Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Conditietraining ruiter

 
Profiel   

Hallo :wave:

Zoals de titel al een beetje doet vermoeden ben ik op zoek naar tips om de conditie van mezelf te verbeteren. Ik heb een eigen paard, rij ongeveer 4 a 5 keer per week, maar ik merk tijdens het rijden dat ik amper of geen conditie heb. En de laatste tijd krijg ik van mijn trainer de opmerking dat ik iets aan mijn conditie moet doen. Buiten paardrijden beoefen ik geen andere sporten.

Eventjes een situatieschets:
2 jaar geleden ben ik gestart met werken. Waar ik tijdens mijn studentenperiode een vrij energieke levensstijl had (met een betere conditie), zit ik nu dus dagelijks 9u achter mijn bureau. Dan nog naar huis rijden, eten, paardje verzorgen/rijden en dan is mijn dag voorbij.

In de zomer durf ik op de fiets te stappen om richting de manege te fietsen of dagelijks toch een half uurtje te wandelen. Maar nu met die korte dagen spreekt dat fietsen en buiten wandelen mij minder aan.

Maar wat kan ik dan doen om mijn conditie te verbeteren? Wat is het beste?
Zoals veel mede-bokkers kunnen beamen is werken-huishouden-paardrijden al een serieus gepuzzel en tijd om naar de sportschool te gaan heb ik dus niet...

Ik dacht er voor de moment aan om een crosstrainer te kopen en die 20 a 30 min per dag dat ik 'vrij' heb op de fiets te spenderen, dit lekker warm binnen. Maar is dit een goede manier van conditie te verbeteren of zijn er betere zaken zoals bv touwtjespringen, op de loopband,....
Al vind ik die loopband al een vrij dure investering. :(

Ik ben heel benieuwd naar jullie antwoorden!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:28 



 
Profiel   

Kan je in je lunchpauze niet een wandeling maken? 30 minuten per dag goed doorlopen helpt al!

(https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/li ... teren.html )

En naast conditie; core stability oefeningen zorgen er ook voor dat je het makkelijker kan ''volhouden''

http://www.dressuurschellekens.nl/ruite ... de-ruiter/

Hopelijk heb je hier iets aan :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 16:55 



 
Profiel   

Een crosstrainer kan een top idee zijn! Dan kan je het nieuws bekijken en bewegen tegelijk! Super dat je iets aan je conditie wil doen! Tijd hebben wij echter allemaal te kort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 17:09 



 
Profiel   

touwtje springen? hoef je geen hele dure apparatuur voor te kopen en doet veel voor je conditie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 17:10 



 
Profiel   

Valerie_91 schreef
Waar ik tijdens mijn studentenperiode een vrij energieke levensstijl had (met een betere conditie), zit ik nu dus dagelijks 9u achter mijn bureau.


Wees hip: zitten achter een bureau is niet modern.
Er zijn fietsstoelen, je kunt gaan staan, etc.
Citaat
Dan nog naar huis rijden, eten, paardje verzorgen/rijden en dan is mijn dag voorbij.

Wat is je woon-werkafstand?
Als je dat per speedpedelic of e-bike kan doen heb je meteen extra beweging en conditie te pakken, zonder dat het extra tijd kost. Qua geld heb je het er ook erg snel uit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 17:19 



 
Profiel   

Ik hou het doen van oefeningen thuis nooit lang vol dus wat ik momenteel doe is wandelen of yoga tijdens de lunchpauze, altijd de trap nemen (lopend, rennend, springend), uitstappen naast het paard ipv erop, lopend naar de supermarkt, in het weekend wel een keer de fiets pakken ipv de auto.

Voor paardrijden heb je niet zoveel conditie nodig dus ik zou ook zeker naar spierkracht kijken. Een paar buikspieroefeningen doen kost maar 5-10min van je tijd, voeg er planks en quats/lunges aan toe en je hebt zo goed als een whole body workout gedaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 17:20 



 
Profiel   

Er worden in het topic al heel goede tips gegeven! Het wandelen in de lunchpauze vond ik zelf altijd heel fijn toen ik een kantoorbaan had. Doe ook elk overleg etc. het liefst wandelend en anders staand.

Zelf hoepel ik graag, is ook goed voor je buik- en rugspieren! Of begin eens met elke dag 10 minuten traplopen thuis. Gewoon de trap op en neer. Gratis en zeer effectief. :)

Als je echt fanatiek aan je conditie wil werken: Ik heb zelf de 30 day shred van Jillian Michaels gedaan. Binnen een maand is je conditie echt top! (alhoewel het de eerste dagen echt afzien is ;) ). Kost een half uurtje per dag!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-17 19:09 



 
Profiel   

Hey iedereen,
Dankjewel voor alle goede tips!

@josje4: Ik zit hier op een vrij klein bureau, enkel mijn 2 bazen. Trappen hebben we hier niet, alles gelijkvloers. Lunchtijd is ook niet echt een mogelijkheid om te bewegen, wij bespreken dan vaak tijdens het eten de planning ect en er wordt wel een beetje verwacht om samen te eten.

@janneke2: Woon-werkafstand is ongeveer 15km. Met de fiets net te ver, elektrische fiets zou kunnen maar die heb ik voor de moment niet en qua aankoop is die ook niet te goedkoop... En dan lost het mijn probleem van tijdtekort ook niet op :o + de wegen naar mijn werk zijn niet zo ideaal om te fietsen (weinig fietspaden en veel drukke banen)

Een fietsstoel voor achter mijn bureaustoel is wel een goed idee! De linkjes neem ik nog door, merci!

@riel: ik ga actief op zoek om er eentje te kopen, kan ik eventueel s' morgens voor mijn werk ook nog doen. Hopelijk hou ik het vol...

@floorsil: is inderdaad een goede manier om conditie te trainen! Maar nu momenteel buiten is dit niet handig, of wordt dit ook binnen gedaan? Want ik heb schrik dat ik mijn plafonds/muren beschadig :+

@dee-es: Yoga ben ik wel erg in geïnteresseerd, mijn trainer doet dat ook. Heb je eerst paar lessen gevolgd en ben je het erna op je eentje gaan uitvoeren? Ik weet dus niks over yoga, kan je dat misschien online leren? Trap lopen doe ik al veel, maar paar trappen meer per dag zijn gemakkelijk genomen, heel goede tip! Net zoals het uitstappen naast je paard is ook wel interessant. Het rare is dat mijn buikspieren echt ferm zijn, net een plank als je er op duwt, dus het paardrijden traint die spieren wel. Maar ik wil puur aan mijn uithoudingsvermogen werken, omdat ik net merk dat ik tijdens mijn trainingen daar te kort aan kom. Na paar min doorzitten ben ik al bekaf :n
Ik heb een tijdje via youtube wat oefeningen gedaan om mijn benen te versterken, maar dat hield ik ook nooit lang vol.

@Diane_: Hoepelen kan ik dus absoluut niet :')
De tips van de trap vind ik zeer goed! Die zal nu paar keer per dag meer worden belopen :+
De link die je geeft lijkt me interessant, daar verdiep ik me zowizo verder in.


Midden december ga ik trouwens de flexchair en ruiteranalyse doen. Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat maar voornamelijk ook naar de oefeningen die ze me gaan geven. Die dame is kinesist en zal hopelijk ook nog wat tips/oefeningen hebben voor het verbeteren van de conditie. Ze geeft trouwens ook pilates lessen ter ondersteuning van het paardrijden, maar jammer genoeg zit ze met praktijk hier veel te ver vandaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 14:49 



 
Profiel   

Wat betreft wandelen tijdens de lunch, je collega's gewoon meeslepen en tijdens het wandelen de planning doorspreken. Geen idee of ze daarvoor open staan maar je kan het allicht proberen ;)

Ik heb de luxe dat er yogales wordt gegeven waar ik werk. Ik ben daar dus ingestroomd maar er zijn ook online kanalen, wel vaak betaald maar dan heb je wel het gemak van lekker thuis je oefeningetjes doen zonder hijgende, zuchtende, kreunende, stinkvoeten mensen om je heen :').

Leuk van die flexchair training! Zo iets zou ik ook nog weleens willen doen. Deel je de oefeningetjes die je krijgt met ons?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:26 



 
Profiel   

Je zou ook kunnen beginnen met hardlopen? :)

Ik werk ook 40 uur, heb een bijrijdpaard die ik 3 keer per week rijd, een eigen pony, doe een deeltijd master studie en ik fitness 4 a 5 keer per week. Het is wel echt een enorme kwestie van plannen, maar het gaat prima. :j Al kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar zin in heeft en zo vaak sporten hoeft dan natuurlijk ook weer niet. (ik vind het heerlijk, maar dat vindt vast niet iedereen).
Hardlopen is een stuk laagdrempeliger wat plannen betreft. Je trekt je kleding aan en je gaat rennen en met een half uurtje (of wat meer of minder) ben je weer thuis. :)
Ook wandelen in je lunchpauze kan al veel schelen! Wij lopen ook vaak met een groepje collega's, zodat we meteen een en ander kunnen bespreken in plaats van binnen aan een tafel. Moeten jouw collega's daar natuurlijk wel voor openstaan, maar je kunt het eens voorstellen aan ze!

@Dee_Es: wat heerlijk zeg, yoga! :oo Wou dat ze dat hier deden, hihi.
Al zit hier tegenover kantoor wel een yoga school, dus opzich zou ik daar ook eens heen kunnen gaan in mijn pauze of na werk. (Mag hier zo lang pauze nemen als ik wil, als ik mijn uren maar maak).

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-17 15:47 



 
Profiel   

Valerie, ik kon voor ik begon ook echt niet hoepelen hoor! Ding is wel 100 keer op de grond gekletterd. Een paar dagen door bijten en wat blauwe plekken verder en ik kan het nu prima ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 08:26 



 
Profiel   

Mooiste is een sport als boxen, lekker fel tak-tak-tak wat je ook met rijden moet hebben. Hardlopen zorgt ook voor een goede conditie maar niet het felle wat je met name bij een wat flegmatieker paard goed kunt gebruiken.

Bij gebrek aan tijd kun je ook het "3x 20 seconden voluit" schema gebruiken. Zie b.v. http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20120302_141, google of andere zoekmaschine voor meer details.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-17 09:08 



 
Profiel   

Crosstrainer werkt wel erg goed en fijn. Verder kan je altijd naast je paard 10 minuten in een uit stappen, heb je toch 20 minuten gewandeld. Beetje op tempo van het paard en je loopt best flink door, zeker in het zand in een rijbak.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-11-17 05:21 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 13 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen