Naar de sportschool!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25335
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:15

Knap hoor, Lous.

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 16:17

Ik was de motivatie even compleet kwijt na de vakantie. Gisteren was ik het zat. Ik moet immers in oktober nog wel een run doen van Strong Viking. Besloten om met behulp van de 10km podcast van Renate Wennemars het hardlopen weer op te bouwen. Hoop zo ook mijn tempo hoger te krijgen want die ligt met 6 gewoon veel te laag.
Zojuist de eerste les gedaan. Helemaal kapot. Eerste minuutjes voelde het echt alsof ik aan het sprinten was. Pas tegen het einde van de les kon ik er een beetje ontspanning in vinden maar dat zal toch wennen blijven. Donderdag les 2. Zijn er in totaal 36 en het is de bedoeling dat je er 3/4 per week doet.

Benen waren daarna goed op dus nog even het bovenlichaam aangepakt. Momenteel vind ik mezelf dus erg zielig. Voel al een enorme spierpijn op komen haha dus eerst maar een warme douche.

Hoe gaat het met de rest?

briitje

Berichten: 3712
Geregistreerd: 22-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 21:18


mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:26

Ja ik :) Ik zelf doe aan gewichtheffen en volg nu een schema van 10 weken. Op 8 weken heb ik een deload week, waarin ik maar 3 daagjes train en dan alleen maar 3 lifts doe met wat flink wat minder gewicht eraan.

Merk zelf dat het fysiek heel fijn is, maar mentaal doet zo'n deload week ook heel erg goed.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 22:44

Omdat ik de motivatie voor het sporten een beetje kwijt begon te raken, heb ik de laatste tijd gekeken bij wat crossfitboxen en andere sportscholen. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Elitefit. Bij Elitefit krijg je (persoonlijke) begeleiding op het gebied van voeding en training. Die extra begeleiding had ik nét nodig. Mijn groep (daarmee begin je je "journey") en ik zijn nu op een ketodieet gezet en over twee weken mogen we weer beperkt zuivel en fruit toevoegen aan ons dieet. We mogen dan ook weer starten met sporten. Ben heel benieuwd wat de resultaten na 16 weken zijn, dan is de eerste journey voorbij. Ik begin in ieder geval mijn journey met prima cijfers: 67,4 kg, 20,8% vetpercentage, 50,6 kg spiermassa en "echte" leeftijd 14 jaar. :D

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:45

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met een dipje :P . Ik ben de laatste week wel weer echt goed bezig, met spierpijn tot gevolg, maar dat neem ik nu bij de herstart maar voor lief. Ik doe steeds een krachtdag en een cardiodag met elkaar afgewisseld, dat werkt voor mij altijd fijn. Dus de ene dag Functional Workout, de andere dag hardlopen of zwemmen (en bah, wat is mijn conditie gekelderd!)

Adamootje klinkt tof zo'n groep, maar ook intensief! Hoe vaak in de week train je daarmee? En is het dieet/programma voor iedereen hetzelfde? Met jouw cijfers lijkt me zo'n streng dieet eigenlijk overbodig, maar misschien ligt er een andere gedachte aan ten grondslag?

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 23:55

Je kunt het dieet ook volgen als je op gewicht wil blijven/wil aankomen. Je moet dan vooral meer vetten eten en iets meer eiwitten. Het dieet is in dit geval vooral bedoeld om van de zoete trek af te komen/gezondere gewoontes aan te leren. Ik ben nogal een snoeperd en die gewoonte leer ik graag af. We eten in de beginfase heel puur. Er komen geen pakjes of zakjes meer aan te pas. Na twee weken eten we beperkt zuivel en fruit en na de vierde week mag je weer met mate koolhydraten eten (zoete aardappel, havermout, quinoa). We blijven dus maar heel kort in ketose. Na de vierde week weet je hoe je lichaan reageert op bepaalde voedingsstoffen. Er kan dan worden bekeken welke producten je wel of beter niet kunt eten en op basis daarvan kan een voedingsschema worden samengesteld.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:12

briitje schreef:
Zijn hier mensen die ook aan deloading doen en zo ja op welke manier ?

Informatieve link : https://fitguide.nl/training/deload/


Wat een interessant artikel! Heb ik nog nooit gedaan (ook pas 4mnd echt serieus met vast schema aan het trainen) maar als ik het zo lees lijkt het me wel heel verstandig om te gaan toevoegen.

L_iek
Berichten: 9714
Geregistreerd: 11-01-07

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:34

Hier een rustend lid van de sportschool. Ik kan mezelf er niet toe zetten om te gaan. Ik hou het nu maar vooral bij mountainbiken, daarvoor heb ik wel motivatie.

Eulogy
Berichten: 5742
Geregistreerd: 21-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:14

proven02 schreef:
briitje schreef:
Zijn hier mensen die ook aan deloading doen en zo ja op welke manier ?

Informatieve link : https://fitguide.nl/training/deload/


Wat een interessant artikel! Heb ik nog nooit gedaan (ook pas 4mnd echt serieus met vast schema aan het trainen) maar als ik het zo lees lijkt het me wel heel verstandig om te gaan toevoegen.

Ik heb zelfs elke 4 weken een gepland deload, aan het eind van elk trainingsblok :) Is wel vooral nuttig als je ook echt hard genoeg traint.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33827
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 09:14

briitje schreef:
Zijn hier mensen die ook aan deloading doen en zo ja op welke manier ?

Informatieve link : https://fitguide.nl/training/deload/

Ik slik de pil door, en word dus elke 3 maanden ongesteld. En dan ga ik dus een week niet sporten omdat ik dat onprettig vind. Dus ik doe dat op die manier!

Maar ook gewoon omdat mijn werk fysiek zwaar is... haal vaak de 15 tot 17 duizend stappen per dag. En dat moeten die arme benen allemaal lopen haha.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 10:47

Hmm ik Ken het ook niet, nu doe ik maar 1 of soms 2x per week krachttraining en 2x bootcampen vaak...

Goed bezig adamootje! Fijn dat je op deze manier weer je motivatie hebt!

@inge, de brother edition? Die loop ik als het goed is ook mee :)
Vanavond mijn eerste obstacle run training, heb alleen een beetje spierpijn ivm alle lowsquats gisteren.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 11:54

Dank voor de uitleg Adamootje! Nu is het duidelijker :)

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:47

Suuszels schreef:
Hmm ik Ken het ook niet, nu doe ik maar 1 of soms 2x per week krachttraining en 2x bootcampen vaak...

Goed bezig adamootje! Fijn dat je op deze manier weer je motivatie hebt!

@inge, de brother edition? Die loop ik als het goed is ook mee :)
Vanavond mijn eerste obstacle run training, heb alleen een beetje spierpijn ivm alle lowsquats gisteren.


Yes klopt. Maar ga denk een hoop skippen. Hou niet van dat sociale gedoe met sporten of een run.

Lous

Berichten: 24249
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 18:49

[quote="Adamootje’’]
Ik begin in ieder geval mijn journey met prima cijfers: 67,4 kg, 20,8% vetpercentage, 50,6 kg spiermassa en "echte" leeftijd 14 jaar. :D[/quote]

Ik denk dat ze bij jullie anders meten dan bij ons. Eigenlijk wel grappig.
Ik heb 26,5 kg spiermassa. Ik denk dat daar dan het gewicht van mijn botten af is en deze bij de jouwe bijgerekend is ;)

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:12

Vind t sowieso lastig.
Op m’n formulier staat 29,4 skeletspiermassa.
Maar als ik alle kg optel die bij het segmentale spier analyse plaatje staan kom ik op ruim 45 kg.
Vetvrije massa is 51,8.

Adamootje

Berichten: 6206
Geregistreerd: 10-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 19:48

Lous schreef:
[


Op het formulier van de Tanita weegschaal staat spiermassa, maar 50 kg aan spiermassa is wel een beetje veel als je het gewicht van het skelet en de vetmassa er nog af moet halen inderdaad. :+ De andere Tanita van mijn oude sportschool zegt dat ik een vetvrije massa van 51,7 kg heb (dat is dan incl. skelet) en 13,4 kg lichaamsvet (bij een vetpercentage van 20,6). Wat nu precies het gewicht van mijn spieren is, weet ik ook niet. :+

Needje, bij mij hetzelfde hoor. Dan kom ik op 48,5 kg uit.

Sannens
Berichten: 1417
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:24

Je vetvrije massa bestaat eigenlijk uit alles in je lichaam dat dus geen vet is. Dat zijn botten, spieren, maar ook vocht, zoals je maaginhoud op dat moment, de liters bloed in je aderen en bijvoorbeeld al het vocht dat in je cellen (zoals hersenen/darmen) zit.
Al die onderdelen kan je niet apart berekenen, dus daarom is de focus voor Vetmassa en vetvrijemassa de manier hoe ze het berekenen.

CupCakes_

Berichten: 3346
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: Ouddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:54

Gebruiken jullie iets van handschoentjes bij bijvoorbeeld Deadlifts? Ik heb nu elke keer dat die stang uit m'n handen glijd door het zweet :(

Welke zijn aan te raden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:57

CupCakes_ schreef:
Gebruiken jullie iets van handschoentjes bij bijvoorbeeld Deadlifts? Ik heb nu elke keer dat die stang uit m'n handen glijd door het zweet :(

Welke zijn aan te raden?

Hoe pak je de stang vast?
(Over/onder, hook grip, overhand?)

Ik gebruik tot 100kg niets (double overhand) en daarna straps (over/under).

Needje

Berichten: 19206
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 09:30

Ik over / hook. Of straps. Lage reps zonder straps en hoge reps uiteindelijk met.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Naar de sportschool!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 10:21

Ik gebruik vaak wel handschoentjes, gewoon van de Action maar die zijn een beetje gesneuveld tijdens het obstacle runnen.
Gisteren eerste techniek training in obstaclerun gehad, erg pittig :')
Ook techniek voor touw klimmen geprobeerd te leren, uiteindelijk lukte het om die touwslag te maken maar meer geluk dan techniek

mnka
Berichten: 310
Geregistreerd: 12-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 14:10

CupCakes_ schreef:
Gebruiken jullie iets van handschoentjes bij bijvoorbeeld Deadlifts? Ik heb nu elke keer dat die stang uit m'n handen glijd door het zweet :(

Welke zijn aan te raden?


Magnesium en hookgrip!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 15:04

mnka schreef:
CupCakes_ schreef:
Gebruiken jullie iets van handschoentjes bij bijvoorbeeld Deadlifts? Ik heb nu elke keer dat die stang uit m'n handen glijd door het zweet :(

Welke zijn aan te raden?


Magnesium en hookgrip!

Ik denk niet dat de basic-fit magnesium toe staat (en terecht).
Hookgrip kan een lange weg worden om aan te kunnen met weinig return.

Sem_
Berichten: 7765
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 17:36

Wat zouden jullie een krachttraining beginner aanraden qua gewicht bij deadlifts, inclined bench press (met dumbbells) en leg press? (3x10/12) :)

Ik heb deze oefeningen tijdens een personal training sessie geoefend, maar ik ben vergeten hoeveel gewicht er toen is gebruikt. :+ Helaas kan ik het mijn trainer ook niet zo snel navragen.. Ik weeg zelf zo'n 56 kg.