Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:02

Oeh mama3 dan heb je wel erg kort de tijd voor de voorbereiding. Hopelijk lukt het.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 08:49

Succes mama3, dat is best een korte periode.

Hier sinds dinsdag weer rustig begonnen na de freedomtrail. Dus dinsdag avond een rustige interval gedaan met de loopgroep :+ en ik sta nu klaar voor een rondje duinen om die heuvels nou echt een keer mee te trainen. Mijn lichaam voelt prima en had op een blaar onder mijn teennagel na eigenlijk maandag al geen last meer dus ga gewoon lekker verder waar ik gebleven was.

Mijn kalender is weer aangevult:
17 oktober marathon
14 november trail 35km
9 januari halve marathon trail
13 februari misschien 10km (inschrijving nog niet open)
27 maart 60km

-Namiro-

Berichten: 1937
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:13

Succes Mama3! Dat is best ambitieus!!

Wat een plannen 0091! Gaaf dat je zulke dingen in het verschiet hebt. Geniet van de loop door de duinen! :j

Hebben jullie hardloopschoenen laten ‘aanmeten’ of gewoon iets gekocht?
Ik moet schoenen voor op de weg en wilde eigenlijk naar zo’n loopcentrum gaan.. mijn vriend vindt dat eigenlijk niet nodig als je geen gekke loop hebt..
ik twijfel eigenlijk..

Memuska

Berichten: 5013
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 09:31

Ik heb de mijne laten aanmeten. Schoenen zijn te belangrijk om "zomaar wat" te kopen vind ik.

Ik deed vanochtend de volgende uit mijn schema: 2 min lopen - 2 min rust - en dan 7 keer 2 min lopen - 1 min rust. Saai. :+

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:12

Ik heb een paar keer laten aanmeten, maar het meeste op gevoel gekocht. En die ik op gevoel heb gekocht (zonder advies) zitten het beste. Als je voor het eerst schoenen koopt zou ik wel laten aanmeten.

Ik heb 8 oktober een nighttrail staan van 15km en 16 oktober de 50km. Daarna ben ik nog een beetje planloos.
Zit er wel aan te denken om eind november met mijn vriend samen een ultra te lopen van ongeveer 60km, op eigen gelegenheid. Maar dat ligt er onder andere aan of ik goed uit de 50km kom en ook hoe het weer in november is.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:05

Schoenen heb ik meestal op gevoel gekocht en 2x laten aanmeten. Nou ik koop voortaan weer gewoon op gevoel :+ Zullen vast goede tussen zitten maar die heb ik niet getroffen.

Rondje duinen was heerlijk. Heb via het mountainbikepad gelopen. Single track en meer hoogtemeters. 10km met 300hoogtemeters.

Laatste vroeg iemand hoe je begon met trail lopen. Nou mijn eerste tip: laat de snelheid los. Ik loop regelmatig en tik wekelijks een loop van 30+km af op de weg, maar onverhard is echt anders. Mijn gemiddelde snelheden zijn nu op de 10km:
Mountainbikepad 8:00 min/km
Wandelpad duin 6:30 min/km
Fietspad duin (verhard, glooiend) 5:55 min/km
Vlak asfalt 5:10 min/km

Dus vooral gewoon beginnen, maar maak je vooral niet druk om de tijd. Mijn trainer gaf als extra tip: niet uitlopen maar uithuppelen na de loop. Door het huppelen schud je alles wat makkelijker los wat best fijn is na al dat klimmen.

Dus, tot zover mijn spreekbeurt :=

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:45

Heel voorzichtig kom ik me nu ook maar eens melden. Eigenlijk is 'ik haat hardlopen' zo'n beetje mijn lijfspreuk. Ben er een aantal keer mee begonnen, één keer heb ik het gered tot een 10km oudjaarsloop, maar ik ben nooit op het punt gekomen waar men het altijd over heeft waar het leuk wordt.
Maar sinds mijn verhuizing heb ik ineens allemaal mooi terrein om me heen dat zich eigenlijk prima voor trailen leent, en aangezien ik nog geen nieuwe bootcamp club had ben ik dat eens gaan proberen. Ben nu een keer of vier geweest en waarempel, waar ik normaal vloekend mijn rondje door de stad ploeterde, ploeter ik nu vrolijk door het bos. Dus ja, tijd om hier maar eens mee te gaan lezen voor extra motivatie en tips.
Tot nu toe loop ik trouwens nog op mijn normale hardloopschoenen, maar voordat de herfst echt doorzet zullen die vervangen worden door trailschoenen. Eerst maar eens kijken of ik het dit keer volhoud :+.

0091, bedankt voor de spreekbeurt, ook al was ik niet degene die het vroeg, toch nuttig. Om de snelheid maak ik me totaal niet druk, ik heb mijn loopjes tot nu toe niet eens getracked. De tip van het uithuppelen zal ik onthouden!

Puera

Berichten: 8116
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:07

Ik laat die van mij ook eigenlijk altijd aanmeten. Soms voldoet een model goed, en dan bestel ik ‘m nog wel eens een keer via internet.

Dat uithuppelen ga ik ook eens proberen.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 12:45

Ik heb ze 1x laten aanmeten, daarna op gevoel gekocht. Al was dat meer omdat de winkels dicht waren toen ik nieuwe nodig had :+

Ik zit hier even ontzettend te balen. Had gepland om vandaag een rondje hard te lopen, als laatste training voor de 1/8 triathlon dit weekend.
Maar na m'n 'aanval' van gisteren voel ik me nog steeds niet 100% fit.

Vanochtend wel naar het werk gefietst (kleine 5 km) en denk dat ik vanmiddag de toeristische route terug fiets. Heb ik toch nog iets van activiteit, zonder mezelf te veel in te hoeven spannen.

Maar man, wat is dit frustrerend. :=

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 14:35

Heden ochtend dus 30 minuten aan 1 stuk gelopen (voor de eerste keer in mijn leven). Hoera voor mij! En ik heb de decathlon app aan de praat gekregen door mijn batterij sparende modus uit te schakelen. Dan is de GPS vinden geen probleem meer. Zondag 26 sept staat de aardbeirun van 5 km op het programma en dat moet zeker lukken.

Alleen: ik had maar 3.75 km afgelegd op die 30 minuten. Had zo op 4 km gehoopt/gegokt/gemikt. Ik hoor je Dilan!

Mama3, stevig doorpakken dan! Succes!

Ik heb mijn schoenen laten aanmeten in Runners' lab. Elke cent waard want anders liep ik telkens blessures.

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:16

Dilan93 schreef:
Ik heb ze 1x laten aanmeten, daarna op gevoel gekocht. Al was dat meer omdat de winkels dicht waren toen ik nieuwe nodig had :+

Ik zit hier even ontzettend te balen. Had gepland om vandaag een rondje hard te lopen, als laatste training voor de 1/8 triathlon dit weekend.
Maar na m'n 'aanval' van gisteren voel ik me nog steeds niet 100% fit.

Vanochtend wel naar het werk gefietst (kleine 5 km) en denk dat ik vanmiddag de toeristische route terug fiets. Heb ik toch nog iets van activiteit, zonder mezelf te veel in te hoeven spannen.

Maar man, wat is dit frustrerend. :=


Je hebt zo goed getraind en mooi opgebouwd dat die laatste loop skippen niet zo veel uit gaat maken. Natuurlijk is het even balen, maar die triathlon ga je gewoon rocken.

Fenn

Berichten: 6166
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:53

foxy80 schreef:
Heden ochtend dus 30 minuten aan 1 stuk gelopen (voor de eerste keer in mijn leven). Hoera voor mij! En ik heb de decathlon app aan de praat gekregen door mijn batterij sparende modus uit te schakelen. Dan is de GPS vinden geen probleem meer. Zondag 26 sept staat de aardbeirun van 5 km op het programma en dat moet zeker lukken.

Alleen: ik had maar 3.75 km afgelegd op die 30 minuten. Had zo op 4 km gehoopt/gegokt/gemikt.


Woehoehoeh,30min aan een stuk rennen *\o/* Goed bezig.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:16

Foxy, netjes hoor! Veel plezier bij de aardbeirun :D

Nou, schiet mij mqar lek hoor. Ik snap niks meer van mn lichaam.
Voelde me halverwege de middag ineens weer een stuk beter. Dus bedacht me dat een klein rustig rondje lopen rond het stukje bos hier wel fijn zo zijn.

En dat ging ineens ontzettend goed! Hoe dan?? :')

Afbeelding

foxy80

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-07-06
Woonplaats: het vrije waasland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:58

Bedankt voor de felicitaties. Het ergerlijke is nu dat ik alweer aftel naar de volgende training om beter te doen.

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:01

Betere resultaten komen vanzelf, als je regelmatig blijft trainen :j
Gewoon genieten van elke training, zo houd je het hardlopen het makkelijkst vol :)

Goof

Berichten: 28934
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:15

Wat goed foxy!

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 07:58

Ik heb weer een geniaal plan hoor :')

Ik vroeg van de week dus aan de sportarts hoeveel tijd ik zou moeten nemen om op te bouwen naar de halve marathon. Hij zei "met jouw huidige conditie en wat je nu al aan hardlopen doet zou ik 3 tot 4 maanden aanhouden"

Dus ik ging even kijken bij een HM schema van dezelfde Insta pagina waarmee ik ook heel fijn op kon bouwen naar de 5 km. En die heeft een 15 weken schema. Als ik de week na de triathlon begin, eindigt die op 9 januari. Dan is de Egmond Halve Marathon.

Dus nu wil ik die eigenlijk lopen :))
Maar beetje in dubio of ie toch niet te zwaar is.
Aan de andere kant, lager tempo of wandelen kan altijd toch?

Piekosjj

Berichten: 5474
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:05

Jahoor, dat moet kunnen Dilan :j Dan kun je elk weekend je duurloop met 1 km verlengen en dan heb je nog 5 weken voor 1. rust na je triathlon 2. rust weken waarin je minder km loopt 3. taper week. En ik vind zelf ook, als je op de langere afstanden komt dan kun je ook veel makkelijker in afstand opbouwen. Op een 5km loopje is 1km best veel, maar als je 15 km loopt is een km extra niet zo indrukwekkend meer :D

Fenn

Berichten: 6166
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: nederland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 09:14

Gewoon doen Dilan. Komt vast goed!
Wat Piekosjj zegt is helemaal waar. En als je eenmaal regelmatig loopt dan gaan de kilometers ook eenvoudiger. Tijdens de wedstrijd wordt je vast meegesleurd op adrenaline en lukt het je om een mooie afstand af te leggen.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 10:08

Qua afstand kan dat prima, maar hou er wel rekening mee dat de halve van Egmond zwaar is! Het staat bekend als 1 van de zwaarste halve marathons van Nederland door het mulle zand en de eerste klim na het strand. Je kan hem prima lopen hoor, maar hou er rekening mee dat lopen mag ;)

Wel gezellig, ik heb me daar ook voor ingeschreven :j

Supervixen

Berichten: 12918
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:17

Gewoon gaan met die banaan!
Je kunt altijd stukjes wandelen :)* , dat heb ik tijdens mijn allereerste halve ook gedaan.

Ik heb voor het eind van de middag een pittige intervaltraining bedacht, zie er een beetje tegenop haha. Gelukkig ga ik samen met mijn vriend, dat scheelt wat.
Zondag lekker trailen! Nu al zin in.

Piekosjj

Berichten: 5474
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:40

Zo, ik heb zojuist even een fijne 4x1000m eruit gegooid met een negative split. Altijd hard werken, maar voel me altijd zo voldaan achteraf :D Ik vind 't altijd leuk om m'n tempo's te vergelijken. In juli liep ik hetzelfde rondje maar met 3 intervals, kon ik net aan 5'05/km lopen met HR 176-180 bpm. Was toen echt kapot en kon nogeneens m'n cooling down af joggen en moest wandelend naar huis. Vandaag liep ik de 4 intervals op 5'00 en 4'45 per km met HR tussen de 167 en 176 bpm met nog genoeg energie om het hele stuk naar huis te joggen. Altijd gaaf om te zien hoe je lichaam zich aanpast aan de training B-)

Sherivey
Berichten: 8741
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:44

Dank voor jullie vertrouwen :D

Denk dat ik het idd gewoon ga doen :j
Kan idd ook wandelen als het nodig is.

En wat Piekosjj zegt, boven de 15 km maakt een km meer niet zoveel verschil.

Piekosjj, lekker geknald! :D

MuSLi

Berichten: 5269
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:52

Lekker Piekosjj! Altijd fijn als je je training met een goed gevoel afsluit :D

Ik was vanochtend weer een rondje met de kleine man in de wagen. 5.6km gedaan. Heerlijk om dat al dat gepraat vanuit die wagen te horen onderweg <3

Mooi doel @Dilan93! Komt vast helemaal goed...

-Namiro-

Berichten: 1937
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 12:56

Goed bezig allemaal en mooie plannen weer!

Ik ga toch maar voor het aanmeten van mijn eerste paar schoenen. Heb sowieso al last van lopen op het harde dus wel belangrijk dat er goed naar gekeken wordt. Als er dan niks uitkomt kan ik volgende de keer altijd nog zelf schoenen kopen.

Heb jij een speciale wagen voor het rennen MuSLi? Lijkt me wel handig om te kunnen rennen als mijn zoontje meekan maar met de gewone wagen is dit geen optie..
Hij is nu 1,5 jaar dus het duurt nog wel even voordat hij met z’n fietsje ofzo meekan..