Ik ben transgender

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:34

Gefeliciteerd Vika!

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 19:59

Dank jullie wel! :D

Femke_Tweety schreef:
Ooh, gaaf!

Gefeliciteerd met je formele manpapieren! Dat lijkt me wel even een momentje!!

Hoe heb je het gevierd/ga je het vieren??

Net een bak ijs gehad, maar m'n broer is ook jarig dus die hadden we sowieso. Ik ben nog wel van plan om geboortekaartjes te sturen naar iedereen, maar daar zit ik nog een beetje mee te twijfelen of ik dat nu zou doen of na de mastectomie. Maar dan is het al snel volgend jaar zomer. Ach ja, komt wel goed

Xanthippe

Berichten: 1721
Geregistreerd: 02-12-08
Woonplaats: België

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:20

Wauw super, van harte!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:33

Wat super ! Gefeliciteerd !

Avelienvd

Berichten: 7222
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 20:34

Super. Gefeliciteerd!!

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 21:19

Gefeliciteerd!

Myrsky

Berichten: 4122
Geregistreerd: 16-04-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 23:19

Super, gefeliciteerd!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-19 10:47

Wat vet! Wat een heerlijk gevoel moet dat ook zijn. <3

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-19 16:27

Daar was ik alweer. Ik had de zoveelste afspraak vandaag.
Het Vumc heeft een fout gemaakt -O-
Voordat je aan de puberteitsremmer/hormoon behandeling/operatie gaat is er eerst een groeps informatie dag waarna je apart genomen word en (in het geval van de mastectomie) ze kijken wat er mogelijk is qua type operatie. Daarna kom je op de wachtlijst. Voor die dag moet je eerst worden aangemeld en dan word je uitgenodigd.
Dit zijn ze vergeten, ik had dus al 2/3 maand op de wachtlijst kunnen staan

Daarnaast gaat de verwijzing naar het Umcg niet door. Ik had anders eerst daar weer door de psychische molen gemoeten en dan ben je weer 4 maanden verder en dan moet je nog 5 maand op de wachtlijst
Dus ja, nogal poedersuiker. Ik ben best pissed, maar aan de andere kant is het niet anders

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 00:01

Wat balen zeg. Hebben ze je nu wel direct op de wachtlijst gezet? Hoe lang moet je nog wachten nu?

En wat raar dat ze niet gewoon kunnen uitwisselen tussen de ziekenhuizen. Jammer is dat zeg.

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:03

gemske schreef:
Wat balen zeg. Hebben ze je nu wel direct op de wachtlijst gezet? Hoe lang moet je nog wachten nu?

En wat raar dat ze niet gewoon kunnen uitwisselen tussen de ziekenhuizen. Jammer is dat zeg.

Ik ben nu wél aangemeld voor het groepsconsult. Daarna kom je pas op de wachtlijst. Het eerstvolgende groepsconsult is in December dus dan zou ik in Augustus aan de beurt zijn. Maar m'n psychologe zei wel dat ze ging regelen dat ik hoger op de wachtlijst ging komen omdat ze dus een fout hadden gemaakt. Dan word het m tussen Juni en Augustus.
Stiekem hoop ik daar ontzettend op

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 12:08

Staat er in je paspoort dat je een vent bent, kom je op Schiphol, willen ze je fouilleren...
Dat moet dan door een mannelijke beveiliger gedaan worden: "krijg nou tieten? Wat voel ik híer nou?" :+

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 13:01

Vikawiek wat een ontzettend stomme fout! Ik hoop voor je dat je een stuk van de wachtlijst mag skippen en in het voorjaar aan de beurt bent zodat je in de zomer zonder binder met een mannelijk lijf kan pronken.

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 14:07

Tiwi wat mooi verwoord. Ik hoop het zelfde als jij!

Hiraeth

Berichten: 3221
Geregistreerd: 08-08-07
Woonplaats: Ruinerwold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-19 15:20

Ik voel me wel een beetje alsof ik m'n eigen topic aan het verzuimen ben, maar gelukkig is vikawiek er voor de updates. **\O/**

Wat naar dat je al lang op de wachtlijst had kunnen staan. Aan de andere kant: het is 'maar' een paar maanden langer, uiteindelijk valt dat binnen het hele proces nog mee. Het is alleen jammer als dat soort dingen gebeuren door geklungel.

Ik ga binnenkort ook 'al' op de wachtlijst. Bij m'n volgende afspraak gaan we dat regelen. Ik schrok een beetje, want ik dacht dat het nog mijlen ver was, mede omdat ik hoorde dat je eerst een jaar op testosteron moet zitten voor een mastectomie. Blijkt het dus 'slechts' een paar maanden te zijn, waardoor je eigenlijk al vrij snel op de wachtlijst gegooid wordt. Blijkbaar heeft testosteron invloed op het weefsel (oid) in je borsten en moet het eerst even inwerken.

