Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 19:45

Ik vond het ook erg drukkend en benauwd. En ok ja de wijntjes van gisteren lieten zich voelen :D

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 08:05

Jessol schreef:
Er werden mij ook compressiekousen aangeraden, daar ga ik binnenkort eens voor kijken. Misschien een stomme vraag, maar als er mensen zijn die ze dragen, hoe dragen jullie die? Ik loop meestal met een lange hardlooplegging, ik kan mij moeilijk voorstellen dat er daar nog iets onder past. :')

Eind oktober doe ik ook mee met het werk aan een teammarathon. Met 6 mensen loop je dan dmv aflossing een marathon. Ik doe de 5km mee, die mij nu redelijk vlot lukt op training maar ik zou graag mijn tempo toch wat verhogen tegen dan. Hoe kan ik daar het beste voor trainen?


Compressie kousen passen prima gewoon onder een lange hardlooplegging hoor. Al zou ik geen reden kunnen bedenken waarom je in de zomer met een lange looptight loopt. Maar in de winter draag ik mijn compressie tubes ook gewoon onder een lange tight. Ik heb goede ervaring met Herzog en Cepp.

Je tempo verhogen kan door gericht en gevarieerd te trainen. Een training staat nooit op zich maar het effect wordt bepaald door de samenhang van trainingen. Maar door gevarieerd te trainen in de verschillende hartslagzones prikkel je je lichaam sowieso meer en kun je dus meer verbetering verwachten. Denk aan wekelijks een interval training waarbij je de intervallen rondom je omslagpunt loopt (dus niet sprinten-het gaat er om dat je gedoseerd de herhalingen kunt afwerken en zo je anaerobe drempel opschuift). Daarnaast nog een rustige duurloop met al dan niet wat korte versnellingen of een tempo blokje en als derde nog een vaartspel/wisselduurloop,climaxloop etc. De grootste uitdaging is om de trainingen goed op elkaar af te stemmen en de opvolgende weken op elkaar af te stemmen zodat er en voldoende uitdaging in zit en voldoende rust.

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 13:30

Ik lees al een tijdje mee maar wil me hier toch ook maar eens melden! Wat leuk dat hier zowel ervaren als meer beginnende lopers zitten, daar kun je veel van leren :j Ik ben nu een klein jaar bezig met hardlopen en heb na een paar 10/12km lopen (weg en trail) besloten dat ik in Oktober voor het eerst een halve marathon wil proberen. Merk wel dat ik het best lastig vind om te bedenken hoe je daar nu het beste voor traint. Ik heb een app (21K runner) die een schema geeft met 4 trainingen per week, maar dat vind ik soms best lastig in te passen in een werkweek en toch voldoende hersteltijd te hebben.

Compressiekousen zie ik hier langskomen en daar wilde ik ook eens naar kijken. Ik begreep alleen ook dat er mensen zijn die aangeven dat ze niet zozeer voor het hardlopen zelf zijn, maar meer voor bevorderen van herstel ná het lopen?

roosje78

Berichten: 2263
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 14:12

@greetje, waar loop jij mee dan in de zomer? Mijn bovenbenen schuren langs elkaar en met een kort broekje zou ik mezelf kapot lopen. Heb eigenlijk nog niet iets anders gezien, dus als je ideeën hebt , graag!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:11

Nou, mijn zenuwen waren nergens voor nodig :D .

Gisteren dus de halve marathon gelopen. Ik was van plan om heel rustig te beginnen en dan als het goed voelde langzaam wat te versnellen. Dat lukte heel goed, behalve dat ik dus na de eerste kilometer al zowat op mijn "streeftempo" zat :') . Dat het een stuk minder heuvelachtig was dan waar ik normaal train hielp hier wel flink aan mee. De eerste 10 km vlogen echt voorbij. Ik liep ongeveer even hard als 2 andere lopers en dat was eigenlijk wel fijn om me wat aan hun op te trekken en af en toe wat te praten. Vanaf ongeveer 15 km kreeg ik het wat zwaarder en toen liepen ze me dan ook voorbij, maar de laatste km vond ik toch nog ergens wat energie en kon ik toch nog wat versnellen. Uiteindelijk gefinisht in 2:13, terwijl ik als doel gesteld had binnen 2:30 te eindigen en stiekem hoopte dat 2:20 misschien wel haalbaar was :D . Les voor de volgende keer: ik mag best wat strenger voor mezelf zijn :+ .

@Roosje, daar heb ik ook vaak last van maar ik heb een korte broek die tot iets boven mijn knieën komt, ideaal!

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 16:25

Wat een mooie tijd Nadjajump! En dat was je eerste? :oo
Ben benieuwd waar je zo'n korte broek tot net boven je knieën vandaan hebt? Ik heb hetzelfde probleem met de meeste korte broeken, maar zoiets klinkt ideaal.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 17:47

Hanmar schreef:
Wat een mooie tijd Nadjajump! En dat was je eerste? :oo
Ben benieuwd waar je zo'n korte broek tot net boven je knieën vandaan hebt? Ik heb hetzelfde probleem met de meeste korte broeken, maar zoiets klinkt ideaal.

Gewoon bij de Hema :D .

Over de compressiekousen: ik draag ze bij de 7K+derest - loopjes. Mijn linkeronderbeen is ooit bijna afgekneld geweest, daarna geopereerd om mijn spieren weer vrij te maken, dus die kous biedt steun.
Er werd mij idd ook verteld de kousen ná het rennen nog een half uurtje aan te laten voor de bloedsomloop. Doe ik niet altijd, soms wil ik gewoon meteen onder de douche als ik thuis ben :D .

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 18:55

Die zijn geloof ik in de meeste sportwinkels wel te koop. Ik heb een fijne van de decathlon, kwalitatief geen 100% maar dat ding heeft wel 10 vakjes en zakjes in alle soorten en maten!

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 19:53

Dankje! Eerste keer ja, maar smaakt naar meer (hoewel ik tijdens het trainen vaak genoeg gedacht heb dat dit eens maar nooit weer is :') )!

Ik heb de mijne van een hardloopwinkel uit de buurt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:00

Leuk dat het zo goed ging Nadja!

Piekosjj

Berichten: 5456
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 11:04

Oh ik had helemaal over je verhaal heen gelezen Nadja, wat goed dat je 1e HM zo fijn ging!

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:35

Vannacht met het schip overnacht binnen Sluis Wintam (bij Antwerpen) en voor vandaag staat de aankomst in Brussel op de planning. Dusssss .... Gem dacht: "ik ga rennen van Wintam naar Sluis Zemst". Uitgerekend dat dat over het water 13 km was. Ik loop smorgens het beste, dus als ik iets moet omlopen doordat je niet overal vlak langs het Zeekanaal kan blijven, dan red ik dat ook nog wel op een klein ontbijtje.
Mja ... die 13 werd dus precies 20 km %) . Maar omdat 20 tegen de HM - afstand aan zit, snel onze hond van boord gehaald en er nog 1,5 km rennen aan vastgeplakt. En dat stukje terug uitgewandeld :D .

Dussss .... na mijn eerste officiële HM op 16 juni in Maastricht, nu voor het eerst (hoewel onbedoeld) die afstand als training gelopen op twee maiswafels en een knijpfruitje. Niet aan te bevelen, maar dit was wél precies de reden waarom ik voor een HM wilde trainen: mocht je verdwalen of moeten omlopen op je kortere afstand, is er geen reden tot paniek +:)+ .

(Dat er vandaag nog wel meer fout ging en ik nu ook op het politiebureel had kunnen zitten, is een ander verhaal :)F _O- )

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 16:42

olala vertel? :D

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:14

Nadjajump goed gedaan!!

Ik heb ook compressietubes, van Herzog. Ik moet ze met plastic zakjes aantrekken, zo strak zitten ze. Ik vind ze fijn in het bos, ook omdat ze teken tegenhouden :P

Nog 2 nachtjes en dan weer naar huis. Afgelopen twee en halve dag alleen maar in de auto gezeten in Etosha national park (Namibië). Een van de grootste parken van Afrika. En wat was dat geweldig zeg!!
Prachtige dieren gezien (waaronder een leeuw op een paar meter van de auto), maar dus geen bal bewogen en 's avonds enorm goed eten bij onze lodges, dus ik kom wel een paar kilo zwaarder terug..

Binnen 2 weken 15km trailen, hoop dat dat gaat lukken na zo weinig beweging :+

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:05

de teken gaan gewoon door de compressie tubes heen hoor Supervixen. Heb ik al regelmatig meegemaakt.

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:06

Nadjajump fijn dat de halve marathon zo goed ging.

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 19:44

Greetje63 schreef:
de teken gaan gewoon door de compressie tubes heen hoor Supervixen. Heb ik al regelmatig meegemaakt.


Ik gelukkig nog niet :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:18

Ik heb een dip :( afgelopen weken niet heel regelmatig getraind dus ik weet deels waaraan het ligt maar heb het echt lastig. Mijn tijden en afstanden zijn echt om bij te huilen. Nog mensen ervaring mee?

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:00

Hanmar schreef:
Wat een mooie tijd Nadjajump! En dat was je eerste? :oo
Ben benieuwd waar je zo'n korte broek tot net boven je knieën vandaan hebt? Ik heb hetzelfde probleem met de meeste korte broeken, maar zoiets klinkt ideaal.


Ik heb een biker short van www.strongerlabel.com. Blijft perfect op z’n plaats zitten, geen schuurplekken.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:19

poes schreef:
olala vertel? :D

Ben via een mouterij chemieconcern Prayon op gerend (wist ik toen overigens nog niet) om zo dicht mogelijk bij het kanaal te kunnen blijven :+ . Werd helaas onderschept, mocht niet voor of achteruit omdat ik geen pasje, veiligheidshelm, brandwerende kleding etc etc etc had. Dus werd een kwartier vastgehouden, de Heren van de Security in Groot Overleg over wat ze met die rare vrouw moesten. Protocol schreef veel Papierwerk en Politie voor, maar uiteindelijk besloten ze dat ik maar zo snel mogelijk door Het Hek verwijderd moest worden (zodat ik ze verder geen tijd of moeite zou kosten) :D

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:55

Wat een vehaal gem. Achteraf wel lachen maar op het moment zelf iets minder denk ik.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:07

Hahaha zou mij ook kunnen gebeuren.

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:08

Greetje63 schreef:
Wat een vehaal gem. Achteraf wel lachen maar op het moment zelf iets minder denk ik.

Valt wel mee hoor, ik ben expert in me in de nesten werken, maar ben er tot nu toe altijd met een gezellig slijmpraatje en een onnozele glimlach uitgekomen :+ *zoekt ongeverfd hout en klopt af*

Firebug

Berichten: 1303
Geregistreerd: 17-07-09

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:41

Haha oh jee Gem. Hier in Finland zijn veel "wegen" die alleen naar een huis blijken te gaan en dan doodlopen dus zo ben ik al regelmatig in iemands achtertuin beland en van het terrein gestuurd, maar zoiets gelukkig nog niet meegemaakt :+ . Fijn dat het goed afgelopen is, en ook nog een flinke afstand gelopen!

Dankjewel allemaal! Ik geniet nog even na en ga stiekem kijken of ik er nog een kan plannen :D

Anoniem

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:46

Super NadjaJump van je halve marathon!

Oeps Gem, gelukkig lieten ze je zo gaan!