Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dieet om medische redenen, wie nog meer?

 
Profiel   

Ik herken het ook deels. Ik heb een noten- en selderij allergie. Vooral selderij lijken veel mensen niet te begrijpen. En hoe vaak maken mensen wel geen soep bij verjaardagen o.i.d. en helaas altijd met bouillonblokjes, dus een no go voor mij. Heel vervelend.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 12:58 



 
Profiel   

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die het buitenshuis lastig vindt.
Wel heel vervelend Elisa2, dat je dieet je sociale activiteiten zo in de weg staat. Ik probeer niet te jaloers te worden als mensen voor mijn neus iets lekkers eten wat ik niet mag hebben maar dat is soms best lastig. Een heel groot deel van mijn sociale leven draait ook om etentjes en drankjes doen, dus als ik telkens niet mee zou gaan zou er waarschijnlijk weinig van overblijven.

Selderij lijkt me lastig, dat zit volgens mij stiekem toch nog in een heleboel producten.

Ik kan ook niet alle fruitsoorten hebben maar ik ben blij dat ik nog wel gewoon appels en peren enzo kan eten. Denk dat ik daar echt lastig mee om zou kunnen gaan.

En inderdaad Pimpelpaard, alle mensen die zeggen dat je toch heus wel een kéértje een biertje kunt drinken/ een patatje kunt eten/ een broodje kunt nemen. Vervelend om steeds uit te moeten leggen dat 5 minuten plezier van zoiets tot uren, zo niet dagen ellende leidt. Voel me altijd zo'n verbitterde oude vrouw als ik dat zeg, maar het is nou eenmaal niet anders :+ .

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 13:55 



 
Profiel   

@Tinkertreas: welke glutenvrije bouillon gebruik jij? Heb een collega met coeliakie die ernaar op zoek is.

Zelf heb ik meerdere voedselallergieën waaronder noten, rauwe groenten en fruit. Ben er zo strikt mogelijk mee, alleen producten met mogelijk sporen van noten zijn amper nog te ontwijken tegenwoordig. Heb er veel last van als het fout gaat en ben bang om uiteindelijk anafylactisch te reageren doordat de reactie steeds sterker wordt. Dus neem zo min mogelijk risico.

Ik heb er haast nooit moeite mee als anderen dingen eten die ik niet kan eten. Had ik in het begin wel hoor. Vind het alleen vervelend dat ik soms 'lastig' ben en houd er ook niet van als er veel aandacht op gevestigd wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 15:49 



 
Profiel   

Mensen vergissen zich inderdaad vaak in hoe veel producten selderij zit: vleeswaren, pakjes, chips van de Lidl, soep, kroketten, enz. Maar ook weer niet alle merken, dus het is altijd verpakkingen lezen. Prei kan ik trouwens ook niet eten, zo jammer, want dat vind ik wel heel lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 16:22 



 
Profiel   

superlotje schreef
Zelf heb ik meerdere voedselallergieën waaronder noten, rauwe groenten en fruit. Ben er zo strikt mogelijk mee, alleen producten met mogelijk sporen van noten zijn amper nog te ontwijken tegenwoordig. Heb er veel last van als het fout gaat en ben bang om uiteindelijk anafylactisch te reageren doordat de reactie steeds sterker wordt. Dus neem zo min mogelijk risico.

Vind het alleen vervelend dat ik soms 'lastig' ben en houd er ook niet van als er veel aandacht op gevestigd wordt.


Jup en jup, allebei heel herkenbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 16:24 



 
Profiel   

Druif_01 schreef
Mensen vergissen zich inderdaad vaak in hoe veel producten selderij zit: vleeswaren, pakjes, chips van de Lidl, soep, kroketten, enz. Maar ook weer niet alle merken, dus het is altijd verpakkingen lezen. Prei kan ik trouwens ook niet eten, zo jammer, want dat vind ik wel heel lekker.


Zelfde geldt voor gluten en lactose.. in de meest vreemde dingen zit het. Kipfilet voor op brood eet ik nooit meer, ben er al veel te vaak flink ziek van geweest. Schijnt dus dat lactose vaak gebruikt wordt als een soort "opvul" middel in kipfilet. Ik vertrouw het niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 16:48 



 
Profiel   

superlotje schreef
@Tinkertreas: welke glutenvrije bouillon gebruik jij? Heb een collega met coeliakie die ernaar op zoek is.


