Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16462
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:12

Per dag ja.

MaritB

Berichten: 8638
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 23:22

Ik slik nu sinds 2 weken okk weer hoge dosering vit D.

5000ie per dag :) ik heb druppels van now.

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:03

Weet iemand welke dosis je ongeveer moet nemen om je waarde omhoog te krijgen? Zit op 49. Kom er niet echt uit hoeveel ik nou moet nemen ongeveer. Dokter vind de waarde prima, ik niet :+

Anoniem

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 00:46

Nouja ik heb dus enkele maanden die 5000 IU genomen en steeg van 30 naar 149.
Ik ga ze nu maar eens per week nemen, ofzo.
Nam ze praktisch dagelijks ( soms vergat ik het).

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:49

Ik neem 800ie divisun vd apotheek, daar is mn te kort mee op pijl en geen gedoe met mn calcium en K waar ik in mn achterhoofd wel bang voor zou zijn als ik lees hoeveel sommige hier slikken als onderhoudsdosering.

Rocamor

Berichten: 10905
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 08:56

In overleg met mijn heilpraktikerin ga ik in de zomer 2500 iu slikken en in de winter 5000 iu plus 200 mg vit k2.

Ik ben zelf veel buiten geweest deze zomer en een boost gehad van 3 weken 10000, 3 weken 7500 iu, 3 weken 5000 iu en daarna flesje leegmaken met 2500 iu per dag. Vanaf 4000 iu zou ik / heb ik vit k bij moeten nemen. Mijn vit D was in maart 22. In september 78. Na een mooie zomer en een boost. Vandaar het advies om in de winter toch echt naar 5000 iu plus 200 mg vit k.

En ben blij dat ik het advies van mijn huisarts niet gevolgd heb (haal maar een pilletje bij Kruidvat. De hoogste dosering die we daar konden vinden was 1000 iu. Want dan was ik nu nig nergens geweest)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:05

Djeradalover schreef:
Ik neem 800ie divisun vd apotheek, daar is mn te kort mee op pijl en geen gedoe met mn calcium en K waar ik in mn achterhoofd wel bang voor zou zijn als ik lees hoeveel sommige hier slikken als onderhoudsdosering.

Heb je t laten testen?
Mijn calcium en alle andere bloedwaarden waren keurig, zelfs met m’n vitD op 149.
Maar ik ga nu wel minderen met m’n 5000iu

petitparis

Berichten: 15992
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:25

goh als er bij mijn HA een tekort wordt vastgesteld, dan moet ik volgend schema nemen van een 25 000 i.u ampule:
3x 1 ampule /week
1x 1/2weken
1x 1/3 weken
1x/4 weken zo lang de winter duurt

1x heb ik denk ik de forte versie moeten nemen voor de eerste 4 dosissen, deze bevat 100 000 i.u./ampule.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:33

bigone schreef:
Ik heb net , dankzij de belgen in dit topic, de ampullen D-cure 25000 in belgie besteld . Die werken goed bij mij, heb nu twee keer een stootkuur via de huisarts gehad maar die vond 48 acceptabel, ik niet dus nu zelf maar besteld, één keer per week zo eentje en ik kom de winter wel door.


+:)+ :D
En als de D-Cure toch niet voldoende moest doen, kan je nog altijd naar de D-Pearls van Pharma Nord. Elke dag een klein capsulletje. Werkt als een trein :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 09:56

Meliaforever schreef:
Weet iemand welke dosis je ongeveer moet nemen om je waarde omhoog te krijgen? Zit op 49. Kom er niet echt uit hoeveel ik nou moet nemen ongeveer. Dokter vind de waarde prima, ik niet :+


Dat is echt persoonlijk. Een kwestie van proberen wat voor jou werkt.
Zoals je hier leest heeft de een dagelijks een hoeveelheid nodig waar een ander een week of maand goed op gaat. De een voelt zich prima bij een waarde van 40, de ander pas bij 140.
Ik dacht dat ik redelijk hoog zat qua dosering, maar dat valt zo te zien reuze mee. Gelukkig maar, want dan is er nog genoeg ruimte om te verhogen en/of toch naar een andere wijze van innemen te kijken.

Janneke2

Berichten: 22788
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 10:25

Anoniem schreef:
Djeradalover schreef:
Ik neem 800ie divisun vd apotheek, daar is mn te kort mee op pijl en geen gedoe met mn calcium en K waar ik in mn achterhoofd wel bang voor zou zijn als ik lees hoeveel sommige hier slikken als onderhoudsdosering.

