Ogen laten laseren, ervaringen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:34

Interessant topic. Zelf heb ik -7 aan beide ogen en dat is nu al enige tijd stabiel. Graag zou ik van mijn bril en lenzen af zijn maar de angst om het te doen blijft nog altijd een beetje meespelen. Ik lees dus graag mee en opvallend hoe blij sommige zijn met hun ingreep en het zo weer zouden doen. Misschien binnenkort de eerste stappen dus maar zetten.

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 19:25

Wendy schreef:
Ik vind het wel prettig om de ervaringen te lezen over lensimplantaten, aangezien ik zelf ook in dat traject zit, maar dan bij oogziekenhuis zonnestraal in Amersfoort.
Ik krijg het trouwens vergoed vanuit mijn verzekering, omdat ik contactlenzen steeds slechter verdraag en een bril geen optie is voor mij, aangezien ik daarmee niet genoeg zie om bijvoorbeeld auto te rijden.
Voor degenen die deze operatie overwegen is dat nog wel iets om na te gaan, maar daar wijzen ze je bij de kliniek ook wel op :j

Waar ik tot nu toe wel heel tevreden over ben is het uitgebreide onderzoek dat ze doen. In mijn geval maakt dat wel dat het veel langer duurt dan vooraf gedacht, maar ze doen alles om de juiste lenzen te gaan implanteren. En dat is wel een fijn idee, geen reststerkte!
Ik ben 38 en heb altijd met een bril of lenzen gelopen sinds ik 4 jaar oud was.
Op dit moment ben ik met een lenzenproef bezig met een totaal andere sterkte dan ik altijd had in combinatie met een cylinder. Deze moet ik een maand dragen, daarna weer terug naar Amersfoort voor ondertussen de 4e meting, inclusief de intake :')


Geen reststerkte? Ga daarover, gezien je leeftijd, over in discussie. Immers door op 1 oog een kleine reststerkte te laten kun je wellicht de noodzaak van tzt een leesbril met 15 jaar extra uitstellen. Uiteraard zie je in de verte met het reststerkte oog iets minder. Beide, met of zonder reststerkte heeft zijn eigen voor en nadelen.

GerenGer

Berichten: 1009
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:15

Fijn om ervaringen te lezen van anderen! Zit zelf ook over na te denken om mijn ogen te laten
laseren, omdat ik de laatste tijd super veel last krijg van mijn maandlezen en dit voorheen
nooit heb gehad! Ik kan alleen nergens echt informatie vinden mbt hoe het zit met de langetermijneffecten
en of je echt jarenlang/levenslang scherp zicht blijft houden, omdat je natuurlijk een permanente
verandering aanbrengt. En hoe het verder zit met eventuele reststerkte. Of de kans hierop groot is
na een laserbehandeling. Als je een jaar lang een constante sterkte hebt, kun je er dan vrijwel ook
wel vanuit gaan dat je sterkte niet meer gaat veranderen?

Joolanda
Berichten: 422
Geregistreerd: 26-12-04

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:30

Heb 5 jaar geleden mijn ogen laten laseren. Heb er nog geen dag spijt van gehad, had het jaren eerder moeten doen. Zie nog steeds alles goed.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:04

GerenGer schreef:
Fijn om ervaringen te lezen van anderen! Zit zelf ook over na te denken om mijn ogen te laten
laseren, omdat ik de laatste tijd super veel last krijg van mijn maandlezen en dit voorheen
nooit heb gehad! Ik kan alleen nergens echt informatie vinden mbt hoe het zit met de langetermijneffecten
en of je echt jarenlang/levenslang scherp zicht blijft houden, omdat je natuurlijk een permanente
verandering aanbrengt. En hoe het verder zit met eventuele reststerkte. Of de kans hierop groot is
na een laserbehandeling. Als je een jaar lang een constante sterkte hebt, kun je er dan vrijwel ook
wel vanuit gaan dat je sterkte niet meer gaat veranderen?

De kans dat het nog wel verandert blijft altijd aanwezig volgens mij. Voor mij is het nu 2 jaar geleden dat ik ben gelaserd, ik was toen 21 en dat vonden ze eigenlijk nog aan de jonge kant. Ik ben dusdanig gelaserd dat het, mocht ik weer minder scherp gaan zien, nog 1x opnieuw gedaan kan worden. Ik heb geen idee of dat nodig gaat zijn, maar ik zie nog steeds scherp zat naar mijn idee :+ Nergens last van, ben het inmiddels zo gewend dat het net lijkt alsof ik nooit lenzen/bril heb gehad.

