Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 09:54

Ik ben met mijn hond bewust wel op jongere leeftijd begonnen. Maar het is een duitse herder en dus een echte draver. Alleen moet je er in het begin wel op letten dat ze ook echt draven en niet gaan galopperen want dat is op die leeftijd wel belastend voor rug en heupen. Door vee rechtlijnig te draven ontwikkelen ze goede spieren die juist zorgen dat de heupen zich goed ontwikkelen aar er zin veel honden rassen et een dermate steile achterhand dat ze nauwelijks kunnen draven.
Ik heb vanaf 5 maanden met hardlopen opgebouwd en vanaf acht maanden naast de fiets Nu heeft mijn hond perfecte heupen maar ik heb in het verleden op deze manier ook honden met slechte heupen juist de klachten kunnen besparen.
Los spelen is voor een jonge hond sociaal gezien belangrijk maar voor het ontwikkelen van heupen en rug helemaal niet goed.

xMyrth

Berichten: 2813
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:44

Horsii ik weet niet of je het hele verhaal gelezen hebt, maar 7.5km was dus ook niet de bedoeling :+

Ik heb een Kelpie uit Australië en die hebben megaveel energie. In principe door de velden / bos etc. rent ze los mee, zodat ze haar eigen tempo kan bepalen. Ze rent dan soms wat naar voren, of blijft juist even achter om ergens snuffelen... Maar omdat het nu mis ging heb ik haar aangelijnd en ben ik zo verder gegaan. Ze draaft dan in een rustig tempo met me mee.
Ik wil haar natuurlijk niet overvragen, dus wil het rustig aan doen :)
Echter bij thuiskomst gisteren was ze echt nog niet moe. In de tuin heeft ze gerend, gerend en gespeeld met de bal etc. etc. Ze zat bomvol energie. Ik dacht nog: hond ga slapen :')

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:42

Dat los mee laten lopen op jonge leeftijd is juist niet goed omdat ondanks een Kelpie we een goede draver is dan vaak toch over gaat in galop. Dus juist in de begin fase altijd aan de lijn mee laten lopen zodat e gelijk kunt corrigeren als ze over gaat in galop. En altijd gedegen opbouwen en nooit om wat voor reden dan ook ineens hele sprongen maken. Dan gewoon rustig wandelend aan de lijn terug naar huis.
Dat spelen met de bal is vele malen belastender dan het gedoseerd draven in een rechte lijn. Als ze bi thuiskomst niet nog boordevol energie zat dan was je niet te ver gegaan maar veel te ver gegaan. Een gezonde pup is wakker nu eenmaal altijd boordevol energie om vervolgens bij wijze van spreke tijdens een sprint in slaap te vallen.

Zojuist nog een korte heuveltraining van 12km gedaan. wat een wind zeg Gisteren een rustige duurloop door het drassige bos van 25km. Mijn hardloopjaar zit er weer op met niet zo veel km's als vorig jaar maar toch nog 4027,7km

Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:59

Indrukwekkend aantal km's Greetje :wow:.

Ik kom op een jaartotaal van 1004,28. Hele maand augustus niet gelopen (vanwege onze reis), dus als ik die weken niet meereken zit ik op bijna 21km per week gemiddeld.
Komend jaar wordt het doel 1200 km. Met een marathon in het vooruitzicht moet dat wel lukken :j.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 16:23

Plien ik heb 2 maanden (oktober/november) vrijwel niet gelopen vanwege hartproblemen. Maar in dec dus ondanks het advies te stoppen met duursport de draad toch weer opgepakt. En nu ik weer echt aan het trainen ben in ieder geval veel minder last van de hartritmestoornissen Dus ik denk dat ik het advies ook maar gewoon naast mij neerleg. As donderdag en vrijdag nog wel een holter onderzoek. Afhankelijk van die resultaten kan ik er nog altijd op terugkomen of juist niet.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:52

Zo.. vanmiddag weer thuis gekomen na wintersport. Meteen een rondje van 5 km gaan hardlopen, maar had het skiën nog wel in de benen hoor. En de auto-rit en van snachts op en tijdens het hardlopen heb ik nog n manneke gevloerd die op de vlucht waren voor de politie.. ze hadden zwaar vuurwerk bij. Al met al niet zo’n heel lekker rondje, maar toch weer een paar km in de beentjes!
Fijne jaarwisseling iedereen en alvast een sportief 2018 gewenst!

hwn
Berichten: 4778
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 18:57

Stoer, Jnien, zo efkes de politie helpen, wss konden zij zo goed niet lopen als jij :).

Vanochtend mijn laatste loopje van het jaar, al gestart met mijn oude nieuwe schema: ik begin mijn schema eventjes opnieuw, op hartslag. Moest een 6 km in hartslagzone 1 (130-145) hardlopen, en dat lukte prima, moest het wel goed in de gaten houden en bijsturen, want was glooiend terrein en bij momenten hevige wind.

En morgenvoormiddag zetten we naar goede gewoonte het jaar in met de joggingclub: opwarmingsoefeningen, kort loopje, cooling-down en daarna... nog een cooling-down, met aperitief :)

horsii

Berichten: 7743
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:11

Wat fijn dat je weer lekker aan het lopen bent greetje
In jou verhaal kan ik mij zeker vinden , maar los galloperen de meeste honden te veel.


Gelukkig nieuw jaar allen

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:53

hwn schreef:
Stoer, Jnien, zo efkes de politie helpen, wss konden zij zo goed niet lopen als jij :).

Vanochtend mijn laatste loopje van het jaar, al gestart met mijn oude nieuwe schema: ik begin mijn schema eventjes opnieuw, op hartslag. Moest een 6 km in hartslagzone 1 (130-145) hardlopen, en dat lukte prima, moest het wel goed in de gaten houden en bijsturen, want was glooiend terrein en bij momenten hevige wind.

En morgenvoormiddag zetten we naar goede gewoonte het jaar in met de joggingclub: opwarmingsoefeningen, kort loopje, cooling-down en daarna... nog een cooling-down, met aperitief :)


Ik moet ook weer van mezelf op lage hartslag gaan lopen, maar vind ik lastig, want ik wandel volgens mij dan nog harder hihi..

Loop ze vandaag: goed bezig!

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 11:54

Afbeelding

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-18 12:00

Gelukkig nieuwjaar!

Mag ik mij hier ook melden?
Ik liep altijd heel veel tot zo'n 3 jaar geleden. Ik had een gebrek aan motivatie, zonde! Ik liep toen dikke halve marathonafstanden.

Sinds een dikke maand is t weer aan het kriebelen. Ik heb nieuwe schoenen gehaald en ben weer lekker aan het lopen. Ik zit nu op zo'n 7-8 km per keer op +/- 6min/km.
Mijn doel is toch om aan het einde van 2018 een halve marathon te lopen en in hrt voorjaar een paar 10K lopen.

Groetjes, Lisa

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 08:49

Gelukkig nieuw jaar allemaal!

Volgens mij is inderdaad rechtuit draven beter voor jonge honden dan echt spelen. Wij hebben onze labrador met HD op advies van de DA ook redelijk lang goed op de rit gehouden door hem niet te veel te laten spelen en regelmatig stukken rechtuit te fietsen.

Mooie schoenen Arzil!

Gezellig om het jaar zo te starten hwn. Welk tempo loop jij bij die lage hartslag?

Welkom Lisa! Mooi doel en ook wel realistisch. Je weet in ieder geval waar je aan begint :Y)

Oudejaarsdag lekker 11,5 km door het bos 'geplonst'. Het was echt drijfnat. Wel grappig dat we op de minuut af dezelfde tijd liepen als vorig jaar november, toen we het rondje voor het laatst hebben gelopen. Gisteren 20 km door het bos gecrost met de mountainbike.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:12

Tayga: heerlijk door het bos plonsen, ik hou er ook zo van.
Overigens hebben wij ook een labrador die vaak meegaat. Ik ben zelf niet zo heel snel, dus hij draaft lekker mee. Hij is overigens bijna 8 jaar.

Ik heb net een rondje van 7 km gedaan, heerlijk op gevoel. Weer de eerste km van het nieuwe jaar!

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:14

Ik heb net ook mijn eerste loopje van het jaar gedaan, maar wel in de sportschool op de loopband. Drie kwartier hardgelopen.

s1993

Berichten: 2130
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:19

Sharona, gaaf dat je een obstacle run gaat doen! Vind ik altijd erg leuk om te doen (alhoewel ik weinig kracht in mijn armen heb dus het me niet altijd even goed af gaat)

Mooie schoenen Arzil! Hoe lopen ze?

Interessant om te lezen over lopen met honden! Heb nu zelf nog geen hond, loop regelmatig met mijn uitlaathond, die heeft een goeie conditie en is goed opgevoed :) Loop dan deels door het losloopgebied zodat hij daar lekker zijn eigen ding kan doen en hij draaft een stuk aan de lijn. Maar ook zeker goed voor mij om te weten als ik later zelf een hond zou hebben!

Lopen jullie altijd met een app/horloge dat ullie jaartotalen weten? Ik heb geen flauw idee wat ik in een jaar loop, ik kijk vaak met afstandmeten even hoeveel km ik die dag heb gelopen maar houd verder nauwelijks wat bij, dat geeft mij meer rust :)

Greetje, begrijp ik goed dat nu je tegen de adviezen van de artsen in gaat en toch (duur)sport het eigenlijk beter gaat? Hopelijk komt er iets positiefs uit de onderzoeken!

Welkom Lisa!

Haha kan ik me voorstellen Tayga! Zal wel pittig lopen zijn als het zo nat is!

Lekker Jnien! Ik vind op gevoel lopen ook het lekkerst!

Lekker gelopen Supervixen? Ik vind in de sportschool lopen altijd heel lastig om gemotiveerd te blijven.

Ik had gister een lange duurloop willen doen maar mijn eten&drinken zat niet helemaal lekker en moest constant plassen en ik had krampen na 2 km dus besloot om er zo'n 6km met afwisselend lopen en wandelen te doen. Vanochtend wilde ik dan mijn duurloop doen van 16km maar verkeerd gelopen dus dat werd uiteindelijk 20km (ik was op gegeven moment ook mijn hele gevoel qua tijd en afstand kwijt dus ook maar op gevoel gelopen, was wel lekker). Op zich geen probleem maar ik was ook al vergeten om iets mee te nemen en had 's ochtends alleen twee glazen water gedronken. Niet zo heel fijn voor mijn lichaam dus... Maargoed, heb daarna wel goed gegeten en zal komende dagen lief zijn voor mijn lichaam.
Ik heb me trouwens opgegeven voor de Asselronde volgende maand in Apeldoorn (25km). Heb er wel zin in! Vorig jaar de 10EM gedaan en dat ging lekker, de asselronde schijnt een erg mooi parcours te zijn dus ik ben benieuwd. Heb nog nooit meer dan 20km aan een stuk gelopen maar denk dat dat wel moet lukken

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 13:28

Leuk! Ik ga de 8km doen in Apeldoorn. Ik vond het vorig jaar een hele leuke wedstrijd.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 14:26

Heerlijk Tayga, daarna kon je zeker wel je schoenen poetsen :P

Goed bezig Jnien!

Supervixen, dat vind ik echt knap. Mijn motivatie stopt bij 5 minuten. Pak je dan ook helling of niet? En wat is je snelheid?

Leuk s1993, dat is een hele afstand.

Leuk die wedstrijden, ze werken voor mij ook heel motiverend *\o/*

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 15:28

In de sportschool loop ik nooit zo hard, omdat ik het meteen bloedheet heb. Als ik een uurtje op de loopband doe, dan is het zo'n 8 of 8.5 km per uur. Heb er wel pittige muziek bij nodig anders vind ik het ook saai.

Daan_O

Berichten: 3356
Geregistreerd: 30-09-07
Woonplaats: Groene Hart

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 19:48

Nog de beste wensen allemaal en veel fijne kilometers voor 2018 toegewenst!

Ik heb zojuist ook de eerste km’s van het nieuw jaar gemaakt. Te weinig getraind de afgelopen weken, ik moet nu echt serieus aan de bak voor de marathon in april!

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:15

Voor de liefhebber: ik heb me ingeschreven voor de marikenloop en heb een code voor een gratis inschrijving. Geldt alleen als je nog nooit hebt meegelopen. Voor de 5, 7.5 of 10km.

Piekosjj

Berichten: 5486
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 21:54

Leuk, al die loopplannen van iedereen al weer! Mijn loopplan is om uberhaupt er weer op uit te gaan :+ Zo druk geweest met school, maar nu gelukkig alles achter de rug. Vandaag voor 't eerst weer de deur uit geweest en lekker uitgewaaid op het Kootwijkerzand. Eind van de week hopelijk weer hardlopen - in zweden! :D

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:14

Te snel gelezen.. code geldt als je in 2017 niet hebt meegedaan.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:32

Supervixen schreef:
Voor de liefhebber: ik heb me ingeschreven voor de marikenloop en heb een code voor een gratis inschrijving. Geldt alleen als je nog nooit hebt meegelopen. Voor de 5, 7.5 of 10km.


Heeeeeeel graag *\o/* !
Lijkt mij een mooie loop!

Supervixen

Berichten: 12958
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:44

Ik wacht even af of een collega hem wil die ik heb geappt, anders pb ik je.

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-18 22:59

Iedereen een sportief 2018 toegewenst!!

Ik heb gister mijn eerste rondje van het nieuwe jaar erop zitten en 2e keer op mn nieuwe stappers. Liep op wolkjes! Heb als goede voornemen mezelf ingeschreven voor de halve marathon van Gent eind oktober en begin oktober ga ik de wandelmarathon van de kustmarathon lopen met een vriendin van me. En 2 dagen ervoor lopen we de 10K ladiesrun.
Dus dat zijn leuke uitdagingen voor het nieuwe jaar! :Y)

Liespower, welkom! Leuk, welke halve marathon wil je gaan lopen?

Supervixen, lijkt me wel een leuke loop, de marikenloop. Ben zelf verhinderd dan, ik houd hem in mijn achterhoofd voor volgend jaar. :)

Gekke vraag misschien, maar heeft iemand ervaring met het hardlopen met een sportjumpsuit? Ik ben op zoek naar dé sportbroek, omdat bij mij de broeken áltijd afzakken of rollen. Te irritant gewoon. Een jumpsuit lijkt me wel handig, maar weet niet of dat lekker loopt.