Vtamine d te kort lotgenoten

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 13:50

moonsparkle schreef:
Ik zit er aan te denken om mn bloed weer te laten testen, ik kreeg vorig jaar ampullen en daarna elke dag een vit. D. Pil maar ik merk echt dat ik me weer futloos voel en ik mezelf niet meer warm kan krijgen.


Dan moet je wel een tijdje stoppen met die pillen voor je kunt laten testen ivm valse waardes.
Weet niet wat voor pillen je neemt? Ik neem zelf olie druppels en die werken voor mij wel goed.

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 14:48

Roosje01 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zit er aan te denken om mn bloed weer te laten testen, ik kreeg vorig jaar ampullen en daarna elke dag een vit. D. Pil maar ik merk echt dat ik me weer futloos voel en ik mezelf niet meer warm kan krijgen.


Dan moet je wel een tijdje stoppen met die pillen voor je kunt laten testen ivm valse waardes.
Weet niet wat voor pillen je neemt? Ik neem zelf olie druppels en die werken voor mij wel goed.



Het zijn hier toch geen valse waardes?? Het gaat erom dat moonsparkle de stand van zaken weet met de hoeveelheid vitamine D die nu geslikt wordt. Wie weet moet er weer terug gegrepen worden op de ampullen of de tabletten verhogen.

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 18:46

Oh dat weet ik niet heb geleerd dat als je vitamine pillen neemt en dan laat testen je valse bloedwaardes krijgt.

moonsparkle
Berichten: 21775
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:51

Ja misschien vals, maar alsnog zou je dan kunnen zien of het nog te kort is denk ik?

Anoniem

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:52

Lijkt me niet dat ze vals zijn.
Bij b12 zeggen ze dat wel...

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 21:51

Dat ligt maar net aan wat voor supplement je neemt én wat er wordt bepaald. Als je ijzer slikt heeft het bijvoorbeeld geen zin om puur op ijzer te prikken alleen, want die waarde laat enkel het aanwezige ijzer in het bloed zien en niet de ijzervoorraad (ferritine) in de lever.

Dat werkt bij B12 geloof ik ook ongeveer zo, maar bij vitamine D heb ik daar nog nooit van gehoord.

Wel is het zinvol om eerst je bloedwaarde, voor de start van een supplement, te laten bepalen.

Janneke ik kan dus vrij weinig vinden over de precieze samenstelling van mijn nieuwe tabletten, enkel de verhouding calcium/D. Geloof dat de divisun beter is maarja!

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 00:28

Anoniem schreef:
Lijkt me niet dat ze vals zijn.
Bij b12 zeggen ze dat wel...


Dat is als mensen zelf al met supplementen begonnen zijn voordat er onderzoek gedaan is. Als je eenmaal een waarde bepaald hebt via bloed onderzoek zonder dat je zelf al supplementen geslikt hebt dan wil je juist daarna de waarde weten met supplementen om te kijken of je de hoeveelheid supplement wat je inneemt genoeg, teveel of te weinig is.

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 01:34

Moest nieuwe druppels halen blijken ze al tijd niet leverbaar bij de tuinen, en kon nog wel februari worde zei die vrouw -O- . Ze had wel ander merk maar dat flesje was de helft kleiner, en die zatten maar half vol en dan nog stuk duurder ook De verhouding was wel hoger zei ze maar €15 vond ik echt te duur om te proberen. Ze bleek nog wel een spray te hebben van merk wat ik normaal heb mocht die meenemen met korting. Dat maar gedaan ben benieuwd.

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:04

Spray van best choice ( met ook vitamine K erin ) ?

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 15:39

Nee vit e geloof ik volgens mij is het van hun huismerk.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:01

Janneke2 schreef:
Citaat:
Het poeder hoeft de vitamine ook niet op te nemen, het moet juist in het vet terecht komen. Vergelijk het met keukenzout, dat is een vaste, wateroplosbare stof. Als vaste stof kan je lichaam er niets mee, maar zodra het is opgelost in water kan je lichaam het opnemen.

?
...men neme keukenzout en vitamine D.
Het keukenzout brengt een tijd door in hetzelfde bakje als de vitamine D, maar wordt simpelweg niet opgenomen.
Want vitamine D gaat geen verbinding aan met dat keukenzout.
...slik zulk spul maar niet.

Iedem dito met allerlei andere poeders etc. Ze gaan geen verbinding aan met de vitamine D, dus slik je poeder zonder vitamine D erin. Zonde van het geld.


Hoe zit dit eigenlijk met D3 uit wolvet(lanoline)?


