Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeps
Berichten: 16932
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:03

Wat een heerlijke foto's komen voorbij <3.

Tessa jij gaat echt lekker zeg! Toch maar ooit een marathon? ;)

Ik voel het bloeddoneren wel een week ofzo met het lopen. Maar ook verhoogde rusthartslag etc. Voor mijn eerste marathon heb ik toen in overleg met Sanquin besloten om in de 10 weken ervoor niet te doneren, maar pas na de marathon weer.

Katharinaa

Berichten: 780
Geregistreerd: 23-05-09
Woonplaats: België

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:19

Dankjewel Noeps en Greetje.
Ik doneerde vroeger regelmatig bloed en voelde er toen nooit iets van (bij paardrijden enzo, want toen liep ik niet). Vorig jaar voor een event beginnen hardlopen en toen merkte ik het ook in de weken na het bloeddoneren. Wou het nu nog eens proberen, maar het lijkt toch weer geen succes. 22 december een trailrun gepland met mijn zusje (en ik zou het echt graag even goed of beter doen als haar), hoop dat ik tegen dan geen last meer heb. Ik zit trouwens nu ook aan het minimumgewicht voor bloeddoneren voor mn grootte en zou graag nog 4 kg kwijt raken, dus zal ook de laatste keer geweest zijn denk ik.
Dan zal het plasma doneren worden denk ik.

Ik heb het ook eens opgezocht en vond dit:

Als je bloed doneert, vermindert je voorraad rode bloedcellen. Dus verlies je ook hemoglobine (dat in de rode bloedcellen zit), waardoor je bloed minder zuurstof kan transporteren en je spieren sneller uitgeput raken. De voorraad wordt snel weer aangevuld door het lichaam: 14 dagen na het bloedgeven is er geen enkel verschil meer met voorheen.

Het effect in de eerste 14 dagen is minimaal: 7% minder hemoglobine in de eerste 24 tot 48 uur, een 7% lagere VO2-max en een 10% snellere uitputting tijdens een intensieve sportprestatie. Recreanten merken zo goed als niets van deze verschillen, maar voor topsporters kunnen ze wel degelijk bepalend zijn.

Binnen 2 weken zou k ervan af moeten zijn dus!


Echt prachtige foto's SV, mooi daar!

Supervixen

Berichten: 12972
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 17:27

Noeps schreef:
Wat een heerlijke foto's komen voorbij <3.

Tessa jij gaat echt lekker zeg! Toch maar ooit een marathon? ;)


Als ik die 33km safaritrail kan, waar ik voor train, kan ik ook wel een marathon lopen, maar ik weet niet of ik dat wil. Als ik dat al wil, dan wel als het koel is, want boven de 15 graden vind ik het te warm.

Piekosjj

Berichten: 5490
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-19 20:20

Palmera schreef:
Piekosj, ik heb nog nooit in kou en sneeuw gerend, geen idee hoe en of ik dat kan. :+


In de sneeuw zelf lopen vind ik leuk en is ook eigenlijk helemaal niet zo lastig. Het probleem komt als er ijs vormt. Neem daarvoor voor de zekerheid spikes mee, zodat ik niet vast kom te zitten :+

SV wat weer prachtige foto's zoals altijd! <3

Palmera

Berichten: 9495
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 01:51

Ik vrees dat spikes hier niet te koop zijn. :')
En, gezien de kou, windrichting en neerslag op dit moment bestaat er een kans dat we maandag sneeuw gaan ziem op de hoogste bergtoppen trail! *\o/*

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:56

Als het haar eigen winkel is zou ik het niet terug geven. Zij kan dan neem ik aan de producten al voor inkoopprijs kopen. Wat hierboven geopperd wordt is wel een leuk idee.

Ik geef geen bloed maar rende met een wat laag hb rond en dan werd het soms wel zwart voor mn ogen maar nu ik die ijzerpillen op had is dat ook weer weg. Ik denk dat dat wel een paar dagen nodig heeft om te settelen.

ontherun
Berichten: 4972
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 09:29

Ik val even binnen vanonder mijn steen. Zijn er hier dames die de bruggenloop in Rotterdam al eens gelopen hebben? Hoe zit het daar met je spullen ergens achter kunnen laten? Ik was zo slim om geen locker erbij te doen omdat ik gewend ben dat er altijd wel een tassenafgifte is. Ik zag nu alleen dat spullen alleen in de kleedkamers achtergelaten konden worden... iemand een idee hoe het daar zit?