Heb je t laten testen?
Mijn calcium en alle andere bloedwaarden waren keurig, zelfs met m’n vitD op 149.
Maar ik ga nu wel minderen met m’n 5000iu


...een van de functies van vitamine D3 is:
als er daadwerkelijk voldoende calcium in het bloed zit, die calcium opslaan in de botten.
"Dat wil je, zeker op mijn omaatjes leeftijd".

Je lichaam ziet er scherp op toe dat je calciumwaardes niet te gek worden, bij een dreigend teveel wordt het via de nieren naar buiten gegooid.
Een correcte calciumwaarde in het bloed is reden tot vreugde, maar het zegt niet zo veel over de status van je botten of of je voldoende vitamine D aan boord hebt.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:21

Janneke bij een vit D ‘vergiftiging’ raakt je calciumwaarde wel degelijk ontregeld en is heel het natuurlijk systeem van je lichaam over zn toeren wat betreft de uitscheiding van het teveel aan calcium. Net als dat je vit K dus gevaarlijk laag kan worden door een vergiftiging met vit D. Door 1 vitamine te slikken haal je heel het systeem van je lichaam onderuit, ook het uitplassen van ‘wateroplosbare vitamine’.

Staat op google genoeg over, hier in het nederlands in grote lijnen:
https://www.ahealthylife.nl/6-bijwerkin ... itamine-d/

Maar, iedereen moet doen wat hij of zij denkt dat t beste is. Echter komt er steeds meer aan het licht over schadelijke gevolgen ervan.

Mijn bloedwaarden word sowieso 1x in het half jaar bepaald, want ik wil t risico niet lopen.

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:22

Pandora2 schreef:
bigone schreef:
Ik heb net , dankzij de belgen in dit topic, de ampullen D-cure 25000 in belgie besteld . Die werken goed bij mij, heb nu twee keer een stootkuur via de huisarts gehad maar die vond 48 acceptabel, ik niet dus nu zelf maar besteld, één keer per week zo eentje en ik kom de winter wel door.


+:)+ :D
En als de D-Cure toch niet voldoende moest doen, kan je nog altijd naar de D-Pearls van Pharma Nord. Elke dag een klein capsulletje. Werkt als een trein :P


Dit werkt zeker wel. Al twee keer een kuur van zes weken gehad en klachten foetsie. Geen lage rugpijn , spierpijn weg, ontstekingen in de pezen, spierkrampen , alles binnen een dag of drie na de eerste twee dosissen.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:36

Al weer iemand die zegt dat de lage rugpijn over gaat door het slikken van vitamine D ! Weet iemand ook wat de connectie is tussen die 2 misschien ?

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 12:42

Geen idee maar ik denk dat de lage rugpijn veroorzaakt word door verkrampende hamstrings, voelt als rugpijn maar oorzaak zit in de hamstrings. Wanneer het een echte rug aandoening zou zijn dan fix je dat niet met enkele dosissen Vit D . Maar een hoge dosis heeft wel (bij mij) direct invloed op de spieren en pezen. Ik had al jaren last van lage rugpijn, deed elke ochtend rekoefeningen voor de hamstrings en dat hielp wel wat. Maar toch, nu is het gewoon weg en ik merk dus ook direct wanneer ik weer te laag zit in de D aan mijn rug(spieren)

BigOne
Berichten: 38343
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 14:01

bigone schreef:
Geen idee maar ik denk dat de lage rugpijn veroorzaakt word door verkrampende hamstrings, voelt als rugpijn maar oorzaak zit in de hamstrings. Wanneer het een echte rug aandoening zou zijn dan fix je dat niet met enkele dosissen Vit D . Maar een hoge dosis heeft wel (bij mij) direct invloed op de spieren en pezen. Ik had al jaren last van lage rugpijn, deed elke ochtend rekoefeningen voor de hamstrings en dat hielp wel wat. Maar toch, nu is het gewoon weg en ik merk dus ook direct wanneer ik weer te laag zit in de D aan mijn rug(spieren)

En nog iets, enkele weken geleden las ik een onderzoek waarbij werd gesteld dat Vit D een belangrijk onderdeel voor het voorkomen/verbeteren van infecties te hebben, ik heb chronisch bronchitis en tijdens de stootkuur verbeterde dat heel erg dus ergens zouden mensen met een longaandoening eens extra D gaan slikken om te kijken wat de effecten zijn, natuurlijk wel na prikken en in overleg met arts.