Ibbel schreef:
Staat er in je paspoort dat je een vent bent, kom je op Schiphol, willen ze je fouilleren...
Dat moet dan door een mannelijke beveiliger gedaan worden: "krijg nou tieten? Wat voel ik híer nou?" :+

Gelukkig zien de meeste beveiligers geen paspoort voor ze gaan fouilleren. :7

Ik heb nu al dat ik aan kom lopen en dat ze me bijna vragen wat ik wil. Heb één keer letterlijk gezegd "maakt niet uit." Dan krijg je ook een mooie blik. _O-

Wat mooi trouwens dat er een virtueel bloemetje naar vika is gegaan! :D

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-19 16:06

Ik volg dit topic al een hele tijd, niet omdat ik zelf transgender ben, maar wel omdat het mij mateloos interesseert. Waarom geen idee, maar vind het prachtig om te lezen dat je jezelf mag worden en dat dit kan in Nederland.

Wil daarom toch even een dikke vette GEFELICITEERD voor Vika posten. Super tof dat je paspoort is aangepast!

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:39

Hiraeth schreef:
Ik voel me wel een beetje alsof ik m'n eigen topic aan het verzuimen ben, maar gelukkig is vikawiek er voor de updates. **\O/**

Wat naar dat je al lang op de wachtlijst had kunnen staan. Aan de andere kant: het is 'maar' een paar maanden langer, uiteindelijk valt dat binnen het hele proces nog mee. Het is alleen jammer als dat soort dingen gebeuren door geklungel.

Ik ga binnenkort ook 'al' op de wachtlijst. Bij m'n volgende afspraak gaan we dat regelen. Ik schrok een beetje, want ik dacht dat het nog mijlen ver was, mede omdat ik hoorde dat je eerst een jaar op testosteron moet zitten voor een mastectomie. Blijkt het dus 'slechts' een paar maanden te zijn, waardoor je eigenlijk al vrij snel op de wachtlijst gegooid wordt. Blijkbaar heeft testosteron invloed op het weefsel (oid) in je borsten en moet het eerst even inwerken.

Ibbel schreef:
Staat er in je paspoort dat je een vent bent, kom je op Schiphol, willen ze je fouilleren...
Dat moet dan door een mannelijke beveiliger gedaan worden: "krijg nou tieten? Wat voel ik híer nou?" :+

Gelukkig zien de meeste beveiligers geen paspoort voor ze gaan fouilleren. :7

Ik heb nu al dat ik aan kom lopen en dat ze me bijna vragen wat ik wil. Heb één keer letterlijk gezegd "maakt niet uit." Dan krijg je ook een mooie blik. _O-

Wat mooi trouwens dat er een virtueel bloemetje naar vika is gegaan! :D

Dat is zeker waar, en er zijn ook genoeg die wouden dat ze op hetzelfde punt waren als ik. Daar ben ik me zeer van bewust, het belemmert me gewoon zo ontzettend in het dagelijks leven.

Ik ben niet heel handig in dingen formuleren hoe ik het bedoel maar ondanks wil ik wel even zeggen dat ik de sfeer in dit topic heel fijn vind :j

Nog bedankt iedereen voor de felicitaties en lieve reacties en voor het bloemetje :D

En voor de grappige noot: ik loop elke dag een stuk met m'n paard en kom redelijk veel mensen tegen. Paar dagen geleden komt een man mij tegemoet lopen, zegt hoi, ik zeg hoi terug. Zegt die man heel zachtjes "oh dat was een jongen" :')

pien_2010

Berichten: 43139
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:54

vikawiek schreef:
"oh dat was een jongen"
_O-
Soms heb ik dat zelf ook. Je komt iemand tegen waarvan het eerder onzijdig is als duidelijk het is een jongen/ man cq meisje / vrouw. Omdat ik weet dat dit heel gevoelig kan liggen en bij de mist in gaan ik ongewild mensen echt pijn kan doen, voel ik zelf ook spanning. Echt bang om het fout te zien of te voelen.
Met name bij mensen die in net in transitie zijn, is het vaak onduidelijk welke kant het op hoort te gaan.
Wat ik met deze post wil zeggen is, dat het niet altijd kwaadwilligheid is of onhandigheid als mensen de mist in gaan. Soms is het gewoon echt nog niet goed te zien.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 16-11-19 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 11:59

