Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25699
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:16

janouk schreef:
BigBen schreef:
Je vertelt onzin Sizzle.
Er is een zeer duidelijk verschil tussen regulier en alternatief, en de grens is gemakkelijk te trekken.
Van regulier is de werkzaamheid bewezen, van alternatief niet.
Hoe moeilijk kan het zijn ?


Reguliere Artsen hebben laatst een lijst samengesteld van 1300 reguliere behandelingen die niet werkzaam zijn.
Dus dit verschil is toch niet zo duidelijk blijkbaar

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/ar ... ~a4421821/



Heb je het artikel zelf gelezen? Want ik vind nogal een verschil zitten tussen "doorprikken van oren is minder effectief als pijnstillers" of "ik geef je dit flesje met bronwater waar waterherinnering in zit en claim dat daarmee je oorontsteking is opgelost"

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:25

CharmingS schreef:
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het alle ziektes en aandoeningen kan verhelpen, maar ik weet zeker dat het wel iets doet.

Ik kan je precies vertellen wat het doet.
Acupunctuur heeft een pijnstillende en licht verdovende werking, die ongeveer 48 uur aanhoudt.
Op concoursen is het verboden door de FEI.

Maar dat is ook alles.
Er is geen bewezen werking bij ziektes.
Plus, interessant detail, het heeft geen enkel belang waar de naalden zitten.
Je kan ze om het even waar zetten, pijnstillend effect blijft hetzelfde.

janouk
Blogger

Berichten: 17882
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 10:37

Ja. Gelezen. En beiden helpt niet. En als ik tussen beide behandelingen moet kiezen, doe mij maar het flesje water ipv het doorprikken.
:D :D

Het is allemaal niet zo zwart wit in mijn ogen.
Regulier is veel mogelijk, maar ook veel niet. En als alternatief dan wel een oplossing biedt, ben ik daar blij mee. Ik geloof in the best of both worlds.
En ik denk dat er nu nog dingen zijn die de mensheid niet begrijpt nog, maar wie weet later wel.

De mens leeft al tienduizenden jaren zonder de reguliere medische wetenschap en heeft zich over de hele wereld verspreid met allerlei kennis en kundes, die nu bestempeld worden in de huidige tijd als alternatief. En dat ging tienduizenden jaren blijkbaar prima.

Ik zelf veroordeel niet zo maar alles, simpelweg omdat ik het niet begrijp.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:14

BigBen schreef:
CharmingS schreef:
Ik durf niet met 100% zekerheid te zeggen dat het alle ziektes en aandoeningen kan verhelpen, maar ik weet zeker dat het wel iets doet.

Ik kan je precies vertellen wat het doet.
Acupunctuur heeft een pijnstillende en licht verdovende werking, die ongeveer 48 uur aanhoudt.
Op concoursen is het verboden door de FEI.

Maar dat is ook alles.
Er is geen bewezen werking bij ziektes.
Plus, interessant detail, het heeft geen enkel belang waar de naalden zitten.
Je kan ze om het even waar zetten, pijnstillend effect blijft hetzelfde.


En jij weet dit omdat jij acupuncturist bent?

Vraag me af hoe het komt dat veel vrouwen die zwanger willen worden en het zelf niet lukken naar een acupuncturist gaan, want ik denk dat het wel meer doet als alleen maar pijnstille.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:35

CharmingS schreef:
En jij weet dit omdat jij acupuncturist bent?

Omdat ik een paar jaar terug alle wetenschappelijke onderzoeken heb uitgevlooid.
Er is een licht pijnstillend effect, maar dat is alles.
En zelfs dat effect is nogal optimistisch, omdat het nu éénmaal moeilijk is om een placebo voor acupunctuur te bedenken.
Laatst bijgewerkt door BigBen op 20-04-18 11:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:38

janouk schreef:
Regulier is veel mogelijk, maar ook veel niet. En als alternatief dan wel een oplossing biedt, ben ik daar blij mee.

Alternatief biedt geen oplossingen.
Alternatief biedt hoop die nergens op gebaseerd is, en net dat maakt het zo kwalijk.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:46

BigBen schreef:
CharmingS schreef:
En jij weet dit omdat jij acupuncturist bent?