Bijv. deze spray lijkt mij erg handig:
https://www.hollandandbarrett.nl/shop/p ... uid=012895

Ingrediënten:
Water, xylitol, vitamine D3-preparaat (lanoline/wolvet), pepermuntolie, emulgator (zonnebloemlecithine), conserveringsmiddel (natuurlijk kaliumsorbaat).

Iemand ervaring mee? :)

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 20:06

Ik heb die spray vorige maand gekocht. Ook omdat je makkelijk wat hoger kan doseren.

Ik moet zeggen dat ik momenteel weinig klachten heb. Daar spelen ook andere factoren een rol. Preventief gebruik ik de spray op donkere dagen als ik weinig buiten kom.

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 23:25


Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 10:38

Air schreef:
Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Als je zo’n pil dus neemt tijdens het eten dan zal de vitamine in het vet van je eten oplossen en op die manier in je lichaam terechtkomen. Als je er geen vet bij eet zal je lichaam het niet kunnen opnemen.
__________________________________

Lollieloes: De bui die ik zie hangen:
je slikt een pilletje van poeder etc en calcium, op het etiket staat vitamine D vermeld.
Omdat het pilletje niet vettig is, neemt het poeder de vitamine D niet op.
__________________________________

Air: Het poeder hoeft de vitamine ook niet op te nemen, het moet juist in het vet terecht komen. Vergelijk het met keukenzout, dat is een vaste, wateroplosbare stof. Als vaste stof kan je lichaam er niets mee, maar zodra het is opgelost in water kan je lichaam het opnemen.

Vitamine D is eigenlijk geen vitamine maar een samenstelling van steroïden en sterolen en komt voort uit Cholecalciferol en Cholestrol (vetverbinding) daarom is er olie, of vet toegevoegd. In die vetverbinding Cholesterol is nodig voor de Cholecalciferol die later in het vetweefsel in de huid wordt opgeslagen en verder doet het lichaam er niks mee: Tot de alarmbellen afgaan en je een tekort hebt aan vitamine D.. Dan wordt die noodvoorraad aangebroken en haalt het lichaam vitamine D uit die twee stoffen. De stof komt in aanraking met licht en veroorzaakt de reactie die Vitamine D heet. Die vetverbinding (Cholesterol en Cholecalciferol) is een grondstof voor aanmaak van vitamine D.

Omdat je die voorraad aanvult met de supplementen verhoogt je lichaam het vitamine D gehalte door middel van dit proces, maar direct opnemen van deze verbinding kan het niet. Daarom heeft dat pilletje vet nodig. En zonder dat doet het vrij weinig. (Dus eigenlijk hebben jullie beiden gelijk..)

Waarom ze dat dan zo maken? Scheelt kosten, is makkelijker te distribueren.. Scheelt een hoop plastik als ik kijk naar mijn kleine potje met 300 mini-pilletjes die ik nu heb, of 300 van die ampullen. := Dan is dat zelf olie of vet toevoegen kleine moeite voor mij.. :j

badeendje schreef:
...men neme keukenzout en vitamine D.
Het keukenzout brengt een tijd door in hetzelfde bakje als de vitamine D, maar wordt simpelweg niet opgenomen.
Want vitamine D gaat geen verbinding aan met dat keukenzout.
...slik zulk spul maar niet.

Iedem dito met allerlei andere poeders etc. Ze gaan geen verbinding aan met de vitamine D, dus slik je poeder zonder vitamine D erin. Zonde van het geld.

Geen enkele mineraal of steroïde gaat een verbinding aan met elkaar zonder een hechtende factor. Dat zijn appels en peren, totdat je ei, melk en meel hebt.. In die zin heb je gelijk. ;)

De naam Vitamine D alleen al maakt het moeilijk. Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar dan zou ik inderdaad geen enkele pil meer nemen en verhuizen naar Africa.. (Totaal niet l*llig bedoelt overigens! Voor jullie beiden niet, serieus. Ben al blij dat erover gesparrt kan worden.. En voor zover ik jullie denk te begrijpen zijn jullie het toch aardig eens met elkaar op veel vlakken, alleen de benadering is anders. Ik ben ook benieuwd wat jullie hier dan weer van denken..)

Je hebt in alle gevallen zonlicht nodig, en sommige supplementen dus ook vet, anders werkt het simpelweg amper of gewoon niet. Maar die supplementen zijn dan ook spoedoplossingen omdat we te noordelijk leven en niet genoeg zonlicht het hele jaar door voor vitamine D hebben. Ze niet slikken en zonder voorraad zitten heeft meer ellende, dus zo'n supplement-bouwpakket slikken en dan toch van mijn klachten af komen, dan is voor mij de keuze makkelijk. Bottoms up :Y)

chanicha

Berichten: 12184
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 13:28

Kom net bij de apotheek vandaan, de Divisun 800 pilletjes worden niet meer vergoed, heb nu Colecalciferol caps 25000 ie voor 1x per maand gekregen.
Vind ik niet erg maar pas ook Amoxiciline pillen gekregen p, kreeg ze niet weg, ipv capsules. Blijkt dat ze die eerst aan moeten bieden ipv de capsules.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 10:51

Vandaag voor het eerst weer een echt sterk lentezonnetje meegemaakt in de ochtend. Ik voel me herboren..! Kan niet wachten tot de lente en dat fijne licht, de claustrofobie is bijna voorbij! :(:)

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 17:28

chanicha schreef:
Kom net bij de apotheek vandaan, de Divisun 800 pilletjes worden niet meer vergoed, heb nu Colecalciferol caps 25000 ie voor 1x per maand gekregen.
Vind ik niet erg maar pas ook Amoxiciline pillen gekregen p, kreeg ze niet weg, ipv capsules. Blijkt dat ze die eerst aan moeten bieden ipv de capsules.


Ik heb daarom deze nu in overleg met huisarts. Zijn kauwtabletten, citroensmaak.
https://www.apotheek.nl/medicijnen/calc ... ci-chew-d3

SparklingApp

Berichten: 1949
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:49

Ik had ook een vitamine D tekort, misschien is het nu alweer over met het lekkere zonnetje de laatste tijd. {:}
Maar ik had druppels, maar werd er elke keer beroerd van, rillen, duizelig en een gevoel dat ik over moest geven, het komt na een 15 of 30 minuten na het innemen opzetten en na een half uur neemt het weer af.
Met multivitamine heb ik dit ook heel vaak, meer mensen die hier last van hebben? En nog belangrijker, een manier om er vanaf te komen? :D

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 19:51

Ja, ik kan vitamine D supplementen vaak ook niet zo goed verdragen. Maar de oorzaak weet ik niet...

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-19 19:55

Heb daar geen last van gelukkig misschien is een ander merk proberen? Zonnetje is idd lekker maar denk nu nog niet krachtig genoeg om vit d aan te maken.

Eloya

Berichten: 5204
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 22:50

Ik heb na 6 weken dcura geen stijging van vit d gehad.. begon op 49 en had na controle 48...

Ook mijn foliumzuur was gezakt van 8.6 naar 8.1 en b12 was nu 224 ipv 204 daar voor... en heb toch aantal weken ook supplementen daar voor gehad maar niet geholpen dus

Krijg nu supplement van de huisarts voor de d.. morgen ophalen
Ben laatst tijd erg duizelig, pijnlijke tong/mond. Verhoging en pijn in mijn botten/gewrichten..

Roosje01

Berichten: 10745
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 04:44

Ben laatste tijd ook weer wat vermoeider ondanks d en b12 dagelijks. Wil ook weer laten prikken maar dan wacht ik ff tot het nog wat warmer word en de zon weer sterk genoeg is. Want zie best op tegen 3maanden niks nemen wil niet weer constant ziek worden zoals eind 2016 voordat ik met suplementen begon. Zoveel infecties en ab toen gehad in paar maanden tijd voor ze de oorzaak vonden. Mijn lichaam is nu nog altijd niet helemaal op orde na al die kuren.

MarjanB

Berichten: 16554
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 08:19

Hier ook weer gedaald ondanks bijslikken.. ik heb nu pearls uit Duitsland met 25ug (1.000 ie) en daar moet ik er nu 2 PD van nemen van de Ha. Valt me wel op dat ze in duitsland veel goedkoper zijn dan hier. Betaal 1,95 voor 60 stuks :+

https://www.dm.de/das-gesunde-plus-vita ... 64070.html

Pandora2
Berichten: 19870
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 09:27

:wow: Prijsverschil is echt wel enorm !
Eens even kijken of ik daar ook wat kan bestellen :D

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Vtamine d te kort lotgenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 10:16

Mijn D was 79 met de bloedafname 6 weken geleden, maar ik voel me daar goed bij dus ik blijf op de 800ie. Afgelopen maandag opnieuw geweest voor bloedafname en mn foliumzuur is weer oke dus daar mag ik ook weer mee stoppen!

Eloya slik je ook folium bij? Dat geeft namelijk een valse (verbeterde) b12 waarde. Mijn b12 was voor de folium 200 en nu 245, maar daar klopt dus niks van zei de huisarts maar ze moest het weten ivm het ook weer invloed heeft op mn HB waarde. Echt ingewikkeld en lastig dat alles invloed heeft op elkaar :7