Bij mijn moeder hebben ze toen wel iets met een reststerkte gedaan, inderdaad in verband met uitstellen van een leesbril. Maar volgens mij heeft ze inmiddels wel wel weer een leesbril nodig :P

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:42

Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren. 3 jaar plezier van gehad, nu weer -1 en -0,75 terwijl ik al 3 jaar stabiel was in sterkte... Nu dus weer een bril met autorijden en tv kijken.

Wel is mijn oogvorm niet erg veranderd dus heb ik zowel de keus uit lenzen als bril, maar toch. Hier ging ik niet voor... (ReLex-Smile techniek). Bij mij juist vertelt dat de leeftijd geen probleem was ( ;( ) bij International Vision Centres (tegenwoordig Worldeye).

Storm

Berichten: 20858
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:07

Weet iemand heel toevallig hoe het zit als je blind bent met 1 oog en het laseren van je goede oog (die - 6 is)?
Collega van mij zei dat dit niet kan omdat ik met lezen dan een probleem krijg. Weet iemand dit?

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:18

Levitate schreef:
Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren. 3 jaar plezier van gehad, nu weer -1 en -0,75 terwijl ik al 3 jaar stabiel was in sterkte... Nu dus weer een bril met autorijden en tv kijken.

Wel is mijn oogvorm niet erg veranderd dus heb ik zowel de keus uit lenzen als bril, maar toch. Hier ging ik niet voor... (ReLex-Smile techniek). Bij mij juist vertelt dat de leeftijd geen probleem was ( ;( ) bij International Vision Centres (tegenwoordig Worldeye).


Hoe oud was je toen je liet laseren? Ik lees her en der dat bij die techniek de langere termijn resultaten nog onbekend zijn en het daarom ook minder toegepast wordt. Methode schijnt ook voornamelijk bedoeld te zijn voor hoge sterktes. Heb er verder geen verstand van hoor, maar kwam dit met even googlen tegen :o

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:30

Ghostattack schreef:
Levitate schreef:
Ik heb ruim 3 jaar geleden mijn ogen laten laseren. 3 jaar plezier van gehad, nu weer -1 en -0,75 terwijl ik al 3 jaar stabiel was in sterkte... Nu dus weer een bril met autorijden en tv kijken.

Wel is mijn oogvorm niet erg veranderd dus heb ik zowel de keus uit lenzen als bril, maar toch. Hier ging ik niet voor... (ReLex-Smile techniek). Bij mij juist vertelt dat de leeftijd geen probleem was ( ;( ) bij International Vision Centres (tegenwoordig Worldeye).


Hoe oud was je toen je liet laseren? Ik lees her en der dat bij die techniek de langere termijn resultaten nog onbekend zijn en het daarom ook minder toegepast wordt. Methode schijnt ook voornamelijk bedoeld te zijn voor hoge sterktes. Heb er verder geen verstand van hoor, maar kwam dit met even googlen tegen :o

Ik was 18 met het laseren maar dit zou geen probleem zijn omdat ik al 3 jaar stabiel was in sterkte. Ik had -4,5 aan beide ogen, dus niet extreem hoog. Maar deze werd aangeraden ivm dat er slechts een hele kleine snee werd gemaakt ipv een hele flap (al was dit ivm dat ik droge ogen had, ik had ruim voldoende traanproductie. Was echt alleen vanwege de kleinere snee) en deze techniek werd destijds al 8 jaar toegepast, al was het in kleinere mate en sinds een jaar of 4 volop.


Nu achteraf gezien had ik toen al iets moeten zeggen. Bij controles meldde zij dat ik gewoon 100% zag, nu merkte ik de laatste maanden dat het nog erger was maar achteraf gezien was het toen ook helemaal niet 100% zicht, aangezien ik met bril nu beter zie dan ik de afgelopen 3 jaar heb gedaan. Al moet ik zeggen dat het niet echt storend was want ik wist niet beter.

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:15

Jeetje wel balen zeg! En daar leg je dan een klap geld voor neer -O-

Ik durf niet te zeggen of ik nog 100% zie na 2 jaar, heb het niet meer laten controleren. Maar ik zie gewoon alles scherp en heb nergens last van, dus dat zal wel goed zitten :) Soms denk ik dat ik met rechts niet meer perfect 100% zie, maar of dat nou klopt of niet.. Ik heb er geen last van.

