Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HopeMyDay

Berichten: 1284
Geregistreerd: 04-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:50

Dierennamen:
Katten:
Henry
Tieneke

Paarden:
Bram
Helena
Nanny
Kim

en nog wel meer...
maar voor mijn kids zou ik toch liever een goede engelse naam hebben.
Wat me wel opvalt is dat de meeste vrouwen alleen een meisjesnaam hebben... ik heb alleen een engelse (ja Elijah is gewoon een engelse naam en geen tokkienaam) jongensnaam die semi-genderneutraal is.. :)

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:58

Jammer dat de ASN bank er excuses voor aanbood... Naast dat ik het ook wel een goede vind, was het toch ook gewoon een vraag? Eentje voor een mooie discussie.

Ik had inderdaad ook alleen meisjesnamen. Mijn vriend en zeiden weleens dat we alleen een meisje zouden willen als we ooit kinderen zouden krijgen. Maar dat was voor ons weer een extra reden om er helemaal niet aan te beginnen. ;)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:33

Ik had namen bedacht voor beide. Nouja, heb ik nog een lijstje op overschot indien ik nog eens een dierennaam nodig heb in de toekomst hé hahahahaha :+

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:44

Magrathea schreef:
Ik vind niet eens het concept "bijdragen aan CO2 uitstoot en de bijkomende nadelen" een reden om geen kinderen te willen, meer dat de wereld nu al zo hard naar de gallemiezen gaat dat ik niet wil dat een kind van mij al die ellende die erbij hoort mee gaat maken :n Ik kan echt niet begrijpen dat gezinnen met kinderen nog vrolijk auto rijden, dagelijks vlees eten etc. Hoe ga je dat uitleggen aan je kinderen later? "Dus jullie wisten dit allemaal wel maar deden er niets mee?" Sta je dan. :\


Mooi omschreven! Ik blijf het raar vinden dat er kennelijk excuses aangeboden moeten worden voor een onderwerp wat bespreekbaar zou moeten zijn. Iedereen belandt ogenblikkelijk in de modus “het is geen recht maar een gunst, je neemt ze niet maar je krijgt ze, blablabla” nou, met de huidige medische kennis is het beperken tot één uitstekend mogelijk. En het forceren van één in veel gevallen ook. Waarbij ik me dan afvraag: als het spontaan niet lukt om je voort te planten is het dan wel verstandig om alles uit de kast te trekken om het wèl voor elkaar te krijgen? Maarja, dat mag ook niet hardop gezegd worden...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:56

wittepit schreef:
Magrathea schreef:
Ik vind niet eens het concept "bijdragen aan CO2 uitstoot en de bijkomende nadelen" een reden om geen kinderen te willen, meer dat de wereld nu al zo hard naar de gallemiezen gaat dat ik niet wil dat een kind van mij al die ellende die erbij hoort mee gaat maken :n Ik kan echt niet begrijpen dat gezinnen met kinderen nog vrolijk auto rijden, dagelijks vlees eten etc. Hoe ga je dat uitleggen aan je kinderen later? "Dus jullie wisten dit allemaal wel maar deden er niets mee?" Sta je dan. :\


Mooi omschreven! Ik blijf het raar vinden dat er kennelijk excuses aangeboden moeten worden voor een onderwerp wat bespreekbaar zou moeten zijn. Iedereen belandt ogenblikkelijk in de modus “het is geen recht maar een gunst, je neemt ze niet maar je krijgt ze, blablabla” nou, met de huidige medische kennis is het beperken tot één uitstekend mogelijk. En het forceren van één in veel gevallen ook. Waarbij ik me dan afvraag: als het spontaan niet lukt om je voort te planten is het dan wel verstandig om alles uit de kast te trekken om het wèl voor elkaar te krijgen? Maarja, dat mag ook niet hardop gezegd worden...


Waarom zou iemand niet alles mogen proberen om een kind te krijgen als de natuurlijke manier niet lukt? Ik zie het ‘t zelfde als voor ons bewust kinderlozen gezegd wordt dat wij ons wel voort moeten planten, omdat alles goed werkt en dat de natuur is. Mensen kunnen kiezen en moeten vrij gelaten worden in hun keuze, of dat nou is om bewust kinderloos te zijn, of alles op alles te zetten om een kind te krijgen.

Een meisje van 16 opende laatst hier op Bokt een topic dat zij nu weet dat ze nooit op een natuurlijke manier zwanger kan worden. Moet je dan zeggen, dat is nou pech, ga je maar even afvragen of jij je wel voort moet willen planten, want spontaan kan het niet....

Ik vind dat echt te kort door de bocht. Wie zijn wij om voor een ander te bepalen of zij wel of niet alles voor een kind uit de kast moeten trekken? Dus ja, ik vind inderdaad dat je dat niet hardop moet zeggen of typen.

Jildau

Berichten: 9410
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:58

Wij trekken toch ook alles uit de kast om niet zwanger te worden? Ook niet natuurlijk. :D

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:02

Daar kreeg ook iemand de volle laag die de kinderloze kant belichtte. Misschien heeft dat meisje daar nog wel helemaal niet bij stil gestaan, dat kinderen krijgen niet hoeft.
Tot een bepaalde leeftijd dacht ik ook dat het bij het leven hoorde, dat ik de pech had vrouw te zijn en dus te moeten baren. En ergens wilde ik het vroeger ook, want dat leek het ultieme geluk, huisje, boompje, beestje, trouwen en 1,5 kind.
Uiteraard wist ik al snel beter dan dat.

Je kunt wel zoveel willen.. Ik vind het wel dubbel eigenlijk. Als je geen kinderen kunt krijgen of als het moeilijk gaat heb je binnen no time info over allerlei alternatieven. Maar de andere kant is nog steeds uit den boze.

Ik vind dat iedereen moet zeggen wat hij/zij wil, al dan niet wat subtieler. Het kan hard overkomen, maar het kan ook helpen. Op welke manier dan ook.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:09

Ik heb bij mij in de familie een arts in fertiliteit (en dus fertiliteitsbehandelingen). Ook deze arts spreekt regelmatig uit dat het belangrijk is om de optie kinderloos te bespreken. Want inderdaad, soms is alles uit de kast trekken nog niet genoeg, en wat dan hé. Wat als het op den duur niet meer gezond is, teveel stress, teveel centen, teveel moeite en nog niet lukken. Waar stopt het dan? Blijf je dan verder proberen? Dan is het nodig om de optie kinderloos toch bespreekbaar te maken.

Maar de manier waarop is daar natuurlijk van belang. Je moet iemand niet de les gaan spellen wat die wel of niet moet doen, iedereen is baas over eigen lichaam. Iedereen heeft andere wensen en verlangens. En daar moeten we - ook al zijn die van ons anders - ten allen tijde respect voor kunnen oprbengen.

Dus ja, optie kinderloos moet in geval van fertiliteitsmoeilijkheden besproken worden MAAR de manier waarop is hier heel belangrijk. Dit moet vanuit het standpunt welzijn vd potentiële (wens)ouders en potentieel kindje zijn. Dit moet vanuit het standpunt wensouders te helpen zijn. Want bij mensen mét kinderwens is dat wat telt. Niet de redenen waarom anderen er voor kiezen om kinderloos te zijn.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:40

Ilsey schreef:
Ik had namen bedacht voor beide. Nouja, heb ik nog een lijstje op overschot indien ik nog eens een dierennaam nodig heb in de toekomst hé hahahahaha :+

Mijn man heeft 1x namen mogen verzinnen...
Die twee katten heten nu dus Herr Gustav en Fraülein Heidi :')

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:41

c_alsemgeest schreef:
Ilsey schreef:
Ik had namen bedacht voor beide. Nouja, heb ik nog een lijstje op overschot indien ik nog eens een dierennaam nodig heb in de toekomst hé hahahahaha :+

Mijn man heeft 1x namen mogen verzinnen...
Die twee katten heten nu dus Herr Gustav en Fraülein Heidi :')


HAHA geweldig!!!

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:44

c_alsemgeest schreef:
Ilsey schreef:
Ik had namen bedacht voor beide. Nouja, heb ik nog een lijstje op overschot indien ik nog eens een dierennaam nodig heb in de toekomst hé hahahahaha :+

Mijn man heeft 1x namen mogen verzinnen...
Die twee katten heten nu dus Herr Gustav en Fraülein Heidi :')

Uit persoonlijke voorkeur had ik er dan Herr Flick en Helga van gemaakt :')

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:47

Palmera schreef:
c_alsemgeest schreef:
Mijn man heeft 1x namen mogen verzinnen...
Die twee katten heten nu dus Herr Gustav en Fraülein Heidi :')

Uit persoonlijke voorkeur had ik er dan Herr Flick en Heidi van gemaakt :')


:')

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:47

Als je weet hoe ze eruit zien is het nog hilarischer... altijd vreemde blikken bij de DA en als die ons dan roept met de kattennamen voluit ligt iedereen in een deuk :+

Fraülein Heidi

Afbeelding

Herr Gustav

Afbeelding

Anoniem

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 23:51

_O- daar ging mijn drinken

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:05

Ik denk dat het een beetje in het midden ligt. Het zou fijn zijn als (vrijwillige) kinderloosheid wat normaler is, zodat stellen bij wie het niet (gelijk) lukt er niet geforceerd vanalles geprobeerd moet worden omdat in diens hoofd een kind het enige is wat ze gelukkig kan maken. En als baren niet het summum van vrouwelijkheid is kan een 16 jarige die nooit kinderen kan krijgen vrij snel ontdekken dat een leven zonder kinderen niet minder mooi en zinvol hoeft te zijn

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110719
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:54

_O- die katten!

De namen van mijn vogels: Aura, Amor, Hera, Hermes, Phoenix, Pyriet, Joy, Titan, Marabi, Dainty, Yeti, Merel, Djinti, Odinn, Odessa, Mégan, Daiquiri, Bliss, Sterre, Sense, Brandi, Halo, Ghost, Geisha, Britt en Breitling.
En dan heb ik nog een edelpapegaai die de naam Mango al had toen we hem kregen. Dat hebben we zo gelaten.
Sommige namen zijn trouwens wel afkortingen. Zo heet Brandi op papier: Angel Wings' Brand New Day. Brandi is dan even makkelijker om te roepen :')

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:28

Zullen we anders een apart topic openen over namen? :) Ik kom hier om lekker geklaag te lezen of een leuke discussie te volgen, ik kan de afgelopen paar pagina's bijna allemaal doorscrollen omdat het me eigenlijk niet zoveel interesseert hoe jullie dieren heten. (Ze zijn wel leuk, vooral die discrete naaktkat met z'n pootje voor z'n ballen. :'))

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:47

c_alsemgeest schreef:
Ilsey schreef:
Ik had namen bedacht voor beide. Nouja, heb ik nog een lijstje op overschot indien ik nog eens een dierennaam nodig heb in de toekomst hé hahahahaha :+

Mijn man heeft 1x namen mogen verzinnen...
Die twee katten heten nu dus Herr Gustav en Fraülein Heidi :')


Nog al een reden om geen kinderen te willen. Dat is gewoon kindermishandeling :D

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 06:51

Ja terug naar het niet verspreiden van onze genenpool! :Y)
Ik heb een collega en die zit nu in een gigantisch lang en zwaar traject om kinderen te kunnen krijgen.
Ik vind het zo zwaar om haar zo te moeten zien. Alle moeite en elke keer weer die teleurstelling.
Als het zou kunnen zou ik zo een ivf gelijke hormoon behandeling ondergaan mijn eitjes voor haar doneren als ze dat verder zou helpen. (Maar dat mag ik niet :') been there... tried that)

Zij heeft namelijk tot nu toe niet de keuze die ik zelf heb kunnen maken. Ik kies er zelf voor me niet voort te planten. Maar als je die keuze niet eens hebt lijkt dat me echt vreselijk.
Zou voor mij hetzelfde zijn als ik morgen ochtend opeens wakker zou worden met een volgroeide baby in mijn buik. Dan heb je de keuze ook niet meer.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:05

c_alsemgeest schreef:
Als het zou kunnen zou ik zo een ivf gelijke hormoon behandeling ondergaan mijn eitjes voor haar doneren als ze dat verder zou helpen.
(...)
Ik kies er zelf voor me niet voort te planten. Maar als je die keuze niet eens hebt lijkt dat me echt vreselijk.

Maar als je jouw eitjes laat bevruchten dan plant je je toch gewoon voort? Daarvoor maakt het echt niet uit in welk lichaam die eitjes zich verder ontwikkelen.

c_alsemgeest

Berichten: 20679
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:26

nee klopt... het gaat mij er persoonlijk ook vooral om dat ik zelf geen kinderen wil.
Ik wil niet de verantwoordelijkheid, ik wil niet mijn leven er op aan hoeven passen en ik vind ze niet leuk :')
Maar als ik er een ander mee zou kunnen helpen zou ik het doen, dan zou het voor mij niet uitmaken dat dit dan net mijn genen zijn die doorgegeven worden.

Echter maakt het bij mijn genen nu dus blijkbaar wel uit :)
En is ook een dergelijke constructie voor mij en anderen die ik ermee zou kunnen helpen geen optie.
Het risico dat ik een erfelijke vorm van (niet weefsel gebonden/niet-solide vorm) kanker door geef is te groot, de gemiddelde leeftijd in mijn familie ligt net onder de 50... dus dat gaan we maar niet doorgeven :')

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 11:53

Dat van geen kinderen kunnen krijgen... Soms is het zo voorbestemd dat ze ze niet hoeven te krijgen.
Misschien heeft God er wel iets mee te maken :')

Mars

Berichten: 33267
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:15

Als mensen geen kinderen kunnen krijgen terwijl ze graag willen vind ik dat oprecht vreselijk voor hen. Daar heeft mn eigen keuze niets mee te maken.

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:15

O, maar dát vind ik ook, begrijp me niet verkeerd! Maar ik heb gewoon moeite met de onbespreekbaarheid. De vereniging tegen kwakzalverij mag klagen over dat er alternatieve behandelingen vergoed worden door zorgverzekeraars, maar daar mag ik niet tegenover zetten dat er ook vraagtekens mogen bij de vergoeding van bv ivf behandelingen.

Majabeestje
Berichten: 3808
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:54

HiFive5 schreef:
Dat van geen kinderen kunnen krijgen... Soms is het zo voorbestemd dat ze ze niet hoeven te krijgen.
Misschien heeft God er wel iets mee te maken :')


Als je geen kinderen kan krijgen zijn dit soort opmerkingen heel erg pijnlijk. Dat je het hier noemt snap ik enigzins maar ik hoop toch dat je dit nergens anders verkondigt..