leuk natuurlijk, maar als het helpt, dan graag.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 08:23

tja dat is dan het andere weer, sterkte ts ik zal voor je duimen dat het helpt!

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 22:36

Murosch schreef:
Inmiddels weet ik dat ik geen ischias heb maar een rughernia :( , Deze beklemt 2 zenuwbanen naar mijn linkerbeen en dat verklaart de klachten. Omdat het inmiddels al zo lang duurt en niet beter wordt moet ik maandag naar de neurochirurg. Waarschijnlijk gaat het een operatie worden. Niet leuk natuurlijk, maar als het helpt, dan graag.


Je verhaal klonk mij ook veel meer als Hernia-achting. Opereren doen ze bijna niet meer bij Hernia's. Ik ben benieuwd wat de Neurochirurg te zeggen heeft :(:)

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-21 08:23

Heel toevallig dat google mij terug bracht bij mijn eigen topic van 4 jaar geleden. Ik ben in mei 2017 geopereerd aan de grote hernia die er toen zat. Deze hebben ze grotendeels weg gekregen maar net niet helemaal omdat mijn bekken in de weg zat. Wat een opluchting nadien, de pijn was helemaal weg! 4 jaar was ik er van af..

tot ik een week geleden last van mijn linkerbeen kreeg. Kramp in mijn dijbeen, pijn in mijn scheenbeen, ijskoude tintelende voet. Het duurde heel even voordat mijn alarmbellen af gingen. Ik ken dit ergens van, dit heb ik eerder gevoeld! Wat bijzonder eigenlijk dat je pijn vergeet als je het niet meer voelt.

Dinsdag ben ik in de auto gestapt en naar de huisarts gegaan. Voetreflex links is er helemaal niet, knie een klein beetje. Mijn klachten benoemd en ze blijken precies overeen te komen met maart 2017, alleen is het nu nog niet zo heftig als toen gelukkig (maar het wordt per dag meer) en weten we nu meteen waar we het moeten zoeken.

16 maart mag ik door de MRI en een dag erna bellen voor de uitslag. Daar gaan we weer |(

goldith

Berichten: 492
Geregistreerd: 30-09-04

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:14

Wat een narigheid, gelukkig kun je relatief snel door de MRI. Hoe gaat het nu?

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-21 17:23

Ik heb net de uitslag van de mri gehad. Er zit een nieuwe hernia bij de L5/S1 wervels. Precies dezelfde plaats als in 2017. Ik krijg nu weer een verwijzing naar de neuroloog. Ik hoop echt dat ik er deze keer zonder operatie vanaf mag komen.

thequeensmum
Berichten: 3533
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:17

Jeetje wat een pech. Zal duimen. Hoe gaat het nu, ben je erg beperkt?

Lous

Berichten: 24247
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:26

Muronia schreef:
Ik heb net de uitslag van de mri gehad. Er zit een nieuwe hernia bij de L5/S1 wervels. Precies dezelfde plaats als in 2017. Ik krijg nu weer een verwijzing naar de neuroloog. Ik hoop echt dat ik er deze keer zonder operatie vanaf mag komen.


Bekendste plek.
Bekend verhaal. In 1996 geopereerd met spoed, in 2006 nieuwe hernia zelfde plek.
Maar kleiner. Met veel beweging en niet teveel forceren is deze vanzelf weer over gegaan.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 19:11

We zijn 2 jaar verder en opnieuw heb ik dezelfde pijnklachten, weer in mijn linkerbeen. Het wordt weer met de dag erger en weer duurde het even voordat ik het kon plaatsen.

Huisarts dacht eerst aan een slijmbeursontsteking in mijn heup. Injectie gehad maar die deed niets. Foto's laten maken van mn heup, beginnende artrose maar eigenlijk niet de verklaring voor mijn pijnklachten. Wel een afspraak bij de orthopeed gepland. En toen viel bij mij het kwartje, dus vanmorgen overlegd met de huisarts en ik krijg weer een verwijzing voor een mri-scan. Ook sterkere pijnstillers voorgeschreven gekregen, want de diclofenac en paracetamol redden het niet meer. Het zal toch niet weer he?

chanicha

Berichten: 12156
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 19:26

Jeetje zeg wat naar weer :(:)

Ik heb ook isxhias gehad en wat mij erg goed hielp was een horrorbehandeling bij de fysio en de oefening van zere been over het goede been leggen, ala je ligt, en dan je goede knie naar je toe trekken.
Je trekt dan ahw ruimte tussen je gewricht waar de zenuw doorheen loopt.
Beterschap Muronia!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 22:59

Dank je wel. Het kost zoveel energie, steeds van ijskoud naar warm, steken, kloppen, niet weten hoe je moet zitten/liggen bah.

Eydis

Berichten: 4885
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:03

Hier door zwangerschap al weken periformis en ichias. De fysio maakt het los en het wordt niet meer pijnvrij bij mij.
Ik hoop dat je er sneller vanaf ben, ik zou om een verwijzing vragen naar een neuroloog.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-24 23:19

Jakkes, dat is ook mooi vervelend. Heb je ook al manuele therapie (kraken) gehad? Dat hielp mij in het verleden goed bij ischias.

De huisarts dacht beter eerst meteen een mri, dan kan die uitslag mee naar de neuroloog. Als ik eerst naar de neuroloog ga dan zal die ook alsnog eerst een mri-scan moeten laten maken en ben ik langer onderweg al met al. En dan is het nog maar afwachten of het behandelbaar of opereerbaar is natuurlijk.

Hutcherson

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:39

Pirisformis syndroom (een zenuwbeknelling) in de volksmond ischias genoemd kun je met 1 vinger testen. Duw op de zitbeenknobbel, als de pijn toeneemt tot een stekende, schietende pijn is het bingo en zittie inderdaad knel. Het is dus geen ontsteking aan een spier. Er komt niets qua ontsteking of immuunsysteem.
Voor zenuwpijn is weinig pijnstilling beschikbaar. Pregabaline is bv zo'n pijnstiller.

De beknelling zal opgeheven moeten worden en daarvoor is het noodzakelijk om de tonus in omliggende weefsels laag te hebben. De zenuw zit diep maar je kunt er wel aan. Wel eens osteopathie gehad?ik las dat je de rest van disciplines die iets kunnen betekenen gehad hebt. Al doet tapen niet zoveel voor deze klacht.
Je kunt de zenuw laten 'glijden' met oefening om hem soepel te houden bij je spieren ,maar dan moet ie niet beknelt zitten want dan schiet je in de lamp.

Ik zou een osteo opzoeken.

Edit: lees iets over hernia. Een hernia heeft altijd een hyporeflexie ten gevolg. Dus minder reflexen in je knie bv. En een hernia geeft altijd klachten tot minimaal onder de knie.
Je hebt dan voornamelijk rugklachten en niet in je been (pijn). Hier zul je meer uitvalsklachten merken.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 16-01-24 23:41, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 23:40

Misschien kun je eens informatie inwinnen bij een Body Stress Release praktijk. Ik liep al 15 jaar met rugklachten en nu na 6 behandelingen ben ik al pijnvrij.
Sterkte ermee!

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-24 00:17

Bij mij doet de achillespees-reflex links niks. Dat heeft de huisarts getest.

Ik heb eigenlijk geen rugpijn, maar vooral been-pijn. Maar dat had ik de eerste keer precies net zo. Heup-bovenbeen-knie-onderbeen en in de voet tinteling/prikkeling aan de onderkant. Ik moet nu eerst die scan maar afwachten zodat zeker is wat het is. Ben er een beetje huiverig voor om aan behandeling te beginnen als nog niet zeker is wat het is, het moet ook niet erger worden gemaakt.

Nimbletje daar wil ik wel naar kijken, het is wel heel vervelend dat het steeds terug lijkt te komen.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-24 14:01

Er blijkt geen nieuwe hernia te zijn, dit was onveranderd met de vorige scan. Wel forse slijtage over meerdere wervels. Daardoor drukt er iets tegen een zenuw aan en daardoor heb ik pijn in mijn been /ben ik zo kreupel. Ik moet door naar een neuroloog en die moet bepalen of ik naar een pijnpolie moet of dat er een operatie nodig is.