Anoniem

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:18

Het kan goed voorkomen dat je sterkte nog veranderd tot een jaar of 25 oud, vandaar dat ze je vaak aanraden te wachten met laseren. Op je 18e is wel extreem vroeg in mijn beleving, ook al was het stabiel voor 3 jaar. Je lichaam is nog niet helemaal uitgegroeid, en je ogen kunnen ook nog veranderen.

Mijn sterkte veranderde ook ergens toen ik 25 was, daarna is het wel heel stabiel gebleven (voor al 10 jaar). Ik heb de stap om te laseren nog niet genomen maar het zal niet heel lang meer duren.

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:22

Storm schreef:
Weet iemand heel toevallig hoe het zit als je blind bent met 1 oog en het laseren van je goede oog (die - 6 is)?
Collega van mij zei dat dit niet kan omdat ik met lezen dan een probleem krijg. Weet iemand dit?


Ik heb geen idee of het niet kan maar ik zou het sowieso niet doen. Stel dat er wat misgaat dan heb je helemaal geen zicht meer.
Ik kreeg het ook aangeboden voor een reststerkte na lensinplantaat maar aangezien ik nog maar 10 % zie met een oog, laat ik het mooi zo.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:20

Bij Visus zeggen ze dat 22 de meest ideale leeftijd is. Ik heb ze laten laseren toen ik 23 was. Ben inmiddels 3 jaar verder en mijn zicht is nog primair gelukkig. Mocht ik toch achteruit gaan, dan laseren het gratis nog een keer.

Maar inderdaad behoorlijk balen als je scherpte minder wordt!

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:21

Fitzroy schreef:
Storm schreef:
Weet iemand heel toevallig hoe het zit als je blind bent met 1 oog en het laseren van je goede oog (die - 6 is)?
Collega van mij zei dat dit niet kan omdat ik met lezen dan een probleem krijg. Weet iemand dit?


Ik heb geen idee of het niet kan maar ik zou het sowieso niet doen. Stel dat er wat misgaat dan heb je helemaal geen zicht meer.
Ik kreeg het ook aangeboden voor een reststerkte na lensinplantaat maar aangezien ik nog maar 10 % zie met een oog, laat ik het mooi zo.


Je kunt niet blind raken van laseren, want ze blijven aan de oppervlakte. Om blind te kunnen raken moeten ze veel dieper komen en daar komen ze niet.

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 20:35


Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:46

enzino schreef:
Het kan goed voorkomen dat je sterkte nog veranderd tot een jaar of 25 oud, vandaar dat ze je vaak aanraden te wachten met laseren. Op je 18e is wel extreem vroeg in mijn beleving, ook al was het stabiel voor 3 jaar. Je lichaam is nog niet helemaal uitgegroeid, en je ogen kunnen ook nog veranderen.

Mijn sterkte veranderde ook ergens toen ik 25 was, daarna is het wel heel stabiel gebleven (voor al 10 jaar). Ik heb de stap om te laseren nog niet genomen maar het zal niet heel lang meer duren.

Jup dat weet ik nu ook... Heel fijn dat ze dat dus niet tegen 18-jarige mij hebben gezegd :7 Nee, was geen enkel probleem hoor... |(


Ik wil ze waarschijnlijk ooit wel opnieuw laten laseren want die 3 jaar waren heerlijk :D Maar ik wil sowieso tot mijn 25ste wachten en 2 jaar stabiel zijn en een onafhankelijke oogarts mijn ogen laten checken. Kijk er nu wel serieuzer naar dan toen...

cinniz123

Berichten: 4401
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 09:13

Snap niet dat ze daar niets van gezegd hebben.
Bij mij zowel de opticien als het oogziekenhuis hebben dit er echt in gepeperd en werd ook gewoon niet eerder geholpen.maar goed dat is al bijna 15 jaar geleden en ben niet bij zomaar een kliniek geweest was aangesloten bij het oogziekenhuis,miss dat dat het verschil is.
Gelukkig kan het in jou geval nog een keer.

Ik heb overigens wel iets van een restwaarde maar dat is dacht ik maar 0.25 cilinder,geen haar op mn hoofd die eraan denkt daarvoor een bril of lenzen te nemen.
Veel te blij dat ik dat gedonder juist niet meer heb.

