Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:02

Vanmiddag mijn 4km bosloop wedstrijd gelopen. Was heel blij dat het even droog was. De paden waren drassig met heel veel blad en er waren wat heuveltjes. Was 11e van de 55 vrouwen (22.27) en daar ben ik heel tevreden mee, aangezien alleen al 6 mensen uit de top tien van atletiekverenigingen waren. Ik was wat te snel gestart en daardoor nog niet helemaal optimaal gelopen.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:38

Mesen van een atletiek vereniging zijn niet per definitie snelle lopers hoor. Daar zijn ook heel veel gezelligheidslopers/recreanten die niet serieus volgens een strak plan trainen. Terwijl er ook weer heel veel niet leden zijn die dat dan weer wel doen.
maar super dat het goed gegaan is . Geen last gehad van je blessure?

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:48

Klopt hoor, maar het groepje dat vooraan stond was wel erg snel, eerste zeven onder de 19 minuten.

Nee geen last gehad. Tijdens het lopen doet het sowieso geen pijn. Nu voel ik het wel als ik een tijdje zit en dan weer beweeg.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 22:57

Dat is met de meeste blessures dat tijdens het lopen op zich geen pijnklachten zijn. Het is juist de eventuele pijnklachten die na het lopen optreden waardoor je weet dat de belastbaarheid nog niet voldoende is en de belasting voor nu dus te groot is geweest. Nog maar even pas op de plaats dus.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:44

De fysio had het over drie stadia van overbelasting, waarbij pijn na het lopen de lichtste vorm van overbelasting is.
Mijn zusje had een overbelasting van haar kuitspier een tijdje geleden en die kon nog geen 500m lopen zonder flinke pijn.
Ik weet dat ik nog rustig aan moet doen. Komende week heb ik door werk geen tijd om te lopen, dus sowieso gedwongen rust.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-17 23:57

Maar de zwaarste vorm waarbij de pijn na belasting blijft en vervolgens helemaal niet weg gaat. En een beetje pijn tijdens het begin van de belasting maar geen napijn is een lichtere vorm dan geen pijn(gevoeld!) tijdens het lopen maar dus wel provocatie door het lopen wat zich uit in pijn na de belasting. Want dan weet je dat de belastbaarheid nog niet voldoende is en je dus te veel hebt gedaan om in een opgaande lijn te kunnen herstellen.
Die gedwongen rust komt dan nu misschien wel goed uit. heb e wel oefeningen om intusse wel de belastbaarheid te verhogen?

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 06:50

Ja, ik heb een schema voor krachttraining in de sportschool. Dat doe ik twee of drie keer per week.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 09:32

nou dan moet het toch goed komen.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 15:09

Nette tijd supervixen!

Hier woensdag voor het laatst gesport. Zou eigenlijk donderdag een korte snelle ronde hebben moeten doen en een lange dit weekend, maar ik ben al sinds donderdag ziek. %) Gisteren nog wel uit eten geweest met een vriendin, maar dat heeft het niet heel goed gedaan. :Y) Gelukkig nu alleen nog maar zwaar verkouden en een klein beetje rillerig, maar niet fit genoeg om te kunnen sporten helaas.
Baal er echt van. Was net zo lekker op dreef met het sporten. Hoop dat ik morgen wel mijn uurtje bootcamp mee kan doen.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 09:52

Supervixen lekker bezig!

Azril even uitzieken voor je weer gaat sporten, herstel je eerder dan wanneer je er mee doorloopt. Beterschap!

Greetje hoe gaat het met je? Heb je het al een beetje een plekje kunnen geven en misschien een alternatief kunnen bedenken?

Gisteren heb ik 14km gelopen, laatste km's nog even lekker tempo opgevoerd. Goed gevoel bij :)
Ik merk wel dat ik minder zin heb om met dit weer te lopen...

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:11

Ik kom hier even binnen vallen met een vraag. :o
Mijn hele leven is door een relatie breuk op zijn kop gezet, ik was al bezig met mijn eigen conditie en gewicht maar wil nu echt gaan doorpakken.
Er moeten flink wat kilo's af, dus wil ik het hardlopen weer op gaan pakken. Echter komt daar mijn probleem om de hoek.
Zodra ik maar een stukje ga joggen/rennen krijg ik nog amper lucht. -O-
Zou ik dan toch eerst meer conditie moeten gaan opbouwen door stevige wandelingen te maken?

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:24

Ik ga ook even hier meelezen en af en toe reageren als jullie dat goed vinden. Greetje ken ik nog wel uit een ander hardlooptopic geloof ik, zonde dat je niet meer kan/mag hardlopen :(.

@Renske: Bij mij helpt het heerlijk om de gedachten te verzetten, dus zeker na een zware relatie zal het sporten (of het nou wandelen of hardlopen is) je helpen er weer bovenop te krabbelen.
Heb je ervaring met te weinig lucht in de zin van astmatisch ofzo? En wat doe je als je 'een stukje gaat rennen/joggen'? Want vaak starten mensen véél te hard als ze willen beginnen met hardlopen. Dan gaan ze gelijk vol gas en is het niet vreemd dat je dan na een halve minuut kapot bent. Evy heeft een goed schema om mee te gaan hardlopen, steeds 1 minuut rennen, 1 minuut wandelen etc. Voordeel is dat ze het op MP3 heeft staan en je dus zelf niet zo goed op hoeft te letten. Maar als je denkt dat echt rennen sowieso nu teveel van het goede is kan je ook haar trainingen volgen en dan inderdaad; rustig wandelen -> flink doorstappen; doen. Of natuurlijk zelf flink doorlopen inderdaad. Alle sport is mooi meegenomen en als je dan op een gegeven moment wat meer lucht denkt te hebben soms even 20 sec hardlopen, dan kan je vast weer opbouwen. Misschien zijn er hardloopgroepjes in de omgeving waar je bij kan aansluiten? In januari begint Yakult weer met Start2run geloof ik, dan kan je daar misschien naartoe werken? Motiveert altijd om samen te lopen!

Hier mijn ochtendtraining gehad. Ik ben met de Runnersworld winkel hier in Groningen bezig met de aanloop naar de Halve marathon van Egmond. Ik heb hem al 2 keer gelopen en wil vooral mijn snelheid ophogen. Nu dus een structuur; zaterdagochtend training en dan nog 2 of 3 huiswerktrainingen. Ging wel lekker vanmorgen, dus de opgedragen 65 minuten gelopen, net geen 11 km geloof ik intervallen gedaan :).

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:33

Eens met Sting :j. Wat en hoe liep je voordat je stopte met hardlopen?


Leuk trouwens Sting, train je dan op zaterdag in groepsverband? Vind de RW in Groningen zo fijn, kom er graag en je wordt altijd goed geadviseerd.

Ik zou dit weekend een duurloop van 22km doen, maar ik ging met m'n loopmaatjes vrijdagavond op stap. We hebben het zaterdag maar bij 10km gehouden :'). Ging wel lekker, mooie negatieve split gelopen.

Wie van jullie zit trouwens ook op strava?

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:34

Ik ben niet bekend met astma of een andere luchtweg/longen probleem gelukkig. :)

Ik begin gewoon rustig, eerst ook een flink stuk wandelen voordat ik begin en dan op een rustig tempo joggen, maar dan zit ik dus al gauw zonder lucht. -O-
Misschien dan toch maar eens een paar weken gewoon flinke wandelingen gaan maken om zo de conditie wat op te bouwen.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 13:53

Inderdaad met Evy beginnen Renske, dat is een goede tip. Begin je in principe gewoon bij 0. Dus dan heb je de pauzes tussen het hardlopen om op adem te komen. 1 minuut hardlopen lukt je toch wel?

Sting, leuk dat je traint met Runners World. Lijkt me wel een goede motivatie om te trainen voor een halve marathon. :)

Ik heb strava! Zoek je volgers? Ik wil je wel volgen hoor. Zou het zelf ook wel leuk vinden om meer volgers (kudo's ;) ) te krijgen voor de oppeppers af en toe haha.
Bovendien vind ik het ook leuk om van andere mensen de loopjes en loopomgevingen te zien in de andere gebieden waar zij wonen.

Ben weer fit, heb alleen nog last van een kuchje, maar ga vanavond weer bootcampen. Dat lukt me wel en dan morgen weer mijn 6 km rondje na mn werk. Heb er zin in.

Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:13

Ik zit ook op strava en vind 't altijd leuk om mensen te volgen! Ik ben te vinden op https://www.strava.com/athletes/7015001 . Nu mezelf nog 'n schop onder m'n kont geven dat ik ook weer eens de deur uit ga. Het is heerlijk weer maar ik ben veels te druk met school nu om hard te kunnen lopen %)

Renske, wandelen lijkt vaak 'nutteloos', maar dat is het zeker niet! Lekker stevig doorwandelen, dat is een heel goed begin om je conditie al wat te verhogen en je lichaam te laten wennen aan de belasting. :j

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 14:18

Ik heb de tijd niet bijgehouden of het 1 minuut was.

Denk dat het verstandig is om idd eerst gewoon lekkere flinke wandelingen te gaan maken, op mijn eten te letten en zo al wat kilo's kwijt te raken, dan wordt het hardlopen straks misschien ook wat makkelijker.
En voordeel van wandelen is dat ons pap ook mee kan, en voor zijn gezondheid is dat ook goed. :)

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 14:38

Ik volg je op Strava hoor Piekosjj!

Hoe kun je zien wat je accountnummer is?

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:29


Piekosjj

Berichten: 5451
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 15:36

Leuk, ik volg jullie terug! :)
Vandaag mezelf eindelijk die schop onder m'n kont gegeven en even een half uurtje door 't bos gerend. M'n HR was na een week niet lopen weer veeels te hoog, maar ben blij weer even wat beweging te hebben gehad.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:23

Ik moest me even afreageren vanmiddag na een nogal k### bezoek aan de tandarts vanmorgen. Heb op de loopband een uur gewandeld, afgewisseld met stukjes joggen. Moest mezelf dwingen om rustig aan te doen. Is best goed gelukt, want heb in een uur 6.5km gedaan en tegelijkertijd mijn stress eruit gelopen.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:27

Mijn strava is https://www.strava.com/athletes/14723951

Netjes dat je niet teveel hebt gedaan supervixen!

Ik heb mijn wekelijkse rondje vanuit mijn werk ook weer gelopen. Gisteren bootcamp gehad en normaal ben ik dan best stram in mijn lopen de volgende dag, maar dit keer viel het mee. Heb het idee dat de week hardlooprust ook wel goed heeft gedaan.

Unique6

Berichten: 2267
Geregistreerd: 06-06-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:36

Fijn Arzil!

Ik ben nog steeds hard bezig met herstellen. Het ging vorige week erg goed, maar ik moet deze week toch weer een stapje terug doen. Heb wel 100 meter hardgelopen :P . Ik moest rennen om de bus te halen en het voelde heerlijk om even te rennen, al was het maar honderd meter.

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 23:16

Ik zit wel op strava, maar privé. Dus ik ga ook verder niemand volgen en ben niet te volgen. Heb, voor nu, besloten niet alles te delen :).

Jullie ook allemaal weer lekker aan het lopen, al zijn er wat blessures of mensen die rustig aan doen. Knap hoor! Mijn 5 km herstelrondje van vanavond ging niet langzaam genoeg.... Superlekker gewerkt, 'mijn' kindje dat ik begeleid luisterde zowaar perfect en dus gaan we de goede kant op! Heerlijk gevoel :D en dat kwam eruit met lopen :).
@Arzil: Zeker goede motivatie om in een groep te trainen :).

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 08:45

Verstandig om te beginnen met wandelen Renske. Dit is waarschijnlijk ook beter tegen blessures (als je nog flink wat kilo's kwijt wilt). En vervelend van je relatie. Lekker bewegen is dan wel een fijne afleiding.

Arzil, fijn dat je weer wat opgeknapt bent.

Leuk om met Runnersworld te trainen Sting!

Jij bent ook lekker bezig he Daan? :D Ik loop juist veel makkelijker in de herfst/winter dan in de zomer, hoewel ik opzich prima met 25+ temperaturen kan lopen.

Train je voor een marathon Plien?

Vorige week weer 9 en 7 km in het bos gelopen. Mijn sporthorloge maar weer eens omgedaan en zag dat mijn boshobbeltempo weer op hetzelfde niveau ligt als voor mijn blessure. Dat valt me eigenlijk wel mee. (Heb er 8 maanden volledig uitgelegen en 2 maanden gedaan over het opbouwen naar 4 km.) Mijn hartslag is wel gemiddeld 10 slagen hoger :+ Zondag eindelijk weer met mijn broer lopen *\o/* Vanaf januari maar weer rustig aan wat tempotraining gaan toevoegen.

Ik heb per 1 januari ook een nieuwe baan. Ik ga van 2x per dag 1,5 uur reizen naar 2 minuten reistijd! Lijkt me zo lekker.