Aften, ik word er gek van!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Diertjec

Berichten: 4623
Geregistreerd: 17-03-08
Woonplaats: Omgeving Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:25

Ik ben dus van de zendium afgegaan en over naar sensodyne, ook voor gevoelige tanden. Maar tot nu toe *klopt af* geen last gehad van een afte. Ik had er ook ontzettend vaak last van.

Bij mij ligt het probleem op een ander gebied; als ik negatief praat over iemand dat niet gegrond is, is het raak -O-
Laatst bijgewerkt door Diertjec op 23-10-17 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 17:31

Zendium en parodontax kunnen helpen.

Ik heb ook ooit mijn mond vol aften gehad, nog steeds wel meerdere tegelijk. Kom er denk ik nooit echt vanaf. Allerlei middeltjes, aanstippen, spoelen, ect geprobeerd. Behalve dat sommige middeltjes echt een marteling zijn, geen effect. Dus ik houd het bij tanden poetsen met zendium. Als ik iets anders moet voor een dag, heb ik gegarandeerd een paar dagen later een aft.

daantjuhhh

Berichten: 26876
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 00:36

BrittS schreef:
Ik had er ook altijd heel veel last van, maar nadat ik ben gaat poetsen met Zendium heb ik bijna geen last meer! Als er dan toch een keer eentje zit dan gebruik ik Pyralvex ( :r ). Ik krijg ze van verschillende fruitsoorten, o.a. sinaasappels en mandarijnen.

Ik krijg ze ook van fruitsoorten.
Bij mij is het vooral de kiwi.

En laat ik die nou net zo lekker vinden.
Ik krijg ze dan op mijn tong.
Dus ik snij hem in stukken, kauw 2 x heeeeel snel en slik het gelijk door! Vet stom eigenlijk want zo Kun je er nog niet van genieten -O-

clarence
Berichten: 685
Geregistreerd: 26-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 01:36

JPitty schreef:
Hier ook iemand die lang en vaak veel aften had. Bij mij lag het probleem bij het eten/ drinken van citrusfruit (manderijn/ sinaasappel/ mineola enzovoorts). En uiteraard ook de sapjes/ ranja, etc, kortom alles waar dit in zit. Dan was t bij bij dikke bingo. Sommige ananasdingen heb ik ook last van. Heb ik onverhoopt zoiets gehad of iets met citrus erin, dan is het gelijk volgende dag raak.

Oplossing is simpel: gewoon dit niet meer eten/ drinken. En anders merk ik het gelijk.


Was bij mij ook het probleem. Aften en Migraines. Erg fijn die sinaasappels.

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 05:28

Een veelgestelde vraag bij de tandarts. Zendium tandpasta gaan gebruiken, helpt bij velen.
De echte oorzaak van aften is helaas nog steeds onbekend (weerstand etc zijn slechts aannames), maar er zijn veel mensen die er last van hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:30

Ik heb er toevallig ook weer 1 na een lange tijd niks. Geen idee waardoor het komt, ik kan me niet voorstellen dat het door het eten komt. Ik slik vitamine B en D, eet twee stukken fruit per dag (altijd 1 appel en 1 banaan) en 's avonds een bord vol groente.

tones

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Veluwe.

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 06:34

Poetsen met Parodontax.
Hielp mij erg goed.

Captain

Berichten: 21399
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:28

Aften zijn echt rotdingen!! Ik heb er zelf niet heel vaak last van maar áls ik ze heb dan prik ik ze even door met een gesteriliseerde naald (of als ze op de goede plek zitten met de tanden :')). Het spul wat er in zit is super smerig dus gelijk je mond spoelen en dan zijn ze bij mij zo weg.

Snadrem

Berichten: 4501
Geregistreerd: 24-04-08

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 07:49

Ik heb ze ook veel gehad vroeger. Enorme en met veel tegelijk. Bleek een cacao allergie te zijn. Nadat ik chocolade had gegeten had ik altijd aften. Ik ben daar eens op gaan letten toen en het verband was snel gelegd. Ik eet nu al zeker 12 jaar geen chocolade meer, nooit meer aften gehad.

