Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
noordje

Berichten: 2210
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:21

Ik begrijp het ook niet zo goed , waarom kinderen krijgen op heel veel manieren wordt gesteund en als je ze niet wilt , moet je het maar uit eigen zak betalen.

Over al trajecten/medische molen : prima hoor , maar koste wat het kost?
Ben je dan zo ontevreden met je eigen leven dat je persé een kind wil?
Een nichtje van mij kon ook niet op de normale manier zwanger worden. Die heeft 2 kinderen door allerlei behandelingen en weet ik wat.
M'n moeder verteld eens dat ze voor een 3e wilde gaan,maar dat dat afgeraden werd door de artsen omdat het risico voor haar te groot zou zijn. Haar moeder zat dus in zak en as en hoe erg ze het wel niet vond. Dacht ik : mens, wees eens tevreden met wat je hebt :? %)
Waarom altijd voor het uiterste gaan?!?

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:21

Oeh dat is wel een optie voor mezelf dadelijk margarethea. Ik reageer heel slecht op synthetische hormonen. En hoef geen 20 kinderen nog :Y) dus zo iets zou perfect zijn.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:24

Over anticonceptie geloof ik dat tot je 21(of 23) het wel vergoed wordt maar het wel eerst onder eigen risico valt. De meesten moeten het dus in feite wel betalen, maar dat kan dus wel een reden zijn om een spiraaltje te laten zetten omdat zij wellicht al eigen risico had "gebruikt" of dat spriaaltje duurder is dan eigen risico ( geen idee eigenlijk).
Tot je 18e is het volledig vergoed.

En nu kruip ik weer weg.

Weet zelf nog niet of ik wel of geen kinderen wil ben 20 dus nog erg jong en ik zie wel hoe mijn leven er over een jaar of 10 uitziet. Ik vind ook dat een leven zonder kinderen als minder apart moet worden gezien, iedereen vindt het maar zo vanzelf sprekend dat er kinderen komen...

Ik vind het ook lastig ben ook aan de pil maar als er een veilige makkelijke manier was zonder hormonen zou ik dat wel zeer sterk overwegen want ben nu al 4 jaar aan de pil en ben toch wel bang last te hebben van aantal negatieve effecten. Misschien toch kijken naar een spiraaltje zonder hormonen

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 17:40

Oh, dat zou ook nog kunnen Pabie. Nou ja, evengoed kan het handig zijn, je eigen risico is ook wat lager als je 21 bent geloof ik. Maar volgens mij valt alle zorg onder het eigen risico (tot het opgebruikt is natuurlijk) behalve huisartszorg? Dat weet ik even niet uit m'n hoofd. (Het komt hier toch altijd wel op haha)

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:16

Sanet schreef:
Tsja, maar meebetalen voor zorg is natuurlijk overal wel wat van te vinden. Vind ik dat iemand die zijn eigen lever kapot gezopen heeft of zijn eigen longen kapot gerookt heeft zorg moet krijgen? Net zo goed kunnen zij op hun eigen beurt vinden dat ik na een stuiter van mijn paard geen zorg verdien.

Ik denk overigens wel dat ze beter anticonceptie bijslag kunnen geven dan kinderbijslag :D

Ik heb ook 0 problemen met onze verzorgingsstaat hoor, zonder zou ik zelf ook behoorlijk in de oliebol zitten. Alleen trek dan wel alles gelijk denk ik dan. Alles rond de zwangerschap en bevallen vergoed? Dan ook de anticonceptie.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:28

Dat gevoel heb ik ook, Laurora.

Vrienden van me zijn met moeite en behoorlijk wat medische hulp 2x ouders geworden, maar ook met redelijk wat complicaties rond de bevalling. Dan denk ik wel 'het had een reden dat het vanzelf niet lukte', maar als ik zie hoe blij ze dan zijn met hun kindjes dan vind ik ook dat ik eigenlijk niet moet oordelen.

Sanet

Berichten: 7953
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:38

Het is beetje raar natuurlijk dat je na je 21e dan ineens alles zelf moet betalen.

