Draagdoek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:35

Je zou tweedehands nog op zoek kunnen gaan naar de versie met merino ipv zijde? Er zijn twee varianten van uitgebracht namelijk, alleen die met merino is nieuw niet meer te krijgen geloof ik.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 11:42

Thanks voor de tip!

lllaura
Berichten: 1260
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:40

Dag allemaal, ik wilde graag een vraag stellen aan de (meer) ervaren dragers!

Ik heb sinds korte een geweven doek van little frog. Ik knoop hem in de front wrap cross carry, maar ik voel tijdens het lopen best wel goed de knoop achter op mijn rug. Heeft iemand daar een tip voor? Ik leg er nu gewoon een simpele dubbele knoop in

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:53


miramii

Berichten: 1193
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: In een hutje op de hei

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 16:59

Ik knoop hem altijd voor af?

lllaura
Berichten: 1260
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:27

miramii schreef:
Ik knoop hem altijd voor af?


Maar hoe lang is jouw doek dan? Ik heb een maat 6, red t niet om m dan nog een keer naar voren te doen

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 17:48

Mag ik me ook melden? Ik verwacht een dochter begin mei en wil ook graag gaan dragen, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten en wat ik moet aanschaffen. Heb globaal het topic doorgespit en ik zie dat de meeste hier een doek hebben en geen draagzak. Waarom is dat? Ik zie ook vooral heel veel dure doeken in dit topic, of heb ik niet goed gekeken? :D

Wat zouden jullie me aanraden? Dan heb ik in elk geval vast een beginnetje in mijn zoektocht:

- Baby verwacht in mei, dus we gaan de zomer in (niet te dik/warme stof?)
- Doek of drager en waarom?
- Welk materiaal en welk merk?
- Geen dierlijke materialen in de doek (dus geen zijde, merinowol of ander dierlijk haar)
- Geen polyester of andere kunstmatige materialen in de stof (clips e.d. mogen best van plastic zijn)

Ik ben zelf enorm ongeduldig dus ik zie mezelf niet elke keer zo'n ding knopen. Ook sla ik stijl achterover van de prijzen van bijv. een artipoppe. Zijn er niet gewoon Hema draagdoeken? :+ Ik geef verder helemaal niks om merken, maar wil wel dat de kwaliteit gewoon goed is. Ik koop liever 1 goede doek/drager dan 10 waardeloze dingen. Ik denk ook niet dat ik ze ga verzamelen of meerdere kleuren wil. Ik gun mezelf amper nieuwe kleding dus ik denk niet dat ik heel veel hippe doeken ga kopen. :')

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 18:57

Ik weet niet wat er in de kokadi dit. Maar ben daar wel te vrede over. Met name dat die een heel soepel rugpand heeft. Eigenlijk is wel echt het advies om er wat te gaan passen. Want ik wou eerst de tula. Deze zat bij mij na passen echt niet fijn. Maar volgens mij is het heel verschillend per persoon. Dus zou kijken of je misschien bij iemand verschillende soorten kan passen en dan pas echt beslissen. Evt wel al een aantal uitzoeken die aan je lijstje voldoen. Zelf heb ik de eerste weken ook wel met doek gewerkt. Eerst een rekbare en daarna een geweven. Maar later veel de zak gebruikt. Gaat idd sneller bij mij.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:46

Ik lees ook even mee. Baby wordt verwacht midden juli. Voorkeur voor in het begin is een rekbare doek maar weet niet of dat kan in de zomer ivm de dubbele lagen. Geweven is ook prima. Budget naar kwaliteit, maar weet even niet wat nodig te hebben voor een zomerdoek en er zijn zo veel soorten!

Tips zijn heel erg welkom! Of als jullie een goede draagconsulent weten in de omgeving van Amersfoort zodat ik wat kan proberen is dat ook fijn!

O heb bij mijn eerdere kindje wel wat geknoopt maar ben niet super ervaren.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 19:49

Rekbaar is wel warm in de zomer :) en kan maar tot een x aantal kilo

Heb nog wel een emeibaby. Een fijn verstelbare drager van draagdoekenstof :) volgens mij alleen polyester in de stelbandjes en clips.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 20:05

[quote="Keet"]Rekbaar is wel warm in de zomer :) en kan maar tot een x aantal kilo

Klopt! Maar las ergens iets over hele dunne rekbare doeken voor de zomer, maar geen idee!
Vind het prima om.zowel rekbaar as geweven aan te schaffen.
Heb een draagzak maar vind een doek vooral in het begin fijner dragen!