Vraag me af hoe het komt dat veel vrouwen die zwanger willen worden en het zelf niet lukken naar een acupuncturist gaan, want ik denk dat het wel meer doet als alleen maar pijnstille.

Omdat ik een paar jaar terug alle wetenschappelijke onderzoeken heb uitgevlooid.
Er is een licht pijnstillend effect, maar dat is alles.
En zelfs dat effect is nogal optimistisch, omdat het nu éénmaal moeilijk is om een placebo voor acupunctuur te bedenken.


Wel gek dan dat er zoveel mensen die al uitgedokterd zijn in het ziekenhuis mbt zwanger worden, en na 4 behandelingen acupunctuur plotseling zwanger zijn :j .

Mijn beste vriendin 2 jaar terug op haar 28e in de overgang gegaan, dus kinderen krijgen zat er voor haar niet in. Zei is in februari bij een acupuncturist geweest, heeft 3 behandelingen gehad en word nu opeens weer ongesteld. Zelfs de dokters in het ziekenhuis stonden er van te kijken..

Nogmaals ik heb hier niet voor geleerd, al moet ik zeggen dat ik wel mijn westerse medische basiskennis heb gehaald. Maar acupunctuur is dan ook heel iets anders.

Maargoed, iedereen mag geloven wat ze willen geloven.. Ik zie dagelijks mensen happy onze praktijk uitlopen, dat is voor mij het belangrijkste :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:54

Ja...als je bekend bent met de Chinese geneeskunde, dan snap je ook hoe dat kan!! Maar wat je niet weet dat betwist je gewoon, toch?? Wat de boer niet kent dat vreet hij niet. .de mannen in dit topic hebben geen idee wat er hormonaal fout kan gaan in een vrouwenlichaam dus vinden dit dus weer toeval..fijn voor je vriendin!! Acupunctuur heeft mij van een ander naar iets afgeholpen....

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 11:58

Indestal schreef:
Ja...als je bekend bent met de Chinese geneeskunde, dan snap je ook hoe dat kan!! Maar wat je niet weet dat betwist je gewoon, toch?? Wat de boer niet kent dat vreet hij niet.

Kwatsch.
Acupunctuur kun je toetsen net als om het even welke andere behandeling, en tot nog toe vallen die toetsen negatief uit. Einde verhaal.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:06

Wat ik me bij dit onderwerp vooral vaak afvraag: van waar die enorm felle reacties tegen alternatief? Vind je het niets, dan doe je het toch niet? Niemand verplicht je.
Maar zelfs als alternatieve behandelingen niet meer zijn dan een commercieel verhaal om mensen uit te melken... in hoeverre is dat anders dan de rest van onze wereld die ook voor een groot deel vooral draait om het verkopen van commerciele verhalen? Vanwaar die selectieve verontwaardiging - waarom richt die felheid zich niet op reclame en commerciele producten in het algemeen? Waarom roept het verkopen van woekerpolissen over het algemeen minder weerstand op dan iets als orthomoleculaire geneeskunde?
Ik snap dat niet. We hebben redelijke regels over wat er wel en niet mag rondom geneeskunde, en daarna is er toch een groot deel aan vrijheid, dat mensen zelf mogen weten wat ze doen? Vanwaar die aversie?

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:14

BigBen schreef:
Indestal schreef:
Ja...als je bekend bent met de Chinese geneeskunde, dan snap je ook hoe dat kan!! Maar wat je niet weet dat betwist je gewoon, toch?? Wat de boer niet kent dat vreet hij niet.

Kwatsch.
Acupunctuur kun je toetsen net als om het even welke andere behandeling, en tot nog toe vallen die toetsen negatief uit. Einde verhaal.



Maakt niet uit, jij mag geloven in wat jij wil.. Ik sta voor alles open, en ben altijd wel nieuwsgierig in hoe andere mensen hier naar kijken.

Gelukkig zie ik veel mensen voorbij komen die erg veel baat hebben of hebben gehad bij de Chinese geneeskunde.

Maar ben wel benieuwd eigenlijk naar jouw redenatie en hoe je acupunctuur kunt toetsen.. Zou je dat uit willen leggen? :)

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 12:33

Janneke2 schreef:
Karl66 schreef:
Te gemakkelijk Janneke, wie eist, die bewijst.

...eh?
Wie eist er dan....?