Nee weet ik, ik kan er zelf niet mee zitten en vind het zelf grappig.
Als mensen twijfelen dan weten ze het wel als ik wat heb gezegd, gelukkig.
Wat me wel is opgevallen is als mensen alleen m'n rug zien met een paard ernaast dat ze sneller denken dat ik een vrouw ben

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:30

vikawiek schreef:
Nee weet ik, ik kan er zelf niet mee zitten en vind het zelf grappig.
Als mensen twijfelen dan weten ze het wel als ik wat heb gezegd, gelukkig.
Wat me wel is opgevallen is als mensen alleen m'n rug zien met een paard ernaast dat ze sneller denken dat ik een vrouw ben


Maar dat komt waarschijnlijk meer doordat mensen in het algemeen een vrouw bij een paard verwachten?

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 13:31

gemske schreef:
vikawiek schreef:
Nee weet ik, ik kan er zelf niet mee zitten en vind het zelf grappig.
Als mensen twijfelen dan weten ze het wel als ik wat heb gezegd, gelukkig.
Wat me wel is opgevallen is als mensen alleen m'n rug zien met een paard ernaast dat ze sneller denken dat ik een vrouw ben


Maar dat komt waarschijnlijk meer doordat mensen in het algemeen een vrouw bij een paard verwachten?

Ja, dat denk ik ook inderdaad

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 15:11

TS en vikawiek ondanks wat vertraging toch nog op de goede weg. Mooi!

vikawiek

Berichten: 1481
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 00:38

Daar was ik weer. Laatste keer voor een tijdje, beloofd :')

Maar vandaag zit ik precies 1 jaar aan de testosteron! Half jaar halve dosis en een half jaar de volle dosis. Dus het leek me wel leuk om een paar verschillen te beschrijven en te laten zien, al heb niet overal foto's van. Iets met onzeker zijn/gender dysphorie :')

Toch wel het duidelijkste verschil en ook het verschil wat er het snelst was: mijn stem!
Al na een week of 5 voelde m' n keel aan alsof ik zwaar verkouden moest worden. Maar ik werd niet verkouden en het werd steeds erger, en toen klonk ik opeens als een schorre kip :')
Gek genoeg sloeg m' n stem vrijwel niet over, wel werd ik (tot nagenoegen van m'n ouders) een ouwe mompelaar toen m'n stem eenmaal dieper was

Verder zijn de verandering redelijk klein. Ongesteld werd ik al niet meer door de puberteitsremmer, en over het algemeen zie je pas veranderingen in het lichaam(als in heupen, bovenbenen) na anderhalf jaar. Nog héel even geduld dus :D

Het is wel veel makkelijker geworden om meer bespiering te krijgen, en m'n schouders zijn breder en gespierder geworden. Voornamelijk de overgang schouder naar arm als ik die aanspan is dat nu gewoon spier, waar dat voorheen spaghetti was :')

M' n gezicht is wel een beetje veranderd denk ik. Moeders vindt dat ik gek ben dat ik niet zie hoe erg ik ben veranderd. Maar zij vindt ook dat m'n heupen echt al veranderd zijn, ik weet het niet maar ik kan het niet zien
Edit: nu ik de foto's zie zie ik het wel duidelijker

Voor puberteitsremmer en testosteron
Spoiler:
Afbeelding
foto by Drawn horse fotografie


[spoiler]10 december
Afbeelding

En ik moet me scheren! :D 1 keer in de week m'n vieze snorretje weghalen! Nu is het nog leuk, al hoop ik dat over 50 jaar nog sreeds te vinden :')
Over haar gesproken; een gorilla is niks vergeleken met mijn benen :') dat is alles wat er over te zeggen heb :')

4 december had ik ook het groepsconsult!
Het informatie stuk was voor mij persoonlijk niks nieuws. En de 2 gesprekken erna gingen ook prima, al moet je bij beide gesprekken je shirt uit. Niet bepaald prettig, helemaal omdat ze ook je borstkas meten maar het is voor een goed doel. Het type dat bij mij word uitgevoerd zijn de dubbele snedes. Voor de operatie moet je ook een speciaal compressie vest kopen, vergelijkbaar met een binder/hesje maar deze kan via de voorkant open. Deze moet je 6 weken lang na de operatie aan.
Nu is het tijd om de wachten

gemske

Berichten: 3548
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Dwingeloo

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 15:37

Wat fijn dat je zelf ook zo goed de veranderingen merkt Vikawiek. Maar inderdaad om foto's naast elkaar te leggen waar een tijd tussen ziet geeft misschien beter de veranderingen weer.
Je lijkt er iig al heel anders uit te zien!

En mooi dat je gesprek achter de rug is!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 21:49

Mooi verschil al Vika :D