Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:49

....ik kan slecht tegen de donkere dagen en heb dan ook al jaren een daglichtlamp. Heerlijk vind ik het!

En mbt divisun ben ik wat gepuzzeld : vitamine D is vetoplosbaar.
Divisun is te koop als ampul, drinkolie, capsule - en als tablet die je mag openbreken?
(Die drinkolie etc snap ik goed, vitamine D werkt nu eenmaal in vet - maar die tabletten snap ik niet. De goedkope drogist heeft dat ook liggen, en het werkt niet.)

Rocamor

Berichten: 10915
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 11:09

Voor de mensen die hooggeconcentreerde Vitamine D innemen, nemen jullie eigenlijk ook Vit K2 erbij?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 12:06

Rocamor schreef:
Voor de mensen die hooggeconcentreerde Vitamine D innemen, nemen jullie eigenlijk ook Vit K2 erbij?


Ja ik heb een spray met vit D en vit K2 erin. Van Best choice.

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:23

Heb paar keer stootkuur gehad en daarna was het van ga zelf maar piletjes slikken als onderhoud in de wintermaanden. Dus toen wat rond gaan zoeken en op de olie druppels van de tuinen uitgekomen kan je zelf mee varieren in hoeveelheid druppels per dag. 5 of 10 begin altijd met 10. En gaat prima geen klachten meer gehad sinds dien.

Wil ook nog kijken voor daglicht lamp maar zijn zo duur. Ik draai in weekend nachtdienst dus in de donkere maanden zie ik 2 dagen amper daglicht -O-

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 14:32

Roosje01 schreef:
Wil ook nog kijken voor daglicht lamp maar zijn zo duur. Ik draai in weekend nachtdienst dus in de donkere maanden zie ik 2 dagen amper daglicht -O-


Ik doe dagdienst en in de winter vertrek ik in het donker en kom thuis in het donker...

Volgens mijn vorige huisarts, moet je per dag minimaal 1u fel zonlicht hebben EN voldoende huid blootgesteld hebben (minimaal volledige armen en benen). De kans dat je dat in de winter haalt is imo klein...

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-18 14:39

Ik ook vertrek savond in donker kom thuis sochtens in donker en word wakker is het weer bijna donker. Daarom slik ik ook bij in de wintermaande. In de zomer is het gelukkig lang licht buiten.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:41

Janneke2 schreef:
....ik kan slecht tegen de donkere dagen en heb dan ook al jaren een daglichtlamp. Heerlijk vind ik het!

Ooh dat klinkt fijn! Ik ben nu heel erg benieuwd, misschien koop ik er eentje als kerstcadeautje voor mezelf.
Maar eerst nog maar even verder inlezen want prijzen heb ik nog niet echt bekeken namelijk.. :D

Roosje01 schreef:
Heb paar keer stootkuur gehad en daarna was het van ga zelf maar pilletjes slikken als onderhoud in de wintermaanden. Dus toen wat rond gaan zoeken en op de olie druppels van de tuinen uitgekomen kan je zelf mee varieren in hoeveelheid druppels per dag. 5 of 10 begin altijd met 10. En gaat prima geen klachten meer gehad sinds dien.

Die druppels vind ik interessant klinken! Binnenkort eens even kijken bij De Tuinen, en als ze me bellen voor de bloedresultaten even navragen bij de huisarts. Misschien dat het voor mij ook werkt..! (Hoop het in ieder geval.) Misschien als extra hulp bij die dagelijkse pilletjes, het is nu toch ook 'extra donker' vergeleken met toen ik ermee begon.. :o

germie

Berichten: 26004
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 08:09

Olie of pillen maakt echt niet uit. Is vooral een commercieel fabeltje.

Maar vergeet de msn zwavel niet. Dat hebben sommigen ook nodig.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:07

De logica van olie of pillen is simpele biologie : vitamine D is vetoplosbaar.

Wil je dat in een tablet behouden (....daar kunnen redenen voor zijn, maar waarom zou je normaliter die moeite doen??) dan worden het peperdure tabletten.
Of goedkope tabletten 'goedkoop duurkoop', want het werkt niet.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:36

Ik ben door huisarts/apotheek nu ook aan de vitamine d gezet als test ivm mijn schildklier probleem. Iedere dan een soort gelcapsule. Kijken of vermoeidheid en gevoeligheid voor virussen wat neergaat. Ook magnesium erbij. Pfff

Mijn paps krijgt echt veel extra injectie iedere maand en een vloeistof eens per 6 weken 25000 eenheden :oo echt idioot veel.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 14:39

Ik moest vorige week 4 van die capsules met 25.000 i.e. en nu dagelijks 5 tabletjes van 800 i.e.
Die olie uit die capsules is echt smerig. Hopelijk helpt het snel.

Janneke2

Berichten: 22794
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 15:04

...ik slik de capsules heel door.

