Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Fietsen: waar begin je?

 
Profiel   

leeslampje schreef
jorika1986 schreef
Ik heb er alleen een paar nieuwe banden om gelegd, want die waren wat ingedroogd, en een rondje smeer hier en daar.

Oh ja... misschien is het wel handig als ik me verdiep in fietsonderhoud, lekke banden plakken, kleine reparaties en dat soort ongein. Bestaan daar cursussen voor?

Het valt niet mee, de fietshobby. Duur en tijdrovend! Toen ik ging hardlopen kocht ik nieuwe schoenen en ging ik gewoon. Dit heeft iets meer voeten in de aarde :)

Als ik hier even op mag aanhaken.. Ik vind het reuze meevallen. Aan het begin natuurlijk wel een paar dingetjes zoals kleding en schoenen, maar uiteindelijk ben ik helemaal niet veel geld kwijt geweest er aan. Mijn fiets was dan wel 1200 euro, maar je kunt de fiets zo duur maken als je zelf wilt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:20 



 
Profiel   

Renee1991 schreef
Als ik hier even op mag aanhaken.. Ik vind het reuze meevallen. Aan het begin natuurlijk wel een paar dingetjes zoals kleding en schoenen, maar uiteindelijk ben ik helemaal niet veel geld kwijt geweest er aan. Mijn fiets was dan wel 1200 euro, maar je kunt de fiets zo duur maken als je zelf wilt.


Hier kan ik bij aanhaken. Het is zo dat ik een van de duurste fietsen heb gekocht die je kunt vinden.
Maar mijn andere fiets was niet zo heel duur en is ook geschikt voor langere afstanden. Net wat je wil natuurlijk. Kleding ook. Goeie schoenen zijn belangrijk. Maar je hoeft niet de duurste kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 18:40 



 
Profiel   

Ik volg ook even voor adviezen.

Toen ik naar Denemarken verhuisde daar per toeval een heel oud racefietsje gekocht puur omdat deze het goedkoopst was. Was een simpel ding zonder versnellingen oid. Jaar later kwam de rammelbak nog wel mee terug naar Den Haag maar was na een paar maanden wel toe aan vervanging. Dus toen via marktplaats een prachtig onderhouden oude racefiets gekocht, voor een prikkie. Ben er nog steeds helemaal in de gloria mee en mis m'n oranje racemonster nu dagelijks.... De heuvels en wegen zijn hier zo uitnodigend!!
Heb het wilde plan om ermee naar Kopenhagen te fietsen in het voorjaar maar moet er dan nog wel even aan sleutelen ben ik bang, en laat ik daar nu even nul kennis van hebben. Dus ik lees mee :D

Dit is mijn oude beestje overigens:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 19:07 



 
Profiel   

Gothico schreef
Renee1991 schreef
Als ik hier even op mag aanhaken.. Ik vind het reuze meevallen. Aan het begin natuurlijk wel een paar dingetjes zoals kleding en schoenen, maar uiteindelijk ben ik helemaal niet veel geld kwijt geweest er aan. Mijn fiets was dan wel 1200 euro, maar je kunt de fiets zo duur maken als je zelf wilt.


Hier kan ik bij aanhaken. Het is zo dat ik een van de duurste fietsen heb gekocht die je kunt vinden.
Maar mijn andere fiets was niet zo heel duur en is ook geschikt voor langere afstanden. Net wat je wil natuurlijk. Kleding ook. Goeie schoenen zijn belangrijk. Maar je hoeft niet de duurste kopen.


Ik haak hier even bij aan. Schoenen moeten natuurlijk passen bij je voet, maar voor recreatie doeleinden hoef je geen superstijve zool te hebben. Ik heb het eerste jaar gereden op de goedkoopste Shimano schoenen. Welke schoenen het handigst zijn is ook afhankelijk van je keuze: klikpedalen ja of nee en dan heb je nog de keuze uit LOOK, SPD (die is voornamelijk voor het mountainbiken) of SPD-Sl.