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 21:15

Er bestaan ook hybride doeken, misschien is dat wat?

Ik vind voor hele mini’s een doek wel fijn maar al snel vond ik een draagZak ook heel fijn, alleen is het zoeken naar de juiste.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 22:23

Gefeliciteerd Nelleke!

De meeste mensen beginnen met een draagdoek omdat die wat prettiger en secuurder op jou en je kindje aan te passen is dan een zak. Een goed geknoopte doek geeft bijvoorbeeld meer zijwaartse steun aan je kindje.
Ook zijn er een hoop dragers pas geschikt vanaf een ruime 56, maar beter nog 62/68, waardoor je lang moet wachten voor je fijn kunt dragen.

Toch zijn er tegenwoordig een hele hoop dragers te koop die wél heel mooi aan te passen aan kleinere baby's en toch voldoende steun bieden.

Een doek of drager is echt heel persoonlijk. Zelf vind ik een doek het fijnst als ze nog klein zijn, maar vanaf het moment dat ze zelf gaan lopen, vaker uit en in willen en dus minder lang achter elkaar gedragen worden, vind ik een drager fijner.

Ook vegan kun je een hele hoop fijne blends vinden! Bijvoorbeeld een hoop viscose soorten, als bamboe, lenpur, rayon (vegan zijde), noem het maar op. Maar ook linnen is heel fijn.
De meeste dragers zijn gemaakt van 100% of een blend, maar in de meeste blends zitten geen echte kunstmatige materialen, behalve misschien een glitterdraad op z'n tijd.

Hema heeft toevallig wel een draagzak in het assortiment (gehad) :Y) maar dat was niet het meest optimale model voor ee nhoop mensen.

Ik kan je echt aanraden om een consult te nemen, tegen de tijd dat je dochtertje geboren is. Het is even een investering, maar dan begin je wel gelijk goed. De consulent kan je helpen met je keuzes en je verschillende modellen draagzakken laten passen, zodat je zeker weten geen miskoop doet (zo zonde!).

Toevallig heb ik vandaag nog een (digitaal) consult gedaan met een mama die wilde weten of ze kon knopen, met haar ietwat reumatische handen en die niet tevreden was over haar eigen draagdoek. Ik heb haar heel fijn kunnen helpen en vooral ook veel zelfvertrouwen in haar eigen kunnen kunnen geven. Ze heeft nu een hele fijne draagzak in bestelling staan, die past bij zowel haarzelf, haar kindje én haar man. De draagzak die ze had gekregen gooide ze na het passen nog net niet met een hele grote boog in de vuilnisbak :') Het was een prima drager, maar gewoon niet het model voor haar en haar kindje.

@Zonnetje, je kunt ook in de zomer knopen met een rekbare doek, maar het is wel warm idd. Je hebt varianten met bamboe of idd hybride doeken van een soort hydrofiel katoen, die zouden minder warm moeten zijn; maar het blijven 3 lagen over elkaar.

Voor een goede draagconsulent kun je het beste even kijken op www.draagdoekconsulenten.nl, daar staat een lijst op (per provincie) van alle consulenten die zijn aangesloten bij de Vereniging van Draagdoekconsulenten.

Vwb zomerblends kan een katoentje prima voldoen hoor. Ik zou sowieso voor easycare gaan, zeker in een warme zomer is het prettig als je hem redelijk eenvoudig in de was kunt gooien.

Tink89
Berichten: 2931
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 11:41

Ik heb bij de oudste gedragen met een mei tai (soort tussenvorm tussen doek en zak) en met de ergobaby adapt draagzak. De mei tai vond ik al snel te veel gedoe, terwijl de draagzak echt mooi paste en binnen een minuut om was. Ik was simpelweg te ongeduldig om te knopen, denk ik.

Nu (31 weken zwanger) wel een rekbare doek gekocht, omdat ik verwacht ook wat meer binnenshuis te dragen met een peuter en een newborn. Dus ga het gewoon proberen. Ik ben voor by kay gegaan, die hadden een mooie effen kleur (ik vind al die printjes en blokjes en streepjes enzo niet zo mijn ding) en is heel betaalbaar.

Duc_je
Berichten: 637
Geregistreerd: 26-07-17

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:26

Ik heb nog een grijze rekbare bykay die weg mag voor een klein prijsje ;)

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-21 13:32

Ik was dol op mijn emeibaby dragers. Heb zowel een baby als een toddler die weg mogen voor kleine prijsjes. Heb ook nog een Kokadi toddler die weg kan. En een little frog draagcover
En twee Tekhni mt 7 en een Tekhni mt 6 doeken die weg mogen voor een kleine prijs.

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 13:14

Mijn draagdagen zijn denk ik voorbij dus ik ga binnenkort al mijn doeken te koop zetten:

-Artipoppe Leopard Mania (5)
-Artipoppe Argus Friends (6)
-Artipoppe Argus Avocado Cream (5)
-Artipoppe Argus Mare (5)
-Oscha Tian ma Kai (5)
-Yaro Ringsling Pussycat Puffy Black/Grey
-Mokosh Doves of Peace (6)

Ik had het niet verwacht, maar ik voel echt een beetje pijn in mn hart bij zo ongeveer alle doeken. Stom is dat. Ik mag er eentje houden van mezelf om wat moois van te laten maken, maar ik zou echt niet weten welke.

manonutjuh

Berichten: 3008
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:12

Mijn doeken en drager liggen ook te niksen in de kast op het moment.
Ik zou ze ook eens te koop moeten zetten.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:23

Peppertree ik hou er ook 1 om een tas van te laten maken. Mijn eerste.

zonnetje1903

Berichten: 470
Geregistreerd: 11-07-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:56

Peppertree schreef:
Mijn draagdagen zijn denk ik voorbij dus ik ga binnenkort al mijn doeken te koop zetten:

-Artipoppe Leopard Mania (5)
-Artipoppe Argus Friends (6)
-Artipoppe Argus Avocado Cream (5)
-Artipoppe Argus Mare (5)
-Oscha Tian ma Kai (5)
-Yaro Ringsling Pussycat Puffy Black/Grey
-Mokosh Doves of Peace (6)

Ik had het niet verwacht, maar ik voel echt een beetje pijn in mn hart bij zo ongeveer alle doeken. Stom is dat. Ik mag er eentje houden van mezelf om wat moois van te laten maken, maar ik zou echt niet weten welke.


Oeh heb je foto's en vraagprijzen tzt?

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 14:57

Duurt voor ons nog even.. Maar ik wil tzt ook graag gaan dragen.

Raden jullie een consult aan met een draagconsulent of gewoon zelf proberen en kijken wat het prettigst is?

Wat zouden jullie aanraden voor iemand zonder knoop/draag ervaring, een newborn en een wellicht hete zomer?

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:11

Zeker een consult, want die kunnen je gewoon heel fijn helpen zodat het dragen gelijk goed lukt.

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:39

Oeh pepper, mocht ik een meisje krijgen houd ik me aanbevolen voor AP friends <3

Zeker voor rugdragen zou ik een consult doen. Goed op je rug brengen kan best spannend zijn de eerste keren! Maar rugdragen is nog wel even weg, natuurlijk.
Ik zou voor buikdragen ook een consult boeken, om gelijk goed van start te gaan, maar als consulent ben ik wel een beetje bevooroordeeld misschien :Y)

Hommage

Berichten: 2767
Geregistreerd: 07-09-07

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 15:47

Rugdrager spreekt me sowieso niet aan eigenlijk. Zal dus (zeker in het begin) enkel buikdragen worden.


Zijn draagdoeken veel beter dan draagzakken? Of ligt het er maar net aan wat voor een draagzak je hebt?

Lees voorlopig gezellig met jullie mee, heb nog een aantal maanden te gaan :)

Peppertree
Berichten: 3389
Geregistreerd: 07-11-02

Re: Draagdoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 16:11

Een consult is zeker een aanrader. Bij mijn oudste had ik een consult toen ze zes weken oud was omdat ik graag met een draagzak wilde dragen, vanaf toen ook geleerd met een doek te dragen en zoveel profijt van gehad.

@Britt, Friends is zooooo fijn en zo zacht!

@zonnetje, ik ga ze binnenkort allemaal even op de foto zetten en dan hoor je er van.

@hommage, ik vind draagdoeken heel veel fijner dragen dan draagzakken, het zit veel meer 'om' je heen als het ware. Met oudere kindjes die veel in en uit de doek willen kan een draagzak denk ik wel handiger zijn.