Ik heb nu gewoon de eigen merk bouillon van de ah, gewoon goed de ingrediënten lijst lezen. Je hoeft niet voor alles een speciaal "glutenvrij" merk te halen.
En het is belangrijk om de verpakkingen te blijven lezen, want er veranderd wel eens wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-18 23:19 



 
Profiel   

Dat is ook gek, Solero. Dat ze daar dan ook niet even een waarschuwing op zetten...
Ik heb gisteren even een minder dagje gehad en dan begin in meteen weer te twijfelen: doe ik het wel goed, wat kan ik gedaan hebben waardoor het fout ging? Ups en downs horen er gewoon bij maar pff, ik kan daar zo onzeker van worden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 09:44 



 
Profiel   

Nouja, jaloers is een groot woord maar voor mij is de lol er wel af wbt sociale eetmomenten zeg maar. Moet ik ook zeggen dat ik ook gewoon minder kan genieten van eten, en toch wel redelijk vaak buikpijn heb/ kan krijgen na het eten dus dan is de associatie ook niet goed he.

Dat uitleggen herken ik ook heel goed Prulletje, of mensen gaan denken dat je dat allemaal maar zegt omdat je bang bent om dik te worden..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 09:54 



 
Profiel   

Ik volg nu zo’n 20 jaar een dieet vanwege een spijsverteringsstoornis. Ik moet zeggen, in die periode is er wel veel veranderd in restaurants. In het begin kreeg ik ook vaak blikken van “daar heb je weer zo’n vrouw”, maar tegenwoordig wordt er veel serieuzer mee omgegaan. Hoewel er altijd uitzonderingen blijven natuurlijk. Het vergt ook tijd om daarin je draai te vinden.

Ik begrijp je gevoel van spelbreker zijn m.b.t. sociale activiteiten en je schuldig voelen. Maar echt, je hoeft je niet te verdedigen en bent aan niemand verantwoording schuldig, alleen aan jezelf/je eigen lichaam. Jij bent degene die zich beroerd voelt, dus voel je vooral geen spelbreker. Jij hebt hier ook niet om gevraagd hè, je zou het ook graag anders zien.

Dus laat je niet beperken, en bedenk voor het uitgaan een paar assertieve reactie’s op de vragen in alle categorieën van flauw en onwetendheid die je nu kan verzinnen. Ik voel me in elk geval nooit te goed om iemand te confronteren met zijn/haar vooroordelen die, al dan niet, voortkomen uit ontwetendheid. Je merkt dan snel genoeg met wat voor type mens je te maken hebt.

En als je vrienden het niet (willen) begrijpen, dan moet je jezelf afvragen of het wel echte vrienden zijn. Wij eten een paar keer per jaar met de vriendenclub samen. Dan nemen we allemaal wat mee, en er zitten dan meerdere dieëten en allergieën aan tafel. Het vergt enige fantasie van de kok, maar we hebben altijd een meer dan uitgebreide en smakelijke maaltijd staan.

En de voordelen: boodschappen doen wordt een stuk gemakkelijker. De keuze is zoveel beperkter, dat je over het merendeel van al die producten niet hoeft na te denken, die kan je gewoon laten staan. Geen twijfel of je merk A of B moet nemen. Echt, hardstikke handig.
En wat anderen ook zeggen: vooral goed lezen. En wees op je hoede als op een verpakking van je vaste merk staat "vernieuwd!". Dat is een recept voor ellende, want vernieuwd betekent meestal dat er rotzooi bij in gekomen die er eerst niet in zat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 10:45 



 
Profiel   

TinkerTreas schreef
En het is belangrijk om de verpakkingen te blijven lezen, want er veranderd wel eens wat.


Dit inderdaad, zonder dat er een waarschuwing op de verpakking gezet wordt. Slechte zaak vind ik dat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 10:49 



 
Profiel   

prulletje schreef
Dat is ook gek, Solero. Dat ze daar dan ook niet even een waarschuwing op zetten...
Ik heb gisteren even een minder dagje gehad en dan begin in meteen weer te twijfelen: doe ik het wel goed, wat kan ik gedaan hebben waardoor het fout ging? Ups en downs horen er gewoon bij maar pff, ik kan daar zo onzeker van worden!