Gem

Berichten: 17548
Geregistreerd: 12-05-07
Woonplaats: Brach

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 11:44

Greetje63 schreef:
Schitterende foto's weer geplaatst hier. Vandaag is het ook weer geweldig hardloop weer.
Geen ervaring met bloeddoneren. Zowel mijn hb, gewicht als mijn hartslag is te laag om uberhaupt bloed te mogen doneren. Maar volgens mij kost het weer een paar weken voordat alle waardes op peil zijn. Niet dat je daardoor direct een paar weken hinder hoeft te ondervinden maar het kan dus wel.

Hier hetzelfde, te laag ijzer en gewicht. IJzer gaat bij mij nauwelijks omhoog met pillen en ik raak er ook nog eens hardstikke verstopt van. Ben daarnaast bang van 'naalden', het zweet en de paniek breekt elke keer uit wanneer ik geprikt moet worden.

Prachtige foto's dames! En vanaf jouw foto's lijkt het heerlijk weer nog, Palmera <3 .

Lies, La Palma is geweldig om te trailen .... Lanzarote ben ik ook geweest, maar daar was ik nog niet in Running mode :D .

Heb besloten dat ik in ieder geval een marathonpoging Valencia wil gaan doen. Mijn man vindt het zelfs leuk, want het is zo'n prachtige stad <3

Venthe

Berichten: 3854
Geregistreerd: 23-03-08
Woonplaats: Groessen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 10:51

Gisteren lekker gelopen, was wel behoorlijk koud. Toch maar even hardloop handschoenen aanschaffen want mijn handen waren behoorlijk verkleumd.
15 minuten inlopen - 10x 1 min op 5km wedstrijdtempo - uitlopen (totaal 9,4 km).
Zondag staat er een rustige duurloop van 60 minuten op de planning, hopelijk niet in de regen...

Mama3
Berichten: 1820
Geregistreerd: 04-06-14

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 20:38

Vandaag voor het eerst in de miezer gelopen. Ook met wat wind, maar het viel me nog mee. Mooi gecombineerd met de zaalhockey training van mijn zoon. 4.3 km gelopen in 28 min

Zondag nog een keer 28 min lopen en dan dinsdag aan week 10 van mijn trainingsschema beginnen. De zwaarste week volgens het schema, tot nu valt het me allemaal mee. Ik ben niet snel maar kan het qua tijd prima volhouden. We gaan het zien.

tita

Berichten: 19757
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 14:45

ontherun schreef:
Ik val even binnen vanonder mijn steen. Zijn er hier dames die de bruggenloop in Rotterdam al eens gelopen hebben? Hoe zit het daar met je spullen ergens achter kunnen laten? Ik was zo slim om geen locker erbij te doen omdat ik gewend ben dat er altijd wel een tassenafgifte is. Ik zag nu alleen dat spullen alleen in de kleedkamers achtergelaten konden worden... iemand een idee hoe het daar zit?



Ikke meerder keren.
Er zijn mensen die hun spullen ergens neer leggen.
Maar ik zou niet wagen er wordt gestolen.

Tasje mee met oude spullen die gejat mogen worden vuilniszak mee en die uittrekken als je moet starten

ontherun
Berichten: 4972
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 19:39

tita schreef:
ontherun schreef:
Ik val even binnen vanonder mijn steen. Zijn er hier dames die de bruggenloop in Rotterdam al eens gelopen hebben? Hoe zit het daar met je spullen ergens achter kunnen laten? Ik was zo slim om geen locker erbij te doen omdat ik gewend ben dat er altijd wel een tassenafgifte is. Ik zag nu alleen dat spullen alleen in de kleedkamers achtergelaten konden worden... iemand een idee hoe het daar zit?



Ikke meerder keren.
Er zijn mensen die hun spullen ergens neer leggen.
Maar ik zou niet wagen er wordt gestolen.

Tasje mee met oude spullen die gejat mogen worden vuilniszak mee en die uittrekken als je moet starten


Daar was ik al bang voor :') alles in de auto laten dus en mijn oude jas die klaar ligt voor de kledingcontainer laat ik dan wel in het startvak achter

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:13

11 km gelopen net :) was wel even echt kapot erna, dat vrijdagavond borrelen helpt niet echt :+ :D

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-19 20:43

Haha, Poes, daar heb ik geen last van, ik drink geen alcohol. :)

Morgen is er een herdenkingsloop voor de man van een clubgenote. Hij is 1 jaar geleden overleden aan kanker. Zijn weduwe is een ultraloopster die nogal bekend is in het loopwereldje, dus er wordt een grote opkomst verwacht. Het gaat om rondjes van 3 km, die je kan lopen of wandelen, dus haalbaar voor iedereen, en achteraf warme chocomelk en wafels.

Ik neem ook deel, zal mijn eerste loop zijn na mijn val. Gelukkig ben ik intussen quasi pijnvrij, fysio doet wonderen. Intussen bij ander ziekenhuis geweest voor second opinion, en sleutelbeen opereren heeft niet direct zin: de boel hangt al wat aaneen, weliswaar in een afwijkende stand, maar dat maakt niet uit voor de stevigheid.

Door dat bezoek weet ik nu ook dat ik 4 gebroken ribben heb ipv 2. Dat eerste (nochtans academisch) ziekenhuis heeft toch serieus geblunderd: ipv enkel gebroken sleutelbeen is de einddiagnose: gebroken sleutelbeen, 4 gebroken ribben, barstje in schouderblad en (intussen herstelde) klaplong. Deze arts zei ook dat ik een hoge pijngrens heb, en de 2 fysio's (is groepspraktijk) zijn erg verbaasd en enthousiast over hoe makkelijk de oefeningen me al af gaan. Ben best wel trots op mezelf, ik dacht altijd dat ik een watje was. :)

Supervixen

Berichten: 12972
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 14:01

Vanmorgen 18km en 200hm gebikkeld in wind en regen. Gelukkig wel met een maatje, dus lekker gekletst ondertussen, maar man man wat een wind.

Mijn benen na het lopen :')

Afbeelding

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:09

Hoi iedereen ik sluit hier ook graag weer even aan. Afgelopen 6 weken niks gedaan qua hardlopen maar nu van plan om voor mezelf weer wat te gaan lopen☀️ Motivatie ontbreekt nogal de laatste weken

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:11

@hwn is dat toevallig Veerle? Verhaal klinkt bekend en de ultraloopwereld is niet zo groot.

@supervixen respect Ik heb vandaag 3 km afgelegd op de loopband en toen was ik er al weer klaar mee

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 18:15

Greetje63 schreef:
Durante misschien moet je het gewoon nog wat meer tijd geven. Het is nog maar twee maanden geleden he. Ik heb zelf ook een spoedkeizersnede gehad maar dat was toen ik 32 was en ik ben pas op mijn 42ste (en nog 6 zwangerschappen en bevallingen later) begonnen met hardlopen. Ik vraag mij ook af of het achter de wandelwagen opbouwen ook de beste manier is in deze. Je kunt je dan toch niet helemaal vrijuit bewegen.

Mijn 100km wedstrijd afgelopen weekend is goed verlopen. Nou ja laat ik het zo zeggen het resultaat was goed. Het verloop verdiende niet de schoonheidsprijs want ik was volledig ingekakt. met 80km echt helemaal leeg en dan moet je dus nog 20km. Maar wel blij dat ik doorgezet hebt want dat leverde dus toch nog een derde plaats op bij het NK. En zelfs nog een nederlands record in mijn leeftijdcategorie.



Was dat de run in Winschoten? Daar was ik ook is alweer een tijdje geleden

Supervixen

Berichten: 12972
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 19:39

Hinke schreef:
Hoi iedereen ik sluit hier ook graag weer even aan. Afgelopen 6 weken niks gedaan qua hardlopen maar nu van plan om voor mezelf weer wat te gaan lopen☀️ Motivatie ontbreekt nogal de laatste weken


Jammer dat je motivatie ontbreekt, dat maakt het lastig.
Ik heb daar eigenlijk nooit last van, alleen als ik heel moe ben na het werk en ik door het dorp moet lopen. Ik kijk uit naar de dagen dat ik het bos weer in kan. Woensdag weer :D

De loopband vond ik trouwens ook altijd oersaai.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:10

Ik vind het ook lastig nu in het donker in de stad. Ik maak lange dagen en nu is rennen gewoon moeilijker. Mijn duurloopjes op zaterdag kijk ik ook meest naar uit nu.

hwn
Berichten: 4781
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:29

Hinke schreef:
@hwn is dat toevallig Veerle? Verhaal klinkt bekend en de ultraloopwereld is niet zo groot.


Ja, klopt! Ben echter op de valreep toch niet geweest, we hadden afgesproken om 8u30, maar was barslecht weer, dus ben wat langer onder de wol gebleven met de kat dicht tegen me aan. :)

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 20:46

Hinke schreef:
Greetje63 schreef:
Durante misschien moet je het gewoon nog wat meer tijd geven. Het is nog maar twee maanden geleden he. Ik heb zelf ook een spoedkeizersnede gehad maar dat was toen ik 32 was en ik ben pas op mijn 42ste (en nog 6 zwangerschappen en bevallingen later) begonnen met hardlopen. Ik vraag mij ook af of het achter de wandelwagen opbouwen ook de beste manier is in deze. Je kunt je dan toch niet helemaal vrijuit bewegen.

Mijn 100km wedstrijd afgelopen weekend is goed verlopen. Nou ja laat ik het zo zeggen het resultaat was goed. Het verloop verdiende niet de schoonheidsprijs want ik was volledig ingekakt. met 80km echt helemaal leeg en dan moet je dus nog 20km. Maar wel blij dat ik doorgezet hebt want dat leverde dus toch nog een derde plaats op bij het NK. En zelfs nog een nederlands record in mijn leeftijdcategorie.



Was dat de run in Winschoten? Daar was ik ook is alweer een tijdje geleden

Ja, Ik heb je nog aangemoedigd toen je ging finishen op het laatste rechte stuk. Ik moest toen nog twee rondes. Maar ondanks dat ik er toen helemaal doorheen zat heb ik nog wel je aangemoedigd en geklapt. Voor mij begon de martelgang toen pas echt. Nog nooit zo veel verval gehad.
Wat betreft je hardlooppauze is het misschien niet verkeerd even pas op de plaats. Je hebt zoveel gedaan dit jaar.

Lisitano

Berichten: 4950
Geregistreerd: 05-09-12

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 22:19

Haha Supervixen, zo zag ik er vanmorgen ook uit. Mijn loop ging rampzalig, het voelde moeilijk en zwaar en ik kreeg mezelf nauwelijks vooruit. Ik heb ook echt een belachelijk drukke week gehad en weinig slaap dus ik geef dat nu maar de schuld.
Ik heb ook last met motivatie. Het lijkt wel of iedereen snel en ver kan behalve ik :+ Ik moet toch maar aan de interval, harder trainen en daar maar even hard voor mezelf zijn. Er is altijd wel een half uur over.

Hinke

Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-19 23:39

Greetje63 schreef:
Hinke schreef:

Was dat de run in Winschoten? Daar was ik ook is alweer een tijdje geleden

Ja, Ik heb je nog aangemoedigd toen je ging finishen op het laatste rechte stuk. Ik moest toen nog twee rondes. Maar ondanks dat ik er toen helemaal doorheen zat heb ik nog wel je aangemoedigd en geklapt. Voor mij begon de martelgang toen pas echt. Nog nooit zo veel verval gehad.
Wat betreft je hardlooppauze is het misschien niet verkeerd even pas op de plaats. Je hebt zoveel gedaan dit jaar.


Ow jammer dat ik je niet herkende, volgende keer moet je echt ff zeggen dat je Greetje van bokt bent goed? Voor wbt het minderen - het komt door omstandigheden dat ik nu bijna geen energie meer kan vinden om te lopen, ik had er hiervoor nooit last van . Veel wedstrijden lopen kreeg ik juist energie van maar nu is het ff kijken of ik ooit weer wedstrijden ga lopen. Voor nu ben ik al blij als ik een rondje van drie km red daarom kom ik hier ook graag weer ff mee praten, voor wat motivatie
@lisitano het moet ook wel leuk blijven he juist als je denkt ‘ ik moet vandaag 10 km lopen’ dan werkt dat voor mij altijd tegen me. Beter wat minder hard voor je zelf zijn en met hele bescheiden doelen beginnen. Zo stel ik me nu 1 km doelen: al ga ik maar 1 km even rennen dan is dat al goed genoeg voor nu. Het is beter dan niks en je gaat vanzelf iets verder of vaker

Greetje63
Berichten: 1695
Geregistreerd: 08-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-19 00:01

Hinke ik weet natuurlijk niet wat de omstandigheden zijn maar ik denk dat het normaal is dat je lijf na 8 ultralopen in een jaar (en ik weet dat je daarnaast ook nog heel veel andere wedstrijden hebt gedaan) gewoon even rust nodig heeft. Buiten wat er eventueel nog meer speelt. En als ik bij het ultra overzicht kijk heb je er vorig jaar maar 1 gelopen. Dus het is het eerste jaar dan toch dat je zo volle bak bent gegaan? Heel lang kun je energie van iets krijgen maar op een gegeven moment kan het tegen je keren. Vind het sowieso al bewonderens waardig dat behalve dat je lijf zo snel kan herstellen je ook mentaal zo snel weet op te peppen. Ik heb na die 100km altijd een paar maanden nodig (of eigenlijk ik reserveer ze preventief) waarin ik lekker door train maar zonder enige druk. Ook de wedstrijden in nov/dec loop ik dan zonder tijdsdoel. Dat heb ik echt nodig om het volgend jaar dan er weer vol voor te kunnen gaan.