Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:28

Ja misschien heb ik het verkeerd verwoord.
Ik bedoel meer; in het algemeen heb ik snel trek.
Dus in het algemeen verwacht ik dat ik sneller mijn glycogeen heb opgebrand.
Ik heb ook erg snel een suikerdip maar ik ben ook altijd actief bezig.

Ik dacht zo; als je dus ver loopt en je brandt sowieso sneller je voorraad op, dan haal je die 90 minuten minder snel dan iemand die makkelijker over schakelt op vet verbranding..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 09:49

Ik herken wat Greetje beschrijft. Een keer meegemaakt met 65km stappen, ergens rond km 63-64. Daar had honger niets meer mee te maken. Ik had nergens pijn maar elke stap was de hel toen.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 10:10

Ik moet nog altijd denken aan km 35 in de marathon van Rotterdam, toen mijn vriendin en loopmaatje verzuchtte dat de bevalling minder pijn deed :').

In het boek 'eet als een atleet' staat vrij uitgebreide (en goed onderbouwde!) informatie over eten en drinken rondom sporten. Ook met veel waardevolle tips. Misschien heeft een van jullie daar wat aan.

Dan nog een vraag van mij; ik loop op 5 april weer de marathon van Rotterdam en ben bezig met het opstellen van een schema. Bestaande schema's op internet matchen niet altijd lekker met de georganiseerde duurlopen van Road to Rotterdam (die ik graag wil doen) en er zijn nog wat andere dingen waar ik rekening mee moet houden. Is er iemand die eens een blik op mijn concept-schema wil werpen? Dan mail ik het naar je door.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:13

(ik heb me hier tijdje geleden gemeld, maar sindsdien niets meer gepost, maar ik vind dit wel een interessante discussie).

Ik vind het ook moeilijk om te weten wat die man met de hamer juist is. Ik heb nog nooit een marathon gelopen, maar wel een trailrun van 25 km met veel hoogtemeters, waar ik 2u45 over gedaan heb Daar had ik de laatste 3 km ook echt pijn aan m'n benen en moest me vooruit slepen, kon precies m'n benen niet meer opheffen. Nadien ook echt pijn en heeft dagen geduurd voor ik weer normaal kon stappen. Denk dat dat dan toch een hongerklop was?

Met het schema kan ik je niet helpen

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 12:59

Dat klinkt meer als verzuring dan als honger.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 13:46

Katharinaa dat is duidelijk overbelasting van de spieren geweest met al dan niet verzuring.

Noeps ik wel wel naar je schema kijken, heb je een pb gestuurd.

poes de man met de hamer gelukkig nog maar een twee keer echt tegen gekomen. Voor mij voelde het als van de een op de andere moment helemaal leeg. Bij ultralopen heb ik regelmatig een dip.En je weet natuurlijk pas dat het een dip is als je verder gaat en merkt dat het dan weer beter gaat. Maar zo'n dip is toch weer heel anders dan de man met de hamer. het brein gilt dan ook dat je moet stappen en je lichaam wil je doen geloven dat je niet verder kunt. Maar het is niet dat totale lege gevoel dat je in een keer in beslag neemt en letterlijk het veld uit slaat. Dat blijkt dan achteraf ook wel dat je je na een tijdje weer kunt herpakken. Bij confrontatie met de man met de hamer valt er niets meer te herpakken want je zit echt zonder brandstof behalve dan de vetverbranding. Maar enkel op vetverbranding lopen is bijna onmogelijk.
Liespower het vaak hebben van een suikerdip kan vaak te maken hebben met je eetpatroon. Te veel snelle koolhydraten eten. Dan krijg je een zeer wisselend suikerspiegel. Maar op je glycogeen voorraad heeft dat niet echt invloed. Door training kan je voorraad groter worden, zeker ook door een goede voorbereiding in de dagen voorafgaand aan de wedstrijd. En op een hoger percentage vetverbraning lopen is ook deels trainbaar maar er zitten grenzen aan. En het is dan nog altijd een en en verhaal. Dus het percentage vetverbranding wordt wel wat hoger maar je verbrand intussen ook gewoon koolhydraten.
Die 90min is een gemiddelde, en gaat op voor zeer intensief. Halve marathon tempo ga je al niet voluit ook al ga je wel voluit voor die afstand. Het tempo zal toch lager liggen dan op een 5 of 10km en je zal dus ook langer toe kunnen dan die gemiddelde 90min omdat je niet het hoogstmogelijke aanspreekt.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-19 23:57

liespower94 schreef:
Ik weet het niet maar ik heb hetzelfde als jij Gem, ook ik kan echt na 12-13 km al verschrikkelijke hongerkloppen hebben.
Dan word ik ook echt ijskoud en voelt mijn hoofd zich ook niet meer zo lekker.
Ik heb ook niet echt iets over qua gewicht dus ik weet niet helemaal of het voor iedereen werkt die 90 minuten :)

Maar ik heb sowieso snel trek!

Greetje63 schreef:
Maar trek krijgen staat daar toch totaal los van. Bij een honger klop is het hongergevoel eigenlijk niet aan de orde. Je gaat in een keer over van glycogeen met vet verbranding over bijna enkel vetverbranding. Het overvalt je dus en op dat moment ben je te laat met welke voedingsbron dan ook want het lichaam kun je bijna op geen mogelijkheid meer vooruit slepen van de ene op het andere moment en voedingsstoffen die je tot je neemt zullen te laat aankomen om je het volgende kwartier door te laten komen.

Toch is dit (wat Lies zegt "ijskoud, een soort ruis of piep in mijn hoofd" en wat jij zegt: "van het één op het andere moment volledig leeg en niet vooruit te slepen") wel wat ik voel. Dan overigens totaal geen trek in eten, sterker nog: wat snelle suikers zoals een knijpfruit en / of snoepgoed oid kunnen dan voor pijn zorgen (rechts, vlak binnen mijn onderste ribben) waardoor ik nog moeilijker vooruit kom. Met een paar tandjes langzamer lopen trekt dat na een minuut of tien weer langzaam weg. Ben dan na de finish wel misselijk, maar nooit uitgeput en ook weer binnen een paar minuten hersteld qua hartslag en ademhaling. Tja, en of dit dan hongerklop is of wat anders ... geen idee. Give it a name, de trailers met wie ik wel eens samen loop zeggen dat het hongerklop is.
Merk overigens wel dat onderweg sportdrank drinken (brrrrr :r ) wel helpt om het langer vol te houden.

Ik denk wel dat elk lichaam zijn eigen grenzen daarin heeft. De HM - lopers 'moesten' in de vorige loopgroep onderweg leren eten na ca 12 km. Dat heeft neem ik aan toch ook de functie van voorkomen van hongerklop.

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 07:28

Greetje heb jij wel eens nutritape geprobeerd? Vind ik ook wel een interessant iets.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 10:23

Supervixen schreef:
Greetje heb jij wel eens nutritape geprobeerd? Vind ik ook wel een interessant iets.

Zijn dat die voedingspleisters waar ze op FB reclame voor maken?

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:04

Ja, ik denk het wel, een vriend van mij had het uitgeprobeerd bij een trail van 34km, die was best positief. Ik ben benieuwd naar meer verhalen.
Ik vraag me af of zoiets meer tussen je oren zit of dat het echt werkt.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 11:57

Ik zag een keer reclame voor die nutripleisters voorbij komen maar begreep niet precies wat het was. Zorgen die ervoor dat voedingsstoffen daadwerkelijk in je bloed komen?

Bij de 'man met de hamer' denk ik aan de mensen die ik tijdens mijn marathon ineens zag lopen alsof ze dronken waren, ook mentaal niet meer helder waren en duidelijk niet verder konden. Vergelijkbaar met een 'hypo' (ofwel hypoglykemie) bij diabetici. Veroorzaakt door een te lage bloedsuikerspiegel. Zelf gelukkig (nog) geen last van gehad, houd wel altijd bewust rekening met voldoende eten, ook tijdens het lopen :)

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:01

sv nee nooit geprobeerd maar als ik kijk wat erin zit dan vraag ik mij af waarom ik dat tijdens het hardlopen via de huid moet laten opnemen.
ELKE BLISTER BEVAT 2 PLEISTERS
Afmetingen van de verpakking: 10 × 16 cm. | Metingen van elke patch: 6 × 14 cm.
Gewicht van het pakket: 10 g. | Gewicht van elke patch: 3 g.Inhoud van elke patch

L-leucine: 0,252 g L-isoleucine: 0,126 g L-valine: 0,126 g
vitamine B1: 0,001 g vitamine B5: 0,005 g.

VOEDINGSWAARDEN (HOEVEELHEID IN 100 G EN% ADH IN 100 G)
Energiewaarde: 52 kcal / 271 kJ.
Eiwitten: 16,6 g, waarvan BCAA 16,6 g.
Koolhydraten: 0 g, waarvan 0 g suikers zijn.
Lipiden: 0 g, inclusief verzadigde 0 g.
Vitamine B1: 0,03 g (ADH: 71%).
Vitamine B5: 0,17 g (ADH: 82%).

Brandstof bevatten ze niet dus je moet alsnog koolhydraten en vocht tot je nemen. Eiwitten zijn voor het herstel maar hoef je niet perse op dat ene moment dat je dat rondje loopt tot je te nemen. Dan kan ook gelijk na je training in een lekkere eetbare vorm. Begrijp dus niet wat het toevoegt om dit tijdens het lopen via de huid op te nemen terwijl je het op dat moment niet direct nodig hebt en je per dag het veelvuldige van dit nodig hebt en als je normaal eet ook binnen krijgt.
Maar schijnbaar zie ik iets over het hoofd.

S1993 precies dat. Maar tegenwoordig roept een ieder bij een dipje of verzuring al 'man met de hamer'. maar als je de man met de hamer tegenkomt kun je met enkel tien minuten het tempo wat laten zakken echt niet weer verder. Sterker nog je staat volledig geblokkeerd en inderdaad enkel nog strompelden/slingerend en totaal van de wereld je lichaam misschien iets vooruit slepen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:03

Ik weet nog dat mijn toen zei ‘kijk daar is onze auto al’en ik wou huilen omdat het nog 200m was :’)

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:19

Ik kom mij melden! Gisteren nieuwe hardloopschoenen aangemeten gekregen, vanaf volgende week beginnen. Ik heb hardlopen altijd poedersuiker gevonden maar ik moet echt gaan bewegen. Dusja. :')

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:40

Ja Greetje ik vraag me dat dus ook af, ben ook nogal sceptisch. Lijkt mij meer een hype en het idee dat tussen je oren zit.

_sannne, misschien een domme vraag, maar als je hardlopen niet leuk vindt, waarom begin je er dan aan? Is het dan niet makkelijker om een sport te kiezen die je wel leuk vindt? Als ik elke keer met tegenzin zou moeten lopen, zou ik er snel klaar mee zijn.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 19:45

Man met hamer ken ik niet. Verzuring wel, maar dat gaat al heel veel beter, sinds ik anders ben gaan ademen.
Toen ik maandag die 21 deed waren de laatste 3 echt hel. Geen benul hoe jullie het noemen, maar alles deed zeer en mijn benen wogen zo'n 100kg per stuk. Als ik mijn auto naar me toe had kunnen fluiten had ik dat gedaan. :+

Sanne, ik hoop dat je met de tijd, als je wat resultaat ziet, ook plezier uit het hardlopen kunt halen.

Lisitano

Berichten: 4934
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:37

Ik heb wat jullie beschrijven gelukkig nog nooit gehad. Ik weet vaak goed mijn comfortabele tempo te vinden en push mezelf niet zoals hier weleens beschreven staat. Ik vind het knap hoor, jezelf zo uitdagen. Ik vind het dan al snel geen ontspanning meer en dat is toch waarom ik loop.

Ik vond hardlopen ook niet leuk, Sanne. Ik ben gaan lopen omdat ik dan en kon sporten en m'n honden fit kon houden. Uiteindelijk ben ik binnen een paar weken echt verliefd op het lopen geworden. Soms moet ik mezelf wel pushen te gaan maar ik vind het altijd heerlijk.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 20:38

Dan ben ik die man met de hamer ook nog nooit tegengekomen.
Palmera, klinkt als verzuring dan denk ik!

Ik snap ook niet waarom je aminozuren nodig hebt tijdens het lopen en inderdaad, vocht en koolhydraten moet je dan nog op nemen. Ik denk dat veel mensen die moeite hebben om te eten tijdens het lopen (ik heb hier geen last van) wel blij zouden zijn als er ook zo'n pleister met koolhydraten bestond.