Het staat vaak wel op de verpakking, maar ben zo vaak ziek ervan geweest terwijl er geen lactose in zou zitten. Dus kipfilet voor op brood eet ik dan maar niet meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 11:18 



 
Profiel   

Hier ook coeliakie, dus glutenvrij en tot een paar jaar terug ook lactosevrij. Dat laatste is echter enorm verbeterd en ik kan tegenwoordig weer bijna normaal melk en yoghurt eten. Alleen nog oppassen dat ik niet te veel eet.

Bij mij zijn ze er een jaar of 8 geleden achtergekomen na jaren van 'prikkelbare darmen'. Ik kan eerlijk zeggen dat ik ontzettend gelukkig ben met mijn dieet. Ik lees hier veel dingen die moeilijk zijn en ik herken dat wel heel erg, maar na een paar jaar zit het zo in mijn systeem. Ik heb lekkere dingen leren maken, weet hoe ik makkelijk besmettingsgevaar kan reduceren en eigenlijk voel ik me helemaal niet zo beperkt. Natuurlijk moet ik alles lezen enzo, maar dat wordt routine. Ik kan voor bijna alles wel een alternatief vinden. Glutenvrij brood gaat nooit zo lekker worden als echt brood, maar daar doe ik dan gewoon allemaal lekkere dingen op.

Andere mensen vinden het vaak vervelender voor mij dan ik dat vind. Geen taart met verjaardagen, tja, dat leg ik uit, zorg dat ik iets anders bij me heb en dan zijn mensen meestal alweer helemaal ok. Tuurlijk zou ik nog een keer helemaal vrij willen zijn om te eten wat ik wil, maar ik ben daar niet mee bezig en het voelt niet meer als beperkend. Eerder als verrijking. Ik heb zoveel lekkere dingen ontdekt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 11:53 



 
Profiel   

KPet schreef
Hier ook coeliakie, dus glutenvrij en tot een paar jaar terug ook lactosevrij. Dat laatste is echter enorm verbeterd en ik kan tegenwoordig weer bijna normaal melk en yoghurt eten. Alleen nog oppassen dat ik niet te veel eet.

Bij mij zijn ze er een jaar of 8 geleden achtergekomen na jaren van 'prikkelbare darmen'. Ik kan eerlijk zeggen dat ik ontzettend gelukkig ben met mijn dieet. Ik lees hier veel dingen die moeilijk zijn en ik herken dat wel heel erg, maar na een paar jaar zit het zo in mijn systeem. Ik heb lekkere dingen leren maken, weet hoe ik makkelijk besmettingsgevaar kan reduceren en eigenlijk voel ik me helemaal niet zo beperkt. Natuurlijk moet ik alles lezen enzo, maar dat wordt routine. Ik kan voor bijna alles wel een alternatief vinden. Glutenvrij brood gaat nooit zo lekker worden als echt brood, maar daar doe ik dan gewoon allemaal lekkere dingen op.

Andere mensen vinden het vaak vervelender voor mij dan ik dat vind. Geen taart met verjaardagen, tja, dat leg ik uit, zorg dat ik iets anders bij me heb en dan zijn mensen meestal alweer helemaal ok. Tuurlijk zou ik nog een keer helemaal vrij willen zijn om te eten wat ik wil, maar ik ben daar niet mee bezig en het voelt niet meer als beperkend. Eerder als verrijking. Ik heb zoveel lekkere dingen ontdekt!


Ik heb officieel geen coeliakie. Ze hebben vroeger enkel bloedtest gedaan, welke goed was. Lichamelijk onderzoek wilde ze niet doen. Maar ik reageer wel heel heftig op gluten. Sporen kan ik verdragen gelukkig dus qua besmettingsgevaar hoef ik minder op te letten. Alleen wanneer ik al ziek ben door lactose/gluten inname dan kan ik geen sporen meer verdragen. Eet nu 5 jaar glutenvrij, buikpijn is zo goed als weg. En ik heb wel wat brood gevonden wat eetbaar is. Van Schar de kaiserbroodjes uit de diepvries, zijn erg lekker uit de oven! En het bruine brood van consenca uit de diepvries, is enkel eetbaar als het uit de oven komt. Maar goed ik vind geen enkel glutenvrij brood eetbaar zonder het eerst op de grill te gooien of in de oven te doen XD.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 12:59 



 
Profiel   

Hier ook glutenvrij ivm coeliakie!