Voor een beginner, zou ik voornamelijk gaan voor een goede winter set, een goede zomerset en helm. Zeker niet besparen op een goede fietsbroek. Voorkomt veel pijntjes down there :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 19:23 



 
Profiel   

Kijk eens op https://www.start2bike.nl.
Is een kennismakingscursus en op sommige plaatsen kun je hiervoor ook een fiets lenen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 19:24 



 
Profiel   

Wat een ge-aanhaak jongens :+
Eens met EllisL, goede zeem in de broek is wel prettig ja. Been there done that, haha. Er zit ook nog verschil tussen mannen- en vrouwenbroeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 20:05 



 
Profiel   

Ik zou zeker een stuk gaan proef fietsen op de racefiets van je kennissen. Ik had ook een racefiets maar kreeg enorme last van mijn nek. Met een mountainbike gaat het een stuk beter.
Het was echt zonde van de aanschaf van een nieuwe racefiets.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-02-18 20:13 



 
Profiel   

Wow, weer veel reacties. EllisL, dankjewel voor je zeer uitgebreide post! Ik laat het even allemaal bezinken.

Ben ondertussen een datum aan het prikken om met een leen-racefiets een dag met vriendin te gaan fietsen :) Eens kijken of het echt bevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 12:37 



 
Profiel   

In plaats van een racefiets zou je ook kunnen kijken naar een gravelbike. Een gravelbike is eigenlijk een wat comfortabelere cyclocrossfiets en dus een wat comfortabelere racefiets die wat meer tegen een stootje kan.

Ik fiets veel en heb een mountainbike, een racefiets en dus ook een gravelbike (deze, maar dan een paar maten groter):

[ img ]

Door een andere geometrie dus iets comfortabeler, maar niet eens zo gek veel langzamer op de weg. Ik doe er veel bospaden mee, maar een mountainbikeroute gaat ook prima (zo lang er maar niet te veel boomwortels zijn). uiteindelijk is dit de fiets die ik het vaakst pak omdat je er echt mee naar buiten kan, prima op de fietspaden, maar ook prima op de bospaden.


De kleding van de Decathlon is eigenlijk allemaal goed en goedkoop, ze hebben ook altijd een voordeelhoekje voor fietskleding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 20:23 



 
Profiel   

Ik ben begonnen met een tweedehands mountainbike, daarna een nieuwe hybride met laag stuur. Inmiddels heb ik een hybride waarop je wat rechter op zit en die een bagagedrager heeft, zodat ik de fiets ook voor fietsvakanties en woon- werkverkeer kan gebruiken. Hierdoor is ie wel iets zwaarder dan een basisracefiets.

Qua kleding vind ik een fietsbroek wel fijn. Dit scheelt in comfort en doorgesleten broeken. Ook draag ik snel dunne handschoenen tegen de kou. In de winter droeg ik eerst vaak mijn winterrijbroek. Inmiddels heb ik in de uitverkoop een fijne winterfietsbroek van Bioracer gekocht. Qua shirtjes draag ik graag mijn paardrijshirtjes. Ik heb een paar wat langere (uit de herencollectie van Kingsland). Die zijn bij alle sporten fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-02-18 20:58 



 
Profiel   

MichieldeM schreef
In plaats van een racefiets zou je ook kunnen kijken naar een gravelbike. Een gravelbike is eigenlijk een wat comfortabelere cyclocrossfiets en dus een wat comfortabelere racefiets die wat meer tegen een stootje kan.


Ik heb me er gisteren eentje aangeschaft *\o/* ! Een Kona Rova AL, de goedkoopste uit de reeks. Model van vorig jaar, laatste fiets in de winkel (kleinste maat wordt niet zo vaak verkocht :') ). 710€ in plaats van 999€ (model 2018). Niet slecht!

Net een kort rondje gedaan, heerlijke fiets! Ik kijk er naar uit om op ontdekkingstocht te gaan :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-18 19:06 



 
Profiel   

Florenc schreef
MichieldeM schreef
In plaats van een racefiets zou je ook kunnen kijken naar een gravelbike. Een gravelbike is eigenlijk een wat comfortabelere cyclocrossfiets en dus een wat comfortabelere racefiets die wat meer tegen een stootje kan.


Ik heb me er gisteren eentje aangeschaft *\o/* ! Een Kona Rova AL, de goedkoopste uit de reeks. Model van vorig jaar, laatste fiets in de winkel (kleinste maat wordt niet zo vaak verkocht :') ). 710€ in plaats van 999€ (model 2018). Niet slecht!

Net een kort rondje gedaan, heerlijke fiets! Ik kijk er naar uit om op ontdekkingstocht te gaan :Y)



Goed bezig!! Mooie/leuke fiets!

Tip: https://routeplanner.fietsersbond.nl En dan op rondje zetten en bij extra opties op natuurroute, dan kom je echt op de mooiste plekjes op paden die perfect zijn voor die fiets!

Van mijn fiets zijn de remblokken versleten, vanochtend dus maar even de racefiets gepakt (dat is wel een stuk saaier). Het was goed koud!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-18 20:37 



 
Profiel   

Had het topic al voorbij zien komen maar nog niet gereageerd.

Ik zag laatst op lidl online fietskleding in de aanbieding.
Heb zelf dure fietskleding en goedkopere van de lidl en aldi.
Is ook prima kleding en ideaal om mee te beginnen :)

Ik heb zelf een hybride crossfiets, echt een superfijn ding :)
Mijn moeder werkt in een fietsenzaak dus kon daar mooi wat verschillende fietsen uitproberen :)
Heb zelf wel voor een nieuwe fiets gekozen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-18 21:16 



 
Profiel   

Hoi, ik meld mij hier ook.

Helaas kan ik niet meer paardrijden door een gebroken stuitje, dus lang na zitten denken wat ik voor buitensport wou gaan doen en het werd mountainbiken.

Gisteren heb ik een nieuwe mountainbike van Trek besteld, nog even geduld hebben tot hij geleverd word aangezien ik het via het fietsplan van mijn werk regel.

Hebben jullie nog goeie tips om mee te beginnen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-02-18 15:04 



 
Profiel   

MichieldeM schreef
Goed bezig!! Mooie/leuke fiets!

Tip: https://routeplanner.fietsersbond.nl En dan op rondje zetten en bij extra opties op natuurroute, dan kom je echt op de mooiste plekjes op paden die perfect zijn voor die fiets!!


I'll keep it in mind als ik op vakantie ga in Nederland :+. Ik ben van België, dus bovenstaande website is hier niet ideaal. Ik ben nog wat aan het zoeken voor de beste opties! Voorlopig hou ik het (wijselijk) bij korte ritjes (15-20-25km), kwestie van mijn lijf wat te laten wennen aan het fietsen (en de houding). Ik sukkel met redelijk wat blessures, dus liever wat trager dan iets te snel. Maar ooooh, wat heb ik zin in het mooie weer deze zomer *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-03-18 15:12 



 
Profiel   

Aangezien er vorig jaar veel ge-aanhaak ( :') ) was in dit topic, schop ik 'm weer eens omhoog.

Zijn er inmiddels bokkers al op de sportieve fiets gestapt? Hoe bevalt het?

Ik heb eindelijk de knoop doorgehakt: ik ga voor een fitness hybride. Lekker werken aan fietsconditie, lekker kilometers te maken, te wennen aan het sportieve fietsen. Af en toe mee naar het werk (25km enkele reis). Als het over een jaar nog goed bevalt, komt er een racefiets bij.

Ik heb o.a. de Cube SL Road, Cube Nature en Merida Speeder-types op het oog. Komende weken wat proefritjes maken. Over een maandje wil ik er een gekocht hebben. Kan niet wachten :D

Wel echt lang getwijfeld... zoveel fietssoorten!! Voor mij vielen alle offroad fietsen (MTB, gravelbike <3 , cross hybride) af. Ik heb niet veel MTB/offroad-routes op fietsafstand en ken ook niemand die offroad fietst. Dus het vaak alleen fietsen en vaak met de auto op pad moeten voor een leuke route, zag ik niet zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-19 16:25 



 
Profiel   

Hier in de buurt ook geen leuke MTB routes, maar wel fietsendrager op de auto, dus al in veel gebieden geweest. Ook al was ik alleen, vind het heerlijk, lekker mijn kop leegmaken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-19 17:24 



 
Profiel   

Klinkt heerlijk chazzie!

Wij doen binnenkort waarschijnlijk onze auto weg, dus helaas hier niet echt een optie.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-06-19 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen