Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:35

Trailschoenen staan ook nog op mijn lijstje. Maar ik heb zoveel hardloopspul op mijn lijstje staan momenteel, dat trailschoenen niet echt prio 1 zijn. :D

Gisteren nog even snel uit mijn werk 5 km op de loopband gedaan aan 5:42. Maar manmanman, wat is dat saai zeg. Hopelijk is de sneeuw en gladheid hier snel weg, dan kan ik morgen weer mijn gewone rondje naar buiten.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 09:39

Ik heb geen ervaring met trailschoenen, ik loop dan ook vrijwel alleen op asfalt.

Pff nou ik zou bijna willen dat ik een loopband had, het is hier extreem slecht weer...

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 10:03

Het weer hier is ook om te huilen. Er ligt nog steeds meer dan 10 cm sneeuw en de regen komt met bakken uit de lucht. Wel goed tegen de sneeuw :Y)

Het was gisteravond zo glad dat ik niet kon fietsen en mijn pump heb gemist. Vanavond in de herkansing met een lesje spinning. Morgen maar weer een rondje hardlopen.

Greetje heb je ook voordeel van trailschoenen bij mulle paden? Zit dat dan in de ondersteuning? Want op zich glij ik niet uit oid, dus heb nooit trailschoenen overwogen. Anders toch eens naar kijken, vooral als ik met paard hardloop. Als ik foto's zie van trails met trappen, hellingen op en af e.d. kan ik me wel voorstellen dat je er veel baat bij hebt.

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:21

De mulle paden lopen gewoon fijner met grover profiel vind ik. En als het nat is, scheelt het helemaal. Ik loop wel vaak hellingen in het bos.

Ik heb net een afspraak gehad in de sportschool met mijn trainer. Het gaat de goede kant op met mijn heup,dus we hebben afgesproken dat ik in de kerstvakantie ga starten met het halve marathonschema dat hij voor me heeft gemaakt. Ik kijk even aan of dat goed gaat en als het goed voelt schrijf ik me in voor de halve van Enschede.

Albert

Berichten: 5734
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 12:24

Ik heb de Hoka Tor Speed Mid WP.
Een hoge trail schoen die waterproof is, echt ideaal met dit weer.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 14:50

Tayga schreef:
Greetje heb je ook voordeel van trailschoenen bij mulle paden? Zit dat dan in de ondersteuning? Want op zich glij ik niet uit oid, dus heb nooit trailschoenen overwogen. Anders toch eens naar kijken, vooral als ik met paard hardloop. Als ik foto's zie van trails met trappen, hellingen op en af e.d. kan ik me wel voorstellen dat je er veel baat bij hebt.

Ja in echt los duinzand heb je er wel veel voordeel mee. je glijd inderdaad niet echt uit met gewone loopschoenen maar je schuift wel verder terug in het zand, met een goed profiel heb je meer grip op het losse zand en is het dus minder zwaar De ondersteuning is bij mijn gewone loopschoenen juist veel beter en omdat ik meestal hele lange trailafstanden loop maak ik altijd vooraf een weloverwogen keuze. Op welke stukken zou ik voordeel hebben van het hebben van meer grip afgezet tegen de stukken waar ik ze niet nodig heb en dan dus liever op mijn gewone loopschoenen loop Is natuurlijk niet altijd goed in te schatten dus soms heb ik dan achteraf 'had ik maar' . Maar trail is bij mij niet automatisch een trailschoen en afstanden boven de 40km moet ik echt een goede reden hebben om et trailschoenen van start te gaan.
Het meeste voordeel van trailschoenen heb je nog op glibberige hellingen (zowel naar boven als naar beneden) of losse zandhellingen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-17 20:50

Dank voor je reactie :) Dan houd ik het voorlopig toch maar even op mijn normale schoenen.

Leuk Supervixen dat je weer gericht gaat trainen!

Ik heb de planning omgegooid vandaag en net voor het donker nog even 6,5 km hardgelopen. Was precies een uurtje droog.

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-17 19:49

Vandaag mijn halve marathonschema gekregen via de mail. Ik start volgende week woensdag met een zeer rustige duurloop van een uur (7.30/7.50 per km) :D. Nu nog even duimen dat mijn heup gaat meewerken. Ik heb er echt zin in!

s1993

Berichten: 2124
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 07:18

Heerlijk dat je weer wat mag supervixen! Hopelijk gaat het goed met je heup.

Bij mij gaat het lopen in mijn vakantie boven verwachting goed! Vind het heerlijk om na een lang stuk in de auto even een uurtje rustig te lopen en mijn lichaam doet dat super :)

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:06

Wat een heerlijk weer vandaag! Nog meer mensen die lekker de zon opgezocht hebben? Na drie weken binnen op m'n luie kont gezeten te hebben, heb ik deze week ein-de-lijk weer kunnen lopen. Vrijdag wat rond gedrenteld in het kleine bos, en vandaag weer de kleine paadjes opgezocht voor 10k. Genieten!

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 17:25

Ik heb gisteren 8.5km gelopen. Ook van genoten. Eindelijk zon!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 10:07

Lekker bezig weer allemaal!

Supervixen fijn dat je nu naar de halve toe kan gaan trainen!

Vrijdag heb ik 21,6km gelopen op een voor mij behoorlijk langzaam tempo. Ik wilde dat eens proberen om te ervaren of ik dan minder vermoeid raak, dat was niet het geval :+
Omdat ik de laatste weken ook weer een licht gevoelige hamstring links heb en dat ook had toen ik op mijn vorige schoenen zo'n 900/1000km had gelopen bedacht ik me maar weer voor nieuwe schoenen te gaan. Ik twijfelde om via hetzelfde model te kopen maar dan de nieuwere versie of weer naar Starshoe te gaan. Omdat de schoenen op internet nog niet goedkoper waren te vinden in mijn maat maar gewoon naar de winkel gegaan. Weer ontzettend goed geholpen en uiteindelijk bij dezelfde schoen (maar het nieuwe model) uitgekomen. Was ook nog een ander paar dat heel fijn liep maar met het oog op de marathon zijn deze meer geschikt zei de verkoper.

Hij gaf ook aan dat de oude schoenen voor lange afstanden inderdaad eigenlijk te weinig demping meer hebben en dat de gevoelige hamstring daar zeker vandaan kan komen. Ik kan ze nog wel voor korte loopjes gebruiken. Dus ik ga weer lekker aan de slag met nieuwe schoentjes :D

Ook nog trainingstips gehad voor de lange duurlopen en opbouw naar de marathon en wat gelletjes om uit te proberen tijdens de lange afstanden. Ben benieuwd of het nu wat makkelijker gaat :)

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:15

Fijn nieuwe schoenen, hoop dat je hamstring probleem ook echt van de schoenen komt en niet van iets anders.

Langzame duurlopen zijn wel erg belangrijk. Ik heb in mijn schema langzame duurlopen (7.00/km) en zeer langzame duurlopen (7.30/km) afgewisseld met trainingen op wedstrijdtempo (5.20km).

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:49

Mag ik hier (weer) meepraten?

Ik had in september het idee weer opnieuw te beginnen nadat ik in mei mijn laatste obstacle run gelopen had. Niets van gekomen en pas gisterenmorgen voor het eerst gelopen. Dat was even zwaar! Nu weer proberen aan 3x pw te komen.

Vraagje: Gebruiken jullie een sporthorloge?

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:55

Ik denk wel dat de hamstring daar wel mee te maken heeft, omdat ik dat begin van het jaar ook had toen mijn schoenen aan vervanging toe waren.

De verkoper zei het ook, dat ik ook echt langzame duurlopen moet doen. Ik vind dat gewoon heel moeilijk omdat ik altijd vlot wil lopen. Ik had nu die 21km gelopen op gemiddeld 5.50 per km, terwijl ik normaal op circa 5.20-25 loop. Maar alsnog waren mijn benen er na 20km wel een beetje klaar mee. Ik vermoed dat het ook komt doordat ik onderweg geen vocht neem en ook niks aan voedingsstoffen. Niet goed, ik weet het. Dat ga ik vanaf dus écht toen als ik zo'n afstand ga lopen.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 11:56

Vec welkom (terug)! Leuk dat je weer bent begonnen.
Ik loop altijd met horloge, maar ik ben eigenlijk ook te veel gefocust op tijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:01

Daan_O schreef:
Vec welkom (terug)! Leuk dat je weer bent begonnen.
Ik loop altijd met horloge, maar ik ben eigenlijk ook te veel gefocust op tijden...


Haha dat was ik inderdaad ook altijd en dat zal ik ook wel weer gaan zijn denk ik. Maar voor nu eerst aar even opbouwen.

Wat voor merk/type horloge heb je?

Ik heb voor mijn vriend afgelopen vrijdag echt de koop van het jaar gedaan!

Dat moet echt een foutje zijn geweest. 52% korting!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-12-17 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 12:02

Ik loop 10km of meer met een camelbak. Zo fijn is dat! Je kunt zo altijd bepalen wanneer je wat wilt drinken en zo heb ik minder buikpijn na het lopen.

Ik vind langzame duurlopen ook moeilijk.

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 13:02

Daan_O schreef:
Ik denk wel dat de hamstring daar wel mee te maken heeft, omdat ik dat begin van het jaar ook had toen mijn schoenen aan vervanging toe waren.

De verkoper zei het ook, dat ik ook echt langzame duurlopen moet doen. Ik vind dat gewoon heel moeilijk omdat ik altijd vlot wil lopen. Ik had nu die 21km gelopen op gemiddeld 5.50 per km, terwijl ik normaal op circa 5.20-25 loop. Maar alsnog waren mijn benen er na 20km wel een beetje klaar mee. Ik vermoed dat het ook komt doordat ik onderweg geen vocht neem en ook niks aan voedingsstoffen. Niet goed, ik weet het. Dat ga ik vanaf dus écht toen als ik zo'n afstand ga lopen.

Ik neem bij een LSD standaard gelletje mee. Soms een paar losse euro's, dan haal ik onderweg wat bij een tankstation.
Qua tempo helpt het mij enorm om samen met mensen te lopen, dan houden we elkaar een beetje tegen :)).

Welke schoenen heb je Daan?

Welkom vec!

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 14:31

Ik heb vooral snelle mensen in mijn omgeving dus samenlopen is juist lastig als ik langzamer wil...

Ik heb de new balance 880v7. Vind ze niet zo mooi maar ja, ze liepen toch echt het best :p

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:40

Ook doe nooit zo heel veel lange rustige duurlopen Ik train wel regelmatig op het rustige tempo maar de lange duurlopen doe ik bewust meestal met tempoblokken. Op die manier hoeven de duurlopen niet zo lang te worden Zo train ik voor de marathon ook nooit langer dan een goede twee uur. Of ik moet toevallig een lange trail ingepland hebben of een 30km wegwedstrijd. Maar van zo'n twee uurtjes met stevige tempoblokken herstel ik sneller dan van een lange rustige duurloop van 3 uur. Geeft weer meer mogelijkheden voor de overige trainingen die week en zo kom ik dan aan een groter weekomvang.

Met dit koude weer wil ik drinken ook nogal gemakkelijk achterwege laten Ben weer in de opbouw en zaterdag ruim 25km gelopen met wat tempoblokken. Had gelukkig toen wel wat drinken bij. Zondag maar een klein rustig (want hier en daar glad) rondje van 10km

Ik loop altijd met sporthorloge Heb de garmin310XT

BeFunny

Berichten: 10631
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 22:10

Ik ben voorlopig volledig uit de running. Ben erg ongelukkig ten val gekomen. Hersenschudding en nog wat dingen. Er waren wat dingen gebeurd die er ingehakt zijn bij mij waardoor ik al even niets had gedaan. Maar over anderhalve week gaan we verhuizen en dan zou ik meer tijd krijgen dus had gehoopt weer te kunnen beginnen. Had me erbij neergelegd dat het beter was even te stoppen en dan fris ertegen aan. Maar het lijkt me niet gegunt.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:11

Hallo, mag ik me hier ook melden?
Mijn naam is Janine en loop vanaf januari fanatiek hard. Afgelopen oktober mijn allereerste halve marathon gelopen, in Eindhoven.
Inmiddels het trailen ontdekt! Een tijdje geleden ook een paar trailschoenen gekocht (39 euro, mega afgeprijst, omdat Pearl Izumi stopt met hun hardloopcollectie). Gisteren een trailrun van 21 km op deze schoentjes gedaan!
Inmiddels echt verslaafd aan hardlopen.
Ben niet zo heel snel, maar dat komt wel.
Volgende doel is de marathon van NY!
Erg leuk om jullie verhalen te lezen, werkt motiverend.

Supervixen

Berichten: 12869
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 08:04

Marathon van NY, gaaf, die gaat mijn trainer lopen volgend jaar. Dan wordt hij 65 en hij loopt hem een keer in de vijf jaar. Wel erg duur!

Ik geef les op de basisschool en nu lopen we op maandag, dinsdag en woensdag 10 minuten hard met de kinderen om de school. De 'daily mile'. Aangezien kinderen tegenwoordig minder bewegen en het de prestaties op school verhoogt, hebben we dit ingezet. Ze mogen ook wandelen, maar de bedoeling is dat ze joggen/hardlopen. Ik heb gisteren ook meegelopen, maar heb toch weer last van mijn heup gekregen daarna. Echt heel frustrerend en ik was zo blij dat het zaterdag zo lekker ging. Pfff.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 09:50

Waxmeltsenzo wat jammer, hopelijk lukt het straks wel weer. Succes met de verhuizing!

Janien welkom! Gaaf doel hoor de marathon van NY!

Supervixen wat een leuk initiatief op school! Wel balen dat je weer last kreeg van je heup.. Had je wel je schoenen aan?