Zoals ik hier al meer lees, zolang je maar weet waar je eet is het goed te doen. Brood vond ik ook echt een ramp, maar het AH “vrij van gluten” brood hebben ze aangepast en nu vind ik het echt prima te eten. Het is alleen slecht verkrijgbaar is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 13:20 



 
Profiel   

Leuk topic!
Ik eet gluten- en lactosevrij, uit een allergietest bleek ik hier niet goed tegen te kunnen.
Na jarenlang met diverse klachten van arts naar arts doorverwezen te zijn bleek ik een stofwisselingsafwijking te hebben waardoor de klachten veroorzaakt worden. Sindsdien een aangepast dieet bleek dit de oplossing voor de darmproblemen te zijn waarmee ik kampte, een wereld van verschil, artsen gooide dit eerder op een spastische darm.
Helaas voel ik mij ook vaak onbegrepen door m'n omgeving, voor m'n gevoel wordt het snel afgedaan als reden om dieet te willen volgen om af te vallen of iets dergelijks, alsof ik me aanstel en 'speciaal' wil doen. Heb het nog in het begin vaak proberen uit te leggen maar dat heeft toch weinig nut, mensen denker er toch het zijne van. Tegenwoordig gooi ik het er gewoon op dat ik lactose/gluten slecht kan verteren. Hele verhaal van die afwijking wordt veel te ingewikkeld en geen zin al m'n klachten te bespreken.

Neem zelf altijd iets mee wat ik wel mag. Heb er verder geen problemen mee als anderen wel dingen eten die ik niet mag waar ik bij ben. Weet hoeveel last en pijn ik ervan krijg dus dan heb je het wel afgeleerd om die dingen toch te eten. M'n vriend heeft het lastiger, die moet met mij mee eten, valt niet mee vervangers te vinden die ook lekker genoeg voor hem zijn. Ik bestel veel via webshop van FreeFrom, koop Vrij van Gluten bij AH en veel Schar en Constanza bij de Jumbo, hier lukt het prima mee vervangers te vinden. En rijstmelk van Rice Dream. Soya verdraag ik slecht. Als ik meerdere eters heb dan maak ik vaak gewoon een niet-vrije maaltijd voor hun en een lactose/gluten vrije versie voor mezelf. En het is inderdaad erg lastig om smakelijke producten te vinden, vooral ook erg duur allemaal.


Laatst bijgewerkt door Syberdepiep op 05-02-18 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 14:21 



 
Profiel   

BopjeBo schreef
Leuk topic!
Ik eet gluten- en lactosevrij, uit een allergietest bleek ik hier niet goed tegen te kunnen.
Na jarenlang met diverse klachten van arts naar arts doorverwezen te zijn bleek ik een stofwisselingsafwijking te hebben waardoor de klachten veroorzaakt worden. Sindsdien een aangepast dieet bleek dit de oplossing voor de darmproblemen te zijn waarmee ik kampte, een wereld van verschil, artsen gooide dit eerder op een spastische darm.
Helaas voel ik mij ook vaak onbegrepen door m'n omgeving, voor m'n gevoel wordt het snel afgedaan als reden om dieet te willen volgen om af te vallen of iets dergelijks, alsof ik me aanstel en 'speciaal' wil doen. Heb het nog in het begin vaak proberen uit te leggen maar dat heeft toch weinig nut, mensen denker er toch het zijne van. Tegenwoordig gooi ik het er gewoon op dat ik lactose/gluten slecht kan verteren. Hele verhaal van die afwijking wordt veel te ingewikkeld en geen zin al m'n klachten te bespreken.

Neem zelf altijd iets mee wat ik wel mag. Heb er verder geen problemen mee als anderen wel dingen eten die ik niet mag waar ik bij ben. Weet hoeveel last en pijn ik ervan krijg dus dan heb je het wel afgeleerd om die dingen tocht te eten. M'n vriend heeft het lastiger, die moet met mij mee eten, valt niet mee vervangers te vinden die ook lekker genoeg voor hem zijn. Ik bestel veel via webshop van FreeFrom, koop Vrij van Gluten bij AH en veel Schar en Constanza bij de Jumbo, hier lukt het prima mee vervangers te vinden. En rijstmelk van Rice Dream. Soya verdraag ik slecht.


Ik ben altijd heel mager geweest, sinds ik glutenvrij en lactosevrij eet ben ik juist aangekomen :) Darmen zijn weer "heel" en voedingsstoffen kunnen weer opgenomen worden. Dus mensen weten niet eens waar ze het over hebben :').