Janneke2

Berichten: 22788
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-18 15:01

Maris schreef:
Al weer iemand die zegt dat de lage rugpijn over gaat door het slikken van vitamine D ! Weet iemand ook wat de connectie is tussen die 2 misschien ?


:o Nee.
Ik geloof het grif.
Het grote punt is, dat 'lage rugpijn' door van alles en nog wat kan komen. Slechte houding, die spierkramp geeft, minder ideale belasting op je tussenwervelscijven vanwege scheefstand, psychische of fysieke stress die maakt dat alle spieren in het bekken aanspannen (waarbij geldt dat de spieren die de rug hol trekken het krachtigste zijn) etc etc.

En een tekort aan vitamine D doet een hele serie zaken, oa je weerstand tegen ziekte is minder en het stevig blijven van je botten lijdt er onder.

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:48

Hoihoi

Ik heb ook een vit D gebrek, ik heb nu pilletjes via de huisarts, maar daar zit veel minder in dan wat ik hier lees, per pilletje 800iu. En als deze op zijn dan moet ik ze bij de drogist kopen, welke raden jullie aan? Ik had eerlijk gezegd ook capsules verwacht ivp oplosbaar in vet en geen pillen, maar zal ze braaf slikken.

En hoe snel merkten jullie verbetering? Ik ben erg vermoeid en snel ‘zeurende’ benen. Daarnaast ook rugklachten maar daar is een andere oorzaak voor.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:55

MIsschien handig om je vit D waarde te vermelden. Bij bepaalde lage waardes worden stootkuren gegeven normaal dacht ik..

SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:07

Mijn waarde was 18 of 28, niet goed onthouden, maar zal dan wel 28 zijn :+

Roosje01

Berichten: 10740
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 04:09


germie

Berichten: 26001
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 08:11

Kruidvat heeft goede pilletjes.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:42

Vit D in olie wordt veel beter opgenomen dan pilletjes.
Ik gebruikte eerst D-Cure, capsules in olie. Om de 2 weken 1 capsule.
Nu D Pearls van Pharma Nord. Elke dag een piepklein capsulletje.

TinkerTreas

Berichten: 3705
Geregistreerd: 03-08-04

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:53

Ik heb het topic nog niet doorgelezen, maar ik heb net te horen gekregen dat mijn vitamine d waarde 19 is.
Morgen moet ik iets ophalen bij de apotheek.

Ik ben in ieder geval blij dat ik erom gevraagd heb om dit ook te controleren. De huisarts vond dit niet direct nodig.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:38

Als ik dit tik zit ik in de wachtkamer van het ziekenhuis om bloed te laten prikken. Vandaag laat ik opnieuw bloed prikken, voor mij de derde keer in een jaar. Ik zit nu een jaar met een Vitamine D tekort en in hoge ups en lage downs leef ik mijn leven.

Ik wissel tussen 1 keer in de week Ampules van D-cure en daarna elke dag Cholecalciferol 800IE tabletjes. Afgelopen week waren de klachten er weer met een paar extreemgevallen van vrijdag tot nu. Ik ben benieuwd wat eruit gaat komen.

Ik heb de afgelopen dagen met wikken en wegen gedacht een bericht neer te zetten. (Ik ben heel terughoudend op dit forum, lees veel plaats weinig.. :') ) Ik was blij dit topic te vinden met mensen die hetzelfde doormaken! Ik werd alleen benieuwd van de laatste berichten met aankopen van vitamine D.. Hoe doen jullie die samenstellingen? Dokteren jullie zelf, of heb je contact met de huisarts? Zelf heb ik gewoon nauw contact met mijn huisarts. Ik krijg ze van de apotheek en vertrouw dat dat goed gaat.

Vraagje aan jullie lotgenoten (serieus: Ik ben blij jullie te hebben gevonden!) Voelen jullie je met deze snel donker wordende dagen ook zo claustrofobisch worden?
Ik merk dat echt aan mezelf de afgelopen dagen. Ik heb vandaag gekeken naar een Vitamine D lamp vanuit nieuwsgierigheid. Heeft iemand daar misschien toevallig ervaring mee?