En wat betreft het voortplanten.
Met dieren kijken we (vaak!) veel gerichter om de positieve punten van vader en moeder te benadrukken. En vaders worden al niet eens goedkeurd als hun zwemmers niet goed genoeg zijn :)
Het vreemdst vind ik nog wel dat men verbaasd is dat het kind ook de negatieve dingen erft. No sh#t Sherlock!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:39

Ex medewerker zorgverzekering meldt zich ;)
Anticonceptie wordt t/m 20 jr vergoed vanuit de basis verzekering. Eigen risico is van toepassing (voor iedereen vanaf 18 is dit bedrag gelijk). Sommige merken kennen een eigen bijdrage.
Vanaf 21 jr wordt anticonceptie vergoed vanuit een aanvullende verzekering. De voorwaarden verschillen per verzekering en eigen risico is niet van toepassing.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:47

Ik gebruik de Mirena, ik heb daarvoor nog nooit hoeven bijbetalen of gebruik moeten maken van mijn ER.

Jildau

Berichten: 9409
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:50

Je mag dus geen "onnatuurlijke" wegen bewandelen om toch kinderen te krijgen maar je mag wel aan de anticonceptie om ze niet te krijgen? Dat vind ik scheef.

Heb liever dat een stel die dolgraag kinderen wil ze krijgt met hulp dan al die oeps baby's.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 18:55

Daphara schreef:
Ik gebruik de Mirena, ik heb daarvoor nog nooit hoeven bijbetalen of gebruik moeten maken van mijn ER.

Dan ben je waarschijnlijk aanvullend verzekerd...

Schuur_

Berichten: 4884
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:44

Toen ik wou gaan voor een spiraaltje vond ik gewoon geen gynaecoloog die me op redelijke korte termijn wou helpen. Korte termijn bedoel ik onder de 6 maanden wachttijd + er waren er 2 die me ronduit weigerden wegens mijn leeftijd (27 toen).

Toen ik het vertelde aan mijn huisarts die binnen een week een staafje in mijn arm zette zei die ‘schandalig maar het is gewoon een geldindustrie. Waarom zouden ze jou helpen om niet zwanger te woeden? Daar verdienen ze niet op, wel op mensen die zwanger willen worden’. Was wel even een eye opener.

Verder kan je in Genk 1000 euro krijgen voor jet afstaan van eitjes. Ben er nog over aan het twijfelen.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:28

wittepit schreef:
Zonder dollen, kinderbijslag... is dat iets uit de jaren '50?


Haha, hier hadden we het al eens over. Van mij mogen ze dat omvormen naar kindertax :+

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:03

Schuur_ schreef:
Verder kan je in Genk 1000 euro krijgen voor jet afstaan van eitjes. Ben er nog over aan het twijfelen.

Maar dan loopt er dus wel ergens iets van jou rond... ook al heb je daar geen emotionele band mee, t is wel van jou...
Zeker als er genetische problemen de kop op steken, komen ze toch bij jou aankloppen...

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:34

Laurora schreef:
Ik vind het altijd erg moeilijk.
Ik heb werkelijk alle respect voor mensen die besluiten via omwegen zwanger te raken. Zo graag als dat ik kinderloos wil blijven, zo graag willen deze mensen kinderen en ik vind niet dat ik het recht heb (of wie dan ook) om hen dat te ontnemen.
Als je zelf graag de medische molen in wil om een kind te maken, prima. Ik heb er alleen wel moeite mee dat we daar allemaal aan meebetalen, maar anticonceptie niet vergoed word. (ik bedoel, hoeveel kinderbijslagen en andere bedragen scheelt het de staat en de belastingbetaler als er zelfs ook maar 1 kind minder word geboren door de anticonceptie? Omgekeerde wereld wat mij betreft)


Vanuit economisch oogpunt is dit best wel logisch. Kinderen worden als het goed is later ook belasting en pensioen betalende burgers. Gemiddeld zal een kind dus meer opleveren dan hij/zij de overheid kost aan kinderbijslag en kinderopvangtoeslag. Als niemand meer kinderen zou krijgen is er ook niemand om de pensioenen van de huidige generatie te betalen, een probleem dat met de huidige vergrijzing al steeds groter wordt.

Wat overigens absoluut niet wil zeggen dat ik het er mee eens ben, maar begrijp wel dat de overheid het krijgen van kinderen stimuleert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:56

Maar als je het nu langzaam niet stimuleert... neemt de vergrijzing ook weer een keer af. Je zou naar een balans toe moeten gaan eigenlijk.. maar ben geen econoom en dyscalculie als het maar zijn kan, dus of dat kan.

Over x jaar zijn er weer zoveel mensen die pensioen gaan krijgen. Dus hebben we zoveel nieuwe babies in dit jaar nodig :') En meer babies mag dan niet, want dan is je balans weer foetsie..

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:18

Het is stiklogisch dat kweken gestimuleerd word
Onze hele huidige economie is op bevolkingsgroei gebaseerd, en geld is nu eenmaal hetgeen wat er toe doet in de huidige systemen

Dus natuurlijk word er vanalles rondom kinderen krijgen en onderhouden gesubsidieerd
En het vermijden er van ”afgestraft”

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:22

Over kinderen en onvruchtbaarheid
Ik weet al vanaf mijn 17de dat als ik zou willen het niet vanzelf gaat
Heb toen ook al besloten dat als ik ooit mocht willen ik er niet voor de medische molen in zou willen

Ooit wel Kriebels gehad , maar de Nadelen wogen nog steeds zwaarder als de kriebels, dus de kriebels trokken vanzelf weer weg .
Als ik nu ongepland zwanger zou raken zouden we get waarschijnlijk laten komen
Maar zitten we er om te springen?
Nee
Daarom nog steeds een mirena naast mijn aangeboren anticonceptie
Hoewel Die er inmiddels wel uit gaat moeten
Denk dat ik dan voor koper ga
Wil van die hormonen af

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:27

Schuur_ schreef:
Toen ik wou gaan voor een spiraaltje vond ik gewoon geen gynaecoloog die me op redelijke korte termijn wou helpen. Korte termijn bedoel ik onder de 6 maanden wachttijd + er waren er 2 die me ronduit weigerden wegens mijn leeftijd (27 toen).

Toen ik het vertelde aan mijn huisarts die binnen een week een staafje in mijn arm zette zei die ‘schandalig maar het is gewoon een geldindustrie. Waarom zouden ze jou helpen om niet zwanger te woeden? Daar verdienen ze niet op, wel op mensen die zwanger willen worden’. Was wel even een eye opener.

Verder kan je in Genk 1000 euro krijgen voor jet afstaan van eitjes. Ben er nog over aan het twijfelen.



Vreemd, ik ben 38 jaar en moet binnenkort mijn 3e mirena. Ze werken 5 jaar en die ik nu heb, heb ik 6 jaar, omdat die vanwege medische redenen niet eerder vervangen kon worden. Dus mijn eerste mirena had ik ook met 27 jaar en mijn HA deed er absoluut niet moeilijk over.

fleurtjeuh
Berichten: 10318
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:32

Ik ben nu 24 en heb bijna 2 jaar een Mirena. Werd geen woord over gerept.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:34

Magrathea schreef:
Oh, dat zou ook nog kunnen Pabie. Nou ja, evengoed kan het handig zijn, je eigen risico is ook wat lager als je 21 bent geloof ik. Maar volgens mij valt alle zorg onder het eigen risico (tot het opgebruikt is natuurlijk) behalve huisartszorg? Dat weet ik even niet uit m'n hoofd. (Het komt hier toch altijd wel op haha)

Nee eigenrisico is t zelfde, maar ja wordt dus vergoed maar meesten betalen dus in feite wel uit eigen zak.
Ik vind dat geld niet zon probleem (kind is duurder :+)
Zou het toch graag volledig vergoed zien, want vindt ongewenste kinderen door zo iets onbenullige als te weinig geld voor anticonceptie (ja vermeerderd prioriteiten..) toch wel erg schrijnend. Want die kinderen die dan geboren worden zijn flink duur voor de overheid (want als anticonceptie al te duur is is een kind dat helemaal). Maar ja.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:46

Ik denk dat het ook moeilijk te begrijpen is voor iemand die geen kinderen wil hoe ver sommigen willen gaan voor een kind. Ik ben het overigens wel met jullie eens dat het krom is dat het niet voortplanten uit eigen zak moet maar het wel voortplanten grotendeels niet. Wat mij betreft zou anticonceptie gratis moeten worden, er is geen enkele reden om voortplanting te stimuleren boven niet-voortplanten. Kinderen horen geboren te worden omdat ouders daar bewust voor kiezen, niet omdat mensen geen geld hebben voor het alternatief. Dat er artsen zijn die het plaatsen van een mirena weigeren vind ik gewoon echt schokkend. Toen ik als 13jarige anticonceptie wilde (wel de pil overigens, geen idee wat er gebeurt was als ik een spiraal had gewild) was dat helemaal prima. Met 27 zou je toch baas over je eigen lijf moeten zijn, zeker voor zoiets tijdelijks als een spiraal die er altijd uitgehaald kan worden.

Wel vind ik zelf dat ongewenste kinderloosheid een complicatie is van een onvrijwillig handicap (namelijk onvruchtbaarheid). Voor mij valt het niet vergoeden van een behandeling dan ook in dezelfde component als bijvoorbeeld stoppen met het vergoeden van een rolstoel voor iemand die niet kan lopen (blijkbaar moet het voor zo iemand zo zijn dat hij niet kan lopen?) of niet meer vergoeden van een bril oid. Iemand kiest er niet voor om onvruchtbaar te zijn en het is ook zo dat die kinderen net zo gezond zijn als kinderen die natuurlijk zijn ontstaan. Sterker nog, voor vruchtbare stellen met een genetische ziekte kan het zelfs de uitkomst zijn om gezonde kinderen te krijgen en ernstige ziektes te voorkomen. Overigens wordt in dat traject ook kinderloosheid wel besproken, maar de eerste richting is wel behandeling.
Mocht iemand onvruchtbaar zijn door een bewuste keuze, bijvoorbeeld anabolen in het verleden of zeer ernstig overgewicht vind ik het wat anders, maar dat heb ik ook met een roker die longkanker krijgt. Eigen schuld, dikke :+

Maar nog altijd liever mensen die bewust met weliswaar moeite een kind krijgen als die stellen die zich onbeheerst doorfokken en zonder knipperen 4 kinderen op de wereld zetten. Wat mij betreft mag een tweet als die van de ASN bank dan ook absoluut de wereld in geholpen worden. Laten we ons alsjeblieft bewust worden dat het krijgen van een kind een belasting op de aarde is die bijna niet te compenseren is met leefstijl. Meteen stoppen met kinderen krijgen lijkt me dan wat rigoreus maar ben je iig bewust van wat je doet.


Mijn frustratie van dit moment overigens: we zijn heerlijk op vakantie in een (familie-)hotel. De enige beperking is het bovendek, kinderen zijn niet toegestaan bij de jacuzzi's en sauna's. Hele week goed gegaan, maar sinds maandag is er een Duits gezin die hun kinderen (ik gok 9 en 13 ofzo)mee de sauna innemen, maar de kinderen sjouwen ook alleen over het bovendek. Dus terwijl ik in mijn blote toga in de sauna lig, komen er 2 snotneuzen steeds om het hoekje kijken "wat die mensen doen" (zelf lagen ze in hun zwembroek in de sauna %) ), of vragen of ze bij mij in de jacuzzi mogen "want die andere is minder warm". Echt -:(-
Laatst bijgewerkt door secricible op 23-05-18 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23033
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 22:57

secricible schreef:
Wel vind ik zelf dat ongewenste kinderloosheid een complicatie is van een onvrijwillig handicap (namelijk onvruchtbaarheid). Voor mij valt het niet vergoeden van een behandeling dan ook in dezelfde component als bijvoorbeeld stoppen met het vergoeden van een rolstoel voor iemand die niet kan lopen (blijkbaar moet het voor zo iemand zo zijn dat hij niet kan lopen?) of niet meer vergoeden van een bril oid.

Misschien moet je de polissen dan nog eens goed nalezen, want brillen worden niet of nauwelijks meer vergoed.
De reden daarvoor is dat zoveel mensen een rekening gingen indienen voor hun bril (ook al was dat er één met een heel lage sterkte) dat de verzekeraars die vergoedingen enorm naar beneden hebben bijgesteld.
Nu krijg je nog een fooi, maar als je een hoge sterkte hebt, en je dus daadwerkelijk niet kunt redden zonder bril, dan moet je daar een behoorlijke spaarpot voor hebben.

Dus als je die vergelijking er op na wilt houden, doe dat dan ook goed.
Veel rolstoelen worden trouwens ook niet meer vergoed, of tenminste, niet altijd degene die het beste bij de patient past.
Dus heel eerlijk gezegd vind ik dat er een heel flinke eigen bijdrage mag worden neergelegd voor vruchtbaarheidsbehandelingen.
Zonder bril (of lenzen) kan ik namelijk niet deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, dat staat toch echt iets hoger op de behoeftenpiramide dan het je al dan niet kunnen voortplanten.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:02

Wendy schreef:
secricible schreef:
Wel vind ik zelf dat ongewenste kinderloosheid een complicatie is van een onvrijwillig handicap (namelijk onvruchtbaarheid). Voor mij valt het niet vergoeden van een behandeling dan ook in dezelfde component als bijvoorbeeld stoppen met het vergoeden van een rolstoel voor iemand die niet kan lopen (blijkbaar moet het voor zo iemand zo zijn dat hij niet kan lopen?) of niet meer vergoeden van een bril oid.

Misschien moet je de polissen dan nog eens goed nalezen, want brillen worden niet of nauwelijks meer vergoed.
De reden daarvoor is dat zoveel mensen een rekening gingen indienen voor hun bril (ook al was dat er één met een heel lage sterkte) dat de verzekeraars die vergoedingen enorm naar beneden hebben bijgesteld.
Nu krijg je nog een fooi, maar als je een hoge sterkte hebt, en je dus daadwerkelijk niet kunt redden zonder bril, dan moet je daar een behoorlijke spaarpot voor hebben.

Dus als je die vergelijking er op na wilt houden, doe dat dan ook goed.
Veel rolstoelen worden trouwens ook niet meer vergoed, of tenminste, niet altijd degene die het beste bij de patient past.
Dus heel eerlijk gezegd vind ik dat er een heel flinke eigen bijdrage mag worden neergelegd voor vruchtbaarheidsbehandelingen.
Zonder bril (of lenzen) kan ik namelijk niet deelnemen aan het maatschappelijk verkeer, dat staat toch echt iets hoger op de behoeftenpiramide dan het je al dan niet kunnen voortplanten.


Als dat zo is ben ik met je eens dat die lijn doorgetrokken mag worden naar de fertiliteit (of wat mij betreft nog beter: dat mensen zelf geen torenhoge kosten horen te hebben aan een onvrijwillige handicap, terwijl behandelingen vergoed worden rondom roken of andere dingen die je met leefstijl prima had kunnen voorkomen).
Ik heb zelf een bril gehad en heb die destijds vergoed gekregen, maar dat is al wat jaren geleden. En heb zelf alleen ervaring met rolstoelen van een afstand (werk in een multidisciplinair behandelteam dus zie bij mijn clienten regelmatig een rolstoel aangevraagd worden) maar weet niet binnen welke beperkingen onze ergo's werken en ben zelf gelukkig gezegend met een gezond lichaam.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 00:43

Het is niet zo dat alles onbeperkt vergoed wordt.
IVF sowieso maar tot 40 jaar en max 3 keer.

Toevallig is mijn zus zwanger via IVF, er was medisch gezien geen enkele reden meer dat ze niet zwanger konden worden, beiden waren ze wat dat betreft helemaal in orde. Maar het wilde op de natuurlijke manier niet lukken, ook niet met extra hormonen en troep, dus uiteindelijk zijn ze bij IVF beland en meteen de eerste keer zwanger. Ik gun het hun van harte!
Ze hebben er nog één in de vriezer, die ze ook terug wil laten plaatsen na deze zwangerschap. De kans dat die opgenomen wordt is vrij klein, omdat de bevruchting/celdeling minder mooi was dan bij de andere twee bevruchte cellen die wel teruggeplaatst zijn (waarvan één is blijven zitten) Ze vindt het idee van een mogelijk kindje in de vriezer niet fijn, dan liever terug laten plaatsen en het een kans geven.

En zo is het voor iedereen weer anders.