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 14:24 



 
Profiel   

Ik ben altijd vrij stevig geweest (en ben ook nog lang), maar dat heeft ook te maken met die stofwisselingsafwijking. Zo'n 13 jaar geleden 2 jaar lang op SlimFast geleeft, was toen 17 kg afgevallen. En met die darmklachten altijd met voeding bezig, had wel een vermoeden dat het daar iets mee te maken had. Inmiddels wel weer de helft aangekomen, maar mensen denken daarom al snel bij mij dat ik weer bezig ben met afvallen. Mijn darmen werken nu ook weer en barst van de energie zonder honger, en val daardoor nu weer af zonder dat ik mezelf moet uithongeren of zo. Hiervoor waren m'n schildklierwaardes altijd verhoogd, m'n darmen probeerden alles er zo snel mogelijk uit te gooien als reactie op de gluten/lactose en ik had de hele dag honger, last van vreetbuien etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-18 14:32 



 
Profiel   

Dat herken ik enorm. Geen energie en constant honger. Mijn dieet bestond op gegeven moment voor 70% uit snoep (ja, dat hebben we uitgerekend) omdat dat het enige was waar ik energie van kreeg. Ik was zeker niet mager, maar ook niet te zwaar. Ik vond het enorm moeilijk om te voelen hoe de kilo's eraan vlogen toen mijn darmen zich gingen herstellen. Uiteindelijk had ik op mijn absolute top een bmi van 28. Inmiddels ben ik (overigens zonder daadwerkelijke poging tot afvallen) heel langzaam weer omlaag gegaan. Zit nu op een bmi van iets boven de 25. Voor de mooi mag er nog een paar kilo af, maar dat komt vanzelf. Ik heb vooral veel meer spieren kunnen ontwikkelen, dus volgens de ha is het nu eigenlijk goed, maar zou nog iets omlaag kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-02-18 23:49 



 
Profiel   

Ik ben het slechtste voorbeeld ooit, want ik kan en kon het gewoon niet. Ik had CU sinds 1999 en heb in 2006 een pouch gekregen. Dat gaat op zich goed. Ik heb wel reflux en last van mn maag, dus slik omeprazol en slik een aantal keren per dag loperamide. Dat dus al sinds de operatie.

Tijdens het ziek zijn in de slechte periodes best vaak nuchter moeten zijn voor onderzoeken en ze hebben ook alle vloeibare voeding gegeven, maar ik kon daar niet op leven en vond het vies ook.
Natuurlijk komt een deel wel door de suikers en koolhydraten dat ik chagerijnig wordt van honger en trek, maar ik wil dingen echt niet missen.

Ik heb nooit overgewicht. Weleens iets ondergewicht gehad.
Op dit moment wel vaak een opgezette buik, maar ik negeer dat een beetje.

Als ik de volgende dag lang op pad moet, hou ik wel rekening met wat ik eet. Zo werken aardappels bij mij heel erg goed en dan niet te gekruid.

Het gekke is dat ze zeiden toen dat vezels de darmen stimuleerden, dus at ik wit brood. Maar sinds ik 2 jaar bruin brood eet, gaat het juist veel beter.

Verder wel mn controles die gewoon goed zijn. Vermoeidheid wordt altijd weggewuifd als; hoort erbij.

Ik ben wel HLA B27 pos en heb bechterew gekregen. Of daar zijn we afgelopen jaar achter gekomen, want het speelde op. Bij mij komt het toch door stress/heftige gebeurtenis. Ik was begonnen met cbd en thc, maar moest toch prikken met humira. Dat werkt goed, maar ik vind het toch wel wat bijwerkingen hebben, dus mag het straks afbouwen. Ik wil liever een tijdje helemaal stoppen nu het goed gaat en kijken of ik het alleen op cbd en thc red. Dara was ik gewoon te laat mee begonnen.

Qua eten, eet ik onderweg gewoon bijna niet. Dat is een groot nadeel. Zou ik naar een vreemd toilet willen/kunnen, dan zou het me niet uitmaken, maar dat doe ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 00:02 



 
Profiel   

superpony schreef
Ik ben het slechtste voorbeeld ooit, want ik kan en kon het gewoon niet. Ik had CU sinds 1999 en heb in 2006 een pouch gekregen. Dat gaat op zich goed. Ik heb wel reflux en last van mn maag, dus slik omeprazol en slik een aantal keren per dag loperamide. Dat dus al sinds de operatie.

Tijdens het ziek zijn in de slechte periodes best vaak nuchter moeten zijn voor onderzoeken en ze hebben ook alle vloeibare voeding gegeven, maar ik kon daar niet op leven en vond het vies ook.
Natuurlijk komt een deel wel door de suikers en koolhydraten dat ik chagerijnig wordt van honger en trek, maar ik wil dingen echt niet missen.

Ik heb nooit overgewicht. Weleens iets ondergewicht gehad.
Op dit moment wel vaak een opgezette buik, maar ik negeer dat een beetje.

Als ik de volgende dag lang op pad moet, hou ik wel rekening met wat ik eet. Zo werken aardappels bij mij heel erg goed en dan niet te gekruid.

Het gekke is dat ze zeiden toen dat vezels de darmen stimuleerden, dus at ik wit brood. Maar sinds ik 2 jaar bruin brood eet, gaat het juist veel beter.

Verder wel mn controles die gewoon goed zijn. Vermoeidheid wordt altijd weggewuifd als; hoort erbij.

Ik ben wel HLA B27 pos en heb bechterew gekregen. Of daar zijn we afgelopen jaar achter gekomen, want het speelde op. Bij mij komt het toch door stress/heftige gebeurtenis. Ik was begonnen met cbd en thc, maar moest toch prikken met humira. Dat werkt goed, maar ik vind het toch wel wat bijwerkingen hebben, dus mag het straks afbouwen. Ik wil liever een tijdje helemaal stoppen nu het goed gaat en kijken of ik het alleen op cbd en thc red. Dara was ik gewoon te laat mee begonnen.

Qua eten, eet ik onderweg gewoon bijna niet. Dat is een groot nadeel. Zou ik naar een vreemd toilet willen/kunnen, dan zou het me niet uitmaken, maar dat doe ik niet.


Ik heb juist geleerd dat je meer bruin brood moet eten ipv wit brood, daar zitten meer vezels in dan in wit brood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 00:17 



 
Profiel   

Ja, maar als je een pouch hebt, wil je juist niet zoveel je darmen stimuleren. Nu ben ik er zelf wel achter gekomen, dat wit brood juist voor meer stoelgang zorgt dan bruin brood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 00:44 



 
Profiel   

Mag ik me ook melden? Ik ben veganist i.v.m. de ziekte van Crohn.

Op een gegeven moment, ben je er zelf erg handig in. Weten wat wel kan, waar je dat kan vinden, en wat je voor lekkers kunt maken. Grootste onbegrip krijg je eigenlijk van vreemden (in de supermarkt, of juist mensen die zeggen: "oh je bent veganist? Doe je dat voor de dieren? Want dat helpt toch niet"), en gelukkig hoef je aan dat soort mensen niet echt verantwoording af te leggen :). Voor de naaste omgeving was het ook wel even wennen, zeker omdat het zoveel werk was/leek, maar als je ze een beetje erbij betrekt worden ze er zelf ook handig in en zeggen ze zelf ook dat het goed meevalt :).

Heel veel sterkte TS, lijkt me erg lastig voor je, dat je alleen vloeibaar kan verdragen. Neem je dan groente/fruitsmoothie of hoe moet ik dat voor me zien?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-02-18 06:29 



 
Profiel   

Heel lang geleden dat ik hier gereageerd heb, het ging even niet zo goed. Langzaamaan kom ik weer boven water en ik wilde toch nog even op een paar reageren.

MissMiekjee, interessant dat je veganistisch eet! Houdt dit voor jou de Crohn goed onder de duim en doe je daarnaast nog andere dingen?

Ik drink (op dit moment) geen smoothies, ik ga nog een stapje verder en kook mijn groente en fruit voordat ik het pureer. Dan is het nog makkelijker te verteren.

Superpony, ik heb Crohn gecombineerd met Bechterew, vrijwel hetzelfde als jij dus. Al heb ik van dat laatste zelden nog last. Doe jij verschillende dingen voor beide ziektes of "behandel" je beide hetzelfde? Lastig dat je onderweg zo weinig kunt eten!

Hier is het echt even flink slecht gegaan maar sinds een week gaat het dag voor dag een stuk beter. Ik ben nu in overleg met de dokter bezig om mijn dieet weer uit te breiden naar steeds meer vast voedsel. Gisteren spinazie en groene asperges gegeten, lekker!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-18 13:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen