Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 20:26

0091 ik draag ze ook graag, maar schijnt volgens onderzoek toch vooral tussen je oren te zitten dat ze helpen tijdens het lopen. Maar ja, dan maar tussen de oren :P
En goed gedaan, een halve!

Katharinaa wat houdt die uitdaging in? Heb er wel een idee bij.

Poes dat ziet eruit als een heerlijke plek <3

Ik heb na het werk een rondje met mijn vriend gelopen, 5.5km samen en daarna in mijn eentje nog 3 vlotte kms.

Greetje ik heb laatst gelezen dat klotsen in je buik komt omdat je te kleine slokjes neemt. Weet niet meer precies waar ik het zag langskomen.

Ik merk dat ik toch het liefst water drink. Degene die met mij meeliep met mijn ultra dronk ranja onderweg. Ach ja, ook een optie.

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:47

Wat zijn jullie allemaal lekker bezig! +:)+

Poes lekker weggeweest. En er kwamen ook weer mooie plaatjes van SV langs!

Welkom Imay!

Hopelijk kan de arts zich morgen lekker uitleven met z’n speciale instrument, Gem. Veel sterkte!

Over compressietubes. Ik heb twee sets van de Decathlon. Ze zijn inderdaad vrij warm maar vind ze wel prettig om te dragen. Op een langere afstand, als ik aan het opbouwen ben, met of de keer na een pittige training.

Hier heeft het lopen op een laag pitje gestaan. Anderhalve week terug werd ik op zondag wakker met uitslag en jeuk: netelroos. Waarschijnlijk reactie op een bos bloemen. :=
De dag erna maar thuis gewerkt omdat ik verging van de jeuk en m’n ogen begonnen inmiddels ook dik te worden. Woensdag zaten ze compleet dicht en zag ik amper nog wat. Maar het ergste was die jeuk!!!! %) ‘s Nachts amper geslapen. Maandag gelukkig wel weer toonbaar genoeg om naar kantoor te gaan. Wel nog bij de huisarts geweest voor een paardenmiddel en dat begint inmiddels te werken. Nog nooit meegemaakt dit.

Morgen weer trainen met de collega’s, Coronaproof uiteraard.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 21:59

0091 schreef:
0091 schreef:
Ik zou hier graag mee komen kletsen. Mijn motivatie is er weer en ik wil weer op mijn oude niveau komen (halve marathon) en het liefste er ver overheen!

Ga nu 3 weken opbouwen met 10%, dan een week halve afstanden en dan weer 3 weken opbouwen met 10%. Op zich zou ik dan aan het einde van het jaar in theorie de halve kunnen lopen, maar alles zonder haast.


Even mezelf gequote.. Want ik ben er weer *\o/*
Vandaag een HM gelopenin 2:36:06
Helemaal blij!

Ben blij voor je! Maar uhmmm .... de opbouw heb je blijkbaar maar achterwege gelaten? :')

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 07:33

@Gem nee hoor. Precies zoals ik het had opgeschreven. Echter had ik zelf al een paar weken gepland om op dezelfde afstand te blijven als het niet lekker ging, maar dat was niet nodig dus kon lekker doorlopen. Sterker nog, heb een schema van runnersworld gevolgd en die bouwde iets langzamer op dan mijn eigen plan.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:06

sv het klopt dat iets grotere hoeveelheden sneller opgenomen worden dan hele kleine hoeveelheden. Maar het is vooral dat een hypotone oplossing (wat water is) langzaam opgenomen wordt. Bij een wedstrijd drink ik zelf altijd inderdaad grotere hoeveelheden tegelijk. Bv ierder 5km een flesje van 500cc. Loop ik in mijn eentje met mijn drinkzak dan is dat meestal beperkt tot drie grote slokken per keer.
Compressie kousen/tubes zorgen in ieder geval (mits goed passend! en dat is met compressie kousen met beperkte maatvoering bijna onmogelijk) voor betere terugstroom van het bloed naar het hart. En goede doorbloeding komt natuurlijk het herstel ten goede. Ik droeg ze al maar mijn cardioloog vind het echt een must.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:17

Proficiat 0091, goed gedaan! Heb je een volgend doel om naar toe te werken?

SV ik drink ook enkel water. Liever af en toe een gelletje en water dan heel de tijd een plakmond van de sportdrank.

Het is de bedoeling dat je, vanuit je thuis (Corona) elk uur een toertje loopt van 6,7km. Je start altijd stipt op het uur. Hoe sneller je loopt hoe meer rust. Normaal blijft het evenement bezig tot er maar 1 persoon over blijft, maar door de avondklok kan je maar maximum 19 toertjes doen (van 5u tot 12u). Er doet al bijna 200 man mee, inschrijving was maar 1 euro.

Puera wow dat klinkt heftig, jeuk is vreselijk!! Wat voor bloemen waren het?

Succes met je operatie Gem!

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:21

Greetje63 schreef:
sv het klopt dat iets grotere hoeveelheden sneller opgenomen worden dan hele kleine hoeveelheden. Maar het is vooral dat een hypotone oplossing (wat water is) langzaam opgenomen wordt. Bij een wedstrijd drink ik zelf altijd inderdaad grotere hoeveelheden tegelijk. Bv ierder 5km een flesje van 500cc. Loop ik in mijn eentje met mijn drinkzak dan is dat meestal beperkt tot drie grote slokken per keer.
Compressie kousen/tubes zorgen in ieder geval (mits goed passend! en dat is met compressie kousen met beperkte maatvoering bijna onmogelijk) voor betere terugstroom van het bloed naar het hart. En goede doorbloeding komt natuurlijk het herstel ten goede. Ik droeg ze al maar mijn cardioloog vind het echt een must.


Ik heb gelezen dat het effect tijdens het lopen twijfelachtig is, maar dat je ze na het hardlopen best nog een tijdje aanhoudt en dat dat echt wel helpt tegen spierstijfheid.

Mijn vingers en handen zwellen altijd een beetje tijdens het hardlopen, ik veronderstel inderdaad omdat het bloed niet goed terugvloeit ofzo. Maar compressiehandschoenen bestaan niet denk ik (lijkt me ook wel niet zo aangenaam)

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 09:40

Katharina, alvast veel succes! In de nieuwe The Running Crew zitten nog wat tips, maar die heb je wsn al geluisterd.

Ik ga slim zijn en deze keer passen. Mijn knie doet het voorlopig prima en dat wil ik zo houden. Ik doe met een paar vriendinnen in 't voorjaar onze eigen Last One Standing. Altijd welkom dan overigens ;-)

Dat van die gezwollen vingers herken ik!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:21

Katharinaa schreef:
Proficiat 0091, goed gedaan! Heb je een volgend doel om naar toe te werken?


Ooit was mijn doel om elke maand een halve te lopen en eens per kwartaal een hele. Maar voor nu wil ik vooral op deze afstand blijven en mijn tempo iets verhogen. Vandaag geen vermoeide benen of wat dan ook, dus blijkbaar zit het wel goed :)

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 10:46

Ja dat is een goed teken! Vooral genieten van het hardlopen, klinkt als een goed plan, die snelheid gaat wel geleidelijk aan komen, kijk maar naar SV, die is veranderd in een raket!

Dankjewel Memuska. Ik heb de laatste podcast van de running crew speciaal nog niet beluisterd zodat ik dat zaterdag kan doen, moest ik me gaan vervelen tijdens het lopen.
En bedankt voor de uitnodiging, hou me op de hoogte van de plannen!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 11:33

En nu nog twee uur wachten ... pfff honger!

Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:10

Heel veel sterkte Gem! Ben je niet zenuwachtig?

Katharinaa lijkt me een supertoffe uitdaging!
Klopt, ik doe niet aan schema's, loop alleen maar op gevoel en voor het genieten en als je ziet hoe ver ik dit jaar gekomen ben daarmee.. had ik echt nooit gedacht.
Zowel afstand als snelheid zijn enorm verbeterd.

0091 dat zijn mooie doelen, ik zit geloof ik voor dit jaar op 37 keer minimaal een halve marathon afstand (dus ook afstanden van bijvoorbeeld 25 of 30km), waarvan 1 marathon en 2 ultra's.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:24

Katharinaa schreef:
Greetje63 schreef:


Ik heb gelezen dat het effect tijdens het lopen twijfelachtig is, maar dat je ze na het hardlopen best nog een tijdje aanhoudt en dat dat echt wel helpt tegen spierstijfheid.

Mijn vingers en handen zwellen altijd een beetje tijdens het hardlopen, ik veronderstel inderdaad omdat het bloed niet goed terugvloeit ofzo. Maar compressiehandschoenen bestaan niet denk ik (lijkt me ook wel niet zo aangenaam)

Je hebt compressie mouwtjes, daarmee voorkom je ook dikke vingers. Heb ze onlangs bij de 24 uursloop om die reden ook aangedaan. En ondanks dat het op een gegeven moment weer steeds warmer werd in de loop van de ochtend toch maar aangehouden. Want ik wilde niet weer terug dikke vingers.
Ik heb de compressie kousen met name nodig om een te snelle bloeddruk daling te krijgen zodra ik stop met lopen. Zonder die compressie kousen zakt mijn bloeddruk veel te snel als ik van lang hardlopen ineens stop. Ben om die reden al vaak onderuit gegaan. Die compressie kousen kunnen dan net het verschil maken dat de bloeddruk iets langzamer zakt, dat ik dan het besef heb dat ik even moet wandelen en daarmee dus problemen kan voorkomen. En natuurlijk lang niet iedereen heeft last van een te snel dalende bloeddruk, maar het geeft wel aan hoeveel verschil het kan maken in de doorbloeding (en dus ook het afvoeren van afvalstoffen en dus het herstel kan bevorderen).

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 13:36

Gem veel sterkte en een heel spoedig herstel.

Ik heb werkelijk geen idee hoe vaak ik dit jaar de (halve) marathon afstand heb gelopen. De laatste maand zijn door de week mijn trainingen wat korter maar tot en met september waren waren 4 of 5 van de trainingen langer dan de halve marathon afstand. Dus dat tikt dan lekker door.

Dit jaar was het door de vele wedstrijden die niet doorgingen rustig wat betreft ultra's(dus boven de 50km). Maar twee in een wedstrijd gelopen (resp 66km en 174km) en in training 3 keer een 50 plusser. Hoeveel marathons weet ik niet in ieder geval twee (ipv een marathon wedstrijd die niet doorging).
Mijn grootste trainings uitdaging was dit jaar 6 dagen achter elkaar een 30 plusser te lopen.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 14:28

Je kan nog altijd meedoen he SV! Iedereen trouwens, zelfs al loop je maar 1 of 2 toertjes, het gaat om de uitdaging voor jezelf.
https://fb.me/e/1RlwTsnB7

Zeer duidelijke uitleg Greetje, interessant!!
Een paar weken geleden had ik medisch onderzoek en ik was ervoor gaan hardlopen (ik was wel al een dik uur terug, nog ontbeten en gedouched) en mijn bloeddruk was zo laag dat de verpleegkundige er van verschoot. Ik ben dat dan gaan opzoeken en las inderdaad dat je bloeddruk daalt na het hardlopen, dat is normaal (ik heb er nooit last van, nooit duizelig ofzo). Ik las dan ook inderdaad dat je best niet plots stopt maar eventjes intensiteit verminderd of gaat wandelen. Maar dat van die compressiesokken was ik precies niet tegen gekomen, maar het klinkt wel super logisch!! Goed dat het voor jou zo goed werkt ook!
https://www.sport.be/running/nl/nieuws/ ... _ID=837106

Ik heb ook geen idee hoe vaak ik boven halve marathonafstand gelopen heb. Ik denk helemaal niet zo veel, ik loop vaak tussen het werk door en zit dan ik tijdsgebrek voor lange lopen.
Ik zit wel al bijna aan 2000km dit jaar, die ga ik zaterdag (als alles goed gaat) halen! Vorig jaar had ik er 1400, dus wel al aardig opgebouwd.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:01

Ja ik ga dus wel heel vaak onderuit als ik in een keer stop zeker bij een wedstrijd waar je dan nog wel eens een eindsprint wil inzetten. En ik weet dat ik dan door moet wandelen maar ik heb dan vaak toch de neiging om in de hekken te gaan hangen en dan gaat het mis. En bv bij een zesuursloop dan moet je op je plaats blijven staan. Dus ik zorg meestal dat ik iemand heb die mij er aan herinnert dat ik moet wandelen en zeker niet over de hekken gaan hangen of in het geval van zo'n zes uursloop mij plek ik kan nemen zodat ik niet stil hoef te staan.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 16:48

Vervelend probleem wel dat onderuit gaan lijkt me. Is mij gelukkig nog niet gebeurd. Dan zullen compressiekousen wel wat verschil maken inderdaad.

Ik vond het leuk om even terug te zoeken hoe vaak ik zo ver had gelopen.

Vorig jaar geëindigd op 2020km, nu zit ik al boven de 2700km.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 17:52

Succes Gem!!!

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 18:25

Succes Gem, de set-up ziet er in ieder geval niet oncomfortabel uit

Puera

Berichten: 8086
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-20 20:54

Hoe is de operatie gegaan, Gem?

Wauw, wat een afstanden, dames! :wow:

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 07:21

Ik ben ook benieuwd hoe het gegaan is Gem.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 08:59

Supervixen schreef:
Vorig jaar geëindigd op 2020km, nu zit ik al boven de 2700km.

Dat zijn veelkm's meer dan vorig jaar. Ik had vorig jaar iets maar dan 5000km en zit momenteel op 5300km. Maar het is maar een getal natuurlijk. Ik denk dat ik vorig jaar kwalitatief betere km's gemaakt heb. En dan kwalitatief trainings technisch gezien. Want ik heb dit jaar niet minder van iedere km genoten. Misschien wel meer omdat ik veel meer zwerftochten heb gemaakt.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:07

Heerlijk, die zwerftochten zijn het leukst.

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:42

Ik houd ook van die zwerftochten. Hoewel ik ze nog niet zo kan doen als jullie _O- hier gister weer een heerlijke 8 km, easy peasy met zowaar een lage hartslag.
Ik heb dit jaar pas 700km _O- maar ik zit op dit moment rond de 30 km per week, wat voor mij echt al heel goed is zo consequent.

Gem hoe is het gegaan??

IMAY1990

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-20 11:47

Hoe lang hebben jullie er eigenlijk over gedaan om tot meer dan zeg eens 5k op te bouwen? Mijn doel voor nu is om op te bouwen tot 5k, meer dan dat heb ik eigenlijk niet nodig voor hockey maar hardlopen is ook gewoon goed voor je algemene gezondheid dus wellicht wil ik ooit nog wel door. Ik ben nu nog niet eens in de buurt van 5k, maar toch alvast oriënteren...