Naar mijn gevoel kom jij met allerlei wonderlijke vragen, die ik van tijd tot tijd braaf beantwoord (of niet als ik mijn dag niet heb) dus ik ben geneigd te vinden dat jij eist.

Maar bewijzen doe je niet.
Ik vind dat een zwaktebod.
Citaat:
En nee dat veel onderzoek naar curcumine niks over de werkzaamheid van orthomoleculaire geneeskunde zegt is niet een mening.


Dat is dan vandaag de 2e stelling van Karl - andermaal zonder onderbouwing.
Accoord, je noemt een analogie, maar dat is in de verte geen onderbouwing.
Citaat:
Net zoals het feit dat er veel astronomisch onderzoek is gedaan niet bewijst dat de aarde plat is.
_/-\o_

:evaw: (= Voor vandaag is het wel weer genoeg. Oma heeft hier ook een echte baby die met veel plezier alles uit de box gooit...)


Dat is dus niet meer dan een lang verhaal om te zeggen dat volgens Janneke er volop wetenschappelijk bewijs is dat orthomoleculaire geneeskunde werkt, omdat Janneke zegt dat het zo is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 13:01

Ik weet niet of daar hier al iets over gezegd is en vooropgesteld dat ik geen voorstander ben van homeopathie ( ik doel dan op het zo veel keer verdunnen en schudden met water of alcohol ) en juist weer wel van fytopathie ( werking van pure planten en kruiden, mocht ik het verkeerd schrijven).

Ook besef ik nu ik dit zo opschrijf dat waar ik op doel dan tot de fytotherapie zal behoren, maar het gaat mij nu even om de bewijslast;

Hoe zit het dan met dus planten / fytopathie inderdaad en wiet, lees de thc olie? Bij beide is er maar weinig bewezen door echt onderzoek dat het werkt en toch ben ik en velen met mij overtuigd van de goede werking ervan bij zeer uiteenlopende ziektes en kwalen.

Weet je ik ben al helemaal niet van het zweefteven gedoe, zoals antennes, fietsbellen en grijp zelfs bij erg ziek zijn van dier of mens , liever naar de echte chemische zooi (directe verlichting ipv eerst detoxen en maanden tobben) en toch geloof ook ik (want zonder gedegen onderzoek is het niets meer dan geloven) in de werking van planten , kruiden en thc olie.

Soms moet je ergens in geloven om je dier of jezelf weer beter te kunnen krijgen en dat is voor een ieder compleet anders, dus wie bepaalt er nu eigenlijk precies wat goed is en wat kwakzalverij als het voor sommigen “lijkt” te werken?

Waar ik wel ontzettend naar van wordt trouwens, is het onzin verkopen, geen duidelijke ingrediënten vermelden en soortgelijke foute zaken, maar er wel grof geld voor durven vragen en dingen als waarheid voor iedereen proberen te verkopen. Ik doel daar dus op de kwakzalvers zelf, die grof geld verdienen aan leugens en bedrog.

Ik vind dus eigenlijk dat ieder voor zichzelf of zijn/haar dieren een behandelplan mag kiezen, maar kots ondertussen wel de kwakzalvers uit.

Sizzle

Berichten: 35708
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 14:41

Er zijn genoeg reguliere artsen die ook acupunctuur aanbieden.
Placebo is een geaccepteerde reguliere behandeling. Mijn vader krijgt ze regelmatig van de huisarts. Ook mijn wederhelft (arts) vind placebo behandeling regulier.

Ik ben het helemaal met shadow eens, je hoeft niet voor of tegen te zijn zolang het iemand geen schade doet.
Je mag als pendelaar niet een patient actief de reguliere zorg ontraden als deze zorg nodig heeft.
Wat de patient uiteindelijk zelf wil is zijn eigen zaak.

Ik vind de hele benaming regulier een foute benaming. Wat in NL regulier is, is wellicht bij een buurland niet regulier of omgekeerd.
Het belangrijkste is werkzaamheid. Op het moment dat ik geen bewijs vind voor een bepaald medicament ooit iets zinnigs gedaan heeft dan is dat kwakzalverij, ongeacht of het onder de schuilnaam ‚regulier‘ gaat.
(Er is een gegronde reden dat ik bij sommige producenten niet solliciteer)

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-18 23:09

Laarakkers heeft zelf gezegd dat ie het verhaal verkoopt dat mensen willen horen....

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 10:31

Arabesk schreef:
Laarakkers heeft zelf gezegd dat ie het verhaal verkoopt dat mensen willen horen....

Mwah - ik herinner mij verhalen van de geschoolde paardenliefhebber Laarakkers over goedwillende malloten met slecht passende zadels en of hij dan het voorbeen wilde fixen...

In het belang van het dier kun je niet altijd zeggen 'Nee. Ga eerst naar een goede zadelmaker (etc)'.

Dat is van een andere orde dan beweren dat hij gebakken lucht zou verkopen.

Hoe doe jij dat met natuurlijk bekappen trouwens?
Ook hartstikke alternatief....

Karl66

Berichten: 29755
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-18 11:25

Als het zadel het probleem is, dan lijkt naar de zadelmaker sturen het beste advies dat je als dierenarts kan geven.

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook een gebakken lucht behandeling verkopen (die niet werkt, want zadel en dus gevolgd door nog wat vervolg gebakken lucht behandelingen) voor dat voorbeen. Want ja als kwakzalver heb je nou eenmaal ook rekeningen die betaald moeten worden...

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:20

Arabesk schreef:
Laarakkers heeft zelf gezegd dat ie het verhaal verkoopt dat mensen willen horen....



Dat doet elke dierenarts! Heb er twee gehad die toch echt wel een flinke praktijk hebben...als je radeloos bent, slik je alles....money comes first!

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 13:33

Charmings, ik ben al 15 jaar onder behandeling van een internist....kreeg steeds meer troep en ging steeds meer achteruit, kreeg er ook nog ens diagnose ME en fibromyalgie bij, omdat de arts zich geen raad wist met mijn toenemende klachten, grijs gebied he?

Tot ik naar en Chinese arts ging, juist omdat ik tot 2 keer in mijn omgeving ervaringen had gehoord over een acupunctuur behandeling en laat ik nou een naaldenangst hebben....ik wordt dus 2 x per jaar geprikt voor bloedonderzoek en dat is al een verzoeking..
Enfin, ik dacht ik ga dat proberen...de diagnose was al heel apart, polsdiagnose ( ik weet hoe het werkt, maar leg het niet uit), omdat ik niks had gezegd, alles klopte inclusief 2 vervelende dingen, 20 jaar lang 3 x per jaar spit en altijd weer die nek die opspeelt door een hele nare val van het paard..

Voor de rug veel fysio, tot intensieve rugfysio, wat dus voor mij erg duur was....niets geholpen, kon vaak nauwelijks uit mijn auto komen of van een stoel afkomen.

In 2 behandelingen, nooit meer rugpijn, nooit meer nekpijn en dit is 3 jaar geleden...ook van de meeste medicijnen af en mijn bloedwaardes zijn 100%, uit voorzorg slik ik nog een tablet omdat ik maar om de 6 maanden gecontroleerd wordt, maar niet meer elke dag, is meer een gevoel van zekerheid.....mijn klachten die ME en fibromyalgie zouden moeten zijn, zijn weg...vermoedelijk ernstige bijwerkingen van de medicijn die ik niet meer slik..

Overigens is de Chinese geneeskunde erg interessant, maar dan wel de officiele leerboeken en niet de sites via google.

Ik vond het prikken vreselijk, maar het heeft mij veel opgebracht....war zo heerlijk is dat ik nooit meer snachts naar het toilet hoef, anders wel 4 x en dat verhinderde een fatsoenlijke slaap, ik werd er wakker van en had steeds een volle blaas, nu ga ik overdag, voorheen nooit overdag maar snachts...

Tja, leg het zelf maar uit.

Is geen kwestie van geloven moet je zelf weten, is medisch gecheckt en mijn arts is op de hoogte en vind het prima en we houden samen in de gaten hoe mijn gezondheid blijft....

Zo makkelijk he als je zelf niks mankeert om een ander voor gek te zetten Karll66 en BigBen....ik ben zelf medisch HBO opgeleid, dus knollen voor citroenen verkoop je mij niet...

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:16

Indestal schreef:
...uit voorzorg slik ik nog een tablet...

Welk tablet ? Toch nooit van die reguliere chemische rotzooi zeker ?

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:24

CharmingS schreef:
Maar ben wel benieuwd eigenlijk naar jouw redenatie en hoe je acupunctuur kunt toetsen.. Zou je dat uit willen leggen? :)

Gewoon, met dubbel blind placebo gecontroleerd onderzoek.
Zoals je om het even welke medische behandeling toetst.
Maar zoals ik al zei, met acupunctuur is het moeilijk om een geschikt placebo te vinden.
Daarom wordt er meestal getest tegen nul behandeling.
Met als gevolg dat puristen zeggen dat zelfs het licht pijnstillend effect van acupunctuur niet meer is dan placebo.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 16:43

Bigben, ik heb/had een chronische nierontsteking....mijn bloeddruk heeft de neiging te schommelen, waardoor de druk op mijn nieren te hoog wordt.....een normaal gezond mens heeft hier geen last van en weet het vaak niet eens....

Ik weet dat dit juist dramatisch kan zijn voor mij....sinds de acupunctuur zijn mijn bloed en urine waardes 100% goed....regelmatig check ik mijn bloeddruk en zoals nu bv, is hij veel te hoog en dan neem ik een paar dagen bloeddruk verlagende pil, ja die chemische rommel met veel bijwerkingen....

Maar als ik dit negeer, weet ik niet wat er gebeurd....

Liever zonder iets, omdat het nl duizelingen, slapeloosheid, hoofdpijn en pijn op de borst geeft....

Keuze is de druk wederom mijn nieren laten beschadigen of de hoop dat deze chemische rommel werkt...

Ondertussen zullen er tal van oozaken zijn waardoor mijn bloeddruk de laatste weken weer zo hoog is en dat is ook anders op te lossen.

Maar als je zo ziek bent geweest als ik jarenlang, dan krijg je schrik ......ik hoop dat je dat begrijpt.

Ondertussen hoop ik een andere oplossing te vinden.

Want wat het rare is, dit middel geeft juist nierschade voor mensen die er gevoelig op reageren...

Wetende dat je nieren nl ook je bloeddruk regelen.......

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 17:27

Indestal schreef:
Maar als je zo ziek bent geweest als ik jarenlang, dan krijg je schrik ......ik hoop dat je dat begrijpt.

Ik begrijp het bijzonder goed.
Jij komt hier alternatief verdedigen, en dat is je goed recht natuurlijk, maar als het er écht op aankomt, als je schrik krijgt, dan neem je een regulier pilletje.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Over de zin en onzin van alternatieve geneeswijzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:03

BigBen, het is toch geen wedstrijd? Je kunt prima alternatieve geneeswijzen als waardevol zien terwijl je ook zaken uit de reguliere geneeskunde kunt waarderen maar ook beperkingen daarvan kunt ondervinden.
Vooral dus als je op een bepaald moment op het terrein komt dat binnen de reguliere geneeskunde gewoon nog onbekend is, want de reguliere geneeskunde is niet alwetend en heeft geen 100% dekking op het menselijk lichaam (laat staan de geest).

Ik snap ook je motivatie niet: in plaats van blij te zijn dat iemand zich na een combinatie van wegen beter voelt, lijk je die persoon klem te willen zetten? Wat wil je dan precies, dat iemand zich uit wetenschappelijke puurheid vooral niet beter mag voelen?

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 18:12

Bigben ik snap je redenatie niet.

Ik ben patient, een gehoorzame patient, maar ook eentje met veel bijwerkingen door regulier die mij nog zieker heeft gemaakt....juist alternatief heeft hierin mij weer een stuk gezonder gemaakt. rwfulier doet aan symptoombestrijding, maar maakt niet beter. Je mag blij zijn als je 5 minuten serieuze aandacht krijgt van een arts. Het enige wat ze willen is labuitslagen zien....

Waarom wil je dit niet horen?

Het lijkt wel alsof je perse gelijk wilt krijgen omdat je zelf nooit hebt ervaren hoe het verschil gemaakt kan worden.

En dat pilletje, ik vraag mij zelfs af of het werkt.....waarom daalt mijn bloeddruk niet na 3 weken trouw elke dag dit pilletje? Dit zou toch al na 1 dag gebruik moeten werken, als regulier en medicijnen zo heilig zijn?