Het is maar wat je er voor over hebt. Als ik jou was zou ik niet op zoek gaan naar een middel maar naar de oorzaak.

grijzemuis
Berichten: 168
Geregistreerd: 12-08-09

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:20

Een homeopathisch middel salvia officinalis helpt bij mijn man erg goed. Alle overige middeltjes die ik zelf op mijn werk verkoop doet niks voor hem. Hij had regelmatig aften maar nu hij dat destijds heeft gebruikt heeft hij ze al 6 mnd niet meer. Ook al eens via de ha wat gekregen maar dat hielp ook niet bij hem.

nerina_97
Berichten: 294
Geregistreerd: 03-01-11

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 08:55

Hoi TS,

Aften krijg ik wanneer ik me ergens heel druk over maak en iets minder slaap. Ik sluit me aan bij Snadrem, als je de oorzaak weet dan kun je daar misschien wat aan doen, zodat je ze minder vaak krijgt. Of anders kun je rekening mee houden wanneer je aften krijgt en komen ze niet meer als verrassing.

Probeer voor jezelf te achterhalen of je een patroon kunt ontdekken wanneer je aften krijgt. Wat heb je gegeten of gedronken voordat je aften kreeg, ivm met allergieën (wat hierboven ook al benoemt is). Had je stressvolle periodes?

Ik hoop dat je achter de oorzaak kunt komen.
Succes!

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:13

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:17, in het totaal 1 keer bewerkt

netjuh6
Berichten: 578
Geregistreerd: 02-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:28

Hi TS,

Ik heb dit probleem al jaren.

Bel even met je tandarts en vraag of je naar de kaakchirurg mag.
Ik krijg van de kaakchirurg een soort Prednison spoeling dit werkt super. Verder kan het helpen je bloed te laten testen. Ik heb heel erg foliumzuur tekort. Als ik een dag geen foliumzuur neem dan heb ik aften.

Verder kan je tand of huisarts ook een aanstipvloeistof voorschrijven. Dit helpt vooral voor het eten.

En wat helpt is heel koud drinken dit verdoofd echt een beetje.

Succes!

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 09:39

grijzemuis schreef:
Een homeopathisch middel salvia officinalis helpt bij mijn man erg goed. Alle overige middeltjes die ik zelf op mijn werk verkoop doet niks voor hem. Hij had regelmatig aften maar nu hij dat destijds heeft gebruikt heeft hij ze al 6 mnd niet meer. Ook al eens via de ha wat gekregen maar dat hielp ook niet bij hem.


Salvia = salietinctuur :j Super middel hiervoor!

edit: ik heb er geen aandelen in ofzo :')

Anoniem

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:37

Ik zie hier een paar keer Paradontax voorbij komen. Dat heb ik dus jaren gebruikt omdat ik last had van aften en ontstoken tandvlees. Toen ging ik eens over op prodent, en verdomd, nergens last meer van! Ja, heel soms nog, maar ik ging van wekelijks aften en ontstekingen naar 1 keer in de maand maximaal.

Mirashiba

Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 10:53

Ik weet niet of het al gezegd is, maar Zendium werkt goed, omdat daar bepaalde enzymen in zitten!

Tuigje

Berichten: 399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:19

Joolien schreef:
Ik zie hier een paar keer Paradontax voorbij komen. Dat heb ik dus jaren gebruikt omdat ik last had van aften en ontstoken tandvlees. Toen ging ik eens over op prodent, en verdomd, nergens last meer van! Ja, heel soms nog, maar ik ging van wekelijks aften en ontstekingen naar 1 keer in de maand maximaal.


Echt?! Bizar! :') Ik heb het juist weer aangeschaft nu, lijkt de aften een soort van uit te branden met die zouten..

Nou, zoals ik al zei ben ik gestopt met roken en gisteren naar de tandarts geweest.
Zij gaf het stoppen met roken de schuld :+ alles is even uit balans (bacteriehuishouding) en zou erna alleen maar beter moeten worden. Ook ik had dus giga terugtrekkend tandvlees en daar heb ik nu dus een heel poetsen - stokeren - spoelen - gel smeren regime voor gekregen. Over twee weken terug. Voor de aften dus niets wijzer.

Mnon1994

Berichten: 1193
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:39

Ik heb ze heel vaak gehad. Tot ik over ging op deze tandpasta Parodontax no fluoride dagelijkse bescherming tegen tandvlees problemen.

Daarna jaren niet meer gehad. Tot mijn tandpasta op was en ik die van mijn vriend pakte.

Ik zou je aanraden deze tandpasta te gebruiken.

Hij is ontzettend smerig van smaak de eerste week. Daarna een je er aan

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 11:48


gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 12:09

Mnon1994 schreef:
Ik heb ze heel vaak gehad. Tot ik over ging op deze tandpasta Parodontax no fluoride dagelijkse bescherming tegen tandvlees problemen.

Daarna jaren niet meer gehad. Tot mijn tandpasta op was en ik die van mijn vriend pakte.

Ik zou je aanraden deze tandpasta te gebruiken.

Hij is ontzettend smerig van smaak de eerste week. Daarna een je er aan


Niet verstandig om fluoridevrije tandpasta aan te raden.

Parodontax heeft daarnaast geen bewezen werking tegen aften, Zendium heeft dat wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:16

gabyfedde schreef:
Mnon1994 schreef:
Ik heb ze heel vaak gehad. Tot ik over ging op deze tandpasta Parodontax no fluoride dagelijkse bescherming tegen tandvlees problemen.

Daarna jaren niet meer gehad. Tot mijn tandpasta op was en ik die van mijn vriend pakte.

Ik zou je aanraden deze tandpasta te gebruiken.

Hij is ontzettend smerig van smaak de eerste week. Daarna een je er aan


Niet verstandig om fluoridevrije tandpasta aan te raden.

Parodontax heeft daarnaast geen bewezen werking tegen aften, Zendium heeft dat wel.

Ik ben juist overgegaan op fluoridevrij omdat fluoride op lange termijn slecht voor je gezondheid kan zijn.

vaxie

Berichten: 285
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 17:35

Ik zie dat veel mensen baat hebben bij zendium, maar bij mij werkt elmex super! (misschien zitten er dezelfde stoffen in?) Zodra ik met andere tandpasta ga poetsen dan heb ik binnen no time aften, maar begin ik weer met elmex, dan is het binnen enkele dagen over (en dan blijven ze ook weg)!

Wellicht een optie om een andere tandpasta te gaan gebruiken, en kijken of het bij jou ook werkt?

Steef
Berichten: 5309
Geregistreerd: 23-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 22:36

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:16, in het totaal 1 keer bewerkt

malih

Berichten: 4668
Geregistreerd: 04-11-07
Woonplaats: Almere

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:02

Hier reageer ik heftig op de schuimmiddelen in tandpasta. Zendium en paradontax gaat prima. Maar ga ik naar een ander merk waar je een schuimbakkes van krijgt dan zit ik binnen no time vol :-0

komone
Berichten: 260
Geregistreerd: 01-12-11

Re: Aften, ik word er gek van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 23:28

Ik kan de Zendium biogum tandvlees protect aanraden (rood label op de verpakking). Die smaakt ongeveer hetzelfde als de Paradontax. Dus hij is niet echt aan te raden qua smaak, maar wel qua werking tegen aften haha. (Wel duur dus effe wachten op een 2+2 gratis actie)
Ik ga ook eens kijken naar die salietinctuur. Bedankt Grijzemuis en Bhriseis!
Chloorhexine heb ik ook wel eens geprobeerd, maar dan smaakten mijn boterhammen de volgende dag naar karton.