Ik heb wel eens smakelijke drinkolie met vitamine D ergens geproefd, dus het kan wel maar het hoeft niet.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:05

Ja, het zijn geen capsules. Maar van die dingen die je open moet breken. Ik kom even niet meer op de naam :D :+

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:40

Die heeft mijn vader ook :j

MaritB

Berichten: 8640
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:08

Ampullen

Roosje01

Berichten: 10741
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-18 17:45

Ja die ken ik ook. Die druppels van de tuinen mogen ook in glaasje water dan proef je er echt niks van.

Warboel
Berichten: 14691
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:48

Ik meld me hier ook even! Mijn vitamine D waarde was 29 een paar weken geleden. HA had me aangeraden om gewoon een pot vitamine D tabletten te halen bij de kruidvat oid, zij raadde 20 microgram per dag aan. Ik heb een aantal maanden geleden ook D bijgeslikt dus ben benieuwd hoe m’n waarde nu zal zijn. Heb donderdag weer bloed laten prikken en krijg vrijdag de uitslag.

Rennie89
Berichten: 37270
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:49

Ik had een waarde van 28 zo uit Mn hooft. Krijg ampullen wekelijks van 25000?

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:05

MaritB schreef:
Ampullen


Ja, dank je :D

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 17:57

Ik lees hier even mee, ik slik al een hoge dosering(100ug/4000ie), maar dit zijn tabletjes van de etos dus zonder olie... Met andere woorden minder goed werkzaam lees ik hier.

Nu heb ik geen bloedonderzoek gehad maar voelt het voor mij logisch dat ik een tekort heb als ik naar mijn klachten kijk. Nu lees ik hier ook dat je vitamine K2 bij moet nemen wanneer je een hoge dosering vitamine D neemt... Weet iemand vanaf welke dosering en hoeveel K2 je er dan bij moet nemen?

Pandora2
Berichten: 19857
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 18:00

Ik neem al jaren elke dag een vitD capsulletje en heb nog nooit K2 bijgenomen.
K2 zit in best veel voedingsmiddelen en aangezien ik gewoon normaal eet, zal er wel voldoende K2 binnenkomen denk ik.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:29

Je hebt een belangrijke stap overgeslagen, wat je zelf ook al benoemd, het bloed onderzoeken.

Als je geen vitamine tekort hebt dan ook niet je vitamine inname verstoren door zelf maar lukraak iets bij te gaan slikken omdat dr google zegt dat het wel eens een te kort zou kunnen zijn.

PandorJ
Berichten: 260
Geregistreerd: 24-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:49

Oh tjee.. ik meld mij hier ook voor het eerst. Afgelopen jaren ook een schommelend tekort aan vit D gehad.

Ik zie hier wel veel verschillende vitamine D 'pillen' voorbij komen en raak er nu best van in de war, haha.

En wat jij zegt Canon met dat claustrophobie als het donker wordt herken ik gek genoeg ook.

Daarnaast slik ik sinds kort ook vitamine K.

Ik gebruik overigens deze, de vitamine D is afkomstig uit schapenwolvet waar ik best verbaasd over ben. Iemand enig idee of dit wel realistisch is en echt helpt bij vitamine D tekort?
https://www.flinndal.nl/vegetariers-en- ... vitamine-d

Voorheen slikte ik deze (op aanraden van mijn HA) en naar mijn idee bevalt die ook wel beter.
https://www.vitaminesperpost.nl/vitamine-d-biologisch

Een daglichtlamp ben ik altijd al heel benieuwd naar geweest of dat werkelijk verschil oplevert, wie deelt zijn/haar ervaring? *D

Ik ben tevens al 12 jaar vegetariër :)

Edit: mijn HA gaf advies om dagelijks 1000IE te slikken.
+ nog een vraagje; hoe regelmatig laten jullie eigenlijk een bloedonderzoek doen?

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:16

Djeradalover schreef:
Je hebt een belangrijke stap overgeslagen, wat je zelf ook al benoemd, het bloed onderzoeken.

Als je geen vitamine tekort hebt dan ook niet je vitamine inname verstoren door zelf maar lukraak iets bij te gaan slikken omdat dr google zegt dat het wel eens een te kort zou kunnen zijn.


Misschien kan jij mij dan uitleggen hoe ik dan volgens jou al aan voldoende vitamine D kom in de herft en winter :)


Genoeg onderzoek gedaan om te weten dat vitamine D bijslikken voor mij wel nodig is, en dat daarbij een lage IE niet effectief is.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 21:58

Nou excuses hoor Air, jij hebt blijkbaar onderzocht dat je ze echt nodig hebt zonder daadwerkelijk je waarde te weten, top!

PandorJ, vitamine D komt wel voor in dierlijke vetten, maar ken de pillen niet van je linkjes. Ik laat mn D meeprikken met andere waarden, mijn ijzer moet sowieso eens in de 3 maanden.

A.s. Maandag mag ik weer en als na de feestdagen mn D nog steeds goed is ga ik na 2 jaar denk ik over naar de 400ie aangezien de vitaminen toch niet meer vergoed gaan worden volgend jaar :')