Veel succes Sanne! Hopelijk ga je het ook leuk vinden. Heb je een schema om te volgen?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:34

Katharinaa schreef:
Ik denk dat veel mensen die moeite hebben om te eten tijdens het lopen (ik heb hier geen last van) wel blij zouden zijn als er ook zo'n pleister met koolhydraten bestond.

Ik zou het wel willen proberen, kan idd heel slecht eten tijdens het lopen. Het kauwen verstoort de regelmaat van de ademhaling en dus blijft het bij wat sabbelspul.
En als het alleen 'tussen de oren' werkt ... ook goed natuurlijk :D .

__Sannne schreef:
Ik kom mij melden! Gisteren nieuwe hardloopschoenen aangemeten gekregen, vanaf volgende week beginnen. Ik heb hardlopen altijd poedersuiker gevonden maar ik moet echt gaan bewegen. Dusja. :')

Ik ook, kon me voor twee jaar geleden dus ook niet voorstellen dat ik het ooit leuk zou gaan vinden. Ben ermee begonnen na een slechte periode waarin ik veel afgevallen was, daarna een operatie en voelde me fysiek een soort "herboren". Ben daarna om verschillende redenen gaan hardlopen (fysiek en mentaal fit worden) , maar heb wel steeds enkele haalbare, korte termijn doelen moeten zoeken om echt gemotiveerd te raken.
Dus ... probeer leuke, haalbare doelen te verzinnen en zoek een loopgebied waar je je prettig voelt, of met een loopmaatje, of met een hond.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-19 23:49

Bedankt allemaal! Het is niet dat ik hardlopen zwaar haat ofzo, heb het ook nooit echt lang genoeg doorgezet om goed te kunnen beoordelen. Ik wil gaan hardlopen omdat het voor mij de "makkelijkste" sport is wat ik snel tussendoor even kan doen. Er zijn maar twee sporten die ik echt leuk vind: paardrijden en wielrennen/mountainbiken. Maar ik heb geen eigen paard en de maneges hier in de buurt vind ik ook niet je-van-het. En met wielrennen ben je al gauw een uur of 3 bezig al met al. (Ik stap iig niet even op de fiets voor een uurtje)

Dus we gaan het zien haha. Ik heb inderdaad een schema gevonden. De man die mijn schoenen en zooltjes heeft aangemeten raadde mij aan om eerst met 2x per week te beginnen. Ik sta wat naar binnen met mijn linkervoet en mijn knie vangt dat op als ik ga hardlopen. Nu dus zooltjes en goede schoenen die dat wat corrigeren, maar ik moet niet gelijk te hard van stapel.

Qua begeleiding komt ook wel goed, mijn vader is een triatleet in hart en nieren (gaat komend jaar zelfs de Frysman doen) dus daar kan ik altijd terecht als ik ergens tegenaan loop.

Ik zit erover na te denken om mij op te geven voor een korte run in het voorjaar, zodat ik echt een doel heb om naar toe te werken. Ga binnenkort even kijken wat er allemaal op de agenda staat hier in de buurt.

Ik hoop oprecht dat ik het leuk ga vinden. Ik ben opzich wel van de duursport, dus wie weet.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 09:47

Oh dat klinkt als een goede basis Sanne!
En inderdaad doelen stellen zijn heel goed, gewoon een kleintje meepakken voor het begin!

Ik heb zo de eerste cross van het seizoen, maar dik 4 kilometer dus plank gas door de modder! *\o/*

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 10:29

Veel plezier Lies

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 12:04

Veel plezier Lies! Crossjes zijn leuk. Kort en snel, dat ligt mij toch ook wat beter hoewel ik wel voldoende kracht mis. Doe je ook mee met een competitie?

Veel succes en plezier met het beginnen met hardlopen Sanne! Hopelijk krijg je er snel lol in. Het is wel een beetje verslavend, vooral als je vooruitgang merkt. Ik voel me eigenlijk altijd beter tijdens en na een training dan ervoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 17:06

Het is zo heerlijk om te lopen nu :) lekker rondje van een uur gedaan en nu in bad met een smoothie (banaan-aardbei-clementine: YAM!).

Supervixen

Berichten: 12841
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-19 19:52

Heerlijk hè, ik had geen zin in de Warandeloop, dus ben het bos ingegaan. Ook 15km genoten.

Morgen de Arnhem Urban trail 10km, samen met twee andere lopers. Weer eens een leuke funrun en lekker dichtbij. Is lang geleden.