Mando

Berichten: 15702
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 07:02

Ik heb het in 2005 laten doen ik was toen 38. Nooit geen seconde spijt gehad en ze hebben me wel gewaarschuwd dat ik rond de 45 kans had op een leesbril maar dat hebben mensen zonder laser behandeling ook.
In de verte zie ik nog 100% en lezen... tja ik begon idd op mijn 45ste aan een leesbril.

Persoonlijk zou ik het niet op een te jonge leeftijd doen.

Als ik het eerder had gedurfd had ik het echt wel 10 jaar eerder gedaan.

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 13:52

Schopje!

Ben toch wel erg nieuwsgierig geworden hiernaar, zijn er nog mensen die het recentelijk hebben laten doen? Waar & wat waren jouw kosten en hoe is jouw ervaring?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:23

Ik heb mijn ogen niet laten laseren omdat mijn ogen daar niet geschikt voor waren in combinatie met mijn sterkte, dus ik heb in samenspraak met mijn oogarts gekozen voor ICL lenzen. Ik ben er nog steeds zo blij mee! Opstaan en meteen goed zien, of in de douche eindelijk mijn voeten scherp zien, een wereld ging voor mij open :')
De operatie zelf stelt ook heel weinig voor. Je voelt er werkelijk niks van en het was op 2 minuten klaar, ik stond er echt versteld van! Ik kan nog niet veel zeggen op lange termijn want ik ben eind november geopereerd, maar voor nu zou ik het wel aan iedereen aanraden. Qua prijs is deze ingreep ietsjes duurder dan laseren.

Dreamy

Berichten: 24067
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 14:42

Waar heb jij het laten doen ? :)

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:22

xAnthea schreef:
Ik heb mijn ogen niet laten laseren omdat mijn ogen daar niet geschikt voor waren in combinatie met mijn sterkte, dus ik heb in samenspraak met mijn oogarts gekozen voor ICL lenzen. Ik ben er nog steeds zo blij mee! Opstaan en meteen goed zien, of in de douche eindelijk mijn voeten scherp zien, een wereld ging voor mij open :')
De operatie zelf stelt ook heel weinig voor. Je voelt er werkelijk niks van en het was op 2 minuten klaar, ik stond er echt versteld van! Ik kan nog niet veel zeggen op lange termijn want ik ben eind november geopereerd, maar voor nu zou ik het wel aan iedereen aanraden. Qua prijs is deze ingreep ietsjes duurder dan laseren.
Heb je nu een leesbril? Of kan je nu zowel veraf als dichtbij goed zien?

xAnthea

Berichten: 4434
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:29

Dreamy schreef:
Waar heb jij het laten doen ? :)

Ik ben van Belgie, ik heb het in de Oogkliniek van Deurne (bij Antwerpen) laten doen :)

emr schreef:
xAnthea schreef:
Ik heb mijn ogen niet laten laseren omdat mijn ogen daar niet geschikt voor waren in combinatie met mijn sterkte, dus ik heb in samenspraak met mijn oogarts gekozen voor ICL lenzen. Ik ben er nog steeds zo blij mee! Opstaan en meteen goed zien, of in de douche eindelijk mijn voeten scherp zien, een wereld ging voor mij open :')
De operatie zelf stelt ook heel weinig voor. Je voelt er werkelijk niks van en het was op 2 minuten klaar, ik stond er echt versteld van! Ik kan nog niet veel zeggen op lange termijn want ik ben eind november geopereerd, maar voor nu zou ik het wel aan iedereen aanraden. Qua prijs is deze ingreep ietsjes duurder dan laseren.
Heb je nu een leesbril? Of kan je nu zowel veraf als dichtbij goed zien?

Ik word 25 jaar dus voorlopig nog geen leesbril nodig. Ik zie goed ver en dichtbij nu :)

chanicha

Berichten: 12175
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:35

Mijn schoonzoon heeft het 17 jaar geleden in Eupen in Belgiƫ laten doen, scheelde toen heel veel geld.
Hij had + of - 8 en 9, kon alleen lezen als het tegen zijn neus aanzat, hij is nog steeds super blij ermee.
Werd ook heel netjes geholpen daar, vooronderzoek en behandeling op 1 dag omdat we uit Nederland kwamen.
Hij heeft nog steeds geen bril nodig!

emr

Berichten: 1482
Geregistreerd: 11-12-10
Woonplaats: Tussen hei en bos in.

Re: Ogen laten laseren, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 17:22

Oh wat heerlijk xAnthea, volgens mijn oogarts kan het namelijk niet. Vandaar mijn vraag. Ik ga me er eens in verdiepen.