Al met al wel (weer) een nare diagnose. Ik kan op dit moment mijn werk niet doen zoals het nu is en neurologie heeft een flinke wachtlijst.

Ook zal ik moeten kijken hoe ik mijn leven moet gaan inrichten. Zonder paarden is een no-go, maar ik doe alles grotendeels alleen en 5 paarden aan huis naast een 32-urige werkweek en een huishouding, alleenstaande moeder zijn is wel zwaar werk soms. Ik laat het even zakken en moet gaan nadenken over hoe ik het lichamelijk minder zwaar kan gaan maken.

Ik heb al slijtage in mijn voeten, vingers, knie, heup en nu dus ook rug. Dat is niet zo mooi allemaal.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-24 15:17

Wat vervelend voor je! En dat is nog zwak uitgedrukt. Hele veel beterschap gewenst.

Heb je in tussenliggende periodes al eens naar yoga gekeken toevallig? Yoga 'beweert' dat je veel spanning vast houdt in je heupen en dat veel rugklachten daarvandaan komen. Ik heb daar heel lang }:0 van gedacht. Maar sinds ik hier mee aandacht aan besteed (flexibiliteit, kunnen ontspannen in dat gebied en stukjes kracht in de gebieden daaromheen) gedraagt mijn rug zich echt een stuk beter. Overigens niet met een hernia hoor. Maar er lijken mij best veel overeenkomsten in te zitten.

En een osteopaat gezocht?

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-24 12:28

Ik denk dat yoga niet echt iets voor mij is. Ik ben zo ontzettend stijf in mijn spieren en gewrichten dat ik daar niks van zou kunnen.

Is hier misschien iemand die medische taal kan vertalen naar begrijpelijke taal? Ik heb de uitslag van mijn mri-scan op papier maar ik word er niet helemaal wijs uit.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 14:22

Muronia schreef:
Ik denk dat yoga niet echt iets voor mij is. Ik ben zo ontzettend stijf in mijn spieren en gewrichten dat ik daar niks van zou kunnen.


Dan is yoga jĂșist iets voor je. daar is het namelijk precies voor bedoeld. Om wat souplesse en ontspanning in je lijf te krijgen.
Het gaat niet om het uitvoeren van die dubbelgevouwen extreme oefeningen. Het gaat om jouw lichaam op weg helpen.

Hutcherson

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 16:54

Muronia schreef:
Ik denk dat yoga niet echt iets voor mij is. Ik ben zo ontzettend stijf in mijn spieren en gewrichten dat ik daar niks van zou kunnen.

Is hier misschien iemand die medische taal kan vertalen naar begrijpelijke taal? Ik heb de uitslag van mijn mri-scan op papier maar ik word er niet helemaal wijs uit.

Ik wil je wel helpen als het lukt. Wat snap je niet?

Mando

Berichten: 15695
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-24 17:11

Dan zou ik aan Yin Yoga denken. doen wat jouw lijf aankan.

Sterkte in deze strijd wat een ellende weer.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-24 20:14

Bijna 2 maanden verder, ik ben er zo klaar mee. :( . Natuurlijk heb ik weer niet het geluk dat het vanzelf beter wordt. Over 2 weken mag ik eindelijk naar de neuroloog. Maar heel hard duimen dat die iets kan doen.

Ik kan zo niet werken en wurm me door de dagen heen. Steeds met goede moed denken dat ik iets kan doen en vervolgens van een koude kermis thuiskomen omdat die pijn er weer is en ik totaal geen energie daardoor heb. Gewoon mn huis stofzuigen moet met 3 pauzes, een borstel over een paard trekken kost al te veel energie. Lekker slapen zit er niet in want ik kan nog geen 10 minuten op "mijn" zij liggen. Zelfs een bijleespost hier op bokt schrijven lukt de helft van de tijd niet omdat ik geen energie ervoor heb. Gewoon bah. Sorry, ik moest even klagen hoor. En nu maar weer door!