Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 00:12

de waarden zouden gemiddeld rond de 50 moeten zijn. bij mij was het 22. veel te laag dus.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 03:37

Bij mij is het dus echt in de winter gezakt want na de zomer zat ik nog goed. Hopelijk knap ik na deze stootkuur op. Na 9maanden kloten met je gezondheid ben je het een keer zat. Ontsteking hier onsteking daar allemaal te korten. Begrijp nu wel waarom ik de laaste tijd zo last heb van mijn knieen na avond werken(horeca).

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 03:40

Roosje01 schreef:
Bij mij is het dus echt in de winter gezakt want na de zomer zat ik nog goed. Hopelijk knap ik na deze stootkuur op. Na 9maanden kloten met je gezondheid ben je het een keer zat. Ontsteking hier onsteking daar allemaal te korten. Begrijp nu wel waarom ik de laaste tijd zo last heb van mijn knieen na avond werken(horeca).

buiten het feit dat horeca gewoon heel zwaar is, want dat doe ik zelf ook. nu zit ik bv ook weer ziek thuis.

keelontsteking, al 2 weken -O- -O- -O-

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:03

ogidni schreef:
Wildgirl schreef:
Je kunt gerust gedurende een maand of 2 10.000 ųmg per dag slikken, daarna op onderhoudsdosering van 5000 per dag. Zo heb ik mijn level van 25 naar 150 gekregen, perfect. De nl richtlijnen voor een gezond vitamine d level zijn rudicuul (75-100) ik hou persoonlijk de usa richtlijn aan en heb daar veel baat bij. 1x pw 2500 slikken zal geen effect hebben en is dus geld weggooien.

En vervolgens heb je een huisarts in de stress :D , ik slik ook 5.000iu per dag en zat ook rond de 130. Er werd mij dringend geadviseerd om het dan maar 1 x per week te gaan slikken.
Als je vitamine D slikt vanwege een tekort kan je het meestal ook beter gewoon het hele jaar door blijven slikken. Ik bestel het altijd in Amerika, zeker als je meer besteld ben je ondanks de import tax (heb ik pas 1 keer gehad) veel goedkoper uit


:') Hier al huisarts in de stress als ik zeg dat ik 2x per maand 25.000iU neem met die D-Cure. Moet dan zeker om de 3 maand bloed laten nemen om calciumgehalte te bepalen...iets met hypercalcemie.
Hier in belgie gebruiken ze als ondergrens zelfs 50 nmol/L...
Wat is de usa richtlijn ?

Wildgirl

Berichten: 11662
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:16

Pandora, tussen 150 en 175 nmol

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 09:48

Wildgirl schreef:
Pandora, tussen 150 en 175 nmol


Dankjewel !
Zitten wij hier mooi met 50 als ondergrens.... :\

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:46

Wat ik maar niet begrijp, is waar die enorme verschillen in waarden toch vandaan komen :?
Mijn vorige HA hanteerde 20nmol/L als ondergrens, bij degene die ik nu heb is het al 50... en als je dan de usa standards bekijkt, is het gewoon meer dan het dubbele. Amerikanen zijn toch ook net mensen? :')
Ikke nie snap nie :n

Croo

Berichten: 297
Geregistreerd: 27-05-10
Woonplaats: Thuis

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 11:56

Ja, hier ook een vitamine D tekort. Nooit gehad (heel vaak geprikt vanwege chronische vermoeidheid), maar sinds dit jaar wel. Ik had ook een te snel werkende schildklier, maar deze is inmiddels weer rustig geworden. Ik denk dat het komt door mijn zwangerschap van een jaar geleden, daar kan je lichaam nog lang (hormonaal) van in de war zijn. Ik kreeg daarnaast andere klachten, dus ik ben maar gewoon een multivitamine gaan slikken, naast extra vitamine D.

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:01

Pandora2 schreef:
Wat ik maar niet begrijp, is waar die enorme verschillen in waarden toch vandaan komen :?
Mijn vorige HA hanteerde 20nmol/L als ondergrens, bij degene die ik nu heb is het al 50... en als je dan de usa standards bekijkt, is het gewoon meer dan het dubbele. Amerikanen zijn toch ook net mensen? :')
Ikke nie snap nie :n

Mijn arts hanteert 80 als ondergrens, kwam ik aan met 15 en 24. :+

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:17

lor1_1984 schreef:
Pandora2 schreef:
Wat ik maar niet begrijp, is waar die enorme verschillen in waarden toch vandaan komen :?
Mijn vorige HA hanteerde 20nmol/L als ondergrens, bij degene die ik nu heb is het al 50... en als je dan de usa standards bekijkt, is het gewoon meer dan het dubbele. Amerikanen zijn toch ook net mensen? :')
Ikke nie snap nie :n

Mijn arts hanteert 80 als ondergrens, kwam ik aan met 15 en 24. :+


:')
Mijn eerste HA vond 20.6 prima in orde... iets bijslikken was helemaal niet aan de orde... tja.... :+

xPabloBokt

Berichten: 9397
Geregistreerd: 15-06-12
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:19

Ik denk dat ik naar aanleiding van dit topic toch ook maar eens naar mijn bloed ga laten kijken. Ook ik ben de laatste tijd alleen maar moe en ik heb in de winter onwijs last van dipjes. Best flinke dipjes.
Ben pas nog bij de huisarts geweest maar ben het toen vergeten te vragen. Na mijn examens maar eens een nieuwe afspraak maken. :+

lor1_1984

Berichten: 12045
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:20

Kun je denk ik ook gewoon de assistent voor bellen pablobokt. :)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:28

Goed idee PabloBokt ! :j

Mijn eerste HA had trouwens het voorschrift voor AD al klaarliggen. Extreme vermoeidheid en spierpijn in de bovenbenen...zal wel een depressie zijn :+ Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik zelf op internet ben gaan zoeken naar die vitD waarden :P

Nora_lovely

Berichten: 167
Geregistreerd: 11-09-16
Woonplaats: in the middle of nowhere

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:31

Ik heb ook vit D tekort,
Ik voelde me vooral heel moe.
Nu slik ik ong. Sinds maart capsules en ik merk gelukkig echt al verschil.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 12:45

Ik blijf me afvragen hoeveel klachten je kan hebben als je met de waarde ergens in de 40 zit. Als je uitgaat van 50 als ondergrens zal het allemaal wel meevallen, maar met 80 als ondergrens ?!
Ik heb wel het idee dat de één veel meer klachten erdoor heeft als de ander.

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 13:17

Ketaki schreef:
Roosje01 schreef:
Bij mij is het dus echt in de winter gezakt want na de zomer zat ik nog goed. Hopelijk knap ik na deze stootkuur op. Na 9maanden kloten met je gezondheid ben je het een keer zat. Ontsteking hier onsteking daar allemaal te korten. Begrijp nu wel waarom ik de laaste tijd zo last heb van mijn knieen na avond werken(horeca).

buiten het feit dat horeca gewoon heel zwaar is, want dat doe ik zelf ook. nu zit ik bv ook weer ziek thuis.

keelontsteking, al 2 weken -O- -O- -O-


Beterschap heb zelf ook nu keelonsteking maar was er vlot bij omdat ik het vaker heb gehad herkende ik de klachten. Zit nu halverwege ab kuur en begin me al beter te voellen daarom ook gewerkt vannacht ben vandaag toch vrij dus kan ik nog beetje uitzieken.

Gister ampul genomen en gelukkig nie ergens last van behalve moe, maarja ben ook ziek en heb gewerkt dus dat zal ook wel meespelen.

Best veel mensen hier die te kort hebben mijn ha hanteerd dus ook 50 al ondergrens bizar al die verschillen.

hwn
Berichten: 4696
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:31

In België wordt het uitgedrukt in ng/ml, geen idee hoe je het dan moet omrekenen.
Minimumwaarde hier is 20, de eerste keer zat ik maar op 7,5 ! Ik ben wel vaak buiten, maar te warm gekleed denk ik, zodat ik toch af en toe een D-cure inneem. Ik doe het gewoon in wat sinaasappelsap, dan smaak je er nauwelijks iets van.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 13:39

hwn schreef:
In België wordt het uitgedrukt in ng/ml, geen idee hoe je het dan moet omrekenen.
Minimumwaarde hier is 20, de eerste keer zat ik maar op 7,5 ! Ik ben wel vaak buiten, maar te warm gekleed denk ik, zodat ik toch af en toe een D-cure inneem. Ik doe het gewoon in wat sinaasappelsap, dan smaak je er nauwelijks iets van.


Mijn vorige en huidige huisarts hanteren nmol/L als waarde. Hangt van het labo af waar het bloed getest wordt denk ik.
Omrekening ng/ml X 2.5 = nmol/L

Beterschap Roosje !

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 13:52

Thx pandora

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:25

Hebben jullie ook verschrikkelijk koude handen?

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 14:26

Ja en voeten maar dat heb ik altijd in de winter

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 14:49

Koude handen en voeten hier ook. Eens het kwik beneden de 5 graden duikt, heb ik ijsblokjes...ook binnen in huis waar het lekker warm is :+

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 15:00

In onze contrijen is vitD tekort in de winter een algemeen probleem, al zal niet iedereen de gevolgen even sterk ervaren. Sinds enkele jaren en na slechte bloedresultaten neem ik ook D-cure (forte) in. 1à2wekelijks in de wintermaanden en 1x/maand in de zomer. Ik spendeer blijkbaar te weinig uren met blote huid buiten (rijbroeken zijn nefast voor de aanmaak van vit D). Ik heb nooit nadelen van de capsules ondervonden, alleen voordelen (ben nochtans ook aziatisch).

edit: ik zuig de capsules leeg, een lepel is weer afwas :+

Roosje01

Berichten: 10724
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-17 16:01

Pandora2 schreef:
Koude handen en voeten hier ook. Eens het kwik beneden de 5 graden duikt, heb ik ijsblokjes...ook binnen in huis waar het lekker warm is :+


Dat heb ik dus ook beneden een bepaalde temperatuur idd.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 16:50

petitparis schreef:
In onze contrijen is vitD tekort in de winter een algemeen probleem, al zal niet iedereen de gevolgen even sterk ervaren. Sinds enkele jaren en na slechte bloedresultaten neem ik ook D-cure (forte) in. 1à2wekelijks in de wintermaanden en 1x/maand in de zomer. Ik spendeer blijkbaar te weinig uren met blote huid buiten (rijbroeken zijn nefast voor de aanmaak van vit D). Ik heb nooit nadelen van de capsules ondervonden, alleen voordelen (ben nochtans ook aziatisch).

edit: ik zuig de capsules leeg, een lepel is weer afwas :+


Respect. Dat kan ik dus weer niet.
Mijn handen en voeten zijn dus gewoon echt koud. En dat doet pijn bij mij....